Niet in ziekenhuis willen bevallen!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Isabella2020, 1 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Wie ontnuchtert mij..

    Na 2 goede, vlotte thuisbevallingen word ik vrijdagavond/zaterdagochtend ingeleid in het ziekenhuis, dit ligt eraan of er een ballonnetje geplaatst moet worden. Ik word dan ingeleid omdat ik niet overtijd mag.

    Maar.. ik wil helemaal niet in het ziekenhuis bevallen! Het lijkt me vreselijk, zo'n bed met vies plastic zeil, zo'n steriele en onpersoonlijke ruimte. Dat de verloskundige steeds in-/uitloopt, dat je een 'kamernummer' bent. Gewoon. Alles.

    Bij mij thuisbevallingen vond ik het fijn dat de verloskundige op een gegeven moment bleef, dat gaf rust. Ze hebben me door de laatste cm's ontsluiting geholpen, samen met de kraamverzorgster.

    Nu zie ik er tegenop, dat ik mentaal vooral zelf denk te moeten doen. Wat als ik persdrang heb, maar er geen verloskundige beschikbaar is. En de kraamverzorgster komt ook niet naar het ziekenhuis ter ondersteuning...

    Wie heeft er bovenstaande positieve ervaringen, want die kan ik heeeel hard gebruiken!
    Nog 2 dagen om thuis te bevallen...
     
  2. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.410
    4.732
    113
    Ik zou er niet zo negatief in staan! Alles wat je opnoemt herken ik ook totaal niet. Hier 3x in het ziekenhuis bevallen en alleen maar goede ervaringen.
     
  3. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Nee? Dat is echt mijn beeld van bevallen in het ziekenhuis...

    Hoe was het wel?
     
    DN2017 vindt dit leuk.
  4. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Kun je niet met je eigen vk in het ziekenhuis bevallen? Die van mij bleef er bij onder de noemer 'vriendin'. Ik heb vrijwel geen ziekenhuispersoneel gezien (en zeer risicovolle bevalling) en een prettige bevalling gehad.
    Nee, het kan absoluut niet tippen aan een thuisbevalling, maar onder de omstandigheden was het een mooie bevalling. Maar vooral ook doordat mijn vk mijn steun en toeverlaat was wat betreft vertrouwen.

    Is het ook niet mogelijk om te strippen en bijvoorbeeld nog 1 á 2 dagen extra aan te kijken?
     
  5. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Alleen maar goede ervaringen. Totaal geen nummer, verpleegkundige had alle aandacht voor mij, verloskundige (en stagiaire verloskundige) waren heel kundig en aardig. Ik lag op één persoonskamer. Werd echt met rust gelaten. Mijn man zat in comfortabele stoel naast me. Er werd goed voor ons gezorgd met drankjes en eten (ik hoefde natuurlijk niet zoveel....) Toen baby geboren was mocht ik ook rustig bijkomen en douchen. Ik zou het zo weer doen. Ik snap juist niet dat mensen dit thuis willen.
     
    Ysabella, Kolibrie en Isabella2020 vinden dit leuk.
  6. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Ik heb zo'n gezinssuite gezien. Eigen grote (!) kamer met badkamer. Dat hielp wel. Maar toch, overal apparaten.. infuus in je arm..

    Er wordt morgen indd nog een poging tot strippen gedaan, met hopelijk resultaat!

    Fijn @Visje79, zulke verhalen doen me goed! Dat heb ik nu even nodig!
     
    Visje79 vindt dit leuk.
  7. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Ik herken het niet hoor, dat van een nummer zijn enz. Ik ben twee keer ingeleid en dus geen vergelijking met thuis bevallen. Maar hier was bij de laatste bevalling eigenlijk de hele tijd een verloskundige en/of verpleegkundige aanwezig, toen het echt serieus werd. En nog weer wat later ook een gynaecoloog. Ze hielden het echt goed in de gaten, lieten me niet aan mn lot over en vanaf een centimeter of 5/6 ben ik dus niet meer alleen geweest. En daarvoor ook echt zeer regelmatig personeel aanwezig. Alleen al omdat het infuus elk halfuur omhoog ging.

    Ja en wat betreft infuus, dat is wel vervelend ja. En het is niet huiselijk. Maarja, wat moet dat moet hè. Ik denk dat je weinig anders kunt dan het accepteren.
     
  8. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hen dezelfde ervaring als @Visje79 . 2x in ziekenhuis bevallen en zou het zo weer doen. Vond het een fijn idee dat alles dichtbij was mocht er toch iets niet goed gaan. Werd prima verzorgd en kleine ook. Ik zou er niet te bang voor zijn en je zorgen bespreken met je verloskundige.
     
    Neuzeke en Isabella2020 vinden dit leuk.
  9. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    3x in het ziekenhuis bevallen, waarvan de laatste een inleiding en alle 3 de bevallingen waren qua begeleiding top, en de laatste was zo fijn en relaxt! Geen gevoel gehad een nummer te zijn. In het begin was het heel rustig qua aanwezigheid van personeel, maar dat was ook fijn, kon ik gewoon heerlijk rustig met m’n man de weeen opvangen. We hadden een grote kamer met badkamer. En ja, je zit aan het infuus en een ctg, maar je kan daarmee ook nog redelijk mobiel zijn. M’n ctg was draadloos en ik mocht ook gewoon douchen tijdens de ontsluitingsfase. Je hoeft niet perse op een bed te gaan liggen (tenzij je pijnstilling wilt, dan wel) je kan gewoon wat rondlopen, bij ons was ook zo’n bal beschikbaar. Bij ons in het ziekenhuis kan je ook eten bestellen, wat dan gewoon op de kamer gebracht wordt. En na de bevalling kwam de verpleegkundige beschuit met muisjes brengen en werden we heerlijk een uur alleen met z’n drietjes gelaten.
    Probeer een beetje te ontspannen, volgens mij zie je het veel te somber in. Ik snap dat het een tegenvaller is dat je niet thuis kunt bevallen, maar echt, het valt allemaal heus wel mee.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  10. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Dank jullie! Hoe jullie het omschrijven klinkt het wel dat het 'persoonlijk' gemaakt wordt, door de verloskundige/verpleegkundige. Dat vind ik fijn! Ben wel gevoelig voor sfeer, en wil dat 'knusse' ook graag met dit kindje ervaren, ondanks dat het wellicht in het ziekenhuis geboren wordt.
     
  11. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik ben 2 keer bevallen in het ziekenhuis en hoewel de 1e redelijk hectisch was met personeel in mijn kamer (wisseling van dienst) heb ik dat niet als zeer vervelend ervaren.

    Mijn 2e bevalling in het ziekenhuis was echt top! Medisch, maar eigen VK was erbij en één en de zelfde verpleegkundige. Echt een topper was ze, ook toen de oudste naar zijn broertje kwam kijken! Kijk daar zo positief op terug.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  12. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Bij ons in het ziekenhuis hebben ze enorme kraamsuites. Ik vond het heel fijn om daar te bevallen. Wat jij omschrijft, herken ik totaal niet.

    Bij mij was de bevalling medisch dus was overgedragen aan het zkh. Maar omdat het allemaal super snel ging, is mijn eigen vk erbij gebleven. Misschien kun je zoiets aangeven.

    Maar plastic bedhoezen en een nummertje zijn? Nee... absoluut niet.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  13. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Oké.. misschien moet ik die plastic hoezen en een nummertje zijn, los gaan laten!
    Jullie zijn iig allemaal best positief!
     
  14. Kyra77

    Kyra77 Fanatiek lid

    3 jan 2015
    1.979
    552
    113
    1e keer op medische indicatie in zkh bevallen en ook een positieve ervaring. Volgens mij ben ik bijna niet alleen met m'n partner geweest. Werd goed voor ons gezorgd. Personeel was vriendelijk en stelde zich na wisseling diets netjes voor. Ja, ik lag wel aan 't infuus en ctg, maar ik zat zo in m'n weeën dat je mij op een willekeurige plaats had neer kunnen leggen en het had me niets uitgemaakt. Na de bevalling mocht mijn partner ook blijven slapen en verbleven we met ons 3tjes samen op 1 kamer. Prima ervaring. Wegens zoontje nog 3 extra nachten moeten blijven, maar ook dit was prima.
    Ik heb geen ervaring met 'n thuissbevalli g, maar dat 't zkh plastic en onpersoonlijk is, dat klopt niet met mijn ervaring.
    Succes meis, hopelijk komt je kleintje toch nog zelf een dezer dagen. En anders denk ik dat 't zkh je echt mee gaat vallen.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  15. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Wat jij zegt over thuisbevallingen herken ik juist niet. Verloskundige die steeds wegging, geen kraamhulp. Ik vond het juist geen fijne sfeer en had het gevoel alles alleen te moeten doen. Met plastic zeil op mm bed:roflmao:. Wat niet eens alles heeft opgevangen:rolleyes:
    Bij de tweede moest ik ook in het ziekenhuis bevallen. Daar was altijd iemand aanwezig. En met één druk op de knop stond er binnen 10 seconde iemand. Geen kraamhulp, maar wel een verpleegkundige (naast de verloskundige). En geen plastic zeil op het bed. Wel een infuus, maar ik was niet verplicht om op het bed te blijven liggen. Ik kon ook gewoon douchen.

