Net nieuwe baan, jaarcontract en zwanger...

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door GoldenAngel, 30 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GoldenAngel

    29 dec 2017
    9
    8
    3
    Vrouw
    Ha allemaal,

    Als alles goed mag gaan, hoop ik in augustus mijn 2e kindje te verwachten.

    Nu is het echter zo dat ik sinds 1 november een nieuwe baan heb, met een jaarcontract.

    Als de zwangerschap goed verloopt, ga ik echter in juli met verlof en eindigt mijn verlof na afronden van het contract. Ik heb wel een functie waarbij relevante ervaring heel belangrijk is (daarom ben ik aangenomen). Toch ben ik een beetje bang dat ze mijn contract niet gaan verlengen vanwege mijn verlof. Daar kunnen jullie natuurlijk niks over zeggen, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen in vergelijkbare situaties. Hoe werd er gereageerd op je zwangerschap? Mocht je terugkomen na je verlof?
     
  2. motormuis

    motormuis Actief lid

    24 nov 2014
    157
    178
    43
    Vrouw
    GGz-agoog in de psychiatrie en verslavingszorg
    Gelderland
    Ik snap heel goed dat je het een spannende situatie vindt! Wat voor werk doe je? (Welke branche)?

    Ik werk zelf in de zorg en in april eindigt mijn tweede jaarcontract. Half mei ga ik pas met verlof. Ik heb het risico genomen omdat ik dacht, wat als ik geen vast contract krijg, ga ik dan niet voor een tweede? Dat antwoord was nee, dus was de keuze gemaakt. Risico nemen.

    Ik vertelde het mijn teamleider (werk in de psychiatrie en verslaving) en zij zei dat ik me geen enkele zorgen hoefde te maken en dat ik een vast contract ga krijgen. Dus ik kreeg deze pas nadat ik vertelde dat ik zwanger was.

    Ik denk persoonlijk dat als ze dik tevreden over je zijn, je goed functioneert en ze je nodig hebben, dat je dan zeker wel verlenging of een vast contract kan krijgen. Weten ze op je werk al dat je zwanger bent? Kun je je onzekerheid niet bespreekbaar maken met je teamleider?
     
  3. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.269
    2.439
    113
    Vrouw
    Ik ben letselschade behandelaar en was binnen 3 maanden na indiensttreding onverwachts zwanger. Ik heb het verteld na mijn verlenging. Ik had een 7 maanden contract. Het aflopen van mijn contract viel samen met passeren van de verkoop van ons appartement. Ik kon het risico simpelweg niet nemen. In oktober teruggekomen van verlof en ik heb toen in maart een vast contract gehad. Ik werk er nu 2.5 jaar en mijn 2e dochter is 1.5 jaar bijna. In de letselschade is het moeilijk om ervaren mensen te vinden. Hier een succesverhaal dus.
     
  4. GoldenAngel

    29 dec 2017
    9
    8
    3
    Vrouw
    Dank je voor jouw ervaring. Ik werk ook in de zorg (GGZ) als behandelaar.
    Ik ga het ook zeker bespreken, maar mijn zwangerschap is nog heel pril, dus ik wacht nog even met het vertellen...
     
  5. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik heb hetzelfde..
    mag per 1 feb. starten bij mijn nieuwe werkgever met een contract van 7 maand.. net voor starten ben ik er dus achter opnieuw zwanger te zijn. En dus verlof zal ingaan net voor of op einde contract.. wel mogelijkhei tot vast.. maar ik denk dat ik mezelf eerst goed in de kaart wil zetten, en laat zien dat er ondanks een zwangerschap ik wel alles uit de kast wil halen..
    en pas zeggen na 13/14 weken.. mits het niet eerder zichtbaar is.
    Ik werk in de zorg..
     
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Hier veel collega’s gehad die in het eerste jaar zwanger werden (echt 4 ofzo) en nu ook weer meiden aangenomen waar dat te verwachten is. Als ze goed functioneren worden hier de contracten gewoon verlengd of onbepaalde tijd!
     
  7. Nanoe2

    Nanoe2 Niet meer actief

    In het bedrijf waar ik werk wordt er redelijk moeilijk gedaan over vaste contracten.
    Ik ging met verlof voordat ik een vast contract zou krijgen, maar het mijn conttact kunnen tekenen op de dag dat ik met verlof ging.
    Geen enkel probleem dus!
    Ze kijken echt naar je functioneren en niet naar je zwangerschap/verlof.
    Althans de meeste bedrijven kijken daar niet naar.
     
  8. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Ik kwam er een week nadat ik mijn contract had getekend achter dat ik zwanger was. Wel een 2-jarig contract, maar toch... Kreeg ook nog een pnd dus kwam nog 3 maanden voor 50% terug en heb daarna gevochten voor mijn ouderschapsverlof. Toch wilde mijn manager me een vast contract aanbieden. Maar heb ontslag genomen omdat ik meer thuis wil zijn.
     
