Nachtdiensten en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door geneeke, 12 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Hallo dames,

    Ik heb eigenlijk meer een gewetensvraagje..

    Met hoeveel weken is het ''fair'' om te zeggen dat ik liever geen nachtdiensten meer wil werken?

    Ik werk op een alarmcentrale, en ze plannen mij de laatste tijden vaak veel diensten achter elkaar in en daarbij dan ook nog vaker nachten ertussen. Op het eerste had ik hier weinig moeite mee, maar ik merk dat het steeds zwaarder begin te worden (ben nu 24+3). Ik ben echt geen piepert en heb ook niet echt 1 reden waarom ik ze niet meer zou kunnen werken, merk gewoon dat ik slechter in slaap kom en slechter met het ritme van de nachtdienst kan omgaan.
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Officieel hoef je na 12 weken zwangerschap geen nachtdiensten meer te doen. Natuurlijk mag je het langer doen als je het zelf fijn vind, maar als jij nu merkt dat je het minder goed trekt dan lijkt me dat een mooi moment om te stoppen. En daar hoef je geen specifieke reden (als in lichamelijke klachten) voor te hebben hoor. Dus ik zou t gewoon aangeven.
     
  3. Stokstaartje86

    Stokstaartje86 VIP lid

    4 jan 2013
    5.294
    1.767
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je zelf al een hele goeie reden hebt genoemt waarom je geen nachtdiensten meer wil en kan doen
     
  4. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    12 weken is heel normaal om te stoppen. Meeste mensen die ik ken doen dat omdat het dan mag en het toch echt fijner is zonder nachtdiensten.
     
  5. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Het rooster staat nu sowieso al gepland tot ik 28 weken ben, dus daar laat ik niks meer aan veranderen. Ben aan het denken om aan te geven vanaf dan of vanaf 30 weken geen nachten meer te draaien..

    klinkt heel stom maar het voelt als een soort falen ofzo... om aan te geven dat ik dat niet meer trek.
     
  6. Krisjee

    Krisjee Bekend lid

    19 feb 2013
    719
    1.244
    93
    NULL
    NULL
    Maar officieel ben je niet verplicht om nachten te werken. Ik zou vragen of ze misschien een alternatief voor je hebben een ochtend of avonddienst ofzo.
    Ik werk zelf in de zorg, en ook geregeld nachtdienst gewerkt. Ik heb vanaf 16 weken gezegd dat ik het niet meer wil. Voelde niet goed meer.
     
  7. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Als je nu al merkt dat je het zwaar/ niet prettig meer vind zou ik niet zo lang nog doorgaan. Ik wil je niet bang maken maar het doen van nachtdiensten in de zwangerschap heeft ook risico's, zoals een grotere kans op vroeggeboorte en minder goede groei van je kindje. Daarom is het belangrijk dat je goed naar je lijf en je gevoel luistert. Als jouw gevoel zegt dat het zwaarder wordt zou ik echt stoppen, en niet pas over 6 weken.
     
    Oilell en geneeke vinden dit leuk.
  8. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Niet rot over voelen en jezelf dingen aanpraten... hoezo falen? Genoeg mensen die zonder zwangerschap ook niet tegen nachtdienst kunnen! Luister naar je lijf en zorg ervoor :)
     
    geneeke vindt dit leuk.
  9. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik ben met 12wk gestopt. Gewoon omdat het niet meer ging, ik was zo moe en beroerd door het omdraaien van het ritme.

    Collega is tot 26wk doorgegaan en moest toen stoppen van de verloskundige.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  10. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ten eerste chapeau dat je nog nachtdiensten werkt met het aantal weken wat je al bent! Werk zelf in de zorg en ken echt niemand die nog nachtdiensten doet na 12 weken. ;)
    Je hoeft je echt niet schuldig te voelen. Ik denk dat ze op je werk er ook wel er begrip voor hebben toch.
     
    geneeke vindt dit leuk.
  11. Noralie87

    Noralie87 VIP lid

    11 jun 2013
    7.109
    4.701
    113
    Vrouw
    verzorgende-IG
    Zuid-Holland
    Bij de zwangerschap van mijn dochter ben ik al gestopt met 10 weken. Ik was heel beroerd en trok het echt niet meer. Dus zou goed naar je lichaam luisteren en stoppen met de nachtdiensten.
    Ik werk nu al 5 jaar geen nachten meer, maar late diensten trek ik momenteel ook slecht, al die ik ze nu nog wel!
     
    geneeke vindt dit leuk.
  12. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Bedankt voor de lieve reacties allemaal.

    Ik heb toevallig morgen een gesprek staan met mijn teamleider, en denk dat ik het dan wel ga aangeven.

    heb mezelf ook beetje ingelezen, en ze wordt nu al aan de kleine kant geschat dus des te meer reden om te zorgen dat ik gewoon mijn rust kan pakken zodat ze lekker kan doorgroeien.
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  13. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    @geneeke Hoe is het gesprek gegaan? En hoe gaat het met je zwangerschap?
     
    geneeke vindt dit leuk.
  14. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Lief dat je het vraagt!!
    Nou het gesprek liep iets anders dan verwacht, en heb dus op dat moment niet durven aangeven dat ik ze helemaal niet meer wil werken ; maar had aangegeven zo min mogelijk en hier zouden ze werk van maken. Echter na 1,5 week kreeg ik te horen dat ze de komende nachten reeks niks meer voor me konden doen.

    Inmiddels 4 dagen toen voor de nachtenreeks gebleken dat ook mijn suiker waardes afwijken, en aangezien mijn buik wel groot is maar de baby zelf aan de kleine kant is leek het ze beter dat ik zou stoppen met werken. Daar heb ik op aangegeven dat niet te willen, maar dan moest ik wel per direct met de nachtdiensten stoppen... toen wederom een gesprek aangevraagd en dit aangegeven en toen kon het heel snel allemaal geregeld worden.
     
  15. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Jeetje, best apart hoor, van je leidinggevende. Het is echt algemeen bekend dat een zwangere vrouw vanaf 12 weken geen nachtdiensten meer hoeft te draaien.
    Ik vind het dubbel hoe je er mee omgaat: ene kant siert het je dat je toch door wilt gaan met de nachtdiensten. Maar aan de andere kant negeer je én de gebruikelijke richtlijnen die gelden voor zwangere vrouwen icm nachtdiensten én het advies (ik neem aan van de verloskundige/gynaecoloog) mbt de achterblijvende groei van je kindje om helemaal te stoppen met werken.
    Wel fijn dat je in ieder geval, zoals ik het lees, geen nachtdiensten meer hebt.
    Ik hoop dat je hierdoor wat meer rust kunt pakken.
    Ik wens je een fijne en goede zwangerschap.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  16. geneeke

    geneeke Fanatiek lid

    4 nov 2013
    1.534
    1.255
    113
    Vrouw
    Als ze echt hadden aangegeven dat het een moeten was, had ik dit uiteraard gedaan. Echter er zijn in mijn ogen nog tussenstappen in plaats van meteen helemaal te stoppen met werken.

    Ik heb met de vk afgesproken dat we gaan kijken hoe het gaat zonder de nachten, en anders kan ik altijd nog gaan minderen en dan eventueel stoppen met werken. Mijn thuissituatie (ivm inwonende familie) is op dit ook niet zo dat ik thuis heel veel rust zou vinden, dus dit speelt voor mij ook mee. (Per 1 mei zijn deze weg trouwens)..

    Volgende week heb ik weer een groeiecho, en mocht daar blijken dat ze nog steeds of verder achterligt in groei veranderd dit de situatie natuurlijk ook..
     

Deel Deze Pagina