Nachtvoeding verschuift, wat doen met de ochtend voeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Klaartje863, 28 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Mijn zoontje is wat langer aan het doorslapen, zo rond 4 uur / half 5 krijgt komt hij, ipv 3 uur.

    's nachts hebben we de fles niet mee opgehoogd, waardoor die fles op 90+3 is blijven hangen en de rest drinkt hij 150+5 (niet helemaal leeg).

    Ik voed op verzoek, maar er zit best regelmaat in. Ongeveer 7-11-15-19-23 er zit soms een uurtje speling tussen.

    Doordat de nachtvoeding later is, vraag ik me af of ik alles moet laten verschuiven, of hem minder geven dan 90+3, zodat hij weer rond 7 uur komt? En dat dat kleine flesje dus uiteindelijk vervalt..
    Dat heb ik vandaag geprobeerd, 60+2 gegeven om 04:15 en daarna kwam hij weer om 06:45. Hij ging gewoon slapen na zo'n klein flesje (in hoeverre heeft hij dan überhaupt honger?! Maar met een speentje is hij absoluut niet tevreden. Pas wanneer hij wat heeft gedronken.)

    Maar ik kan natuurlijk om 4:30u ook gewoon 150+5 geven en dat zien als ochtendvoeding en daarna maar weer kijken wanneer hij komt op de dag.
    Dan kom ik alleen sommige dagen dus op 6x 150+5 uit, wat eigenlijk te veel is. En wordt het dag/nacht ritme dan niet te veel verstoord?

    Wat is wijsheid?
     
  2. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Hier zijn we de nachtfles kleiner gaan maken, eerst 90+3 (overdag 120+4) en vrij snel naar 60+2. Dan kwam hij idd op hetzelfde moment als dat hij z'n vroege ochtendfles zou krijgen. Mijn zoontje kwam steevast om 3 uur, dat verschoof langzaam naar 4 uur/half 5. Toen dus die kleine nachtflesjes gaan geven. Inmiddels heeft hij ruim 2 weken geleden de nachtfles laten vallen en slaapt hij door tot een uur of 7/half 8. Ik heb wel het idee dat dat proces bespoedigd is doordat we de nachtflesjes kleiner zijn gaan maken.

    Overigens had de ka ons verteld dat juist door ze 's nachts kleinere flesjes te geven, ze het verschil leren tussen dag en nacht. En als hij voor 5 uur kwam, dan kreeg hij een klein flesje. Kwam hij na 5 uur, dan moesten we dat zien als de start van de dag en dus een gewone hoeveelheid geven.
     
  3. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Oke super. Dus gewoon een klein flesje gegeven.

    En hoe deed je het dan met de volgende flessen wanneer hij wel na 5 uur kwam? Probeerde je dan savonds toch rond 22-23u uit te komen?

    Gisteravond ben ik zelf al om 21:00u gaan slapen en had de wekker om 23:00u gezet voor de fles. Ik was er compleet doorheen geslapen en ml was niet thuis;)
    Zoonlief heeft toen om 19:00u de laatste fles gehad en kwam pas weer om 02:00u. 7 uur er dus tussen:)
    We moeten hem altijd al wakker maken voor de laatste fles rond 23:00u. Nu dus ook weer de twijfel om hem te laten slapen en kijken wanneer hij komt. Aangezien hij dan dus langer slaapt..
    Maar gister zijn we weg geweest en heeft hij weinig overdag geslapen. Misschien dat het daar ook mee heeft te maken.
    Vanavond maken we hem maar weer gewoon wakker (als ie dan wakker is, heeft ie wel honger en drinkt zn fles goed). We zien wel hoe het vannacht dan weer gaat.
     
  4. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Als hij om 5 uur kwam dan hield ik m'n schema aan, maar hij bepaalde dan de tijden door de start van de dag te bepalen. Kwam hij om 5 uur, dan was het schema 05:00, 09:00, 13:00, 17:00 en 21:00 uur. Zodra hij begon te slapen tot 07:00 uur, werd het 7-11-3-7-11 en zo blijft hij ook sowieso tot 07:00 uur slapen :)

    Toen hij nog om 3:00 uur kwam, maakte het niet uit of hij om 21:00, 22:00, 23:00 of 00:00 nog een fles kreeg. Het bleef 03:00 uur. Wij hebben er toen voor gekozen om hem dan maar lekker te laten slapen na z'n laatste fles (die dus meestal rond 21:00 uur was) en te wachten tot de tijden zelf opschoven. En dat is uiteindelijk dus ook gebeurd ;) dat kun je dus ook eventueel nog proberen. Maar vooral gewoon doen wat jij denkt dat het beste voor hem is!
     
  5. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Vannacht kwam hij weer om 4 uur, nadat hij met moeite zijn fles om 23u dronk.

    Ik heb zo het idee dat het niet echt werkt voor hem om hem wakker te maken voor die laatste fles. Hij ligt dan zo lekker te slapen.
    Helaas voor ons wel wat langer gebroken nachten, maar dan kunnen wij ook bijtijds naar bed. Zo erg is het dus niet.

    Ik vraag me alleen wel af of het goed is voor zijn dag- nachtritme om hem dus vanaf 19:00u gewoon te laten slapen. Misschien kunnen we eens kijken of we die fles kunnen verschuiven naar 21:00u.
     
  6. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Wat ik heb gemerkt (en verbeter me als als ik het fout heb) is dat ze al vrij snel gaan doorslapen. Doorslapen betekent immers 6 uur of langer aaneengesloten slapen. En wanneer ze dat in de nacht gaan doen, tja, dat is meestal even afwachten ;). Mijn zoontje begon met doorslapen van 19:00 uur tot 01:00 uur... lekker balen, ik als avondmens had daar dus helemaal niks aan :) toen schoof dat dus steeds verder op. Toen werd het 21:00 - 03:00 etc. Het echte dag- en nachtritme komt nog wel. Ik denk echt niet dat je zijn ritme in de war brengt door hem vanaf 19:00 uur te laten slapen. Zeker niet als je al aangeeft dat hij moeite heeft met de fles van 23:00 uur. Waarschijnlijk haal je hem dan ook uit zijn diepe slaap. Denk dat je hem lekker moet laten slapen en dat je vanzelf het verschuiven van de tijden zal gaan zien ;)
     
  7. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Dat gaan we nu idd maar doen. Zo sneu om hem uit zn diepe slaap te halen.

    En ik vind het niet zo erg. Ik ga nu wel vaker voor de fles van 23u slapen en dan voelt het dus alsof ik nu 2 nachtvoedingen heb ;)
    Komt goed:)
    En doorslapen doet ie idd al, elke nacht / avond tussen de 5 en 7 uur. Dus mij hoor je iig niet klagen:)
     
  8. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Ja, dat klopt wel! Als hij om 1 uur kwam, dan ging ik voor die tijd vaak niet eens slapen (aangezien ik dus een avondmens in hart en nieren ben ;)) omdat ik anders idd 2 keer wakker moest worden. Maar qua slaaptekort had ik het misschien maar beter wel moeten doen :p

    Ben benieuwd hoe het gaat als je hem laat slapen na 19:00 uur!

    Trouwens, hier bleken het op een gegeven moment krampjes te zijn waar hij 's nachts van wakker werd. Maar ik zat zo in het ritme van opstaan en fles geven als hij huilde dat ik het een tijd niet eens doorhad, haha. Dat was toen hij rond 4 uur kwam. De eerste paar nachten na die ontdekking waren vreselijk (anderhalf uur met m rondlopen op dat tijdstip, nice), maar al gauw was een speentje voldoende en daarna werd ie helemaal niet meer wakker om dat tijdstip (naja, gister en eergister wel weer ff spoken om 04:15, maar speentje en klaar). Denk ik meld die ervaring maar ff, je weet nooit ;)
     
  9. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Gister heeft hij prikjes gehad, waardoor hij koorts kreeg. Hij is flink aan het spoken geweest vannacht;) maar qua voedingen viel t mee.

    19:15 - 01:00 - 05:30 - 11:00

    Hopelijk issie snel weer opgeknapt :)

    Hij heeft 's nachts idd ook wel eens krampjes gehad. Maar dan is hij makkelijk te sussen met een aai over de bol en speentje. 's Nachts ga ik ook altijd eerst even naar m toe om te troosten en kijken wat ie doet.
    Voorheen maakte ik eerst de fles en haalde m meteen uit bed. Dat doe ik dus idd niet meer;) soms slaapt ie namelijk nog ff verder zonder flesje gehad te hebben.
     
  10. horselover

    horselover Fanatiek lid

    24 aug 2008
    2.518
    1
    0
    herkenbaar. ik wacht nu ook met fles klaarmaken.
    nu is ze erg verkouden hoesten en slijm dan bied ik het wel snel aan.

    op zich doet je ukkie t goed volgens mij.
    maak je m wakker rond 23.00? wij zijn daarmee gestopt en sinds dien slaapt ze soms nachten door ipv om de 3.5 uur te komen.
    nu ff anders met ziek zijn
     
  11. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Lekker dat ze nu soms doorslaapt:) van hoe laat tot hoe laat slaapt ze dan?
    Beterschap! Hopelijk is ze snel opgeknapt.

    Wij maken zl nu ff niet meer wakker om 23u, eens kijken hoe dat gaat.

    Vanavond komen we om 21u uit met de laatste fles. Dus ben benieuwd hoe de nacht dan zal gaan:)
    Hij is iig behoorlijk zijn ritme aan het verleggen. We volgen dat maar mee.

    @daantjedubbel: uiteindelijk ben je dus wel weer om 23u voor de laatste fles uit gaan komen? Ging dat weer vanzelf, dat ie toch weer wakker werd voor die fles?
     
  12. Tessy1985

    Tessy1985 Actief lid

    6 apr 2013
    398
    0
    16
    vlakbij Rotterdam
    Hoi Flora, om 19:00 de nacht ingaan voor die kleintjes is helemaal niet raar hoor. Dit wordt gewoon steeds langer en dan slapen ze ineens tot de volgende ochtend :)

    19:00 is een mooie bedtijd voor babies/kindjes, en heb je zelf ook nog wat aan je avond;)

    Wij maken overigens nooit wakker voor een fles, werkt hier alleen maar averechts.
    Onze kleine man heeft vannacht van 21 - 6 geslapen. Maar was ook zijn eerste dag op het kdv geweest.
     
  13. daantjedubbel

    daantjedubbel Bekend lid

    2 apr 2014
    721
    0
    16
    Arnhem
    Ja, ik moet hem meestal wakker maken voor de fles van 23 uur. Soms wordt hij rond die tijd zelf al wakker. Hij moet dan nog wel wat krijgen, want anders krijgt hij maar 4 voedingen en dat is te weinig. Maar als ik hem wakker maak om 23 uur zit hij nog niet in z'n diepe slaap, en hij drinkt dan maar al te graag z'n flesje op. Ben alleen wel benieuwd hoe dat gaat als hij die van 23 uur ook laat vallen over een tijdje... maar denk dat ik her dan wel ga merken als hij dan al in z'n nachtslaapje zit.

    Hier trouwens gister de tweede keer prikjes gehad en ook koorts vannacht :( zielig hè? Is jouw zoontje al weer opgeknapt?

    Ben benieuwd hoe laat hij vannacht wakker wordt als jullie de fles om 21:00 uur gaan doen :)
     
  14. Klaartje863

    Klaartje863 VIP lid

    10 mei 2012
    6.606
    56
    48
    Ahh zo zielig als ze koorts hebben. Zl was ook echt ff 2 dagen van slag. Sinds vannacht is de koorts weer gezakt en erg vrolijk vandaag :D lijkt wel of ie 2 dagen heeft in te halen. Hihi.

    Scheelt dat ie dan iig nog niet in zijn diepe slaapt zit:) dat heeft hij in het begin wel gehad dan? Omdat ie toen ook van 19u tot 1u sliep.

    Merk wel dat ie vandaag een stuk beter overdag slaapt dan de afgelopen 2 weken. Of dat nu met zijn ritme te maken heeft, geen idee.. Maar ik ben er wel blij mee:)

    @tessy: zo die heeft een flinke ruk gemaakt dan:) lekker zelf ook bijtanken:)
     
  15. rijtjes

    rijtjes Niet meer actief

    Hoi hoi, mijn dl is morgen 3 maanden en krijgt iedere fles op verzoek. Waardoor we rond 19 uur de laatste hebben. Daarna gaat ze in diepe slaap om de ene nacht om 2 uur een voeding te willen en de andere nacht om 5 uur. De eerste voeding is de ene dag om 7 uur, de andere om 9 uur, maar net wanneer ze trek heeft. Sowieso laat ze er de ene keer 2 uur tussen de andere keer 4. We bieden altijd 120/4 aan, ook 's nachts. Soms gaat dat op, soms niet. In principe hoef je natuurlijk niet te kijken naar die ochtend tijd als je op verzoek voedt :)
     

Deel Deze Pagina