    Nou was mijn bevalling niet heel erg medisch, maar mijn ziekenhuisbevalling was een stuk prettiger dan mijn thuisbevalling. Zeg em op. Hopelijk voor jou gaat het vandaag of morgen gebeuren!
     
    Isabella2020 en spruitje80 vinden dit leuk.
  16. Nixter

    Nixter Fanatiek lid

    14 jul 2016
    1.593
    1.260
    113
    vlakbij Amsterdam
    Hoewel het natuurlijk erg persoonlijk is, wil ik toch een tegengeluid laten horen.
    Iedereen is hier super positief over het bevallen in het ziekenhuis, mijn ervaring is toch (helaas) echt anders.
    Zodanig, dat ik deze keer inderdaad er zo ongeveer alles aan probeer te doen om thuis te bevallen (tenzij het echt een risico gast vormen natuurlijk).

    Ik lag inderdaad op een grote 'suite' maar verder was alles precies zoals waar jij bang voor was.
    Mijn bevalplan werd niet ingekeken en er werden zonder overleg dingen gedaan en toen ik persweeën kreeg, kreeg ik alleen maar te horen dat ik me niet moest aanstellen, want de baby kwam nog niet. (van iemand die alleen haar hoofd om de deur stak, maar niet kwam kijken) Achteraf bleek dat er geen gyn of vk beschikbaar was. Toen er uiteindelijk een Gyn kwam kijken, deed hij snel zijn jas aan en werd mijn zoon met 2x persen geboren.
    Vervolgens heb ik nog 4 uur lang moeten liggen wachten voordat ik gehecht werd, omdat er niemand beschikbaar was (en God wat moest ik plassen, en had ik last van m'n heupen door het op. M'n rug liggen). Toen dat eenmaal voorbij was, mocht ik in principe naar huis (kom meteen plassen en zelf douchen) , maar dit duurde ook nog een paar uur, omdat het zo druk was dat de papieren nog niet klaar waren.

    Ik wil je absoluut niet bang maken. Maar ik wil je wel meegeven dat je angst niet perse ongegrond is.
    Maar, daarbij weet jij hoe het is km te bevallen, (voor mij was het de eerste keer) en weet je ook beter wat je wel en niet wilt. Dar scheelt denk ik wel.
    Mocht ik nu toch in het ziekenhuis moeten bevallen, hoop ik ook dat het beter zal gaan, omdat ik nu beter weet wat ik wel en niet wil en hoe een bevalling kan gaan.
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  17. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier 2x in het zkh bevallen, eerste keer startte ik met eigen vk maar die moest steeds weg en dus lag ik vooral alleen weeën op te vangen. Toen het persen te lang duurde, werd ik medisch en meteen had ik het gevoel dat er veel meer mensen voor mij zorgden - vpk die rustig tegen me sprak, heel goede gyn die kalm uitlegde wat ze gingen doen.

    Bij de tweede was ik direct al medisch en werd ik na een opname van bijna 2 weken ingeleid - echt een feestje! Allemaal bekende gezichten van vpk’s die ik op de afdeling verloskunde ook al had gezien. Hele fijne gyn ook weer :)
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  18. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ik ben drie keer ingeleid en eigenlijk 3 goede ervaringen gehad. Alleen bij de laatste wat lang moeten wachten tot ik mocht douchen omdat het toen druk was. Maar vond ik zelf niet heel vervelend. Bij die bevalling kreeg 8k bij 7cm persdrang en vanaf toen constant iemand in de kamer gehad. Verder kwamen ze regelmatig binnen om te peilen hoe het ging. Heb me nooit een nummertje gevoeld, maar heb geen vergelijking met een thuisbevalling (helaas).
     
    Isabella2020 vindt dit leuk.
  19. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    Tjoh.. juist het omgekeerde van hoe ik destijds een thuisbevalling ervaren heb.
    Indd.. de verpleegkundigen zijn er direct, mochter nog een bevalling gaande zijn, kan het zijn dat de verloskundige nog even weggaat, was bij mij gelukkig niet het geval!

    Ah.. dankjewel!
     
  20. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier bevallen in zh middels inleiding. Heb me geen moment een nummer gevoeld. Ze waren hardstikke lief voor me, helpen goed meepuffen, haalde met hun nuchtere blik de paniek weg bij mij. Hele fijne ervaring.
    De verpleegkundige was eigenlijk al vrij, maar ging toch nog mee met de keizersnee. Hier door werkte ze tot 18.30u terwijl ze om 15.30u al vrij was.
    Heel fijn.
     
    Louise11110 en Isabella2020 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina