Naar groep 1.. :-s ... Ff spuien

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Gember, 17 sep 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Hallo,

    Mijn dochtertje gaat na de kerstvakantie naar de basisschool en ik zie dat eigenlijk niet zo voor me...
    Ze is in principe wel schoolrijp, maar ze is echt nog suuuuuuper speels, onwijze fantasie, behoorlijk eigenzinnig, kwa praten op zich prima maar wel iets minder goed dan haar leeftijdsgenoten en van de psz krijg ik vaak te horen dat ze moe is en niet goed hoort. (Binnenkort krijgen we een gehoortest, maar ik denk zelf eerder dat ze wat dromerig is.) Ze is veel moe. Ze hangt en ligt veel. Constant duim in haar mond. Ze slaapt voldoende, en ze heeft een super chill leventje, dus ik begrijp haar constante behoefte aan soezen ook niet. Ik merk dat ik daar een beetje bozig van kan worden: "je mag kiezen: slapen in bed of spelen!" Ze wil nooit slapen. Ik heb steeds het gevoel dat ik aan haar moet trekken eigenlijk. En dat wil ik natuurlijk helemaal niet.

    Herkent iemand dit? Past dit gedrag wel op de basisschool? Ze is in principe wel zelfredzaam, maar niet zo erg zelfstandig. Het liefst zou ze een baby willen zijn.
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.583
    13.145
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Behalve het niet goed horen beschrijf je exact onze dochter, die ook na de kerstvakantie op de basisschool gaat beginnen. Ik heb me er eerlijk gezegd geen moment druk over gemaakt of dat straks allemaal wel gaat lukken of niet!
    Die van ons slaapt sowieso nog in de middag, maar ook in de ochtend en na 5-10 minuten wandelen is ze al echt moe.
    We zien wel hoe het gaat lopen straks. Valt vast een mouw aan te passen met school.
     
    Gember vindt dit leuk.
  3. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Ze start na de kerstvakantie, dus zal daarna nog een jaar groep 1 gaan doen. Dat betekent dat ze genoeg tijd heeft om te wennen. Halve dagen, eventueel een ochtend thuis.

    En het duurt nog een paar maand voor het kerst is. Wie weet groeit ze nog een boel komende tijd.
     
    Athina, Mapje en Gember vinden dit leuk.
  4. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.813
    2.540
    113
    Vrouw
    Volgens mij groeien ze enorm als ze starten op de basisschool! Dus komt vast goed.

    Mijne start net voor de kerstvakantie (of net erna..)
     
    Mapje en Gember vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.501
    8.353
    113
    Niet goed kunnen horen is vreselijk vermoeiend. Kan dus best dat dat mede haar gedrag bepaald. Lijkt me heel belangrijk om uit te zoeken hoe het precies met haar gehoor zit en als dat echt niet in orde blijkt, wat daar aan gedaan kan worden.

    Verder zou ik haar ‘gewoon’ laten starten op school, als het te vermoeiend blijkt, kun je haar altijd nog de middagen of af en toe een dagje thuis houden om bij te komen. Maar wie weet gaat het prima en doet ze daar opeens dingen die ze thuis niet doet. En anders: ze hoeft op school echt niet de hele dag aan een tafeltje hard te werken oid. In de kleuterklas is juist veel ruimte voor spelen en fantasie ed, dat is, denk ik, kleuter eigen.
     
    Mapje en Gember vinden dit leuk.
  6. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Gewoon laten beginnen. Misschien eerst halve dagen proberen? Maar ze zal snel genoeg gewoon mee willen doen met de rest en hele dagen naar school willen ;) Komt goed, zegt deze kleuterjuf :D
     
    Gember vindt dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn jongste was na een ochtend psz altijd al flink moe, dus hele dagen school zag ik ook niet meteen voor me. Maar echt vanaf dag 1 ging dat helemaal prima, ze was natuurlijk wel moe na een dag school, maar na de psz leek ze eigenlijk altijd vermoeider….

    Ik zou het dus gewoon proberen en dan even kijken hoe het gaat :)
     
    Mapje en Gember vinden dit leuk.
  8. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.690
    1.612
    113
    Vrouw
    Geen herkenning, maar had een kind die snel moe was door veel gezondheidsproblemen. We hielden haar op woensdag altijd thuis om bij te komen. Ze hoeven echt niet meteen alle dagen naar school he? 4 dagen was hier meer dan genoeg in het begin. Overigens nu groep 7 en doet het fantastisch en heeft nergens meer last van.
     
    Gember vindt dit leuk.
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.017
    17.036
    113
    Vrouw
    Precies dit. Kijk naar je dochter en hoe het gaat. Al gaat ze om de dag in het begin, helemaal prima. Je kunt haar af en toe gewoon thuishouden, ze zijn in principe pas vanaf 5 jaar leerplichtig.
     
    Gember vindt dit leuk.
  10. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Ze is nog hartstikke jong, wie weet maakt ze nog een sprongetje, maar anders groeit ze vast als kleuter. Vierjarige hebben een grote fantasie, zijn speels en de meeste zijn eigenzinnig.
    Zoon sliep voordat hij naar school ging ook nog vaak en in het begin haalde ik hem weleens op of hield hem een dagje thuis om te slapen. Maar al snel was het niet meer nodig.
    En ook hadden ze kinderen in de klas die begonnen met 1/2 dagen omdat ze hele dagen nog niet redden.

    Als jullie een dagje weg gaan naar iets wat ze heel erg leuk vindt, is ze dan ook zo moe? Kan het niet zijn dat ze de psz niet (meer) zo heel erg uitdagend vindt?
     
    Gember vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze oudste hebben we in het begin nog wel eens thuisgehouden na de lunch. Hij viel gewoon in slaap op de bank. Duidelijk signaal. Dat mag gewoon, geen school die daar moeilijk over doet. Als je maar wel probeert een beetje ritme en regelmaat erin te krijgen / houden.
     
    Gember vindt dit leuk.
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik herken het niet zo, tenminste niet om op basis daarvan te denken dat ze nog niet toe is aan school. Juist het speelse en fantasie hebben is nog zo belangrijk in de kleuterklassen. Zou willen dat mijn kinderen dat wat meer hadden, die vinden fantasie maar raar. :roflmao:
    Jongste was ook nog minder toe aan de basisschool dan d'r broer toen d'r tijd. Nu werd zij net voor de zomervakantie 4, dus ze startte bijna 2 maanden na haar verjaardag. Ik heb vanaf het begin zoiets gehad, ik breng je gewoon en we zien het wel. Gaat het niet dan ga je wat minder, ik haal je eerder op of je blijft eens een dagje thuis. Er zit bij haar ook een kindje in de klas die elke middag nog sliep, die gaat dus meestal tussen de middag naar huis en zo af en toe proberen ze eens een hele dag. Is allemaal prima, ze zijn net 4 hé, dan hoef je ook nog helemaal niet veel van ze te verwachten. Wel fijn denk ik dat je die gehoortest laat doen voor die tijd, wanneer daar iets verontrustends uit komt kan dat nog voor starten op school worden aangepakt.
    Accepteer dat je dochter is zoals ze is en zoek daarin met school gewoon een passende oplossing. Ik probeer altijd korte lijntjes te houden met de juf (gewoon via de app), maar even berichtje, joh M. is moe vandaag, ik kom d'r om 12.00 ophalen.
    En ik vind het ook wel een voordeel. In de vakantie sliep ze voor 20.00 niet, nu ligt ze elke avond tussen 18.30-19.00 helemaal versleten in bed en slaapt heerlijk klokje rond. :D

    Overigens hier kan ze ook goed 'hangen' hoor. Ze duimt dan wel niet, maar heel onaardig, ik zeg wel eens ze is liever lui dan moe en schenk er verder weinig aandacht aan. Als ze klaar is met haar 'gehang' gaat ze wel weer spelen en anders niet.
     
    Gember vindt dit leuk.
  13. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.179
    6.705
    113
    Vrouw
    Ik zou me pas zorgen gaan maken als we reden is om zorgen te maken. Met andere woorden: laat het gewoon gebeuren en pas je aan wanneer het nodig blijkt.
     
    Gember vindt dit leuk.
  14. Gember

    Gember Actief lid

    6 jan 2017
    371
    140
    43
    Vrouw
    Jeugdzorgwerker gehandicaptenzorg
    Gelderland
    Ohhh bedankt voor alle fijne reacties! Doet me deugd! Vooral ook omdat ik wat soortgelijk gedrag lees en hoor dat jullie daar gemakkelijk in mee konden bewegen.

