Niet door het B gat zwemmen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anouk2005, 24 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.168
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Inmiddels begin ik echt een beetje wanhopig te worden ;)
    Dochter is afgelopen maart zonder problemen voor haar A diploma afgezwommen en was het A gat nooit een probleem totdat we naar het B badje gingen.
    Het B gat wilde vaak niet lukken en een enkele keer ging ze er doorheen. Nu mocht ze afgelopen maand proefzwemmen en ging ze zonder problemen 2x door het B gat maar haar uitdrijven op een ander onderdeel was nog niet voldoende en daardoor niet mogen afzwemmen. Ik vond dat geen probleem want ze mag best nog wat zwemvaardiger worden en ik was allang blij dat het gat zo goed ging. De week erop ging ze er weer niet doorheen en 1x net aan nadat de badjuf het zeil iets omhoog trok. Vorige week niet geweest ivm een feestje en vandaag weer geweest maar weer een drama. Het A gat zonder problemen maar dat B gat redt ze gewoon niet??
    Ze duikt niet diep genoeg en daardoor zwemt ze zowat aan de vlakte en redt het gewoon niet, met veel hangen en wurgen en het zeil weer omhoog ging ze er net aan doorheen. Het lijkt wel of ze het gewoon niet meer snapt, de instructies zijn goed want ik zit er pal naast aan de kant en kan alles volgen. Na de zwemles was ik ook echt een beetje boos op haar, stom natuurlijk want kind kan er niks aan doen al vind ik dat ze best wat beter haar best mag doen, ik was gewoon in een kutbui want de temp aan de kant van het zwembad tikte de 40 graden aan en kon even niet zoveel hebben. Wat moet ik hier nu mee?
    Eind september word er weer afgezwommen maar als ze niet door dat gat komt dan lukt dat nooit en ik vind het wel belangrijk dat ze haar b diploma haalt al is het enkel maar voor haar eigen gevoel dat ze het gedaan heeft. Iemand hier ervaring mee en komt dit een keer goed? Heb ook geen zin om eindeloos hiermee bezig te moeten zijn.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.921
    113
    Vrouw
    Brabant
    Misschien in de vakantie oefenen met dieper duiken en dan onder water blijven zwemmen? Misschien geld op laten duiken wat ze mag houden? ;) Moet je wel een zwembad hebben dat diep genoeg is.
     
    Libelle82 vindt dit leuk.
  3. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.848
    15.168
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja wil ik ook gaan oefenen met haar tijdens de vakantie. Gaan binnenkort naar Frankrijk en daar genoeg diepe zwembaden.
     
  4. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.845
    3.609
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik had vroeger hetzelfde probleem met het halen van mijn B diploma. Beetje anders, maar ik zwom de 7 meter onder water met mijn achterwerk boven water.

    En mijn vader had dus echt geen zin meer in op en neer naar het zwembad rijden.

    Uiteindelijk kreeg ik de tip van mijn vader eerst de bodem aan te tikken, een paar weken later had ik mijn diploma.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ze lijkt er gewoon nog niet klaar voor, en dat betekent dat ze meer vaardigheid en zwemkilometers nodig heeft.

    Ik zou me niet zo focussen op 1 punt, maar ervoor zorgen dat ze pas op gaat voor haar dilpoma als ze alle onderdelen ruimschoots en zonder enige moeite (elke keer weer) doet. Dan beheerst ze die pas voldoende.
    Nu klinkt dat voor meerdere dingen niet zo ver.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  6. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.379
    415
    83
    Limburg
    Hier was het a gat een probleem. Ze durfde niet.
    Toen een privé les gedaan en steeds een iets grotere stap. Toen ze een goede duik en het gat door had zwom ze maar gelijk c afstand.
    Misschien is een keer een prive les iets dat ze dieper leert duiken.
     
  7. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Tja, zo ben ik gezakt voor m'n B diploma (in een tijd dat er nog maar 1x per jaar afzwemmen was), gewoon niet voldoende diep duiken en dan de afstand niet af kunnen maken.
    Als ze het niet kan/wil/durft, dan maar blijven oefenen of het opgeven. Als ze zwemmen nu nog leuk vind en ze zichzelf kan redden in het water, is het dan niet goed genoeg?
     
  8. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier hetzelfde gehad met dochter. Tijdens de les ging het dan net wel maar tijdens proefzwemmen niet.

    We hebben haar veel laten oefenen, zelf met haar geoefend in het afzwembad met hetzelfde gat.. haalde niks uit.

    Het proefzwemmen is uitgelopen op 1 drama waarbij de zwemschool echt vreselijk heeft gefaald. En dat was juist een zwemschool waar ze priveles gaven en juist kinderen hadden die extra zorg nodig hadden. Autistisch, bang enz. Dus dat viel bij mij compleet verkeerd.

    Dus: ze haalde alles behalve t gat. We hebben haar gefeliciteerd, ze heeft dr b gehaald, zonder diploma, maar het zwemmen kon ze wel... alleen dus het gat niet. En ze heeft nooit meer zwemles gehad. Ze zit er niet mee en het boeit haar niks.

