Navelstreng aan rand van placenta

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Moppie35, 10 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moppie35

    Moppie35 Bekend lid

    6 mei 2016
    541
    205
    43
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    Hallo,

    Op onze 20-weken echo bleek dat de placenta aan voorzijde lag en navelstreng beneden, aan de rand van de placenta. Het enige wat gezegd werd was ‘dat kan voor problemen zorgen, dus je krijgt een groeiecho op 30/32 weken’. Is dat dan wat ze noemen ‘vasa previa’? Of is dat niet hetzelfde. Is het echt zo’n probleem, dat de navelstreng aan de rand ligt? Bedoel, als alle bloedvaten blijven functioneren is het toch prima? Of is de kans dat alle bloedvaten in placenta blijven werken niet zo heel groot? Dan begrijp ik dat aanvoer vanaf een zijde minder handig is. Iemand ervaring hiermee? Waarop moet ik letten?
     
  2. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Vriendin van me had het ook. Werd alleen gezegd dat ze dan bij bevalling moeten uitkijken. Dat ze niet te hard trekken anders kan die los scheuren...
     
  3. Moppie35

    Moppie35 Bekend lid

    6 mei 2016
    541
    205
    43
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    Ow echt? Dat valt dan goed mee :) Mijn eigen vk gaf nu aan dat soms kindjes eerder gehaald worden als placenta niet meer goed blijkt te werken door deze ligging van navelstreng. Maar goed te horen :)
     
  4. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    De placenta ligt niet voor de uutgang verder? Het kan zijn dat de navelstreng naar beneden geduwd wordt. Maar als ik jou was zou ik wat toelichting vragen aan je vk of gyn, die kunnen t vast beter uitleggen en ook wat de mogelijke consequenties zijn. Wel irritant he als je zo wordt weggestuurd zonder duidelijke uitleg wat t dan is en wat voor problemen t kan geven.
     
  5. MolliMuis

    MolliMuis Niet meer actief

    Ik lees even mee, want heb (bijnal hetzelfde te horen gekregen bij 20 weken echo. Verloskundige zei dat de navelstreng ligt niet in het midden van de placenta lag en dus aan de zijkant. Ik krijg hierdoor een extra groeiecho, want er kan een groeiachterstand ontstaan hierdoor. Verder is er bij mij niks gezegd over mogelijke complicaties bij de bevalling. Ik heb alleen (voor zover ik weet) niet dat de navelstreng aan de onderkant zit. Placenta zit overigens aan de achterzijde bij mij.
     
  6. Moppie35

    Moppie35 Bekend lid

    6 mei 2016
    541
    205
    43
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    T was hier bij een GUO. Dus was al zo vreselijk opgelucht dat de ‘foute’ dingen toch niet fout bleken te zijn. Dan ga je idd weg met later pas vragen die bij je opkomen....
     
  7. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Velamenteuze insertie?
    Even googlen...
     
  8. Moppie35

    Moppie35 Bekend lid

    6 mei 2016
    541
    205
    43
    Vrouw
    Zuid-Limburg
    Ja, had ik al gezien idd. Maar wanneer is het dat? Weet even niet eens meer of t tegen de rand lag of er volledig op. Dus ja, lekker duidelijk ben ik ;)
     
  9. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Nee ik begrijp je vraag.
    Ik had iig bij mijn dochter de navelstreng heel erg aan de rand zitten maar er was geen sprake van een velamenteuze insertie. Daarvoor was het nog niet erg genoeg en liep het niet door de vliezen heen ofzo..?
    Ze zagen het pas bij de geboorte toen dochter al geboren was...

    Ze zullen misschien nog een echo bij je maken om te zien hoever hij naar de rand zit. Gelukkig is het in je zwangerschap gezien, soms willen ze de baby dan met keizersnede halen heb ik begrepen.
     
    Moppie35 vindt dit leuk.
  10. sunshine1981

    sunshine1981 Actief lid

    21 okt 2015
    255
    60
    28
    Vrouw
    #10 sunshine1981, 11 dec 2019
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
    Bij de zwangerschap van mijn dochter had ik precies hetzelfde.
    Bij de 20-weken echo werd ook gezegd dat de navelstreng op het randje van de placenta zat. Toen ik dit hoorde, schrok ik enorm omdat ik bang was dat de navelstreng los zou kunnen raken.
    Gelukkig werd direct gezegd door zowel de echoscopiste als de verloskundige dat er absoluut niets los kon raken (in mijn geval), maar dat er een klein risico zou kunnen zijn met het geboren worden van de placenta.

    Ik heb toen, 9 jaar geleden, geen verdere echo’s of onderzoeken hier verder voor gehad en mocht ook gewoon thuis bevallen als ik wilde.

    Placenta is trouwens zonder problemen eruit gekomen..
     
    Moppie35 vindt dit leuk.
  11. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Ik had een velamenteuze navelstreng insertie. Dat betekent dat een deel vd bloedvaten vd navelstreng verweven is met de vliezen. Bij mij was t ongeveer 3cm. Je hebt ook marginale insertie, dan zit de navelstreng naar een zijkant vd placenta.

    Met beide kun je je zwangerschap gewoon voortzetten, al is er kans dat je kindje kleiner/lichter zal zijn dan gemiddeld. Mijn dochter heeft hier wel last van gehad, en was op een gegeven moment aan de kleine/lichte kant. En waarop letten... je kunt niks doen, dot gebeurt gewoon. Probeer te genieten van je zwangerschap, want de tijd vliegt om.
     
    Moppie35 vindt dit leuk.
  12. Rebo

    Rebo Bekend lid

    26 feb 2015
    720
    297
    63
     
  13. Rebo

    Rebo Bekend lid

    26 feb 2015
    720
    297
    63
    Er is wel een groot risico met de vliezen breken/prikken. Dat hadden ze bij mij gedaan ( inleiding) en zagen achter af dat de bloedvaten zo door het vies zaten en als ze daar in hadden geprikt....
    Ik heb heel veel echo s gehad maar dit hebben ze niet opgemerkt
     
  14. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Bij mij kwamen ze er per toeval achter. Echoscopiste was nog in opleiding en zij zag wat. Toen collega erbij gehaald en toen een gyn. De gynaecoloog zei toen dat t hoogstwaarschijnlijk een velamenteuze insertie was. Hij had gelijk. Zagen t bij de keizersnede. Is gelukkig allemaal goed gegaan.
     
    Rebo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina