Nadelen vrije school: ervaring?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door bunchy, 6 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

    bunchy VIP lid

    21 aug 2009
    6.432
    483
    83
    De vrije school wordt louter bejubeld in onze sociale omgeving en er wordt afgegeven op klassikaal onderwijs. Het klink ook prachtig:minder nadruk op cognitieve ontwikkeling maar juist ook voor verbeelding en creativiteit..

    wat zijn nou de mindere kanten? Waarom toch misschien voor regulier onderwijs kiezen? Ben benieuwd!
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Lange wachtlijsten. Dus als je ervoor kiest, heel vroeg inschrijven.
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.593
    13.146
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Sommige kinderen kunnen het vrijere moeilijker aan dan het "schoolse".

    Als ouder moet je ook met enige regelmaat iets creatiefs maken/bedenken voor/met je kind.
    Dat moet je liggen/daar moet er zin in hebben..
     
    Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.485
    1.093
    113
    #4 Krulpeterselie, 6 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Voor onze dochter was het een flop. Mede door de school die alles op zijn beloop liet en geen begeleiding gaf. De begeleiding die ze kreeg hield in dat ze op de gang moest werken apart van dd klas met een ‘bijwerkboek’. Hierdoor heeft ze nu rekenles op groep drie niveau terwijl ze in groep vijf zit. We maken ons zorgen. Haar persoonlijke leerplan op de nieuwe school heeft als doel met groep 6 niveau de basisschool af te sluiten hopelijk wat hoger. Iedere dag krijgt ze rekenles in groep 4, 3 keer per week bijles bij de onderwijsassistente en extra huiswerk voor thuis. Hier zijn we ontzettend van geschrokken. Onze tweeling hebben we mee van school gehaald en ook zij hadden in groep twee ondermaats letter- of cijferkennis. Dit is met veel oefenen en extra bijlessen gelukkig goed gekomen. Als ze van drie naar vier de overstap hadden moeten maken was het ook vergelijkbaar als bij dochter geweest waarschijnlijk.
    Het moet dus bij je kind passen, hier bleek het een ramp. Maar zal dit ook voor een groot deel aan de school liggen. Als voorbeeld: Als ik aan de tweeling vroeg wat ze die dag gedaan hadden op school kwam er minimaal drie schooldagen het antwoord hoeveel filmpjes ze wel niet hadden gekeken in de klas.
    Ook het pestgedrag en geweld op de school liep schrikbarend uit de hand in het laatste jaar dat wij er nog opzaten.
     
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.686
    9.653
    113
    #5 MadeInUSA, 6 nov 2020
    Laatst bewerkt: 6 nov 2020
    Het verschilt vast erg per school. Maar een vriendin van mij heeft veel problemen gehad, omdat de school nul affiniteit of flexibiliteit had met kinderen die niet in het ideaalplaatje vielen. Die kinderen zijn echt een beetje aan hun lot overgelaten op die school. Kinderen werkten structureel op de gang of moesten een deel van de week thuisblijven omdat de juf het niet aankon. Zelfvertrouwen van die kinderen werd compleet gebroken. In groep 7 bleek dat kind nooit op de juiste manier had leren rekenen, toen de zelf aangeleerde methode tekort ging schieten. Het pedagogisch klimaat op die school klopte echt niet.

    Op meer dogmatische scholen wordt een jong kind dat cognitief vooruit wil, afgeremd.
    Ze doen ook vaak bewust niet mee aan de gewone dingen zoals kinderboekenweek, de Kinderen voor kinderen liedjes, koningsspelen etc. Of dat een voordeel of een nadeel is, ligt aan je perspectief natuurlijk.

    Voordat dit allemaal zo duidelijk werd bij haar, heb ik me wel ingelezen toen ik 6 jaar geleden een school moest gaan kiezen. Ik denk ook dat het je echt moet liggen, bij ons paste het niet. Teveel kaboutertjes en te weinig down to business zeg maar. Mijn kinderen gedijen in een schoolse, wat strengere omgeving.

    Ik heb ook ooit een keer als uitzendkracht in een antroposofisch verpleeghuis gewerkt. Ik heb mijn ogen uitgekeken, maar vond de prioriteiten een beetje scheef. Het was geweldig dat de standaard maaltijd iets met seitan was, maar er was heel veel aandacht voor antroposofisch getuttel terwijl er in de basis naar mijn idee best wel wat ontbrak.
     
