Niet genoeg kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door stiertje88, 2 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Hallo allemaal,

    Sinds mijn zoontje geboren is (nu ruim 3 maanden) geef ik volledig borstvoeding. Ik kolf sinds hij ongeveer 4 weken is, af en toe een flesje om te oefenen.

    Nu moet ik weer gaan werken en ik merk dat ik te weinig kolf om een volledige voeding te vervangen. Laatst was ik een dagje weg en kreeg mijn zoontje dus afgekolfde melk en toen kwam ik 130cc te kort over 3 voedingsmomenten (zoontje dronk 410 en ik heb die dag 280 gekolfd).

    Nu slaapt mijn zoontje sinds 2 weken ongeveer, klokje rond van 20.30 tot 8.30u meestal.
    Heerlijk natuurlijk, maar hij moet dus veel drinken in de uren dat hij wakker is. Voordat ik naar bed ga kolf ik nu en dan heb ik 60-90cc ongeveer. Dus dat is ook nog niet genoeg.

    Nu zit ik eraan te denken om bv om half 7 op te staan en dan een keer voor te kolven. Mijn zoontje zal straks om half 8 ongeveer een voeding krijgen, want hij moet om 8. 15u op de opvang zijn (oudste moet om 8.30u op school zijn).

    Wat denken jullie? Goed idee?
    Of hebben jullie andere ideeën...
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    #2 Zoe123, 2 jan 2020
    Laatst bewerkt: 2 jan 2020

    Ik zou die voeding toch zelf doen.

    Hier ging de wekker om 06.00, ik voedde baby in bed, legde hem/haar terug en ze sliepen dan nog een uurtje verder.
    Als je zelf niet voed in de ochtend, dan zou ik zeker kolven. Die eerste ochtend voeding is vaak een grote. Maar als het kan, zou ik zelf voeden. Scheelt gedoe.
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Je zou na de ochtend voeding kunnen na kolven. En in de avond. Als hij klokje rond slaapt, dan kolven. Heb je ook al eens geprobeerd wanneer er geen melk meer komt met kolven, te pauzeren. En dan je borsten te warmen en masseren. Dan nog even kolven.
    mij hielp het om vaker kort te kolven op het werk. Dus elke 2,5 uur even 10 a 15 minuutjes.
     
  4. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    #4 stiertje88, 3 jan 2020
    Laatst bewerkt: 3 jan 2020
    Dank jullie.
    Vanochtend ben ik om half 7 opgestaan en heb ik gekolfd in 2 etappes. In totaal 150cc gekolfd uit 2 borsten. Dus beetje weinig misschien, maar toch ook wel weer een goede voeding.
    Zoontje is zojuist wakker en dus nu pas bezig met zijn 1e voeding van de dag. Ik zal dadelijk ook nog even nakolven. Heeft geslapen van 20.30u tot 9.30u.

    Zoe, ik bedoel eigenijk dat ik nu te kort kwam als ik volledig kolf. Dus of ik nu 'sochtends zelf de voeding doe of kolf en vervolgens op het werk kolf, dan heb ik dus niet genoeg voor de dag daarna. Ik moet dus nog ergens een extra moment kolven en voor het slapen kolf ik niet genoeg.
    Ik heb al afgesproken dat ik 3x 40 min kolf ipv 2x 60 min op het werk.

    Ik hoop zo dat ik voldoende heb en nog een aantal maanden zelf helemaal kan voeden.
     
  5. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Ik zou de ochtendvoeding nakolven voordat je gaat slapen even kolven en als je dan nog te kort heb zou Ik zelf aanvullen met kunstvoeding. Maar je werkt geen 7 dagen lijkt me dus als je elke avond voor je gaat slapen even kolft heb je denk wel voldoende?
    En hij krijgt nu 170cc per voeding? Wellicht is bijvoorbeeld 150 ook genoeg? Scheelt je weer 60cc per dag kolven. Zoon heeft hier nooit meer gehad dan 150cc per fles hij deed het er prima op en ik kon zo het nog wel bij elkaar kolven
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Hoe veel krijgt je zoontje per fles, en hoe lang doet hij er over?
     
  7. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Meestal 120cc in 20 minuten. Vaak in 2 etappes van 10 min.
    150cc gaat er ook in.
     
  8. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Misschien goed om erbij te zeggen dat mijn zoontje savonds rond 20.00u na de borst nog een flesje gekolfd krijgt van ongeveer 90cc.
    Dit omdat hij rond half 9 echt de nacht in wil en hij dan bij mij niet genoeg heeft. Ik laat hem overigens clusteren vanaf 17 a 18u, maar om 20.30u is hij te moe en een flesje gekolfd scheelt dan van beide kanten veel frustratie. Die 90cc kolf ik dan later op de avond terug, en dat red ik dus net.
     
  9. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik herken het en zoek ook naar een oplossing.
    Ik kolf maar 80cc en L drinkt sowieso 100.
    Nu probeer ik s avonds ook te kolven maar dan kolf ik maar 20 o_O

    elektrisch of met de hand maakt voor mij geen verschil.
    Zo irritant.
     
  10. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Lastig is dat lotion he.

    Nu moet ik zeggen dat ik gisteren 1x 140 heb gekolfd en 1x 120 en 1x 60. Zoontje heeft 2x 150 gehad op kdv, dus het was toch (ruim) genoeg, maar wel in 3x dus.
    Bij thuiskomst was het wel meteen aanvallen geblazen. Achteraf dacht ik, als hij het 3e flesje op het kdv had gehad, had ik thuis nog een 4e kolfmoment gehad en dan was het waarschijnlijk ook wel goed gekomen.

    Ik kolf dus wat vaker om voldoende voeding te verkrijgen. Ik kolf dubbelzijdig trouwens stukken beter dan enkel. Is dat nog een optie bij jou lotion?
     
  11. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    En evt in de avond bij de huisarts syntocinon neusspray vragen? Want met 20 cc heb je geen toeschietreflex lijkt me
     
  12. Langmuts

    Langmuts Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.928
    2.250
    113
    En kolven met een foto en /of iets met de geur van de kleine, helpt misschien ook nog?

    Anders zou ik eens een regeldag (maar dan dus met kolven) proberen..
     
  13. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Ik mag de kolf van een vriendin lenen een dubbelzijdige.
    Zij zei ook al dat het best kan dat ik dan veel meer kolf.
    En als dat niet werkt zou ik inderdaad vaker moeten kolven.
     
  14. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    dat is alleen s avonds laat toen had ik inderdaad geen tsr.
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Het verschil qua resultaat was bij mij echt wel behoorlijk.
     
  16. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.411
    3.964
    113
    noord holland
    Als je echt te weinig zou kolven zijn er een paar oplossingen. Je kunt minder meegeven, dat waar je hebt, en je kindje het bij jou in laten hadden halen als je weer thuis bent. Die wordt wel vaker gedaan.
    Je kunt op alle dagen ergens een extra kolfmoment inlassen, ook als je kindje niet naar de opvang hoeft, en dat opsparen.
    Je kunt proberen je productie op te krikken dmv bijv powerkolven. Echter blijft t feit dat minder kolven niet wil zeggen dat t er niet is, baby's krijgen er meer uit dan een kolf. Dus je productie verhogen wil niet altijd zeggen dat je beter kan kolven.
    Je kunt evt kv bijgeven als je te weinig kan meegeven en je dat vervelend vindt. Ik zou t dan niet laten mengen maar evt nageven als er nog honger is na jouw portie. Stress om de hoeveelheid na t kolven is vaak juist ook niet bevorderlijk. De rust om evt kv bij te geven kan soms al voldoende zijn om beter te kolven.
     
  17. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Inderdaad even langs de huisarts voor de neusspray dat kan al heel erg schelen. Als je baby al klokje rond slaapt kan je ook voor jij gaat slapen kolven. En verder ook niet te druk maken als het niet helemaal lukt. Als je er niet ontspannen bij zit omdat je strest om de hoeveelheid die je kolft dan kolf je vaak ook minder. Je werkt niet 24/7 dus ze halen het ergen wel weer in.
     
  18. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    dat stemt mij positief!
     
  19. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik kolfde op mijn vrije dagen elke ochtendvoeding na, en op werk 2x maar ik had onvoldoende. Dochter groeide ook matig. Dus bij opvang kreeg ze 1x 150cc kunstvoeding en 2x 120cc borstvoeding. De gastouder deed om en om. Ik ben al ruim voordat ik ging starten met werken een voorraad gaan opbouwen.

    Achteraf produceerde ik te weinig en had mijn borstvoeding te weinig voedingsstoffen. Consultatiebureau en lactatiekundige lieten mij aanmodderen, en kunstvoeding als bijvoeding te geven omdat ze slecht groeide. Nooit medicijnen gehad, wel alle andere tips en trucs uitgeprobeerd. Volgende keer ga ik het anders doen ;)
     
  20. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Vandaag heeft zoontje 2x 150 gedronken bij de opvang en ik heb 2x 160 en 1x 140 gekolfd!
    Had dus gewoon een complete voeding extra! Hoe kan dat nu zo ineens?
    Of zou ik eerder net in een dip hebben gezeten (4-maanden dip)? Mijn zoontje is nu 15 weken oud.
     

Deel Deze Pagina