Niet eens met peuter 10 minuten gesprek

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Wanda68, 21 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw
    Onze oudste zoon is net 3 jaar. Hij gaat sinds 2,5 maand naar de peuterspeelzaal. Omdat het standaard is met 3 jaar, is hij ook meteen geëvalueerd. Nou ben ik ontzettend geschrokken. Ik ben benieuwd of meer mama's dit hebben meegemaakt.

    Hij kijkt de leidsters niet aan, loopt op de tenen, "fladdert" met de handen, praat niet tot amper etc etc allemaal 1 bepaalde richting op, zonder het woord zelf uit te spreken. Er zijn veel dingen besproken, waarvan ik sowieso 50% niet mee eens ben. Dingen die hij wel gewoon doet en kan, maar die hij blijkbaar niet durft op de peuterspeelzaal. Hij maakt thuis zinnen van 5 woorden, loopt thuis op blote voeten en komt soms uit enthousiasme aanrennen op de tenen met de handen in de lucht. Hij kijkt ons altijd aan en we zingen liedjes en praten en lezen voor.

    Ik ben me dus kapot geschrokken, dat hij daar al 2,5 maand heen gaat en zich dus daar helemaal niet uit, behalve door hard nee te roepen of te huilen. Mijn moederhart brak.

    Ze willen hem dus laten observeren. Niet helemaal duidelijk door wie. "Zodat hij gepaste hulp krijgt." Ik heb geen idee waarvoor mijn zoon hulp nodig heeft! Ze zeggen dat hij qua taal en sociaal emotioneel zo'n achterstand heeft dat hij over een jaar niet naar de basisschool kan!

    Nou hebben wij er natuurlijk geen verstand van, maar via google krijg ik het idee dat mijn zoontje helemaal niet zoveel achterloopt.

    Ik vind het vooral juist zorgelijk dat hij niet zichzelf durft te zijn daar. Ik heb daar vandaag het gesprek over geopend. Om te kijken wat we nu voor hem kunnen doen, zodat hij zich daar wel beter gaat voelen zodat hij tegen de leidsters en de kindjes gaat praten. Mijn ideeën om de frequentie of de tijd te minderen dat hij gaat, of eventueel zelf in de les erbij komen, waren allemaal onnodig. Ik maakte me zorgen om niks, werd mij op het hart gedrukt.

    Waarom weet ik dan nog steeds niet wat het probleem is? :oops: Ik voelde me helemaal niet serieus genomen. Ook vind ik de informatie die ze geven echt onvoldoende.

    We hebben de toestemming ingetrokken tot na ons volgende cb bezoek. Ik wil daar met een kinderarts hierover praten.

    Ik weet zeker dat onze zoon hsp is, bovendien ook temperamentvol en strongwilled. Ik vermoed ook dat dat de reden is waarom hij nog niet loskomt. Als baby was hij supersnel overprikkeld.

    Ik voel me er totaal niet oké bij. Onze jongen gaat nog geen 3 maanden naar de peuterspeelzaal en ze willen hem al een stempeltje geven :$

    Iemand ervaring hiermee en eventueel tips? Alvast bedankt
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Hier vorige week ook de evaluatie gehad. Ook dingen die hij thuis wel doet, laat hij daar niet zien. In een groep is het ook anders dan thuis in vertrouwde omgeving. Maar eigenlijk snapte ik de punten wel, kwamen allemaal neer op onzekerheid in de groep. Maar hij heeft het er wel naar z’n zin.

    Het is een peuter, peuters laten naar mijn mening allemaal autistische trekjes zien.
    Maar blijkbaar is er iets, want anders zouden ze het niet aangeven.
    Waarschijnlijk krijg je een vve indicatie, kan je op kosten van de gemeente 4x per week gaan, zodat de achterstand wordt ingehaald voordat hij naar school kan.

    Verder zou ik me niet te druk maken, maar ik zou ze wel serieus nemen. Liever er zo vroeg mogelijk bij zijn en eventueel voor niks verder hebben gekeken, dan helemaal niks doen en straks denken, hadden we maar eerder wat gedaan.

    Herken je het verder wel een beetje?
    Als je in een nieuwe situatie komt met hem, is hij dan terughoudend? Laat hij dan ook minder zien dan normaal?

    Ik vind het trouwens wel goed dat ze aangeven welke kenmerken er zijn ipv die stempel direct te benoemen. Zo hoort het ook.
     
    RoIn, hummeltje5, Paardenbloem en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Even een vraagje tussendoor: hoe gaat het halen en brengen dan op de psz? Hier blijven de ouders standaard van 08:30 tot 09:00 erbij, dus zie je ook meteen hoe je kind in de groep is. De ouders knutselen dan mee, enz.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  4. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    wellicht een idee om thuis te filmen hoe en wat hij doet en kan en dit op de psz te laten zien? is hij gewend om met andere kinderen te spelen en thuis weg te zijn of is hij 2.5 jaar alleen maar thuis geweest?
     
    jolien 1986 en Wanda68 vinden dit leuk.
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dat is niet leuk om te horen.

    Mocht er al sprake zijn van een aan autisme verwante stoornis, zoals de peuterleidster suggereert, probeer je dan te realiseren dat veel mensen met autisme ook een fijn leven hebben. Ik heb diverse collega's (gehad) met een autisme diagnose, met een goede baan en een gezin thuis, die het prima doen.

    Verder is het echt heel voorbarig om nu al te stellen dat een kind van net 3 straks niet in staat zal zijn om naar de kleuterschool te gaan.

    Ook is een peuterleidster absoluut niet in staat een dergelijke diagnose te stellen.

    Ter vergelijking, mijn jongste zoon, wel met een genetische afwijking, heeft vanaf ongeveer dezelfde leeftijd als jouw zoontje nu is dagbehandeling gehad vanwege een taalstoornis. Er was daar niemand die op zijn derde verjaardag al durfde te stellen dat hij met 4 jaar niet naar school zou kunnen.

    Ik denk dat het wel verstandig is om uit te zoeken of er misschien wel iets aan de hand is. Niet dat ik uit jouw verhaal nou meteen opmaak dat dit zo is, maar mocht dit wel zo zijn, dan kun je er maar beter op tijd bij zijn.

    Ik vind het van de peuterleidster vreemd dat ze niet naar jou luistert en al een traject voorgeteld heeft. Wij hebben als ouders wel ervaring met behandeltrajecten, zoals gezegd, genetische afwijking bij onze zoon en zonder nou direct te willen generaliseren, kan ik wel stellen dat we veel meer gehad hebben aan instellingen die jou als ouder heel serieus nemen, dan aan instellingen die denken dat ze jou als ouder kunnen komen vertellen hoe jij je kind moet zien. Die laatste heb je echt bar weinig aan.

    Ik denk dat het een goed idee is om je gesprek met het consultatiebureau af te wachten en daar te bespreken wat nou de volgende stappen kunnen zijn. Aangezien je voor dit gesprek wel de tijd wilt hebben, zou ik zorgen dat je volgende afspraak bij het consultatiebureau een dubbele is en dat je een verslag van het peuterspeelzaal gesprek meeneemt. Mocht je dan besluiten een traject te willen starten dan kun je dit laten starten vanuit de peuterspeelzaal of vanuit een arts (bijvoorbeeld de huisarts). De verwijzer krijgt in principe alle verslagen opgestuurd, mocht je dus niet willen dat alles bij de peuterspeelzaal belandt, laat dan de verwijzing uitschrijven door een arts. Dan kun je later nog beslissen wat je aan de peuterspeelzaal laat weten.
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik lees een aantal dingen die mij opvallen:
    - dat ze zich al zorgen maken over hoe het over ruim een jaar op de basisschool moet. Op zich snap ik de gedachte, ik heb die ook wel eens, maar zo hoor je dat niet met ouders te bespreken.
    - het valt mij ook op dat je denkt dat ze hem meteen een stempeltje willen geven. Ten eerste is een stempeltje helemaal niet erg als het nodig is, daarbij lees ik nergens dat ze hem een stempeltje willen geven. Ze geven aan hem te willen onderzoeken om goede hulp te kunnen bieden.
    - het valt me ook op dat jij de genoemde hulp als iets negatiefs ziet en "er is iets mis met mn kind".
    Hulp kan heel klein zijn, zoals logopedie bv. Ze brengen hem noet direct naar een kinderpsycholoog hoor. En ook al zou dat laatste uiteindelijk nodig zijn,dan is daar nog niks mis mee.

    Het is niet vreemd dat een kind op school anders is dan thuis. Het kan dus heel goed kloppen wat ze zeggen. De observatie waar ze het over hebben is ws door een pegagoog, maar dat zou ik even navragen. Een psz, kdv of andere vorm van opvang doen dit niet zomaar. Dat beslissen ze niet na 1 voorval of situatie. Ze plakken niet graag etiketjes of labeltjes maar maken zich oprecht zorgen over een kind en roepen een obeservatie in om een kind zo goed mogelijk te kunnen helpen. De conclusie na de observatie kan ook zijn dat er geen reden tot zorg is.
    Is er wel reden tot zorg dan zijn ze er op tijd bij en zeker met een taalachterstand kan die dan nog ingehaald worden voor een kind naar de basisschool gaat en dat is alleen maar fijn.

    Het is voor jullie ws even moeilijk om te horen en komt even rauw op je dak. Wel is het zo dat ouders zelf heel veel dingen niet zien. Zij verstaan hun kind bv prima maar hebben niet in de gaten dat anderen geen idee hebben wat het kind zegt.
    Ik zou er nog even goed over na denken en het laten bezinken. Hou in je achterhoofd dat ze het beste met je kindje voor hebben.

    Even als tegengeluid: ik had als moeder zelf zorgen die dus NIET herkend werden. Een kind wat zowat overspannen was, maar op school een gezellig, vrolijk meisje. Pas met 8 jaar kwam er een leerkracht die het wel zag. De hele molen in en er blijkt dus wel degelijk iets te zijn. Nu weet ik dat het precies het tegenovergestelde is als bij jou, maar wilde het toch meegeven.
     
    hummeltje5, Paardenbloem, Troe en 11 anderen vinden dit leuk.
  7. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw

    Dank voor je snelle reactie!
    Ja sommige dingen wel, maar echt heel veel herkende ik dus niet!

    Hij is normaal helemaal niet terug houdend. Hij houdt anders nooit op met kletsen :|

    Waar ik vooral bang voor ben, is een dossier terwijl er niets aan de hand is.
    Ik wil hem liever nog even de tijd geven om te wennen.

    Het liefst wil ik hem daarbij helpen. Het voelt voor mij dan juist heel verkeerd om hem 4 dagen erheen te brengen :oops:

    Daar heeft hij dus helemaal geen problemen mee. Er is veel spanning bij hem aanwezig, dat zien we omdat hij de ochtend voor school aan nooit zijn brood wil opeten. Hij vindt het er wel heel leuk. Brengen gaat prima, hij is blij daar te zijn. Vanmorgen probeerde hij aansluiting te vinden, maar de andere kindjes hadden daar geen zin in. (Dat was hoe mijn man het zag tenminste.)

    Goed idee!

    Ja wat is alleen. Hij heeft een broertje van 10 maanden. Heeft regelmatig met zijn nichtje gespeeld, zij is wel 12 nu. En we zijn vaker op playdate geweest met vriendinnen van mij, maar hun kindjes zijn wat jonger nog.

    Dank voor je antwoord! Ik heb er geen moeite mee, in die zin dat er handvaten uit zouden komen voor hem. Alleen wil ik niet dat er verkeerde etiketjes worden gebruikt. Zijn hele leven kan hij nog gediagnosticeerd worden voor van alles.

    Het lijkt me ook wel heftig met jullie kindje zeg! Gaat hij gewoon naar school en redt hij zich goed?

    Vooral dat laatste ga ik zeker doen. Dat dossier en die informatie daarin wil ik in eigen beheer houden. Niet ter inzage bij de peuterspeelzaal.

    Ik vind het een hele domper an sich. Hij gaat net pas een paar maanden. Ik heb eigenlijk spijt dat ik hem erheen heb laten gaan. Voor mijn gevoel krijgt hij helemaal niet de tijd om te wennen. Ik zou hem er eerder af halen dan 4 dagen laten gaan. Als 2 ochtenden al zo heftig voor hem is dat hij amper eet en daar niet praten durft :(
     
  8. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw

    Bedankt voor je reactie!

    Even ter extra info, mijn zus is pedagoog en na een gesprek met haar ben ik een stuk geruster. Zij gaf mij dus ook als advies, geef hem even wat langer de tijd om te wennen en neem onderzoek zelf in beheer door dit via het consultatiebureau of de huisarts zelf te regelen.

    Ik snap zeker dat de peuterleidsters het beste met mijn kind voor hebben. Ook weet ik dat zij niet zijn opgeleid voor signalering van dit soort dingen. Daarom ben ik niet direct tegen een observatie. Helemaal omdat ik voor 50% niet achter hun evaluatie sta. Maar zoals ik al zei. Ik vind het daarvoor echt te vroeg. Ik ben heel benieuwd wat de cb arts zal zeggen.

    En ja ik ken er inderdaad meer (ik ben er zelf 1) waarvoor de hulpvraag niet serieus werd genomen. Heel naar, ik hoop dat het ondertussen beter gaat met je dochter?
     
  9. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Goed dat je dit met je zus hebt besproken! Maar an sich zou ik biet bang zijn voor de evaluatie. Stel ze kunnen hem nu iets anders aanbieden, extra begeleiden enz en hij komt beter tot bloei? Dan heb je vroeg gehandeld. Ik zie het ook bij mijn zoon, afwachten heeft geen zin want dan is hij straks van de middelbare school getrapt omdat hij onhandelbaar is...
     
    RoIn en Wanda68 vinden dit leuk.
  10. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    De leidster gaf aan wat ze zag, waarschijnlijk is zo'n gesprek voor haar ook hartstikke moeilijk om te hebben. Je vertelt als leidster dan liever de leuke dingen. Als ouder schrik je je natuurlijk kapot. Gelukkig zie je thuis wat anders, maar neem ze wel serieus hoe moeilijk dat ook is. Zij kunnen objectief naar een kind kijken. Wij als ouders kunnen dat niet zo goed. Dus ik snap beide kanten van het verhaal. Sterkte, hopelijk valt het allemaal mee.
     
  11. Oceanna

    Oceanna Fanatiek lid

    12 okt 2015
    3.438
    1.423
    113
    Vrouw
    Mijn dochter is bijna 3 en gaat sinds ze 2 is naar de psz. Ze is vorig jaar maart voor het eerst gegaan. Ze heeft toen tot de zomervakantie nauwelijks of niet gesproken. Ze liep volgens de leidsters als een dreumes en nog wat van dat soort dingen. Sinds ze na de zomervakantie weer is begonnen praat ze op school niet veel maar ze praat. En pas geleden vertelde de juf dat ze zoveel vooruit is gegaan. Ze beweegt goed en doet goed mee. Het praten is minimaal alleen dat wat nodig is meer doet ze niet op school. Dus heb ik de psz contact laten opnemen met het cb. Psz weet nu dat dochter voldoende praat en zelfs voorloopt in doen en laten. CB heeft namelijk op mijn eigen verzoek een aantal keer thuis komen kijken.

    Geef je zoontje wat tijd. Hij moet gewoon even wennen. 2,5 maand is erg kort om al echt een gesprek te hebben.
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Maar je zus is familie en niet de peuterleidster van jouw kindje. Ze kan ws prima uitleggen hoe zo'n observatie werkt, maar ik vind niet dat zij objectief kan zeggen of het klopt of niet wat ze op de psz aangeven.
    Haar advies over het cb vind ik eigenlijk heel bijzonder, het cb ziet een kindje 1x per jaar (of minder) voor 5 minuten. Die kunnen echt niks zinnigs zeggen over de ontwikkeling van een bepaald kindje. Itt de leidsters, zij zijn degenen die met je kindje werken en met veel meer andere kindjes zodat zij een goed vergelijkingsmateriaal hebben.
    Wat je zegt over de opleiding van de pm'ers klopt niet helemaal. Zij zijn NIET opgeleid om een diagnose te stellen. Zij zijn juist WEL opgeleid om te signaleren.
    Zij zijn opgeleid om op te schrijven wat ze precies zien en in te grijpen wanneer zij zich zorgen maken om een kindje. Ze doen precies wat ze zouden moeten doen: signaleren,bespreken met ouders en vervolgens hulp inschakelen van iemand die bevoegd is om zo'n observatie te doen en daar eventueel conclusies uit mag trekken.
     
    hummeltje5, einad, Paardenbloem en 12 anderen vinden dit leuk.
  13. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.405
    113
    Ik vraag me af of je je kop niet een beetje in het zand steeks om het zo te zeggen. Ik zou juist blij zijn met deze vroege signalering en de kans om hem vier dagen te laten gaan met een VVe met beide handen aangrijpen.

    Een peuterleidster heeft echt meer kijk op de sociaal emotionele ontwikkeling van een kind dan het cb. Bij het cb werke ook geen kinderartsen trouwens.
     
    RoIn, Paardenbloem, Belle22 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik lees twee dingen; op de psz gedraagt hij zich anders dan thuis, op de psz zijn er zorgen over zijn gedrag. Waarom zou je daar geen hulp voor accepteren? Ik lees nergens iets over dat ze hem een stempel willen opdrukken, maar juist dat zij ook zien dat er iets niet goed gaat en hulp willen bieden.
    Ik heb het idee dat jijzelf veel invult, maar ook dat jij je zoontje wil helpen. Ik zou toch kiezen voor bv een observatie - dat is hier bij de psz zelfs standaard (door pedagoog). En dan van daaruit kun je gaan kijken wat zij op de psz zien, wat jij thuis ziet (ik heb bv ook een spelobservatie gehad met mijn jongste; samen in een kamertje spelen terwijl een psycholoog door een spiegelruit observeert). Zo kunnen ze bv prima besluiten het meer tijd te geven, misschien juist vaker naar de psz te gaan (dat went echt sneller), en een vinger aan de pols houden. Wie weer komt hij over een maand wel los, klaar. Wie weet kunnen ze hem helpen zich veiliger te voelen buiten zijn eigen huis/ouders etc.
    Dit is in mijn ogen positief, hulp, geen straf en al helemaal geen negatieve stempel.
     
    hummeltje5, Amberxx, Wanda68 en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Ik zou niet minderen in tijd en frequentie naar de pas, misschien juist een keer extra zodat hij er gewend blijft. Als hij minder gaat dan blijft het elke keer spannend voor hem!
     
    hummeltje5, Wanda68 en humptydumpty vinden dit leuk.
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Vervelend dat je je zoontje niet herkent in hun verhaal. Ik zou zelf eerlijk gezegd wel blij zijn met hun aanbod voor observatie. Zij zien juist heel veel peutertjes tussen de 2 en 4 jaar en kunnen grotere verschillen wel degelijk goed eruit pikken. Wil natuurlijk niet zeggen dat hij hierin nog best grote stappen kan maken, elk kind heeft een eigen tempo.
    Sommige dingen vallen overigens ook juist buitenshuis op doordat je als ouders je eigen veilige vertrouwde omgeving hebt met vaak je eigen manier van omgang. Maar ook daarin kan hij gewoon nog groeien.
    Onze jongste noemde wij trouwens op die leeftijd ook hsp, temperamentvol en strongwilled ;) maar heeft op oudere leeftijd toch echt 'stempeltjes' gekregen. In haar geval autisme en adhd. En ze kijkt mensen best aan, heeft nooit gefladderd met haar handjes toen ze klein wa, etc.
    Als jij niet wil dat je kind 4 dagen gaat, dan doe je dat niet. Ik zou zelf best voor een observatie willen gaan. Als er niets blijkt te zijn, worden er echt niet zomaar stempels gegeven.
    En mocht er wel een stempel/etiketje/diagnose komen is er ook niets ergs aan de hand. Het geeft vaak ruimte om je te verdiepen in de diagnose en helpt je vaak dingen te verklaren.
     
    hummeltje5, Jo79, Oceanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Het is heel snel, maar zou het wel serieus nemen. Onze oudste voelde vanaf geboorte af aan al 'apart' zonder concrete aanwijzingen. 3 jaar lang werden we door familie, vrienden, kdv en cb voor gek verklaard als we dat gevoel benoemden.
    Toen ging hij naar het psz, en een (geweldige) leidster zei al vrij snel letterlijk: " hij is heel slim,maar er is nog iets!" Zij was de allereerste die ook iets vermoedde. 3 jaar later bleek ass, dit jaar bleek ook nog dat hij hoogbegaafd is. Er zijn mensen die er, los van opleiding en ervaring, echt oog voor hebben. Zeg niet dat dat bij jou ook is maar houd het in je achterhoofd.
     
    RoIn, Paardenbloem, spruitje80 en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Je zegt dat je eerder overweegt je zoontje minder dan meer te laten gaan. Echter, als het echt een kwestie van wennen is, wat zeker kan als hij maar 2 ochtenden per week gaat!, is meer geen een beter oplossing dan minder gaan. Ik snap dat dit regelrecht tegen je gevoel in gaat, maar vaak doen kindjes het sneller goed op een opvang of peuterspeelplaats als ze wat vaker gaan en ze zich er dus meer thuis gaan voelen. Ik snap best dat een kind van 2,5, dat kennelijk voor de opvang relatief weinig contact met leeftijdsgenootjes heeft, zich nu nog niet net zo als een gemiddeld kind van zijn leeftijd in een sociale opgeving weet te gedragen. Ik zou dus wellicht overwegen om hem wat vaker te laten gaan.

    Hopelijk krijg je nuttige info/feedback bij het CB!
     
    hummeltje5 en Wanda68 vinden dit leuk.
  19. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw
    Bedankt! Zo denk ik er ook over :)
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  20. Wanda68

    Wanda68 Fanatiek lid

    2 apr 2015
    2.523
    2.404
    113
    Vrouw
    Als ik weet dat mijn zoontje zo overprikkeld raakt dat hij op schooldagen niet eet en niet praat op school, dan ga ik hem daar niet 4 dagen heen brengen. Ik ben helemaal voor om te kijken waar zijn behoeftes liggen :$
     
    Gember en Bloem2310 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina