Negatieve aandacht vragen - dochter 4

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Marie85, 19 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Hi allen,

    Ik ben een beetje wanhopig en vooral erg moe.. misschien heeft iemand wat tips voor ons!
    Momenteel zitten we in een gekke tijd, dat geldt voor veel mensen vanwege het gedoe rondom het Corona virus.. nu betekent dit voor mijn dochtertje van 4 dat de structuur de laatste week weg is. Geen school, geen vast ritme.. en daarnaast zijn we ook nog eens verhuisd afgelopen weekend (nieuw huis) en is daardoor vorige week uit logeren geweest, omdat wij erg druk waren.

    Ze reageert sowieso altijd op veranderingen met wat drukker gedrag en slechter luisteren. Dan lijkt ze even van de kaart. Dat is ook logisch natuurlijk! Maar nu is het wel heel extreem.. ze luistert heeeeel slecht en is super druk. Ik probeer rustig te blijven en duidelijk te zijn.. maar het helpt allemaal niet. Ze doet toch wel wat ze zelf wil .. en als ik boos word, gaat ze heel hard huilen om 5 minuten later weer net zo stout te doen. Ze zegt ook wel (huilend) 'ik doe allemaal stoute dingen!' Dus ze is er zelf ook bewust van dat het niet helemaal lekker gaat.

    Nu hebben we ook een zoontje van 1,5. Die vraagt ook behoorlijk wat aandacht (nu fase van uitproberen, continu op dingen klimmen, wegrennen buiten, gillen als hij zijn zin niet krijgt) en daarnaast slaapt hij al sinds zijn geboorte niet door. Hij zit nu weer in een fase van elke dag om 4.45/5.00 u klaar wakker.

    Kortom, alles bij elkaar zijn we echt gesloopt.. ik ben zo vermoeid, alles voelt zwaar en ik word er ook somber van. Nu gaan we al vroeg naar bed, wisselen we af met op staan, maar niets lijkt meer te helpen. Ik ben echt kapot!!

    Mijn dochter heeft nu bedacht dat als ons zoontje om 5 uur wakker wordt, dat zij dan ook wakker wordt. Ze wil alleen maar bij mij zijn. Gilt dan de hele boel bij elkaar (leuk voor onze nieuwe buren).. er valt niet met haar te praten (rustig niet, troostend niet, boos niet). Het enige wat ze zegt is 'bij mama blijven!'. Ik snap het wel, maar ik wil niet dat ze elke dag doodmoe om 5 uur op staat, daar wordt de dag niet leuker van.. maar met geen mogelijkheid luistert ze of kalmeert ze.

    Heeft iemand tips om haar gedrag om te buigen? Dan maar om 5 uur opstaan zonder gedoe en vroeg naar bed vanavond? Misschien heeft ze het nu even nodig om gewoon bij mij te zijn.. of andere manieren om hier doorheen te komen?
     
  2. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Lastig zeg.

    Misschien 'zoals op school' samen een dagprogramma met dagritme kaarten maken. Daarin ook momentjes alleen en met mama verwerken.

    S ochtends mogelijk bij jouw in bed slapen.. niet ideaal maar wel hopelijk nog een uurtje of 2 extra slaap voor jullie beide.

    Succes
     
  3. Marie85

    Marie85 Lid

    22 jan 2016
    99
    3
    8
    NULL
    NULL
    Dank je wel voor je reactie!

    Dagritme zat ik inderdaad ook al aan te denken, dat zal wel wat helpen. Ze houdt ook heel erg van structuur en vindt het super leuk hoe dat op school gaat met de dagritme kaarten.

    Ze komt nu vaak 's nachts al bij ons liggen. Als ik dan 's ochtends eruit ga voor ons zoontje (man en ik wisselen af) dan staat ze ook op. Als man eruit gaat, blijft ze wel liggen. Maar ze is dan wel al een beetje wakker en wil kletsen. Echt doorslapen zit er dus niet meer in. Voorheen sliep ze er gewoon doorheen als ons zoontje wakker werd. Die kon schreeuwen wat hij wilde, zij sliep overal doorheen, maar nu is ze bij ieder geluidje wakker. Misschien toch alerter erop dat ik weg ga o.i.d.? Ze hangt echt heel erg aan me en zegt ook steeds ik wil bij je zijn. Lastig..
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Toen onze zoon in die fase zat dat hij niks meer wou en vroeg wakker was ging ik er gewoon uit. Het was kiezen tussen alles bij elkaar schreeuwen en kon ik nog niet slapen maar was compleet geïrriteerd of uit bed en de dag te beginnen.

    Gewoon ontbijten, even spelen, wat samen doen en dan maar smiddags even plat. Haar wereld staat op zijn kop door wel heel veel factoren, ze wil letterlijk jou hebben en gerustgesteld worden.

    Ik zou aangeven dat het prima is maar als ze gaat gillen en boos doen dat ze dan even niet bij je mag zijn. Complimenten geven wanneer het goed gaat en aangeven wanneer je met de jongste bezig bent dat zij zo weer aan de beurt is.

    Het is een fase, het is een fase. Puck you're battle's.
    Misschien iets meer tv maar dan heeft de kleine tijd voor een slaapje, en de rest wat meer rust
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier heeft de juf de dagritme kaarten van school gekopieerd, zo hebben we thuis nu vrijwel hetzelfde ritme als op school - dat werkt echt heel prettig voor mijn dochter. Ze weet gewoon perfect waar ze aan toe is.
     
  6. Tann

    Tann Fanatiek lid

    25 mrt 2015
    1.309
    682
    113
    Herkenbaar hoor hier ook een pittige dame van 4 jaar...
    Wat hier werkt is uit de negatieve spiraal en belonen, belonen, belonen.
    Samen een mooie kaart gemaakt. Als ze iets heel goed doet mag ze een sticker plakken en na 10 stickers een cadeautje uit de grabbelton (iets heel kleins)
    Na een tijdje zijn we dit uit gaan breiden naar als ze en hele dag lief is geweest een sticker en na 7 dagen lief zijn zelf iets kleins uitkiezen of bij mogen kiezen wat we eten.
    Dit werkt bij haar super. We wijzen haar er dan ook op, bijv …. denk aan je sticker... of wil je graag een sticker verdienen?? Dan gaan we nu opruimen.
    Laat haar veel helpen met dingen. was opvouwen, poetsen, in de tuin werken, allemaal kleine klusjes maar overlaad haar even met complimenten!
    Wij heben te lang in een negatieve spiraal gezeten door een zoontje die tot 2 jaar amper sliep.
    Nu doen we het een tijdje op de positieve manier en dat is voor iedereen leuk!
    Mocht er iets gebeuren bijv ze doet echt iets wat niet mag.... kan ze het bijv goedmaken door sorry te komen zeggen. Als mijn dochter dan niet in een woede aanval schoot was dit al mega grote sprong vooruit.
    En als ze ritme nodig heeft maar inderdaad nu even een dagritme (kan je overal uitprinten of samen tekenen) Zeg steeds wat je gaat doen en laat het ook weten.... over 5 minuten gaan we opruimen en dit doen....

    Succes hier heeft het echt ons gezin leuker gemaakt zeker nu we nog wel even bij elkaar zijn
     

Deel Deze Pagina