Even van me afschrijven, hoor.... Mijn moeder is trots op me als moeder, dat doet me hartstikke goed! Dit zegt ze me regelmatig en ik weet dat ze dit ook echt meent. Alleen begrijpt ze niet waarom ik Camila nog steeds de borst geef. Ze zegt het niet met zoveel woorden, maar ik hoor het tussen de regeltjes door. Zo vroeg ze maanden geleden waarom ik zoveel geld uit zou geven aan een kolf (de Mini Electric Plus, zo duur dus niet, hoe zal haar reactie zijn als ik zeg dat ik volgende maand de Avent Duo wil kopen?). Toen mijn dochter laatst bij mijn ouders thuis niet wilde drinken (alles is interessanter dan de borst en/of fles!) zei ze dat het misschien wel tijd was om haar van de borst te halen. Vandaag vertelde ik haar dat uit een bloedtest bleek dat ik niet ovuleer (om Camila te krijgen heb ik vruchtbaarheidsbehandelingen ondergaan), daarop zei ze dat ik dan maar moest stoppen met borstvoeding, omdat ik eerst moet afvallen om opnieuw de MMM in te gaan.... Dit doet pijn! Ze heeft ons groot gebracht met de fles en ze weet dus niet wat borstvoeding voor me betekent. Ik kan het haar wel vertellen, maar begrijpen zal ze het niet. Hoe moet ik hier nou mee omgaan? Ik durf niet eens te vertellen dat ik voorlopig nog heel lang wil doorgaan.... Gelukkig heb ik mijn man mee, die vindt het allemaal wel best! Ik doe inderdaad alles anders dan mijn moeder. Ik laat mijn dochter niet huilen, ik wil geen potjes geven en ik druk haar niet in een ritme. Vanaf haar geboorte slaapt ze naast ons, eerst in een wiegje en nu in een co-sleeper. En ja, ik geef borstvoeding en dat 'al' ruim zes maanden....Maar mijn manier is toch ook een goede manier?
Jah tuurlijk! Geef geen bv meer maar wie vertelt jou wat? Je eigen moeder heeft altijd beetje eigen opvattingen. Hier ook pasgeleden. M'n ma had een flesje gemaakt en ik 'das te warm'. Ja, maar zo kregen wij het ook en zo heet maakt de flessenwarmer het ook. Jaaa okee maar zo heet is Lena het niet gewend. En zo loopt het veel te snel uit het flesje en verslikt ze zich. Nou ja, al met al moest ze het toch niet maar ja. Zit wel ruzie te maken met mijn lieve mama over de temperatuur van een flesje. Maar ja. Nu is nu, Lena en Lena en mijn kind is mijn kind! En ja, ik ken haar n eenmaal het beste! Punt. Uit. Tuurlijk doe je het goed en geloof me geef je geen bv meer is het ook niet goed volgens sommige mensen dus doe lekker wat jij wil, jij kent je kindje, zo lang jullie het allebei fijn vinden... fck de rest toch? Je weet zelf ook hoe je lichaam reageert en doet en als het zich met bv nog fijn voelt... Geen reden om te stoppen lijkt me?
Probeer haar uit te leggen wat de borstvoeding voor je betekent. Dat ze het niet hoeft te begrijpen, maar dat het voor jou goed voelt en het voorlopig wil blijven doen en er geen discussie over mogelijk is. Dan krijg je hopelijk ook geen kwetsende opmerkingen meer. Ik heb dezelfde ervaring met mijn schoonmoeder en heb vaak het idee gehad me te moeten blijven verdedigen. Heb haar 1x duidelijk gemaakt dat wij het voorlopig bij borstvoeding houden en ik geen flesvoeding wil gaan geven. Dat begrijpt ze nu en ik verwacht ook niet dat ze er nog over begint. Eva doet het helemaal perfect, is vrolijk en groeit goed, want wil een (schoon) moeder nog meer! Liefs, Snoopy
Ik heb ook wel eens het idee gehad dat moeder en schoonmoeder het niet nodig vonden. Gewoon zo doorgaan want je doet het goed ! Dan geven ze het vanzelf wel eens op
@Yake: gewoon lekker doorgaan je doet het prima. Ik snap dat je het heel jammer vind dat je moeder zo reageerd. Mss wat snoopy ook zegt, haar eens uitleggen waarom je graag bv geeft.
De generatie van onze ouders/schoonouders had het allemaal anders en ze weten dus niet goed wat wij doen soms. Of ze zijn het vergeten Ik zou met je moeder praten hoor, haar uitleggen hoe fijn je het vindt! Mijn schoonmoeder wou mijn dochter laatste een boterham geven (krentenbrood). Mijn dochter is nu vier maanden en krijgt volledig borstvoeding, nog geen fruit- of groentenpap. Wie geeft er nu op die leeftijd brood?
Tuurlijk is jouw manier ook goed... hier net zo hoor. Ik ben goed opgevoed en heb een fijne jeugd gehad maar ik doe het heel anders dan mn moeder. Bij mn moeder was na 3 weken de melk op (?) kreeg ik sinaaasappel en liga met 3 mnd enz. Ik hou gewoon altyijfd stug vol aan mijn ideeën en principes... uiteindelijk snappen ze wel dat het geen zin heeft om ertegenin te gaan. Bv geven doe ik toch wel wat ze ook zeggen maar met wat steun is het natuurlijk fijner.
O wat herkenbaar! Mijn moeder heeft al een paar keer gevraagd hoe het komt dat Hazel een kleintje is, of dat door de BV komt. En toen ik begon met groente (op 5 maand, lichtelijk onder druk van CB en moeder en zus) zei ze "nu zal ze wel goed beginnen aan te komen". Terwijl Hazel net in het begin, op mijn melk alleen, heel goed aankwam. Van haar hapjes eet ze niet altijd even goed, maar voor de borst is ze tegenwoordig overdag zo snel afgeleid. En ik doe echt alles anders dan moeder en zus: BV, erg oppassen voor wiegendood, niet laten meesnoepen van een ijsje ofzo, bij ons op de kamer slapen. Inderdaad, laat je niet van de wijs brengen. Probeer uit te leggen dat jij BV geven een heel mooie ervaring vindt.
Gelukkig deden ze het niet allemaal anders en ze zijn het niet allemaal vergeten hoor! Ik heb zelf negen maanden borstvoeding gekregen en mijn vriend een jaar. Toen hadden we er allebei genoeg van, anders waren onze mama's er vast nog wel mee doorgegaan. Hier dus gelukkig nooit commentaar van ouders. TS, helemaal niks van aantrekken, en anders er toch gewoon wat van zeggen als je dat aandurft (kan natuurlijk best moeilijk zijn...). Heel veel succes ermee, je doet het geweldig zo te lezen!
Erg herkenbaar. Volgens mij is het bijna een obsessie voor mijn schoonmoeder geworden. Als ik haar een tijdje niet heb gezien (vooral de afgelopen periode door vakantie) is bijna haar eerste vraag: Geef je nog borstvoeding? Euh....ja.. Zelf is ze na 6 weken bv te hebben gegeven aan de oudste gestopt, omdat het 'blauwig' was en er geen voeding in zat. Bij de andere 2 heeft ze het niet meer geprobeerd. Ik weet niet wat ze er precies van vindt. Of ze het raar vindt, of het juist een beetje jaloezie/ spijt is dat ze het zelf niet heeft mogen meemaken. In ieder geval is het ALTIJD een gespreksonderwerp
pfff... zo vermoeiend van die mensen die zich overal mee bemoeien.... (schoon/moeder- of niet..). Gewoon doen wat jezelf het beste vind! Ik kom uit een FV-familie en was de eerste die bv gaf.. (9,5maand) nu vond mijn moeder het super dat ik het zo kon... maarja.. nu had ik wel een "excuus"om niet eerder over te stappen... met mannetje was namelijk allergisch.... Zelfs mijn oma was trots.... want schijnbaar vroeger werd het echt als knap gezien dat je je kind zolang de borst kon geven..... (kun je nagaan...) Het is je eigen kind... en jij let echt wel op of het goed gaat met je kindje..
Herkenbaar! Mijn schoonmoeder vroeg ook elke keer als ik haar zag of ik nog genoeg melk had. Ik heb haar steeds uitgelegd (tot tien tellen, diep ademhalen en glimlachen... ) dat je in principe niet te weinig melk kunt hebben. Mijn eigen moeder was ook wel verbaasd dat ik het zo lang vol hield. Zij heeft ons 10, 10 en 22 weken zelf gevoed; toen was ze het wel zat. Zij hadden natuurlijk ook geen kolf, zodat ze af en toe even de deur uit konden zonder kind. Mij helpt het om te beseffen dat zij in de 60/70-er jaren heel andere voorlichting kregen dan wij. In de generatie vóór hen werd het een soort "luxe" om flesvoeding te kunnen geven, dus zij hebben niet die "natuurlijke" kennis van BV. Onze generatie wordt er nu juist weer mee overstelpt. Zij dachten idd dat je melk op kon zijn, niet voedzaam genoeg en noem maar op. Zij kijken ook steeds naar wat ze denken dat het beste is voor hun kleinkind, maar dan met een "ouderwetse bril" zeg maar. Maar ik heb dus altijd wel stug volgehouden en nu laatst, met 7 maanden toen schoonmoeder en moeder elkaar zagen zeiden ze in mijn bijzijn notabene dat ze het heel knap van me vonden dat ik het al zo lang volhield en dat mijn kindje het zo goed doet! Dat deed me heel erg goed! Vooral de bevestiging van je eigen moeder voelt dubbel zo belangrijk aan, hè? Wie weet helpt het om www.borstvoeding.com eens op te zoeken. In de rode kolom staat een onderwerp over fabeltjes. Daarin staat alles heel goed uitgelegd en dat helpt jou misschien om het weer rustig aan je moeder uit te leggen. En ik vermoed dat het de komende jaren wel zo zal blijven bij alle beslissingen die je neemt over je kind. Ik denk dat je in een gesprek best kunt zeggen dat het voor jou belangrijk is dat je moeder zich realiseert dat je alle beslissingen in het belang van je kind neemt. Het zou toch niet logisch zijn dat jij je kind expres tekort zou doen!? Veel succes met het contact met haar!
Ik vind dat je het super doet! Maar inderdaad, voor jou is het wel net belangrijker dat je moeder dat vindt. Ik en mijn broer en zus hebben vroeger wel bv gekregen en zelfs 6 maanden exclusief, maar daarna was het snel op. Dus dat ik Liene én Tisse de borst geef, vindt mijn moeder soms ook raar. Daarom stuur ik haar altijd mailtjes met nieuwsberichtjes die onze manier van opvoeden 'goed praten'. Artikels over de wgo enzovoort. Dat helpt heel hard, want dan heeft ze zelf 'weerwoord' tegen haar vriendinnen en familie. Want dat is volgens mij hier het probleem, mensen spreken mij er niet op aan, maar haar wel. En nu kan ze dus antwoorden geven. En om je een hart onder de riem te steken... Mijn grootvader was van de week met zijn schoonbroer aan't praten (allebei bijna 80) over het feit dat Liene nog steeds bv krijgt en ze waren het over het volgende eens... ...Zolang de koe melk heeft, moet ze de kalfjes blijven geven!
Wat een reacties! Voor velen dus erg herkenbaar! De volgende keer als ze weer zo iets zegt dan zal ik het haar proberen duidelijk te maken dat het voor ons erg belangrijk is en dat ik niet van plan ben om Nutricia en consorten te spekken. Niet dat kunstvoeding niet goed is, natuurlijk, maar ik wil nu eenmaal borstvoeding geven! Ik denk dat niemand had gedacht dat ik het zo 'lang' zou volhouden. Ten slotte krijgt maar 20 procent van alle babietjes met 6 maanden nog moedermelk... Ik zelf had het ook niet gedacht, hoor! Dus zo raar is het niet. Verder vindt ze alles wat we doen echt top. Volgens haar is Camila zo'n makkelijk kind omdat we erg relaxed met haar zijn als ouders. Toch wel een compliment, dacht ik zo. Wat voor ons raar is is dat er hier in Nederland vaak zo negatief wordt gedacht over borstvoeding. Het is allemaal niet nodig enzo. Mijn man is Cubaan en in Cuba is het toch wel wat vanzelfsprekender. Zo hebben verschillende vriendinnen en schoonzusjes de borst gegeven tot wel 3, 4 jaar. Het is voor mij daar een walhalla ! Niemand die er gek van staat te kijken.
apart he soms hier.. Mijn ouders vinden het prima, mijn zus heeft 15 maanden borstvoeding gegeven aan mijn neef, mijn moeder aan mijn jongste zusje 9 maanden. (ik niks door mislukken bij mijn oudste zus, zeer slechte begeleiding) Mijn vader vroeg met 2 maanden ofzo wel hoe lang ik het wilde doen... mijn antwoord was.. net zolang als het duurt... dat vond hij leuk! Mijn schoonmoeder vroeg toen Dean net 4 maanden was of hij al iets anders kreeg.. of alleen nog maar borstvoeding.. Heb maar weer de uitleg gegeven. Belangrijkste mening vind ik die van mezelf en mijn man. Hij staat er 100 % achter en dat vind ik heerlijk.
Heb net m'n eigen babyboek doorgebladerd. Daar zag ik dat ik bij 2 mnd. al allerlei papjes en hapjes erbij kreeg.... Naast de BV, dat heeft m'n moeder nog een tijdje gedaan. Maar ja: 36 jaar geleden dachten ze toch heel anders over die dingen dan nu. Heb trouwens ook wel 's gemerkt dat een vrouw uit die generatie er heel verdrietig van werd om te horen dat je nooit te weinig melk kunt hebben. Want dat werd toen tegen zóveel vrouwen gezegd! Veel hebben 'moeten' stoppen om zulke verkeerde redenen.... Er kan dus ook een hoop verdriet achter schuil gaan, en sommige moeders-van-toen vinden het heel naar om te horen dat het toen ook heel anders had gekund, als ze maar de informatie hadden gehad die wij nu krijgen. Ik krijg trouwens ook vaak de vraag of ik 'nog' bv geef.... dat mannetje is net 4,5 maand oud! Ja, ik geef 'nog' bv, en nee, hij hoeft niks anders! Gaan we lekker over 1,5 maand mee beginnen, eerder hoeft dat van mij niet. (al zit hij wel echt gefascineerd te kijken als wij eten - maar hij kijkt gefascineerd naar bijna alles wat we doen, dus wat zegt dat nou helemaal, hij is gewoon lekker nieuwsgierig! voorlopig mag hij wel kijken, maar niet eten)