Navelklem of cord ring

Discussie in 'De bevalling' gestart door wolkje1994, 27 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Ik ben mij een beetje aan het inlezen over de cord ring. Ik zag de navelklem en vind m zo ‘onvriendelijk groot’ voor de baby. Ik ben dus benieuwd naar ervaringen over de cord ring. Is het echt zo gebruiksvriendelijk voor de baby? En is het echt net zo betrouwbaar als de navelklem?
     
  2. CDSDM

    CDSDM Actief lid

    5 dec 2018
    104
    294
    63
    Vrouw
    Wimperstyliste
    Rotterdam
    Ik lees mee. Ik vond de navelklem zeker niet onvriendelijk voor mn eerste maar ben deze zwangerschap dus de cord ring tegen gekomen en heb hem in huis gehaald. Hopelijk kan ik snel mijn ervaring mee delen :roflmao:
     
  3. wolkje1994

    wolkje1994 Fanatiek lid

    12 aug 2013
    3.892
    5.779
    113
    Daarom zette ik het ook ‘ ..’ omheen. Las dat t met gebruiken van rompertjes en luiertjes gewoon wat lastiger is en meer in het buikje drukt. Zie dat jij al ieder moment kan gaan bevallen!

    Succes en ik ben benieuwd naar je ervaring met de cord ring !
     
  4. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Lara123 en wolkje1994 vinden dit leuk.
  5. Marianne22

    24 jun 2012
    16
    5
    3
    NULL
    NULL
    Hier is de cordring heel goed bevallen! In tegenstelling tot de navelklem (bij onze oudste gebruikt) zit de cordring totaal niet in de weg voor de baby. Het ringetje dat blijft zitten, is zo klein dat je 'm nauwelijks ziet. Het stompje viel hier ook vrij snel af (na 3 dagen).

    Tip: bewaar wel de navelklem (mocht je 'm hebben uit het kraampakket), want als er spoed is, is de navelklem net iets sneller geplaatst dan een cordring (de verloskundige kan dan altijd later alsnog de cordring plaatsen).
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  6. RachelleNM

    RachelleNM Fanatiek lid

    19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter hadden we een navelklem, vond het echt een lelijk en onhandig ding. Nu per toeval op de cordring gestuit op het forum en laatst aangegeven bij de verloskundige dat we dat graag willen. Blijkt dat ze dat zelf ook aan iedereen aanraden. Konden het ook meteen bij ze aanschaffen voor 2 euro. Prima! Vind het echt een super alternatief en begrijp eigenlijk niet waarom dit geen standaard is..
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  7. Koektrommel

    Koektrommel Fanatiek lid

    15 feb 2017
    1.511
    1.100
    113
    Vrouw
    Hier bij de jongste een cordring gebruikt. Bij de andere 3 een gewone klem omdat ik toen nog niet wist van het bestaan van een cordring. Ik hoor dat tegenwoordig steeds meer verloskundigenpraktijken ook overgaan op de cordring. Ik vond hem veel fijner dan de klem. Zo'n grote harde klem of een klein zacht siliconen ringetje...lijkt me veel fijner zitten voor zo'n kleintje. Het was nog wel even een dingetje om het erom te krijgen hier omdat de verloskundigen er nog niet zoveel ervaring mee hadden maar het is gelukt :D
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  8. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Hier was recent een topic over - als je meer ervaringen wilt lezen:
    https://www.zwangerschapspagina.nl/threads/ervaringen-cordring.693990/

    Ik kwam er toen adhv dat topic dus achter dat onze dochter dus zo’n ding heeft gehad - is de standaard hier in Zweden. Wist niet dat t zo heette en noemde het altijd een elastiekje :roflmao::oops:
    Wij hebben geen navelklem gehad, dus vergelijken kan ik niet: maar die cordring is in ieder geval super bevallen. Lekker klein :)
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  9. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hier ook een cord ring aangeschaft en voorgelegd an mijn gyn. Ze wou hrt op zich wel proberen, maar vroeg zich af of het wel rond iedere navelstreng past.

    Ze legde uit dat er echt hele dikke en hele dunne navelstrengen zijn, en dat je zo'n elastiekje niet losser of vster kan maken.

    Iemand die daar iets over kan vertellen?
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Hier wilde de verloskundige wel mee werken. Het was nieuw voor hen, maar ze stonden er voor open. Maar ik werd medisch en de gynaecoloog in het ziekenhuis wilde het niet. Uiteindelijk ook keizersnede geworden. Hopelijk bij een volgende wel :)
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Volgens mij kan het altijd - gezien het feit ze hier in Zweden dus niets anders gebruiken dan die dingen.
    Ik zat eens plaatjes te kijken van die dingen voor gebruik (ik weet alleen hoe t eruit ziet als t er al om zit) en het ziet eruit alsof de navelstreng echt door een gat van 2mm gaat ofzo.
     