    Maslov en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    #6 GossipGirlxoxo, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Naar mijn idee moet een vrije school erg bij je kind passen. Het ene kind vaart veel beter op structuur en regelmaat en het hele schoolse systeem dan het andere (voor mijn zoon was het niets geweest, dochter zou er als kind prima tussen passen) en daarnaast denk ik dat de visie van een vrije school wel heel erg aan moet sluiten bij je vorm van opvoeding omdat je kind anders al snel "anders" is dan de vooral al andere kinderen die naar een vrije school gaan. Wil niemand op zijn tenen trappen maar het is toch een belaald slag mensen die voor een vrije school kiezen.

    Ik heb overigens geen persoonlijke ervaring. Een paar buurtkinderen zitten op de vrije school en als ik het allemaal mag geloven is het echt ook vrij. Ze doen vooral waar ze zin in hebben met het idee de sterke eigenschappen van een kind verder te ontwikkelen. Kinderen worden daar ook erg vrij gelaten in keuzes. Wil je nu niet rekenen doe je het later. Heb jij zin om te lezen dan mag dat. Wil je tekenen want daar ben je zo goed in dan ga je die kwaliteit verder ontwikkelen lekker doen. Imo moet een kind ook leren dat ze niet alles maar voor het kiezen hebben en is het voor jonge kinderen juist fijn als beslissingen over wat gaan we nu doen juist voor ze worden genomen. Anders krijg je uitstel gedrag. Voordeel dat ik me kan bedenken is dat kinderen jong (maar gedwongen) leren plannen omdat ze door vallen en opstaan leren dat uitstellen van minder leuke dingen niet altijd de juiste keuze is.
     
    Gewooniemand, TotalBella en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    #7 citroenrasp, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    Ja dit. Mijn neefje zit nu op een montessorischool, maar zat daarvoor op een antroposofisch kdv en dat waren ook nogal (zonder iemand te willen beledigen verder) "bepaalde types". Hij was bv ook de enige van het hele kdv die werd gevaccineerd.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik heb nog een edit gedaan na dat je reageerde. Herken je dat ook?
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Klinkt een beetje als unschooling (waar ik als gewezen thuisonderwijzer wel bekend mee ben), maar dan op school. Of zoiets.
    Naar mijn weten werkt het vaak wel zo dat kinderen het uit zichzelf wel oppakken en niet maar blijven uitstellen/afstellen, maar dat verschilt ook wel per kind. Als ik niet tegen A zeg dat ze haar Nederlandse lessen moet doen dan doet ze het ook gewoon niet, totaal geen interesse. Bij H is dat heel anders.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Ik sluit mij aan bij @GossipGirlxoxo omdat alles zo vrijblijvend is, leren ze niet dat iets soms gewoon moet. En we kunnen wel willen dat het leven bestaat uit niets moet, maar helaas is dat voor de meeste situaties niet het geval, dus kan je daar maar beter aan wennen.

    Ik maakte de fout om aan iemand met haar kind op de vrije school te vragen ‘of hij dan nu naar groep groep 1 of 2 gaat ’O nee, zo mocht ik er niet over spreken, hij ging na 5 mnd school 4 halve dagen naar school, eerder was hij daar nog niet aan toe en dan gaan ze naar het kind kijken wanneer hele dagen gaat en dan wanneer hij kan doorstromen, het maakte niet uit hoe oud hij was als hij in groep 8 zit. Ik werd daar een beetje kriebelig van. Het moet bij je kind en bij jou als ouders passen, hier past het niet.
     
  11. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik heb er geen ervaring mee maar ik zou er mijn kind niet naar een vrije school laten gaan als ik het zo lees.Op school is er dan geen structuur ,regels zijn er ook niet en als je iets niet wil doen dan hoeft het niet ( in een notedop).Hoe gaat dit zich dan thuis ontwikkelen als je kind echt zijn kamer op moet ruimen of moet helpen met bv de afwas?Of eenvoudiger ,als je kind zijn/haar speelgoed op moet ruimen?Krijg je dan niet enorme botsingen thuis omdat het kind op school niets "moet" en thuis wel?Kortom,thuis wel regels en structuur maar op school niet,klinkt mij als een recept voor botsingen thuis...
     
    Gewooniemand en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    S1 heeft Montessori gedaan, dat lijkt er denk ik wel wat op. Die heb ik na een aantal jaar uit het normale onderwijs getrokken omdat ze daar niet functioneerde. Die bloeide idd compleet op, van alleen maar resultaten eruit persen naar werken aan je eigen ontwikkeling op jou tempo.

    Ze ging wel in nivo omlaag, dat moet ik er wel bij zeggen. Ik vond haar persoonlijke geluk belangrijker dan dat, maar het resultaat is dat ze geen havo kreeg. Ze ging dus naar de mbo en stroomt nu door naar de hbo.

    Mijn andere kinderen zijn daar overduidelijk niet geschikt voor :roflmao: S2 wil heel graag structuur en 10-en halen en E gilt tegen alles neeeeeee, dus die heeft straks ook duidelijke belijning nodig :|
     
  13. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Mijn dochter zat op montessori... Op een gegeven moment ging ze cijfers spiegelen. ( Had de juf nog nooit meegemaakt ) verveelde zich dood en zat op vmbo niveau.

    Toen gingen we verhuizen, ze wou weer naar montessori onderwijs maar is hier niet in de buurt. Ze haalt nu alleen nog cijfers hoger dan een 8. Schooladvies is nu havo vwo en mogelijk vwo... Dus tja...en ze vind het stukken leuker
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Daarom benoemde ik dat ik denk dat het ook echt bij je opvoeding moet passen.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    Misschien begrijp ik je post wel verkeerd hoor, maar Montessori-onderwijs is iets anders dan de vrije school.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Weet ik maar het is wel een soort van hetzelfde als in kinderen mogen zelf hun werkjes gaan bepalen wat ze die dag gaan doen enzo
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Ik twijfel ook nog heel erg tussen scholen waaronder montessori. Maar ze moeten toch wel aan het eind van de dag/ week alles afhebben? Alleen mogen ze zelf kiezen hoe , wat , wanneer ze het doen...Dan is het niet zo dat als ze geen zin hebben in rekenen dat ze dat dan niet hoeven te doen ofzo, tenmiste dat begreep ik .
     
  18. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    .
     
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.259
    19.014
    113
    @Gootje1988 Vind het wel bijzonder dat montessori-onderwijs en de steinerschool als min of meer hetzelfde worden gezien door velen.
    Vrije school is erg dogmatisch, het komt voort uit een bepaalde geloofsovertuiging en is vaak meer een levenswijze dan enkel onderwijs. Montessori is daarentegen "gewoon" een onderwijsmethode. Welliswaar zijn er raakvlakken, maar volgens mij zijn er ook genoeg overeenkomsten met bv Jenaplan.
     
    femkes, Lafelife, GossipGirlxoxo en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    #20 NiekeKris, 7 nov 2020
    Laatst bewerkt: 7 nov 2020
    In mijn beleving is de structuur op een vrije school juist wel aanwezig, maar vinden ze schoolse ontwikkeling niet het enige, ze leven ‘met de seizoenen’ en dingen moeten in verbinding zijn ed (kan het niet goed uitleggen :oops: even wat lezen over antroposofie als je het precies wil weten ;)). Het afremmen van kinderen die niet in het standaard plaatje vallen, heb ik wel vaker gehoord. Net als dat computers niet ‘binnen gelaten worden’. En om die laatste redenen heb ik er niet voor gekozen. Wij leven ook niet volgens de antroposofie...dat matcht dus ook wat minder.

    Mijn oudste dochter zit na jaren regulier nu op Jenaplan. Lijkt een beetje op Montessori. (Maar in mijn beleving niet op de Vrije school inderdaad! ;)) En zij is daar enorm opgebloeid. Een vrijere setting, met ruimte voor eigen ontwikkeling kan ook erg positief uitpakken. Bij haar is juist daardoor haar niveau ook enorm omhoog gegaan en ze is (veel belangrijker!) een stuk gelukkiger!

    Veel is echter per school afhankelijk. Dus niet per onderwijsssoort. De ene school is ‘strenger in de leer’, interpreteert dingen net anders, legt de nadruk op andere dingen, enz. En de sfeer op een school is erg bepalend.
     
    Athina, GossipGirlxoxo en Neskio vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina