Niet leuk op bso...

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door HappyRabbits, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Ons zoontje gaat sinds een kleine drie maanden naar de bso voor twee middagen in de week. Hij zit in een stamgroep met kindjes die minstens een jaar ouder zijn dan hij. In de andere groepen was geen ruimte meer. Er is een open deuren beleid dus in principe mogen de kindjes in alle groepen spelen, maar ons zoontje doet dat niet uit zichzelf. Wat ik ook logisch vindt, want hij is onzeker en neemt niet snel zelf het initiatief.
    De juf brengt hem nu soms naar een andere groep waar wat meer kindjes van zijn leeftijd zitten waaronder ook een klasgenootje. Maar dit kan dus niet altijd bijv. als het volle bak is.
    Ik merk aan mijn zoontje dat hij het niet leuk vindt op de bso. In ieder geval niet in de stamgroep. Inmiddels heb ik een gesprek gehad met de leidinggevende en zij geeft aan dat ze juist van de zogenaamde kleuter-startgroepen af willen. Afgelopen zomer zijn ze daarmee gestart en ons zoontje heeft gewoon de pech dat er nog weinig nieuwe kindjes van zijn leeftijd zijn ingestroomd. De verwachting is dat dit dit voorjaar wel gaat gebeuren.
    Maar ik vind het zo sneu. Hij vraagt elke avond of hij morgen naar de bso moet en als ik vraag wat er dan niet leuk is dan komt er een ontwijkend antwoord of hij zegt dat de grote jongens niet leuk zijn. Die zijn max. 6/7 jaar schat ik. Grotere kindjes zitten in vervolggroepen. Ik wil gewoon dat hij het naar zn zin heeft. Het is tenslotte ook voor hem vrije tijd en bso moet ook leuk zijn in mijn ogen.
    Nu gaat hij natuurlijk nog niet zo lang en door de vakantieperiode en ziekte is hij niet elke keer geweest, dus misschien is het ook nog een kwestie van wennen. En misschien wordt het met het voorjaar ook beter.
    Hij is trouwens ook gewend geweest om naar het kdv te gaan maar daar was hij natuurlijk op een bepaald moment de oudste. Nu lijkt het mij dat hij zich zo klein en verloren voelt.
    Wat zijn jullie ervaringen met bso? Hoe lang duurt het wennen? Wordt het vanzelf leuker?
     
  2. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Ik herken het, niet van BSO maar Dl zit in een groep 1/2 en had de pech dat er langdurig geen nieuwe kindjes instroomden (en de meesten al 5 / bijna 6 zijn). Dat is even wennen voor haar, maar heeft ook positieve kanten...We zitten het uit.
     
  3. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Het heeft hier ook maanden geduurd voor ze gewend was op de BSO. School liep ook niet direct vloeiend trouwens, terwijl ze toch kdv gewend was.
    Het hielp wel om niet te veel in te gaan op de BSO, dus niet gaan proberen te achterhalen wat er dan niet leuk is want dat maakte het erger. Als ze zei dat ze het niet leuk vond zei ik alleen: ik weet het lieverd, en verder niks. Nu vindt ze het prima daar.
     
    HappyRabbits en Uuz vinden dit leuk.
  4. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn dochter had op haar oude BSO ook altijd een hekel aan de BSO. Ten dele omdat ze de jongste was, maar ook omdat ze vaak buitenspeelde op ene heel klein grasveldje zonder speelgoed, wat zij heel stom vond. Ik kon er helaas niet zoveel mee. Ik heb het gebrek aan buiten speelgoed wel een aangekaart, maar echt veel veranderde niet. Helaas moest zij 3 dagen per week naar de BSO en dat is de periode dat we daar woonden (1,5jr) nooit echt beter geworden. Waar we nu wonen heeft de BSO een grote speeltuin op het terrein. Ze vindt het nu wel wat leuker, maar is nog steeds geen echte fam. Ik probeer haar altijd maar gewoon uit te leggen, dat stommere dingen ook bij het leven horen en dat het maar voor een paar uurtjes per dag is. Helaas zijn wij gewoon afhankelijk van de BSO.
     
  5. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Dat is helemaal uitzitten ja, want dat is niet slechts een paar uurtjes per week.
    Ik merk gewoon dat ons zoontje enorm onder de indruk is en thuis ook echt even stoom moet afblazen.
     
    Michje vindt dit leuk.
  6. Uuz

    Uuz VIP lid

    8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Yep. Ze is enig kind en was op peuterschool gewend de oudste te zijn, dus dit viel even tegen :D
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    Is er geen ander kindje dat graag naar die stamgroep met oudere kinderen wil? Lijkt me de moeite om eens te overleggen. En anders hem begeleiden in zelf naar die andere groep te gaan of hem toch standaard daarheen begeleiden tot er meer jongere kinderen zijn. Of ze mixen de stamgroepen, dan is het problem mbt de kleuter-startgroepen ook direct opgelost.

    Hier duurde het wennen best een tijdje bij de oudste, al is die relatief makkelijk in nieuwe situaties. De jongste vindt dat veel lastiger, maar had het geluk dat ze bij haar zus op de BSO kwam. Ze zaten wel niet bij elkaar in de groep, maar ook hier een open deuren beleid, dus ze konden wel naar elkaar toe ed. In het begin heeft de juf die de leiding heeft haar ook veel opgevangen als ze net uit school kwam, naast de juffen op de groep, zeg maar. Inmiddels zit de jongste in een groep met veel oudere kinderen (en oudste is naar een andere locatie met kinderen vanaf groep 5), ik geloof dat ze dat wel prima vindt; die zijn vaak wat rustiger/stabieler/betrouwbaarder.
     
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Hier gaat zoontje sinds 3 maanden naar de BSO en hij is ook nog niet echt gewend. Hij vindt het sowieso al vervelend als ik niet op het schoolplein sta, maar ik heb ook het idee dat hij wel erg onder de indruk is van de grote kinderen (zitten een aantal groep 8-ers). Hij is altijd wel lekker aan het spelen als ik hem haal, maar hij is het liefst gewoon thuis. Ik leg het hem gewoon uit waarom hij naar de BSO moet en vaak is het dan goed.
     
  9. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Bedankt voor de reacties. Er niet te veel aandacht aan besteden is misschien ook n idee.
    Er is inderdaad gekeken of er andere kindjes konden doorstromen maar dat willen de ouders niet... we hopen gewoon dat er snel jongere kindjes bijkomen...
     
  10. Ligero

    Ligero VIP lid

    1 aug 2011
    6.805
    1.516
    113
    Onze dochter heeft er 3 maanden gezeten, 3 dagen in de week en heeft praktisch alleen maar gehuild. Op het moment dat het iets beter begon te worden, kregen we contact met een nieuw beginnende gastouder in onze straat die ons zoontje zou gaan opvangen en zij bood aan dat onze dochter dan ook bij haar mocht komen na schooltijd. Vanaf de eerste dag is dat dikke mik en is mijn dochter superblij bij de go. Maar ze heeft daarna wel gezegd dat ze de bso miste dus ergens heeft ze het dan vast ook wel leuk gehad denk ik? Ook al was daar op dr bso-dagen niks van te merken...
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  11. violets

    violets Lid

    16 sep 2012
    11
    0
    1
    NULL
    NULL
    Onze dl zat een jaar op de bso. Herkenbaar.. ze heeft 7 dagen in de week gevraagd of ze daar moest zijn. Ze was ook de jongste en 1 van drie meisjesm met 10 of zo jongens... veel lawaai, ze hebben haar vaak alleen gelaten, niets ondernomen ( met uitzondeing van een pm , maar ja die werkt niet elke week dezelfde shifts) Uiteindelijk hebben wij van BSO gewisseld en ze is weer een blije kind! En maar alleen op die dag dat ze naar BSO moet, vraagt ze of ze die dag daarna toe moet. En dan is haar reactie vervolgens: "oké" Luister naar jouw moeder gevoel...
     
  12. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Als het voor jou niet goed voelt, en dat lees ik uit je post, dan zou ik zoeken naar andere mogelijkheden.

    - Andere bso
    - Gastouder
    - Ouderschapsverlof

    Of wat verder mogelijkheden zijn.
     

Deel Deze Pagina