    Het zou idd zomaar kunnen dat ze onder de indruk raakt van de grote kinderen op school en dan mee wil doen met de rest. Ze heeft minder last van vermoeidheid als ze met andere kinderen speelt. Dat is wel zo. Misschien valt het allemaal wel mee.
     
    Athina en Mapje vinden dit leuk.
  15. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Mijn derde is heel prikkelgevoelig en raak(te) snel vermoeid. Zij ging in groep 1 4 keer een halve dag, in groep 2 4 keer een hele dag. Ook nog een paar maanden thuis natuurlijk ivm Corona. Nu zit ze sinds 3 weken in groep 3 en het gaat nu echt stukken beter qua energie, ze houdt nu echt over aan het eind van de schooldag.
    Echt er is gelukkig in overleg (zeker de eerste jaren) veel mogelijk mocht het niet helemaal lekker lopen. Maar misschien gaat het wel in 1 keer supergoed :thumup:
     
    Gember en Mapje vinden dit leuk.
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.824
    14.155
    113
    Hoeft niet hoor, die van ons zou officieel januari starten maar door corona werd dat dus later. Ze zit nu in 1/2 maar dan wel ingedeeld op niveau van 2 omdat ze dat gewoon aankan. Dus die mist niet alleen een heel stuk van groep 1 door start na de kerst, maar ook nog eens door corona.

    Op de KDV deed ze amper nog mee, centrale verhalen of activiteiten boeide dr gewoon niet meer. Als er zo nosig getekend moest worden pakte ze een potlood, trok ze paar strepen en vond zij t klaar genoeg. Je had je zin toch? Ze had getekend...adios.

    Ze is helemaal opgeleefd op school en BSO, totaal andere houding. Werkt heel ijverig aan dr tekening of dr mosaic, krijgt geen genoeg van kringverhalen of activiteiten. Waar ze bij de KDV nog vermoeden hadden tot "taalachterstand" is dat nu al niet meer hoorbaar, pas geleden gesprek gehad met dr juf maar ze doet t boven gemiddeld van wat ze verwachten.

    Soms een beetje te enthousiast en gaan er 3 verhalen door elkaar omdat ze alles tegelijk wil vertellen, maar daar weten we wel raad mee.

    Dochter hier zit nog wel op vitamine D (gewoon in dr multivitamine) dat schijnt ook wel wat voor de energie te kunnen betekeken kwam ik zelf laatst achter aangezien de mijne hopeloos te laag is.
     
    Gember vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.911
    3.329
    113
    Bij jouw wijsneus snap ik dat.
    Mijn oudste wijsneus is van januari en is sneller doorgegaan. Heeft door Corona maar 2x 8 weken groep 1 gedaan. en een gek groep 2 jaar. Nu in groep 3.

    Maar dat zijn wel uitzonderingen.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.108
    113
    Vrouw
    Kinderen kunnen in korte tijd onwijs veranderen. Onze oudste had tot de geboorte van de jongste nog middagdutjes nodig en ging dus simpelweg 2 maanden lang maar halve dagen naar school en toen zei hij: mama, ik wil overblijven en hele dagen naar school. Zo gezegd, zo gedaan! 1 voordeel: hij ligt om 19:00 al op bed

    Hij is nog steeds onwijs snel moe, maar hij neigt naar astma.
     
    Gember vindt dit leuk.
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.973
    8.776
    113
    Meestal worden ze al meegenomen door de rest van de groep. Het is al spelend leren en als de dagen echt te lang zijn kun je altijd nog in overleg gaan om een middag thuis te houden.

    Onze zoon kon het over het algemeen prima tot hij op een middag toch niet kon redden. Hij had de lees hoek gekozen en is zo in slaap gevallen. Een klasgenoot heeft een dekentje gepakt en de juf gehaald.

    Zeker in groep 1 zijn er genoeg mogelijkheden om in overleg met juf rustig op te bouwen.
     
    Gember, Vero0504 en hummeltje5 vinden dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.583
    13.145
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier smelt je hart toch van :)
     
    Gember en Vero0504 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina