Net zwanger, wel of geen corona booster?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Fiennemien, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fiennemien

    Fiennemien Actief lid

    14 jun 2017
    107
    122
    43
    Vrouw
    Dames ik zit in dubio! Ik wil heel graag m’n booster aangezien deze mij meer beschermd in m’n zwangerschap. Ik had hem nog niet genomen omdat m’n cyclus zich eindelijk een beetje leek te herpakken en ik eerst een paar normale cycli wilde hebben. Omdat ik bang was dat een booster dat in de war zou schoppen.
    Moet ik m’n booster nu alsnog nemen ondanks prille zwangerschap of nog afwachten? Huisarts en verloskundige zeggen allebei wat anders. Ze zeggen dat het niet meer kans geeft op een miskraam, maar toch… en aan de andere kant wil ik m graag hebben omdat m’n laatste vaccinatie in april was… wat zouden jullie in mijn situatie doen?
     
  2. Din

    Din Actief lid

    28 okt 2020
    452
    546
    93
    Vrouw
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!! ❤

    Dit is een heel persoonlijke keuze. Maar ik begrijp je twijfels! Zelf heb ik nog niet de booster gehaald. Misschien dat ik dat later in de zwangerschap nog ga doen, maar voor nu ben ik volgens de cijfers nog 'genoeg' beschermd (mijn laatste vaccinatie was in augustus).

    Ik heb ook meerdere en verschillende meningen van artsen gehoord. Wat mij wel is bijgebleven is dat een arts zei: "als je de booster in je eerste trimester neemt en koorts krijgt kan dit erg gevaarlijk zijn voor het kindje en vergroot je de kans op een miskraam." Dit was voor mij reden genoeg om het in ieder geval uit te stellen.
     
  3. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Heb beide eerste prikken in eerste trimester gehaald. Geen miskraam en twee gezonde babies so far.

    Koorts is alleen gevaarlijk als het langdurig is. De kans hierop door het vaccin is erg klein en daarnaast goed tegen te gaan met paracetamol.

    Van corona kan je overigens ook hoge koorts krijgen en complicaties (placentaschade en doodgeboorte).

    Het is een persoonlijke afweging. Maar ik heb destijds besloten het te doen. Geen koorts gehad en dus een prima zwangerschap.
     
    Leraje vindt dit leuk.
  4. Amona

    Amona Fanatiek lid

    23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Ik zou het zeker niet in het eerste trimester doen, pas rond 20w als je m echt wilt (liever helemaal niet!). Of gezien corona zich tot minder gevaarlijk muteert helemaal niet meer?

    Succes met je keuze.
     
    lorreke en Lovieyou vinden dit leuk.
  5. Amona

    Amona Fanatiek lid

    23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Gefeliciteerd trouwens met je zwangerschap!
     
  6. Mleenvs

    Mleenvs Fanatiek lid

    25 aug 2017
    1.504
    1.519
    113
    Vrouw
    Ik snap je twijfel heel goed.
    Ik heb hem met 13 weken gehaald, zodra ik een afspraak kon maken. Het advies van de Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie is ook voor zwangeren om te vaccineren, kan met elk termijn.
    https://www.nvog.nl/actueel/nvog-nvk-en-knov-roepen-zwangeren-op-zich-te-laten-vaccineren/

    Ik sluit me verder bij @Fennec aan. Ik vind eventuele bijwerkingen van de vaccinatie minder eng dan de schade die corona kan doen, zelfs als je er zelf weinig last van hebt.
     
    Leraje en Fennec vinden dit leuk.
  7. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Ik heb het wel gedaan (met 8 weken). Geen bijwerkingen gehad behalve een zere arm, en tot nu toe gaat alles goed. Het advies is inderdaad dat het in alle fasen van de zwangerschap veilig kan, en bovendien aan te raden is omdat je als zwangere een risicogroep bent.

    Het enige risico dat ik kan bedenken is hoge koorts als bijwerking. Voor mezelf achtte ik de kans daarop klein omdat ik bij de eerste twee prikken geen bijwerkingen heb gehad. Bovendien woon ik in een coronabrandhaard dus de kans was best groot dat ik het zou oplopen zonder booster (met mogelijk negatieve gevolgen voor de baby).

    Succes met je keuze!
     
  8. Fiennemien

    Fiennemien Actief lid

    14 jun 2017
    107
    122
    43
    Vrouw
    Bedankt voor alle eerlijke en duidelijke reacties dames! Hier kan ik zeker wat mee ☺️
     
  9. Leraje

    Leraje Fanatiek lid

    19 apr 2013
    4.961
    2.790
    113
    Ik heb hem met 15 weken gehaald en moet zeggen dat ik het wel fijn vond om uit het eerste trimester te zijn. Maar ik had bij de eerste 2 ook geen koorts als bijwerking dus daar maakte ik me niet zo'n zorgen om, en heb ook geen koorts gekregen van deze. (Weet niet of het standaard zo is, maar ik heb het idee dat de reacties op de vaccins bij de meeste mensen vergelijkbaar zijn, niet doodziek bij de tweede terwijl de eerste wel meeviel.) Ook ik maakte me meer zorgen om de risico's van corona dan om die van de vaccinatie.
     
    Fennec vindt dit leuk.
  10. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.520
    1.676
    113
    Ik heb hier laatst ook een topic over geopend, ik twijfelde ook erg. Vooral ook omdat ik wel koorts heb gehad bij m'n tweede vaccinatie. Uiteindelijk besloten met 10 weken toch de booster te doen. Koorts bij vaccinatie is nooit lang en hoog en kun je tegengaan met paracetamol. Ik zou het heel erg gevonden hebben als ik Covid zou krijgen en had dan toch veel liever de booster. Uiteindelijk blij met m'n keuze en ook geen koorts gehad bij de booster. Drie dagen later een mooie echo met gezond levendig kindje:)
     
    Fiennemien en Fennec vinden dit leuk.
  11. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.303
    7.255
    113
    Ik heb hem met 15 weken gehaald en was stiekem wel blij dat ik hem gehaald heb na een paar goede echo's.
    Ik ben 1000% vóór vaccinatie en ik vertrouw blind op de wetenschap en als men zegt dat het in het eerste trimester geen kwaad kan, dan vertrouw ik ook daar echt blind op.

    Maar je gevoel wil ook wat :) als het niet anders kon had ik het in het eerste trimester gedaan. Maar ik was toevallig nu pas aan de beurt.

    Heb overigens (net als bij mijn vaccinaties) een flinke koortsaanval gehad die nacht. Daarna was het over. Dat kan geen kwaad voor het kindje, dat kan het pas als je langer achter elkaar koorts hebt.
     
    Fiennemien vindt dit leuk.
  12. AliceW32

    AliceW32 Lid

    18 jan 2022
    6
    1
    3
    Vrouw
    Gefeliciteerd! Ik ben 7 weken zwanger en heb ook nog geen booster genomen. Ik heb besloten om ten minste te wachten tot na 12 weken ivm mogelijke koorts. Ik weet niet wat ik daarna ga doen, ik zou normaal gesproken de booster gewoon nemen maar merk dat het idee van de booster op dit moment stress oplevert omdat ik in het algemeen bezorgd ben en wil dat alles goed gaat, maar het is ook geen pret om corona te krijgen. Ik denk dat het een persoonlijke beslissing is en dat je moet doen wat jou een goed gevoel geeft.
     
  13. Roni7888

    Roni7888 Fanatiek lid

    18 jan 2015
    3.120
    2.817
    113
    Vrouw
    Fulltime baan
    Ergens in Brabant &#
    Gefeliciteerd, ik persoonlijk neem hem niet. Teveel gezien, gehoord en meegemaakt met bijwerkingen. En het vaccin is nooit langdurig getest. Ik neem absoluut geen risico!!! Plus dat alles weer op zeer korte termijn normaal wordt. Alles gaat weer open dus t duurt niet lang voor de QR verdwijnt.
     
  14. Marielle1993

    Marielle1993 Bekend lid

    7 sep 2014
    673
    94
    28
    Vrouw
    Hier nooit een vaccin voor covid genomen. Wel het kinkhoest vaccin.
    Met 33 weken zwangerschap corona gehad. Een half dagje verhoging/
    lichte koorts (max 38.0). Inmiddels ruim 35 weken en de baby maakt het goed. (zelfs een flinke groeispurt gehad tijdens de besmetting). Ik durf nu wel te geloven dat de nieuwe mutatie niets ernstigs is.. Maar ieder zijn eigen keuze. Succes ermee!
     
    Roni7888 vindt dit leuk.
  15. DangerBlonde

    DangerBlonde Fanatiek lid

    3 feb 2017
    3.491
    2.487
    113
    Vrouw
    Limburg
    Ik heb het niet gedurfd, vond het nog te onduidelijk wat de booster doet met zwangeren. Velen om me heen werden er toch wel ziek van, en van de eerste twee prikken niet.

    Als ik hem nog haal dan wil ik dat pas na 34 weken doen, mocht er dan iets gebeuren dan kan het kindje in elk geval geboren worden met hopelijk weinig complicaties. Maar ben aan het overwegen om het te laten als de QR code verdwijnt. Heb de eerste twee prikken netjes gehaald en ik ben nooit meer ziek geweest met Corona symptomen sinds begin 2020, waarschijnlijk heb ik het toen al gehad. Ik vertrouw er eigenlijk wel in dat mijn lijf na dat en die twee prikken wel voldoende afweerstoffen heeft, ik ben verder gezond.
    Maar het blijft een hele persoonlijke keuze!
     
  16. Lovieyou

    Lovieyou Fanatiek lid

    3 sep 2021
    1.122
    851
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit een vaccin gehad voor corona, dus kan er lastig over meepraten. Ik zou alleen wel afwegen of de nood nog steeds zo hoog is voor een booster op dit termijn in de zwangerschap. Alles gaat nu juist open omdat deze variant niet zo schadelijk is. Placentaschade is overigens nooit 100% bewezen dat het door covid komt of dat het anders ook beschadigd zou zijn. Er zijn gelukkig ook heeeeel veel vrouwen die een gezond kindje op de wereld zetten met een goede placenta die een infectie hebben gehad. Maar buiten dat, deze variant is niet zo schadelijk en de lente/zomer komt er weer aan, dus dan wordt het hopelijk zoals voorgaande zomers, weer wat rustiger. Ik zou, persoonlijk (!), even afwachten.. maar dat is heel persoonlijk en je moet doen wat goed en veilig voor jou voelt.
     
  17. tortelduif

    tortelduif Actief lid

    11 dec 2021
    303
    254
    63
    Vrouw
    Het is vrijwel onmogelijk iets 100% te bewijzen, feit is wel dat er tijdens Delta veel meer vrouwen met placentaschade waren dan daarvoor, en helaas ook meer doodgeboren kindjes. Dat is een behoorlijk sterke aanwijzing. Daarnaast zijn er uiteraard ook veel vrouwen die geen last hadden van een covidbesmetting gelukkig. Maar dat an sich wil niet zeggen dat we moeten twijfelen aan de oorzaak-gevolg relatie, alleen dat het gelukkig maar in een klein deel van de gevallen optreedt (net als bijv. long covid of ziekenhuisopname).

    Wel eens met de rest van je post overigens dat het nu gelukkig een minder urgente afweging lijkt, ook met de laatste berichtgeving over zwangere vrouwen.
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.825
    14.155
    113
    Poeh met de huidige aantallen vaccineren wij onze dochter niet eens. De definitieve besluitvorming is daarover ook nog niet klaar maar vanwege de aantallen haakten we per definitie nu al af.

    Al een paar om ons heen gezien die gevaccineerd werden en binnen 2 weken covid er overheen kregen (omikron) en daar hardstikke beroerd van werden.

    In rustige omstandigheden en je overtuigd zou zijn (op wat voor gronden dan ook) zou ik zeggen na je eerste trimester. Nu met omikron in t spel is het ook alweer anders.

    Collega van mn man is accuut vervroegd met verlof, placenta werkt onvoldoende met nu 32 weken op de teller. Is ook positief getest na de laatste teamdag. Of dat door covid komt of van zichzelf al speelde is de onbeantwoordde vraag vooralsnog. Het speelt wel gelijktijdig in elk geval. Zij is volledig bij met vaccins incl booster, milde klachten maar hopelijk blijft de placenta nog ff doorwerken... brrrrr

    Vind t een lastige keuze in t huidige speelveld. Dat was "in mijn tijd" wel wat makkelijker.
     
  19. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.759
    1.342
    113
    Vrouw
    Ik vind reacties als ik neem geen vaccinatie want wil geen enkel risico nemen toch bijzonder. Corona krijgen ís een risico, kans op meerdere dagen hoge koorts, problemen met de placenta etc. Vergis je daar niet in.

    blijft een lastige keuze. Voor mij wegen de bewezen effecten van corona zonder vaccinatie op tegen de hypothetische mogelijke gevolgen van vaccinatie. Ik neem deze week nog mijn booster, ik ben ruim 13 weken zwanger.

    omdat ik pas in oktober m’n tweede prik heb gehad heb ik gewacht tot m’n tweede trimester zodat ik m’n gehele zwangerschap optimaal beschermd ben.
    Succes met je keuze!
     
  20. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Van harte! Ik heb bewust gewacht met vaccineren tot na de zwangerschap van nummer 3. Ik merkte door de 2 vaccinaties dat mijn cyclus weer weg bleek. 3 maanden na de laatste prik werd ik weer ongesteld en 2 weken later heb ik mijn booster gehaald. Precies toen ben ik ook weer zwanger geworden van nummer 4 dus ik snap je twijfel heel goed. Ik heb immers niet voor niets gewacht met vaccineren tot na de zwangerschap van nummer 3. Met de kennis van nu zou ik de booster ook zwanger hebben gehaald! (Ik wist tijdens het zetten van de booster nog niet dat ik zwanger was nl).
     

Deel Deze Pagina