  12. honkeytonk

    honkeytonk Fanatiek lid

    5 mrt 2018
    1.165
    868
    113
    Thuis
    Ons ziekenhuis heeft geen navelklemmen meer, alleen cord ringen, dus denk wel dat het om iedere navelstreng kan!
     
    Poolvos, Lara123 en wolkje1994 vinden dit leuk.
  13. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Ja, super fijn ding zo'n cord ring! Bij mijn jongste gebruikt en is gewoon fijner dan zo'n klem.

    En als verloskundige heb ik m al vaak gebruikt hoor, past echt prima op iedere navelstreng. De eerste keer is ff prutsen maar de gebruiksaanwijzing staat op de verpakking en die moet iedereen wel kunnen ontcijferen. Wel terechte opmerking hierboven dat het slim is om een gewone klem ook klaar te hebben liggen. Bij spoed is dat namelijk wel sneller. Dan laat je de navelstreng wat langer en plaats je daarna alsnog in alle rust de cord ring. Ik zie echt alleen voordelen. Maar in mijn regio 1 ziekenhuis dat ze niet wil plaatsen omdat ze er niet bekend mee zijn... flauw vind ik, maar check het van tevoren. Als je er pas op het moment suprême mee komt zullen ze denk ik sneller weigeren.
     
    Poolvos en wolkje1994 vinden dit leuk.
  14. Lara123

    Lara123 Actief lid

    27 okt 2013
    160
    42
    28
    Noord-Holland
    Ik was de eerste bij de verloskundigenpraktijk.
    Nu bieden ze hem bij iedereen aan tegen een laag bedrag.
    Ik werd medisch dus het gebeurde door de klinisch verloskundige ( die behoorlijk kritisch was en toch eiste dat we een navelklem mee naar huis namen voor het geval dat) In het nagesprek ook verteld over de goede ervaring ermee. Kraamzorg was ook erg te spreken. Het is fijner omdat er niets op de baby zit verder. Het zit niet in de weg. Viel na een dag of 5/6 af. Ik had er toen 2 besteld omdat het zo nieuw is en niet elke verloskundige er al mee heeft gewerkt. Bij mijn praktijk hadden ze YouTube gekeken om te leren haha.
     
    Poolvos en wolkje1994 vinden dit leuk.
  15. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Zoon had een navelklem. Constant een ontstoken navel tot zn 2e jaar. Mega groot rot ding.

    Dochter een cordring. Geen ontstoken navel. Heel fijn in gebruik!

    Ik raad hem aan!
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  16. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    De oudste twee hadden een navelklem en de jongste een cordring. Deze deelde mijn verloskundigenpraktijk uit aan iedereen.

    Met 36 weken ben Ik ok overgedragen naar het ziekenhuis waar ze hem niet standaard gebruiken. Ik heb gezegd dat die in mijn tas zat en ze wilden hem wel gebruiken.

    Overigens hier geen verschil in wanneer de navelstreng afviel en geen van de navelstreng is ooit ontstoken. Het lijkt me gewoon 100x comfortabeler voor de baby en is iets makkelijker met verschonen.
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  17. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Wij hebben een cordring klaarliggen :)
    Die klem is altijd zo’n onding, vooral als je baby flink gepoept heeft zit dat in de weg
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  18. Loes33

    Loes33 Bekend lid

    10 aug 2018
    890
    629
    93
    Vrouw
    Ik heb ook een cord ring besteld. De verloskundige vindt het super en hoopt dat het niet al te lang duurt voordat deze standaard in de kraampakketten komen zei ze.
    Ze adviseert wel voor de zekerheid ook een navelklem te halen, dat is makkelijker bij een hele dikke navelstreng.
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  19. exciting

    exciting Fanatiek lid

    10 dec 2013
    3.172
    982
    113
    Vrouw
    Friesland
    De eerste 2 hebben een navelklem gehad.. Toevallig dit onlangs tegen gekomen, en deze in huis gehaald. Vorige week aan de verloskundige in het ziekenhuis gevraagd of ze dit ook wilden doen, die gaf direct aan dat ze het al gebruiken en er zeer tevreden over zijn! Dus ben benieuwd!
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.
  20. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Bij ons ziekenhuis mag ik ze ook meenemen, ga ze dus binnenkort aanschaffen :)
     
    wolkje1994 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina