Niet kunnen rekenen en opleiding volgen (Zorg).

Discussie in 'De lounge' gestart door Roodborstj, 12 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    #1 Roodborstj, 12 apr 2021
    Laatst bewerkt: 12 apr 2021
    Hi allemaal :D.

    Ik loop al langer met idee een opleiding te willen volgen tot verzorgende IG. Echter zit ik er gigantisch mee in mijn maag dat ik pertinent niet kan rekenen. Makkelijke sommetjes gaan nog wel maar zodra er % etc aan te pas komen gaat het mis. Dit is altijd al een ding geweest. Nu loop ik hier dus tegenaan nu ik een opleiding wil gaan volgen. Want tjaaa voor welke opleiding ben je dit niet nodig? Voor iedere dus :(.

    Iemand die dit ook heeft die wel een opleiding heeft afgerond? Heb je tips? En hoe moeilijk is dat medische rekenen nou echt? Is het iets dat je kunt leren?
     
  2. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Ik heb ook verzorgende IG gedaan en mijn rekenkunsten zijn echt dramatisch maar toch gehaald. Ook nog doktersassistente gedaan en zelfs die rekentoets gehaald die er nu verplicht bij zit met Nederlands en Engels. Wel tijd ingestoken maar zonde om daarvan je opleiding af te laten hangen.
     
    Zulema en Roodborstj vinden dit leuk.
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Heb je het later nog geprobeerd te leren? Soms lukken dingen niet op het moment dat het moet en blijkt het later minder lastig dan gedacht.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  4. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Geen ervaring in de zorg, maar als ik Google op medisch rekenen dan kan je wel gratis oefen opgaves vinden.

    Misschien hulp vragen om je de % te berekenen nogmaals uit te leggen. Als je het eenmaal snapt, dan moet het te doen zijn.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  5. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Het is heel anders rekenen dan wat je leert op school. Ik ben er ook geen kei in, en ik ben verpleegkundige en had de toetsen gewoon behaald. Nu heb ik het in mijn geval niet vaak nodig, en als je het nodig hebt bereken je het samen met een collega (met een morfine pomp bijv) Daarnaast is er op Internet genoeg te vinden om het goed onder de knie te krijgen.

    Het is maar een klein deel,laat het daar niet van afhangen hardstikke zonde :)
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  6. Flientje

    Flientje Lid

    10 apr 2021
    11
    33
    13
    Vrouw
    Hi,

    Wat onwijs goed dat je (weer) naar school gaat! Voor de goede orde: je gaat naar school om iets te leren en je zal ook onderwijs krijgen in (medisch) rekenen. Je hoeft het nu nog helemaal niet te kunnen toch? Er zijn legio's studenten die vanaf nul, vanaf de basis, (tafels, hoofdrekenen, etcetera) beginnen.
    Ga ervoor, topper! Niet bang zijn! Je kan het gewoon zeggen en dan krijg je extra les. Begin maar bij het begin!
    Op YouTube staan filmpjes van Meneer Megens, die schijnen erg goed te zijn!
     
    GossipGirlxoxo, citroenrasp, femkes en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Meneer Megens heeft een academie, super fijn werkt die. Duidelijk uitgelegd en daarmee kom je heel ver! Ik ben er ook geen held in maar daarmee lukt het mij wel.
     
    Roodborstj vindt dit leuk.
  8. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Pabo studenten kunnen de wiscat training doen waar ze de hele basisstof van rekenen aangeboden krijgen en weer leren. Misschien kun je voordat je start met de opleiding zoiets doen zodat je meer vertoruwen in je rekenen hebt.
     
    GossipGirlxoxo en Roodborstj vinden dit leuk.
  9. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik wil hier toch even op reageren. Ik vind het levensgevaarlijk dat je zegt dat je het samen met een collega berekent en dat het dan wel goed komt.

    Toen ik met een giga zware HELLP aanval in het ziekenhuis lag een tegen potentiële stuipen een bos magnesium sulfaat moest krijgen stonden er twee (!) verpleegkundigen aan mijn bed zo te schutteren met de omrekening b dat ik, zo ziek als ik was, ze tegen heb gehouden om de pomp aan te zetten totdat mijn man het na kon rekenen. Ze hadden de hoeveelheid 10x te groot gemaakt en de inloopsnelheid 10x te snel. Dat was ik waarschijnlijk niet aan overleden maar was er wel doodziek van geweest, en dat was ik al.

    Dus het mag een 'klein deel' van de studie zijn maar zeker met morfine kun je iemand dood maken. Ik ben zodanig het vertrouwen in de reken capaciteiten van verpleegkundigen kwijt geraakt dat als mijn dochter weer in het ziekenhuis ligt ik alles nareken voor ze toe mogen dienen. Ik hoop dat je, omdat je zelf weet dat je rekenen lastig vindt, je in protocollen waar 2 verpleegkundigen elkaar moeten controleren je vrijwillig terugtrekt en een collega de controle laat doen. Het kan snel mis gaan, zoals bijna bij mij.
     
    Madelie, Spectre, Sado en 15 anderen vinden dit leuk.
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.800
    14.143
    113
    Volgens mijn man kan je de boeken bestellen bij deviant 1F, 2F daar zit alles in incl uitleg en dan heb je de basis om door te werken naar t niveau wat je moet gaan krijgen. Getallen en Ruimte, het eerste boek daarvan, misschien de tweede kan je allicht ook helpen (is brugklas begint nog met rekenen en stapt later in diezelfde methode over naar wiskunde)

    Het is oefenen oefenen oefenen.Saai maar fundamenteel. Kennelijk is de basis niet goed geland, dan kan je denk ik beter de basis terugpakken incl uitleg voordat je verder gaat met allerlei voorbeelden. Dan moet je wel even door de "plaatjes" heenkijken want ze zijn vaak geschreven voor een andere doelgroep.

    Kreeg hier ook verhalen dat iemand met droge ogen vol overtuiging 3 liter insuline had berekend in een realistische praktijkcasus. Ik weet niet hoeveel mensen je daar mee om kan leggen, maar meer dan 1...:eek: Daar schrok iedereen wel een beetje van.

    Wil je echt meer cursus stijl als stok achter de deur, dan even bij de LOI kijken. En rekenen is echt super leuk!!!!
     
  11. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.494
    1.090
    113
    Ik heb 5 jaar geleden de IG opleiding gehaald.je moet 2f rekenen halen, dat valt reuze mee. Je hebt overal formules voor, als je dit kent kan je alle berekeningen maken.
    In de praktijk hoeven wij weinig te rekenen, in principe doet de apotheek of verpleegkundige dat maar als je wat moet uitrekenen is het wel belangrijk dat je het goed uitrekent natuurlijk.

    Laat je niet tegen houden door het rekenen, dat gaat je zeker lukken:thumup:
     
  12. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Ik heb 3 jaar geleden de verkorte 1 jarige opleiding tot 3 IG gedaan. Ik ben slecht in rekenen. Voor de rekentoets had ik een 10.

    Maar eens met Nicole 18. Wij hoeven in de praktijk ook nauwelijks tot niet te rekenen. Ik in de afgelopen 3 jaar iig niet. Alles komt kant en klaar via de apotheek of ziekenhuis en dingen als morfine enz moeten we dubbelchecken met een collega.
    Ik zou door slecht rekenen geen opleiding afzeggen. Rekenen is maar een klein deel van de opleiding en rekenen kan je alsnog leren. Ik hoorde zelfs nu tijdens deze opleiding nieuwe manieren om dingen uit te rekenen. Zo kon bleken de meeste dingen die ik nooit goed begreep, super simpel.
     
    nicole18 vindt dit leuk.
  13. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.357
    775
    113
    Vrouw
    Zeker doen! Je moet op 2F examen doen voor rekenen en serieus ik wilde dat ze "vroeger" zo les gaven dan was het veel makkelijker geweest.
    Tegenwoordig hebben ze veel makkelijkere manieren. Wij hadden een boek waar we in konden oefenen en digitaal en we kregen les in rekenen.
    Medisch rekenen krijg je apart en dat is ook goed te doen.
    Suc6 hoor
     
  14. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.095
    5.273
    113
    Ik vind het oprecht heel erg dat dit gebeurd is, Maar hoe jij het nu neerzet alsof ik achterlijk ben en iets levensgevaarlijk doe kan ik niet waarderen. Want het enige wat ik er mee wil zeggen is dat over het algemeen door 2 collega's iets berekend word dus fouten heel klein zijn. Dat het bij jou zo is gegaan is echt vervelend maar dan hoef je niet mij zo neer te zetten.

    Daarnaast word hier boven het zelfde gezegd, want zo werkt het gewoon.

    En daarnaast zeg ik dat ik in rekenen geen kei ben, maar dat medisch rekenen heel anders is. Dus nogmaals nee ik vind je reactie absoluut niet eerlijk tegen over mij;)
     
    Riverdale87, Poolvos en Roos12 vinden dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Bijles? Ik ben mega slecht met cijfers (don't worry, mij tref je niet aan je bed haha) maar had opleiding met heel veel rekenwerk en heel moeilijk. Ik heb daarin altijd bijles genomen en dat heeft mij enorm geholpen. Was wel een drempel hoor om als volwassene bijles te nemen, eerlijk is eerlijk
     
  16. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Lijkt mij alleen maar fijn om dan nu een goede basis op te bouwen. Daar kan je niet alleen werk gerelateerd, maar ook privé alleen maar profijt van krijgen.
    Kinderen die eens hulp nodig hebben met school, maar ook offertes beoordelen voor werkzaamheden in je huis en het verschil % berekenen. Ik zou het juist met beide handen aangrijpen en dit heel serieus van scratch af aan oppakken.

    succes en veel plezier! Ik ben een echte analist, dus kan dit alleen maar aanmoedigen!
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.198
    18.937
    113
    Herkenbaar, ik heb zelf dyscalculie. In mijn tijd werd daar geen rekening mee gehouden op school, maar ik denk dat je tegenwoordig wel extra begeleiding kan krijgen en/of langer over examens mag doen.
    Weet natuurlijk niet of er ook dyscalculie is vastgesteld bij jou hoor. Maar ik zou er gewoon voor gaan! Wat je (nog) niet kan kan je ook leren, daarvoor is zo'n opleiding immers bedoeld.
    Ook veel Pabostudenten zijn nogal belabberd met rekenen naar het schijnt, en daar is het ook mee goedgekomen (hoop ik tenminste).
     
  18. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Mwah ook niet. Mijn zoontje kwam thuis met een toets, hij vond het cijfer nogal laag. Ik raadde hem aan de puntentelling van de juf even na te kijken en ja hoor, die had zich 8 tiende vergist. Misschien is het een universeel probleem, dat hoofdrekenen moeilijk is.
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat het zo op de vrouw gespeeld is. Wel vind ik het goed dat je hulp zoekt omdat je zelf twijfelt.
    Ik zou ook een extra cursus nemen om zeker te zijn dat je naast het bed kunt berekenen want je moet berekenen en op jezelf te kunnen vertrouwen.
     
    Madelie en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. Roodborstj

    Roodborstj Actief lid

    17 mei 2020
    271
    262
    63
    Vrouw
    #20 Roodborstj, 13 apr 2021
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
    Het is bij mij nooit vastgesteld maar ik ben bang dat ik dat wel heb :$. Heb jij een opleiding afgerond met dyscalculie?
     

Deel Deze Pagina