    Ondertussen is ze 8 en houdt ze nog steeds niet van lang onderwater zwemmen en denk ik dat ze het nog steeds niet zou kunnen als het zou moeten. Ze is hooggevoelig, heeft dit uitgevonden zeg maar, en vind die druk op haar liif vreselijk onder water. Maar zwemmen... kan ze als de beste. Haar zwemjuf had toen ook gezegd dat dr techniek super goed was, dat ze heel mooi zwemt en het snelste was van dr hele groep...

    Nou dat gat? Kon me gestolen worden. Mijn kind werd zo ongelukkig...

    De jongste stond ingeschreven bij die zwemschool, mooi niet naartoe laten gaan.
    Maar de jongste is meer onder water dan boven dus die heeft geen probleem met t gat.
     
    Gewooniemand en s82 vinden dit leuk.
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Als ze sinds maart voor B lest, zou ik gewoon nog even doorgaan met lessen en zelf oefenen. Mijn dochter is ook bezig, maar struikelt over de borstcrawl. Dan gaan we dus na de zomervakantie verder, wie weet mag ze nog in september afzwemmen, of het wordt later, zien we dan wel.
     
  10. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Volgens mij heeft ze gewoon moeite om dieper te komen en blijven.

    Mijn tip, scharrel kleingeld bij elkaar op vakantie en laat haar haar eigen ijsje bij elkaar verdienen. Uren hebben mijn broertje en ik ons vermaakt met stuivers duiken
     
    spruitje80 en owly vinden dit leuk.
  11. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    #11 Zana28, 25 jul 2019
    Laatst bewerkt: 25 jul 2019
    Pfff, vertel mij iets....mijn zoon is 27 keer naar les geweest voor het B diploma....door het gat duiken lukte soms wel en de volgende keer weer niet, en borstcrawl was ook lange tijd niet voldoende.
    Het A diploma hadden wij afgekocht en hij was er ongeveer 15 maanden mee bezig, toen net voor de zomervakantie rond zijn 6 verjaardag klaar en ik dacht wij wachten even zodat hij iets krachtiger wordt. Uiteindelijk pas afgelopen december in de winterstop van de voetbal weer mee met B begonnen. Ik dacht sommige halen het in 5-6 keer, hooguit 12-15 keer is volgens mij gemiddeld....maar wij bleven maar bezig.... verschillende redenen, in mijn ogen te weinig aandacht voor goede techniek....ze geven wel goede uitleg, maar laten het de kinderen op hun manier doen...., steeds weer nieuwe kinderen in de groep van 10, die extra aandacht eisen omdat ze aan de rand gingen hangen of helemaal niet in het water wilden, meerdere keren vervanging van de zwemmeester en dan steeds weer iemand anders en natuurlijk mijn zoon, die het echt niet betrouwbaar ging doen....

    Met A had hij wel nog dagen dat hij niet graag naar zwemles ging of het water te koud vond, maar dat was deze keer niet zo, hij had er altijd zin in. Tja....je hebt al zo veel geld en tijd geïnvesteerd....doorgaan, gaan voor een certificaat (alleen de onderdelen die hij goed beheerst) of stoppen?
    Wij hebben samen YouTube filmpjes gekeken met goede duiken en zelf de wereldrecord diepteduiken zonder fles (om te laten zien dat er niets gebeurd als je lang onder water bent), hebben geoefend hoe lang hij de adem kon inhouden en voorspelt hoeveel meter hij daarmee ongeveer onder water kwam, de zwemmeester zei altijd "Iedereen kan alles!" om de kinderen te motiveren, wij zijn een keer speciaal naar zijn oom gereden, zodat hij in een (veel te koud buitenbad, dus er kwam eigenlijk niet veel van) de duik met hem kon oefenen, en het hielp dat een jongen uit zijn klas in de groep kwam die iets kleiner is en misschien ook niet zo sportief, maar die wel ook met een slechte duik altijd door het gat kwam, en loslaten ....op gegeven moment heb ik gezegd, wij gaan nog tot aan de volgende keer proefzwemmen door...als je het dan goed doet heb je je diploma en anders maar een certificaat....opeens zei hij het lukt mij nu wel, ik ga diep induiken, mij goed afzetten van de rand en onder water luchtbellen uitblazen als ik bijna niet meer kan....en jawel vanaf toen lukte het, dat was misschien in les 25. Ik durfde bijna niet te kijken tijdens het diploma zwemmen, hij heeft het B diploma niet cadeau gekregen, maar moest er echt hard voor werken.
    Vanaf volgend schooljaar in groep 5 heeft hij om de week schoolzwemmen, maar daar gaan ze weer andere dingen oefenen heb ik begrepen.

    Het probleem is, je kunt niet met zekerheid zeggen dat het goedkomt met het gat, als er op gegeven moment echt geen vorderingen meer zijn, wat ga je dan doen? Bij hem speelde techniek en vertrouwen krijgen in onder water zwemmen een grote rol, hij was bang om niet genoeg lucht te hebben. Hoewel hij wist dat hij goed moest induiken en zich moest afzetten, kwam hij heel vaak als een kikker op het oppervlak terecht, dan moet hij gewoon eerst nog duiken en bijna 2 meter extra zwemmen tot aan het gat...andere kinderen lukt dat ook wel, maar hem niet....hij moest echt technisch goed duiken, dan ben je al op de goede diepte en bijna op de helft en moet je maar nog en paar slagen rechtdoor zwemmen....
     
  12. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik had dat vroeger ook. En nog steeds hou ik niet van onder water zwemmen of duiken. Ik vond/vind dat gewoon eng en elke keer wanneer we dat gingen oefenen kreeg ik het al benauwd. Uiteindelijk heb ik B gehaald, maar C niet puur omdat ik dat gat niet kon halen.
    Ik zou er niet meer boos om worden en in mijn ogen ben je teveel gefocust om het zo snel mogelijk te halen. Ik zou dat gewoon loslaten. Het is belangrijker dat het gewoon in haar eigen tempo gaat, dan duurt het maar langer. Dat geeft toch niet? En als het gat echt het enige probleem is en verder kan ze alles kan je er toch ook gewoon mee stoppen. Uiteindelijk is zo’n diploma ook maar een papier. Dat je niet door een gat kan betekend niet dat je niet goed kan zwemmen.
    Mijn zoon zit nu ruim een jaar op zwemles en zicht op diploma is er nog lang niet. Maar ach, hij vind het leuk, het is gezond en er komt een dag dat hij het wel zal halen.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Ik heb toen ik op 1 onderdeel bleef steken, 1 privéles gehad (ja zelfs gratis, ze wou zo graag dat ik het haalde). Daarna was het opgelost :)
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je kan altijd stoppen natuurlijk, maar na relatief zo kort zou ik dat echt nog niet doen.
    Hier organiseren ze wekelijks een oefenuurtje waarbij ouders met hun kind kunnen oefenen, er is ook een leraar ben die aanwijzingen geeft, dat werkt echt zó goed. Ik zou kijken of je zoiets kan doen!
     
  15. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    Vroeger hoefden wij niet door een gat, maar moesten wij tot een bepaald putje komen om B te halen. Dit was voor mij ook erg moeilijk omdat ik gewoonweg te kort mijn adem kon inhouden om tot het 2e putje te komen. Met mijn examen is het mij 1x gelukt hem te halen. En daarna nooit meer. Nu nog kan ik echt maar heel kort onder water.
     
    Strandbal vindt dit leuk.
  16. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.317
    227
    63
    Vrouw
    Vaak is de focus op het gat zélf te groot waardoor het niet lukt bij kinderen. Wat bij een vriendin heeft geholpen, is zelf áchter het B-gat staan. Ze heeft een hoepel meegenomen naar het zwembad en die door haar man onder water laten houden. Haar dochter moest naar haar toe zwemmen, door het gat. Eerst een paar keer geoefend zonder hoepel. Toen bleek dat ze die afstand haalde, hebben ze de hoepel gepakt en is het zo gelukt.
     
  17. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ja dit is precies de reden ook voor mij. Ik kon ook niet lang genoeg mijn adem inhouden. Bij mij hadden ze wel een gat, en vond het elke keer een verschrikking.
     
  18. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Daarom lessen ze hier altijd met het gat van de volgende diploma.

    Dus pas opmogen voor A diploma als het kind door het B-gat zwemt, en pas voor de B diploma als ze moeiteloos door de C zwemmen.

    Zo weten ze zeker dat het diplomazwemmen (als het gat op juiste afstand staat) geen enkel issue kan opleveren met duiken en afstanden zwemmen.

    Al dat 'net wel - net niet' vind ik zelf maar bijzonder. Ik zou zelf mijn kind echt niet laten afzwemmen als ie niet alle onderdelen ruimschoots beheerst.
     
  19. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.294
    477
    83
    near rotterdam
    Dat ben ik niet met je eens. Als ik dus niet mijn diploma had gekregen alleen maar omdat ik die onder water afstand niet kon halen omdat ik nou eenmaal mijn adem niet lang kan inhouden betekent niet dat ik niet goed kan zwemmen.

    Ik kan er totaal niets aan veranderen dat ik na 17 sec echt omhoog moet. Het is wat anders als je de kracht mist voor de slagen die je moet maken oid.
     
    Gewooniemand en puzzelstukje vinden dit leuk.
  20. Proudmama2012

    Proudmama2012 Bekend lid

    16 jul 2012
    904
    128
    43
    Tilburg
    Hier haalt dochter het gat ook (nog) niet. De rest is goed. Nu heeft ze pas 5 lessen gehad. Dus na de vakantie zien we wel. Haalt ze het niet houdt het op. De rest kan ze goed en dat vind ik belangrijker dan dat papiertje.
     

Deel Deze Pagina