Navelstreng zelf doorknippen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Elinetjeee, 19 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ik ben momenteel zwanger van mijn 1e kindje en met mijn bevallingsplan bezig en toen kwam ik op het puntje wie knipt de navelstreng door.. nu gaf mijn man direct aan dat hij dat absoluut niet wilt omdat hij dat eng/viezig vind. Nu zat ik te bedenken dat ik het misschien wel zelf wil gaan doen. Vind het ergens wel een mooi gebaar om het kindje los te knippen van mijzelf. Nu vraag ik me af of er meer vrouwen zijn die dit zelf gedaan hebben en hoe dat ervaren is. En of je daar lichamelijk toe in staat ben op dat moment en of je er dan ook echt nog iets van meekrijgt.
     
  2. Saartje123

    Saartje123 Fanatiek lid

    7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik heb de navelstreng bij mijn 2de en 3de kindje zelf geknipt. Moet er wel bij zeggen dat het beide vlotte, korte thuisbevallingen waren met ook een perstijd van een paar min. Ook bij allebei smiddags bevallen. Dus ik was niet moe en helder genoeg om aan te geven dat ik ze graag zelf los wilde knippen.
     
  3. Palmpje

    Palmpje VIP lid

    8 jul 2017
    8.603
    6.567
    113
    Vrouw
    Ik ben alleenstaand en daarom wilde ik het graag zelf doen. Helaas was er een spoedkeizersnede nodig en heeft mijn moeder het mogen doen. Volgende keer wil ik het, als het kan, echt zelf doen!
     
  4. kimmaikel24

    kimmaikel24 Fanatiek lid

    22 nov 2012
    1.013
    638
    113
    Ik was zelf na de bevalling niet echt in staat om het zelf te doen.
    Mijn man riep vantevoren ook dat hij dat niet durfde en vies vond..
    uiteindelijk heeft hij toch heel trots de navelstreng doorgeknipt.
     
  5. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Ik heb die tussen de jongste en mij geknipt. Mijn man wilde niet, gaf mij de eer. Half suf en verwonderd gedaan. Gelukkig zijn er foto’s van hihi
     
  6. Nijntje01

    Nijntje01 Fanatiek lid

    2 dec 2012
    3.407
    366
    83
    Zuid-Holland
    Ik denk niet dat ik er zelf echt toe in staat was, maar mijn man had ook gezegd dit niet te gaan doen en toen ze het op dat moment zelf nog een keer vroegen wilde hij het toch doen.
     
  7. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Ik heb de navelstreng van mijn nu-nog-jongste zelf geknipt. Heel gek, er spetterde wat bloed uit :D daar had ik nooit bij stilgestaan. :roflmao: Wel is dat oa de reden dat ik deze keer bewust kies om pas te knippen als de placenta geboren is en de navelstreng uitgeklopt is.
     
  8. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Ik wilde dit doen bij de geboorte van mijn dochter maar toen ze er was, kon ik de energie niet meer opbrengen :roflmao:
     
  9. Luipaard88

    Luipaard88 Bekend lid

    3 nov 2016
    664
    467
    63
    Vrouw
    werkloos
    Den Haag
    Wat goed dat je daar al over nadenkt.
    Het hielt mij helemaal niet bezig dus op het moment van knippen zei me vriend droog "nee dat doe ik niet, ik ga er roken"
    Toen vroeg de verloskundige aan mij of ik het eventueel zelf zou willen doen.
    En met de goedkeuring van de gynaecoloog mocht ik dus zelf knippen. En moet zeggen dat ik het wel heel fijn vind dat ik dit zelf heb mogen doen
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn man wilde het ook niet, maar toen het moment daar was toch wel. We knipten min of meer samen bij de oudste. Bij de jongste kon het helaas niet en heeft de gyn geknipt.
     
  11. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ja mijn man vind de hele bevalling een beetje eng en vies en spannend en hij wilt het liever niet meemaken, maar toch ook weer wel. Snap je hem? xD en nu geeft ie duidelijk aan dat hij het niet wilt, maar mocht hij op het moment zelf wel willen dan is hij wat mij betreft vrij om het te doen. Maar vind het zelf ook wel iets moois om het kindje van mij los te knippen.
     
  12. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.466
    1.650
    113
    Brabant
    Bij de derde heb ik aangegeven dat ik het zelf wilde doen.
    Het was de laatste en ik vond dat ik aan de beurt was.
    Hoewel de bevalling echt drama was, kon ik heus wel knippen
    Je hoeft er geen figuurtje van te maken he..

    Ook heb ik de kleine zelf aangepakt en op mn borst gelegd.
    Nu 5 jaar later weet ik nóg hoe dat warme,natte pakketje voelde.

    Vlak daarna vloog ik over de gang naar de OK om een halve dag later pas mijn dochter weer te zien. Extra blij dat ik die dingen gedaan heb dus:)
     
    Lara123 en Madelie vinden dit leuk.
  13. Doornroos

    Doornroos Actief lid

    8 sep 2014
    113
    13
    18
    NULL
    NULL
    Mijn man wil het ook niet, dus ik heb het beide keren gedaan en zal het nu ook weer doen. Vinden ze in het Zkh wel altijd een beetje raar geloof ik.
     
  14. water27

    water27 Fanatiek lid

    11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    Mijn man wilde het ook niet doen maar toen ik eenmaal bevallen was en hij had moeten toekijken hoeveel pijn zn vrouw moest doorstaan vond hij ter plekke dat dat het minste was wat hij kon doen. Bij de tweede heeft hij het ook gedaan anders leek het me mooi om zelf te doen.
     
  15. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Die van D. heb ik geknipt. Wilde het wel eens ervaren, dus van te voren afgesproken met man dat we er allebei een zouden doen.

    En net wat iemand anders zegt, ondanks dat je vast uitgeput bent van de bevalling, dat knippen lukt echt nog wel. :)
     
  16. Salamander

    Salamander Bekend lid

    1 okt 2012
    629
    4
    18
    Vrouw
    Directiesecretaresse
    Vlakbij Amersfoort
    Bij onze tweeling heeft mijn man de navelstreng van de eerste baby doorgeknipt en ik de navelstreng van de tweede baby. Ik vond het erg speciaal dat we zo allebei die ervaring kregen. Bij de geboorte van mijn dochter heeft mijn man de navelstreng weer doorgeknipt, hij vond het juist bijzonder
     
    Biggetje100 vindt dit leuk.
  17. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Precies hetzelfde als bij ons dus. :) Grappig, ik wilde het ook graag eens ervaren.
     
    Salamander vindt dit leuk.
  18. wiedeltje

    wiedeltje Fanatiek lid

    2 apr 2012
    1.134
    1.466
    113
    Manlief heeft de eerste keus om de navelstreng door te knippen, maar aangezien hij blij is dat hij tijdens de bevalling overeind blijft, wilde hij het na de eerste niet meer doen. Bij de andere 3 kinderen heb ik het dus gedaan. Super speciaal! En hoe moe ik ook ben, dat knippen lukt echt wel. Het hoeft niet in de eerste minuut, je hoeft er niet zoveel kracht voor te hebben en het is ook niet moeilijk. Ik vind het ook specialer dan dat een ''vreemde'' het doet.
     
    Elinetjeee vindt dit leuk.
  19. Mj89

    Mj89 Fanatiek lid

    28 nov 2011
    2.591
    653
    113
    Groningen
    Ik heb het bij de jongste ook zelf gedaan, dat wou ik graag..
     
  20. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ik heb het aan de vk gevraagd en die vind het een goed idee. Dus ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal gaan :)
     

Deel Deze Pagina