  9. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Ik zou erover in gesprek gaan. Ik ben destijds op 1 januari met een nieuwe baan begonnen, jaarcontract. In maart bleek ik zwanger en lag er vrijwel direct uit anwege bekkenklachten en andere problemen in de zwangerschap. Volgens mij in februari daarop zou mijn verlof eindigen dus nadat mijn jaarcontract voorbij was.heb dit ook zo besproken met mijn teamleider en toen ik terugkwam na mijn verlof lag er zowaar een vast contract voor me klaar. Na technisch gezien maar 2 mnd werken. Nu werk ik in de zorg, verpleeghuis, dus misschien dat dat ook meegespeeld heeft, weet het eigenlijk vrijwel zeker. Maar oed, ik zou ewoon het gesprek aangaan . Je zou natuurlijk ook op tijd moeten horen of je contract wel of niet verlengd gaat worden ivm het eventueel zoeken naar een nieuwe baan.
     
  10. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik zit ook te denken wat is beste timing.. zonet contract getekend en morgen eerste werkdag..
    is rond 10 weken (als er verder geen klachten zijn) dan vroeg genoeg om te zeggen?
    contract loopt af 2 dagen voordat ik met verlof ga (als ik met 6 weken eruit ga), of 11 dagen na einde contract (mits verlenging), en werk ook in de zorg (imtramuraal), dus hoop stiekem wel op verlenging/vast.. want ze zaten echt te springen dat ik snel kon beginnen
     
  11. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Sowieso eerst je echo afwachten. En ik neem aan dat je iets van een einde proeftijd gesprek zal hebben, of in elk geval een evaluatie gesprek van de eerste periode? Daarbij zou je kunnen aangeven dat je net voor je contract inging zwanger bleek te zijn. Je snapt dat het zonet een beetje lastig uitkomt, maar het erg gewenst is. Zwanger zijn is geen reden voor ontslag, alleen tijdens de proeftijd kan er zo opgezegd worden. Dus als je hier een goede beoordeling hebt, zou ik het daarna gewoon zeggen. Mits alles goed gaat met de zwangerschap natuurlijk.
     
    Springboon vindt dit leuk.
  12. GoldenAngel

    29 dec 2017
    9
    8
    3
    Vrouw
    Laat ik dan maar updaten want ik ben al wat verder:

    Ik heb, na een goede echo met 8 weken, mijn leidinggevende al ingelicht. Ik liep me er zorgen om te maken dus ik besloot maar meteen door de zure appel heen te bijten.

    De reactie was, oprecht, positief. Ik moest me niet bezwaard voelen, we gaan van de week zitten om mijn verlof precies te plannen (“maar als je er wat langer uit dan het standaardverlof wil kan dat natuurlijk” en ik moest me geen zorgen maken om contractverlenging; hij ging er vanuit dat ik na mijn verlof gewoon terugkom. Dat zegt nog weing want de organisatie gaat op de schop dus er vliegen wel mensen uit, maar als ik daarbij zou zitten komt dat denk ik zeker niet door mijn zwangerschap nu. En zolang er gezegd is dat ik me geen zorgen moet maken doe ik dat ook niet.
     
    Line, Rosje83, Joanne123 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Sunny37

    Sunny37 Actief lid

    11 dec 2017
    219
    146
    43
    Vrouw
    Hoi,

    Ik heb ook per 1 december een nieuwe baan. Daar heb ik wel eerder gewerkt in 2009. Maar ik vertelde halverwege januari dat ik 12 weken zwanger was. En ze waren blij voor mij. Ze zeiden, komt overal een oplossing voor. En of je nu nou zwanger bent of over een jaar. Was zo blij ermee. Ik heb zelfs een contract voor onbepaalde tijd gekregen! Succes en vooral genietse van je zwangerschap. Ik heb ergens gelezen dat 92% van waar we onrust over zijn of denken dat iets ergs gaat gebeuren niet uitkomt.
    Gefeliciteerd met de kleine en hoop dat je een fijne zwangerschapsperiode hebt.
     
  14. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.645
    1.286
    113
    Zelfde soort verhaal, al is de baby al geboren. Ik had een jaarcontract gekregen en was (gepland) zwanger 3 maanden nadat ik begon met werken. Ook een baan waarbij veel recente kennis hoort en leidinggevende taken.

    Één maand voordat mijn contract afliep werd het omgezet naar onbepaalde tijd. En toen ging ik ook vrij snel met verlof daarna. Dus hier was het geen enkel probleem.

    Nu ben ik net weer begonnen met werken en merk wel dat het de eerste twee weken echt veel ‘lees’ tijd kostte om weer te weten wat de huidige stand van zaken is. Gelukkig veel leuke collega’s die bereid zijn om informatie te delen op hun expertise onderwerpen.

    Al met al: goed te doen dus! En fijn dat je werkgever zo reageerde!
     
  15. GoldenAngel

    29 dec 2017
    9
    8
    3
    Vrouw
    Hier loopt het allemaal net even anders.

    Ik ben nu 17 weken zwanger en heb (beginnende) bekkeninstabiliteit. Hierdoor is het advies van verloskundige en fysio om voorlopig minder te gaan werken. Ik heb niet echt een keuze, want mijn gezondheid en de baby gaan voor alles, maar toch baal ik er van. Zit je dan, met een relatief nieuwe baan, zwanger en dan ook nog gezondheidsproblemen. Morgen gesprek met mijn manager erover, ik hoop weer op begrip, maar zou het ergens ook nog wel begrijpen als een contractverlenging er niet in zit straks.
     

Deel Deze Pagina