Niet gedacht/verwacht dat ik dit zo moeilijk zou vinden...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mirwar, 12 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Ik ben er klaar mee...ik hou t niet meer vol..ik stop met de borstvoeding af te kolven.. :cry:

Ik zit nu bijna 5,5 maand gemiddeld 8 keer per dag aan mijn kolfapparaat en ik was er poepie-poepie-flauw van want t neemt heeeel veel tijd in beslag en t vreet energie..dus ik had al een paar keer geroepen dat ik wilde afbouwen maar t kwam er steeds niet van! Nu ben ik dus wel begonnen met afbouwen en ik had never nooit gedacht dat ik t moeilijk zou vinden...Ik voel me gewoon enigzins schuldig naar Dewi toe dat ze straks niet meer die lekkere melk krijgt...alsof ik t opgeef..zo voelt t.. :cry:
    Het nam gewoon te veel tijd en energie in beslag...Maar ik voel me er echt heeeel rot onder. Ben nu alle restjes aan t sparen en zal dan straks nog op 1 laatste voeding komen..denk dat ik em huilend ga geven (krijg nu al een brok in mijn keel als ik erbij nadenk)...en dan is t gebeurd..

En heel gek want ik ben totaaaal niet zo'n emotioneel of gevoelig iemand dus ik had juist niet verwacht dat ik dit zo moeilijk zou vinden! Herken mezelf gewoon niet..:(

Respect aan alle mama's die vele maanden borstvoeding geven! :thumup:

Edit moderator: verplaatst naar borstvoeding

2. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

18 jan 2008
    153
    0
    0
    Ongelofelijk goed dat je het hebt volgehouden om zo lang te kolven. Bij mij lukte het aan de borst drinken ook helemaal niet (ze snapte het gewoon niet) waardoor ik 10 weken een huilende en oververmoeide baby had. Toen gaan kolven, 5x per dag, maar ik werd er stapelgek van, kreeg stuwing etc, en ben gaan afbouwen.
    Ik voelde mij ook schuldige en echt, ik heb alles nageplozen aan onderzoeken hoeveel het nou echt precies beter is (hoeveel procent ooronsteking en hoeveel procent eczeem scheelt het nou echt?) Er is heel weinig aangetoond blijkbaar Er is gewoon een megaborstvoedingslobby, op zich prima, borstvoeding is vast wel een beetje beter, maar de mate waarin wordt volgens mij ernstig overdreven en daardoor voelen veel vrouwen zich juist onnodig erg schuldig. Je krijgt soms een beetje het idee dat kunstmelk vergif is, wat echt je reinste onzin is. Schuldgevoel is echt absoluut niet nodig! Geniet van de extra energie en tijd die je straks hebt zonder kolven en die kan je allemaal in je kindje steken! Heel veel plezier!
    En dat zo'n laatste keer een beetje emotioneel is, kan ik me ook weer voorstellen...

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.144
    7.205
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het knap dat je het zo lang hebt volgehouden!

1 ding: heb je al Dewi al geprobeerd flesvoeding te geven? Het kan ook zijn dat ze het niet lust namelijk...

Verder veel sterkte met het afbouwen! Ook al doe en wil je het zelf, ik kan me voorstellen dat het ook moeilijk is.

4. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Bedankt voor t compliment, ben idd ook wel blij dat ik volgehouden heb (bv geven deed nl heeeel zeer,borstontstekingen, enorme tepelkloven, bloeden..de vellen hingen erbij! brrrr!)

Dewi haar laatste fles is al een tijd hypoallergeen en als we op visite gaan kreeg ze voor de makkelijk ook wel hypo en dit drinkt ze net zo makkelijk als bv.....dus dat scheelt wel alweer

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ft kolven is erg zwaar ! Toppie dat je dat 5 maanden hebt willen doen voor je meid.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.144
    7.205
    113
    Vrouw
    Brabant
    Fijn dat ze het wel lust, lijkt me helemaal erg als je wil afbouwen, maar je kindje wil niets anders dan jouw melk (wel heel complimenteus dan van je kind ;)).

7. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Er zijn maar weinig vrouwen die zo het kolven zo lang volhouden! Je mag echt trots zijn op jezelf!

Respect voor alle mama's die vele maanden kolven! :thumup:

8. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Knap dat je het zolang hebt volgehouden, is mij niet gelukt hoor. Vond het veel te veel gedoe en kost erg veel tijd. En kunstvoeding van tegenwoordig is echt heel goed. Mijn oudste is er groot mee geworden en die is nooit ziek en heeft geen allergien. Dat wetende heb ik die stap makkelijker genomen bij de tweede.
    En ooooh meid, wat ga jij straks genieten! Er zal een enorme last van je schouders afvallen denk ik :D

9. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Nou mirwar al die maanden kolven voor je meissie.
    Ik vind het een PRESTATIE hoor meid!

10. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Complimenten :thumup: ! Die paar keer op mijn werk kolven vind ik al een ellende... Dit heb je haar maar mooi kunnen geven.

11. booky

booky Fanatiek lid

26 aug 2007
    4.924
    0
    0
    docent lichamelijke opvoeding (VMBO)
    achterhoek
    Super van je dat je al zo lang fulltime aan het kolven bent. Je mag echt onwijs trots op jezelf zijn!
    Kan me heel goed voorstellen dat het te vermoeiend voor je is. Goed van je dat je het besluit hebt genomen te stoppen. Je doet je meisje absoluut niks te kort. Lekker gaan genieten straks!

12. Tinus

Tinus Actief lid

18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    O, zo hrkenbaar. Ik wilde perse 6 maanden ft bv halen en dat is gelukt! Maar ik ben nu ook aan het afbouwen en ik vond het zó moeilijk om dit te beslissen. Maar ft kolven vind ik best pittig. Ondertussen zit ik op 3 keer kolven per dag en vanavond heeft Gijs zijn eerste kv gehad. Ik wil per week 1 bv omzetten naar kv, zodat het een geleidelijke overgang wordt. En ik heb nog 4 liter in de vriezer, dus voorlopig krijgt hij nog wel even bv. Afbouwen is trouwens ook een vak apart, ik kolf nu nog zo'n 800 cc, het loopt nog niet zo hard terug. Maar ik heb geen zin in een borstontsteking. Ik ging wat minder kolven (dus minder leegkolven per keer), maar kreeg toen last van harde plekken in mijn borst. Nu probeer ik er een beetje balans in te vinden.

Die eerste kv was voor mij een hele stap, nu deze genomen is ben ik wat gerustgesteld.

13. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Hartstikke goed, meid, dat je dat voor je kindje hebt gedaan! Ik weet hoe hoe het is: ik kolf zo'n 75 procent van haar voedingen af sinds dat ze een maandje is, de rest live....

14. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Mirwar, je hebt het geweldig gedaan meid, wees maar trots op jezelf! Vanuit Rotterdam een groot compliment! :D

15. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    Mirwar, ik heb geen ervaring met borstvoeding, maar wil wel zeggen dat ik het heel erg knap van je vind!
    En je kindje heeft toch al die maanden toch jou moedermelk gekregen?
    Ik denk dat je gelijk hebt dat je een traantje moet laten vanwege het feit dat je daarmee een hoofdstuk afsluit in je leven.
    Maar je moet je zeker niet schuldig voelen over het feit dat je nu flesvoeding gaat geven hoor. Het is zeker een heel goed alternatief.
    Vaak gaat overstappen van borst naar fles niet zo heel moeizaam als je kindje al de fles kreeg. Het weigeren is vaak ook de manier van geven en niet zozeer de smaak ( is van bv toch ook elke keer anders heb ik begrepen.)
    Verder heb ik twee dochters, één van 14 en één van 10. Beiden nog nooit in het ziekenhuis geweest, geen oorontstekingen gehad, geen allergieen en een punt gave huid.
    En zoals gezegd: je hebt je best gedaan en daarvoor een applausje!

gr, Melissa73

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mirwar, Je hebt het super gedaan! Die maanden neemt niemand jullie meer af! Toppie hoor! :thumup:!
    Liefs, Hanneke!

17. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    ik vind het echt heel knap van je dat je het zo lang hebt volgehouden,.

18. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik heb ZOVEEL respect voor vrouwen die melk afkolven!
    Ik vind het geweldig dat je het zoveel maanden vol gehouden hebt!

Super :thumup: !

19. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ik krijg echt een kleur van jullie reacties... :oops: dat is wel een enorme veer in mijn **** ( :c: ) moet ik zeggen hoor hahah ;) Dringt dan des te beter tot me door dat ik zo blij ben dat ik doorgezet heb en dat t schijnbaar best 'bijzonder' is om alles te kolven!

Bij een volgende zou ik t best wel weer zo doen als t moet maar ik wil er dan van t begin af aan een lactatiedeskundige bij hebben zodat ik gewoon 'normaal' kan voeden! dat lijkt me nl heeeel fijn...

Thanx ladies :D

20. Luckymom

Luckymom Fanatiek lid

21 apr 2007
    3.869
    0
    0
    Groepleidster Jeugdhulpverlening
    Zwolle
    Ik snap jou, hier hetzelfde, durf nog niet helemaal af te bouwen, voelt erg raar en ik word er emo van. Het heeft toch wel wat gezelligs en warms en bijzonders zo'n kleine gup.. maar dan dat kolven.. heel irritant... en dat ben ik echt super zat + weinig energie.. we mogen blij zijn dat we het zo lang hebben vol gehouden. Maar ik begrijp dat het een soort 'afscheid' is.. moeilijk he. Natuurlijk komt het goed, maar toch.. even een emo-momentje mag best!

Deel Deze Pagina