Navelstreng uitkloppen

Discussie in 'De bevalling' gestart door mamamilou, 4 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    In het topic Bevalplan las ik een paar keer iets over het uitkloppen van de navelstreng.
    Als newbie heb ik geen idee wat dit is en waarom je dit zou doen.

    Wie heeft dit laten doen en waarom? Hoe doe je dat?
     
  2. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.153
    2.045
    113
    Vrouw
    Nederland
    https://vrijegeboorte.nl/info-over-geboorte/2018/4/24/het-laten-uitkloppen-van-de-navelstreng

    Je hoeft hier niks speciaals voor te doen, behalve wachten. Niet direct de navelstreng door laten knippen.
    Als je meer informatie wil: Google helpt vast graag ;)
     
  3. Marlau

    Marlau Fanatiek lid

    2 jun 2015
    1.916
    1.170
    113
    Bij mij deden ze dit standaard in het ziekenhuis. Ze noemde het deze keer specifiek omdat er een co assistent bij was en liet het haar ook voelen.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Hier niet gebeurd maar kindje werd slap en levenloos dus andere prioriteiten, was snel doorknippen en naar aparte kamer met beademing en daarna naar neonatologie. Anders nam ziekenhuis hier ook de tijd ervoor, vrij standaard
     
  5. Irene2

    Irene2 Actief lid

    21 mrt 2019
    375
    610
    93
    Vrouw
    In het kort; Om de baby makkelijker geboren te laten worden zit een deel van zijn/haar bloed tijdens de geboorte in de placenta. Door de navelstreng helemaal te laten uitkloppen krijgt je baby dit bloed weer in zijn/haar lichaam. Je kunt het zelf ook prima voelen door de navelstreng vast te pakken, voel je niks meer dan is hij uitgeklopt.

    Je kunt er ook voor kiezen om de navelstreng pas door te knippen als de placenta al geboren is(halve lotus) of zelfs helemaal niet door te knippen maar te wachten tot hij vanzelf loskomt (lotus bevalling). Dat laatste heeft wel wat meer voeten in aarde omdat je de placenta moet behandelen omdat het anders erg gaat stinken.
     
    mamamilou vindt dit leuk.
  6. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.617
    113
    Inderdaad wat @Irene2 zegt.

    Wij hebben de navelstreng ook uit laten kloppen. Zogeheten halve lotusbevalling. We hebben de placenta opgevangen (vergiet boven pan haha) en gewacht tot deze duidelijk helemaal wit was voordat we ons zoontje hebben afgenaveld.

    Nageboortetijdperk duurde best lang, vijfkwartier ofzo. Ik had geen haast, vond het wel prima om eerst even kennis te maken. En het “leeglopen” van de placenta en daarmee de navelstreng begint pas nadat de placenta geboren is. Al bij al heeft ons zoontje een behoorlijke boost gehad denk ik. ;)

    Eerlijkheid gebiedt natuurlijk om even aan te geven dat een arts of verloskundige er meestal op gebrand is dat de placenta wat sneller komt om te borgen dat er geen excessief bloedverlies optreedt. Wij hadden een unassisted thuisbevalling (bewust en weloverwogen, in overleg met verloskundige) dus lag het allemaal net even ietsje anders natuurlijk.

    Maar goed, ik zou het ten zeerste aanraden. ;)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  7. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Bij de oudste dit kunnen doen, bij de jongste helaas niet gelukt.
    Navelstreng zat om haar heen, kon net aan met haar hoofdje eruit komen, dus navelstreng was al afgekoppeld voordat ze überhaupt geboren was.
     
  8. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik had bij E een geplande sectio en daar hebben ze ook 5/10 min staan wachten. Het verbaasde mij eig dat ze daar zoveel tijd voor namen. Ze hielden E gewoon al die tijd vast tegen het “raampje” en maakte foto’s. Het hele team had even een break zeg maar XD Pas daarna ging de gyn snel door, want ik kreeg een bloeding.
     
  9. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Bedankt voor je uitleg!
     
  10. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Een unassisted thuisbevalling? Was er geen verloskundige bij jouw bevalling? Wist je dan zelf wat je allemaal moet doen?
     
  11. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.617
    113
    Dat, inderdaad. ;)

    En ja, we kenden het klappen van de zweep wel. Niet alleen ik maar ook mijn man hebben in het verleden onze kinderen zelf opgevangen omdat het al te snel ging en ze of niet op tijd waren of geen handschoenen aan hadden of wat dan ook. Alleen deze keer dus bewust voor gekozen. Sluitend back-up plan hoor, voor als er complicaties zouden zijn ontstaan. Maar alles verliep soepel en de geboorte van I.riah is echt by far de mooiste ervaring van ons leven geweest.
     
    Liana84 en Louise11110 vinden dit leuk.
  12. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Bij beide kinderen gedaan. Ik wou ze sowieso direct op mn buik (als dat kon en dat kon :) ). Het duurde ongeveer een minuut of 7 a 8 na de geboorte. Toen afgeknipt :)
     
  13. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Wauw!!! Heel bijzondere ervaring lijkt mij. Ik zou het niet aandurven, want ik heb geen idee wat ik moet doen en wat mij te wachten staat.
    Fijn dat je verloskundige hier aan wilde meewerken. Ik denk dat niet elke praktijk dit wil.
     
  14. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.449
    4.617
    113
    Dan waren we wel naar een andere praktijk gegaan haha. ;)
     
    mamamilou vindt dit leuk.
  15. mamamilou

    mamamilou Niet meer actief

    Mijn baby heeft heel lang in stuit gelegen waardoor ik een thuisbevalling niet zag gebeuren. Gelukkig uiteindelijk toch gedraaid en ingedaald. Ik hoop daarom dat ik lekker thuis in mijn eigen omgeving kan gaan bevallen. Als het allemaal goed gaat wil ik graag (staat ook in mijn bevalplan) dat de navelstreng wordt uitgeklopt.
     

Deel Deze Pagina