Niet meer zindelijk, ben ten einde raad!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door 1991Mamavanvier, 10 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Dames, echt... Huilen staat me nader dan 't lachen.. Ik weet het niet meer.:cry:

    Januari is onze zoon van 3 zindelijk geworden. (Hij was toen bijna 3jr5mnd en word 31ste deze maand 4jr)
    Hele tijd goed gegaan, deed alles netjes op de wc. Tot paar maand geleden, ineens ging hij weer in z'n broek plassen. Ik dacht, oké misschien is hij zenuwachtig voor school omdat hij in juni mocht oefenen en broekplassen gebeurde weer ergens in april... (oefenen op school, elke woensdag ochtend ging wel goed..)

    Ik heb het genegeerd, ik ben boos geworden, ik heb hem zelf laten verschonen, ik hem zelf alles laten opruimen, ik heb weer stickers geplakt.. Ik stuur hem zelf regelmatig geen ondanks dat hij zegt niet te hoeven... Hij lacht gewoon overal om. En vandaag, of nouja, deze week.... Was het de druppel, vandaag was het de aller laatste druppel die de emmer deed overlopen. Ik weet het niet meer... Meneer had dus net straf.. Want hij wilde niet eten.. Prima dan ga je lekker op de gang staan. Deed hij dus ook... Ik alles afruimen komt hij naar me toe met een nieuwe onderbroek want hij had indd in z'n broek geplast maar ik vertikte hem weer een nieuwe te pakken wat al z'n 5e was vandaag.. Dus had hij het toch maar zelf gedaan. Wilde ik naar boven voor kleren voor de tweeling.. Loop ik z'n kamer (en die van z'n broer in) en zie overal echt OVERAL poep op de grond.. In de kast gesmeerd... Echt ik was booooooos! Hij moest mij helpen met schoonmaken.. En hij vind dat totaal niet erg.  :cry: nu weer een 7e schone onderbroek gegeven, hij moest boven blijven voor straf op z'n bed.. Ik pakte een luier alvast voor de nacht ik dacht die doe ik nu alvast om.. Kom ik boven geen onderbroek meer aan dus ik vraag waar die is "weet ik niet..." zie ik vervolgens een grote plas op de grond... Weer op de grond geplast en z'n broekje... :mad:
    Dus luier om, en heb hem om 5u in bed gestopt.. Tot morgen....gewoon omdat ik er zo klaar mee ben..

    Maar nu? Maandag start hij in groep 1.... Sorry ik snap dat je een terug val hebt maar wanneer je alleen maar in je broek plast en hele dag in je broek poept, noem ik geen terug val meer...

    Ik heb ook al gezegd, prima kan je niet naar de grote school. Juf kan jou niet helpen... Boeit hem niet.

    Wat kan ik nog wel??
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Ik zou vooral eens gaan kijken naar wat hij nodig heeft.
    Hij plast niet in de broek omdat dat zo leuk is.
    Is het inderdaad de spanning voor school? Aandacht nodig? Speelt er nog wat anders?
    Merk je op nog meer vlakken problemen?
    En op de gang omdat hij niet eet? Klinkt als hetzelfde probleem, niet eten geeft macht. (Kinderen hoeven niet te eten, jij bepaalt wat ze eten, kinderen bepalen zelf hoeveel, bij geklier naar de gang snap ik, bij niet eten niet).
    Heeft hij behoefte aan meer autonomie. Zelf keuzes maken.
    Is deze hitte onprettig, verlopen de dagen daardoor anders?
     
  3. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Nouja hij kan het wel, want het is goed gegaan van januari tot april. Normaal gesproken, is het aan tafel zitten ookal wil je niet eten je blijft zitten.. Maar ik was er zo klaar mee dat hij van mij even helemaal uit zicht mocht.. Want ze willen nooit eten, echt dus nooit. Tenzij het patat of Pannekoeken zijn.. Maar goed, maakt ook niet uit. Ook dan is de regel aan tafel, niet eten prima je zit wel voor degene die wel eten...
    Verder heeft hij geen problemen... Wat bedoel je met het dikgedrukte, welke keuzes zal hij zelf moeten maken bijv.?
     
  4. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    833
    640
    93
    Vrouw
    Het klinkt een beetje als aandacht willen. Misschien ben je zelf zenuwachtig omdat hij straks naar school gaat? En voelt hij dat? Zijn er andere oorzaken waardoor je zelf niet lekker in je vel zit? Je wordt kwaad, en negatieve aandacht is ook aandacht. Of misschien heeft hij het zindelijk zijn verbonden met naar de "grote" school gaan en wil hij dat eigenlijk nog niet.

    Hoe je meer positieve aandacht zou kunnen geven is iets waar je zelf over moet nadenken, want ik weet niet hoe de situatie bij jouw thuis is.
    Als het mogelijk is af en toe je een kwartiertje alleen met je zoontje bezig houden, boekje lezen, spelletje spelen, voetballen, dansen, want hij ook leuk vind. Of vaker knuffelen. Praten over de dingen die hij meemaakt, waar hij bang voor is. Je weet zelf het beste wat mogelijk is en hoe je het aanpakt.

    Misschien een tijdje geen aandacht aan besteden (niet alleen negeren, maar echt accepteren dat het nu even zo is), eventueel weer tijdelijk een luier aan. Niets over zeggen, wel regelmatig verschonen. Aandacht besteden aan de goede dingen die hij doet, hoe klein die ook zijn.

    Ik kan me voorstellen dat je er helemaal gek van wordt, want je hebt vast nog wel iets anders te doen dan steeds plasje (en erger) op te ruimen en het is heel makkelijk om adviezen te geven als je zelf niet in de situatie zit, maar ik hoop dat je er toch iets aan hebt.
     
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Soms simpele dingen, welke kleren, wat op brood, welk fruit.
    Maar ook zelf dingen doen, verantwoordelijkheid krijgen in dingen. Schoenen aandoen, kleren aantrekken, tanden poetsen, helpen opruimen (waarschijnlijk allemaal dingen waarmee hij kliert, dus voelt dubbel hem meer verantwoordelijkheid te geven)

    Maar probeer nu tot rust te komen. En dan morgen of overmorgen een momentje met hem alleen te vinden en kijken of je met hem kan praten.
    En maak er dan samen de taak van om hem droog te houden. Probeer ergens een stukje positiviteit te vinden en ga samen aan de slag. Overleg met hem dat je het zo fijn vindt als hij droog en schoon blijft en hem wilt helpen, maar dat hij jou dan ook moet helpen.
     
  6. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Haha nee, kan niet wachten tot hij naar school gaat. Hij is er ook best aan toe.

    Niet plassen in z'n broek ging die 4x dag hij ging oefenen wel goed. Geen ongelukjes.. Tot thuiskomst natuurlijk.. ;)
    En hij leek toen er echt zin in te hebben, want wilde toen niet meer naar de voorschool maar naar de school van z'n grote broer..

    Luier ook wel eens weer omgedaan.. Daar poept en plast hij ook gewoon in haha!

    Maar ga indd met de rest van de tips eens kijken wat ik kan! :) dankje
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  7. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Fruit en beleg zijn indd keuzes die hij elke dag zelf mag maken. Aankleden enzo dat doet ie niet want volgens hem "kan hij dat niet..." heb hem wel zover dat hij probeert en onderbroek en z'n broek aan te doen. Maar voor de rest wil hij 't niet proberen.

    Voor de rest ga in eens kijken wat ik met je tip kan doen! Dankjewel :)
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou proberen het nu helemaal los te laten; ik snap echt dat het niet leuk is om poep van de vloer te moeten opruimen en telkens weer te dweilen. Maar de komende dagen zou ik het zonder gemopper gewoon doen, geen negatieve aandacht aan schenken. Gaat hij zelf naar de wc? Dan zou ik wel iets positiefs zeggen, niet gericht op ongelukjes ofzo, maar bv;’Zo, wat een grote plas op de wc! Goed gedaan :)
    En dan maandag gewoon naar school. Misschien gaat het een keer mis, maar aangezien hij eerder zo goed zindelijk was, is de kans denk ik groot dat hij op school er liever voor ‘kiest’ naar de wc te gaan. Ik zou dat vooraf niet benoemen, want hij weet het wel...

    En verder op andere vlakken zou ik proberen om hem wat gerichte positieve aandacht te geven, gewoon bv samen iets spelen naar zijn keuze en daarin enthousiast mee doen.
    Wie weet ‘vergeet’ hij zo het broekplassen weer...
     
    TanjaK, Roanna, Fristi2012 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Onze zoon heeft dit nooit gedaan maar vertoond wel ander gedrag waarin hij op jou zoon lijkt.
    Mijn zoon gaat ook vaak lachen om straf. Of lachen, als hij iets moet doen wat hij moeilijk vind.
    Als je oplet dan zie je dat het geen echte lach is.
    Bij hem zijn het gewoon zenuwen die hij thuis moet afreageren.
    Maar eigenlijk baalt hij van de straf. Maar hij wil dan toch stoer doen.
    Hij zegt ook vaak dingen niet te kunnen en zegt ook dat hij dat niet erg vind dat hij dat nog niet kan. Maar tenslotte vind hij het wel heel erg. En het zorgt bij hem voor faalangst.

    Ik wordt ook weleens boos, omdat ik er gewoon helemaal klaar mee ben.
    Maar het werkt niet. Straf werkt maar voor even, en ze wennen eraan. Zodat je op den duur met steeds zwaardere straf zou moeten komen wil het nog effect hebben.

    Probeer het positief te houden. En werk met complimenten. Dat heeft veel meer effect en is goed voor het zelfvertrouwen.

    Ik denk dat je zoon zenuwachtiger voor school is dan dat hij laat merken. Dat hij er zin in heeft is heel fijn, maar dat wil niet zeggen dat hij dan niet zenuwachtig kan zijn.
     
    TanjaK en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Wij laten zoon meehelpen met zijn plas op te ruimen.

    Hier ook 1 die vaak nog nat is omdat hij te lui is om naar de plee te lopen. Goddank voor t eerst heef hij schaamte gevoeld, op vakantie op het strand plaste hij in zijn broek (nadat we paar keer hadden gezegd: je moet plassen, kom loop maar mee) en t waaide hard en hij werd koud en voelde zich bekeken. Eindelijk, het boeide hem voor het eerst wel. En laatst ging het ook mis bij een vriendje en schaamde hij zich ook (was wel sneu, durfde daar niet naar de wc). Dus t kan nog komen die schaamte.

    Wat wij onderling hebben afgesproken: hij maakt zelf t schoon (maar sinds de schaamte doet hij geen volledige plas meer dus alleen broek is wat nat en vloer droog), legt zelf vieze spullen bij de was en pakt ook zelf schone onderbroek. We benoemen het verder niet wat er gebeurd is, maar zeggen alleen neutraal: kom, kleren uit en bij de was, schone onderbroek pakken en pak ik wel een broek voor je. En dan is t klaar en gaan we gewoon verder met wat we deden. We maken er geen ding meer van.

    Deze aanpak lijkt hier wel te werken.
     
    TanjaK en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  11. Noxe

    Noxe Fanatiek lid

    30 jun 2018
    1.682
    1.708
    113
    Vrouw
    Utrecht
    Ik lees eigenlijk heel veel onmacht in je bericht. Het lijkt alsof je je grens bereikt hebt en dat je veel en snel boos wordt (maar het kan ook dat dat alleen maar zo lijkt omdat je het nu zo achter elkaar gezet hebt). Het kan best zijn dat je zoon hier weer op reageert. En broekplassen, niet willen eten etc kan een soort machtsmiddel van je zoon zijn.
    Ik kan heel slecht tegen deze warmte en wordt dan heel snel kribbig. Onze oudste is weer gevoelig en reageert hierop door extra druk en recalcitrant te worden waardoor ik weer boos wordt etc. Wat ik dan doe (maar ik heb geen idee of dat met jouw zoon werkt, dat weet jij het beste) is op een rustig moment vragen waarom hij zich zo gedraagt en uitleggen waarom je het zo vervelend vindt. Probeer samen een plan op te stellen waarin hij probeert een droge broek te houden en jij probeert hem positieve aandacht te geven. Hierdoor werken jullie weer samen ipv tegen elkaar. Misschien heeft hij zelf wel ideeen voor een kleine beloning als het goed gaat (dingen als een-op-een aandacht, televisie kijken).

    En beginnen met school is een groot ding. Al lijkt je zoon er erg naar uit te kijken, het kan zijn dat hij het stiekem ook heel erg spannend vind. Misschien kun je hier ook naar vragen; het kan zijn dat er veel meer in dat koppie gebeurt dan op het eerste gezicht lijkt.
     
  12. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.495
    1.091
    113
    Is dit aankleden ook niet een macht dingetje?
    Van een 4 jarige word op school volgens mij wel verwacht dat ze zichzelf kunnen aankleden. Als een juf na de gym van alle kinderen weer de kleren aan moet doen kan ze beter stoppen met de gewone lessen denk ik...

    Maar begrijpelijk dat hey erg lastig is, en wellicht niet het juiste moment nu om dit aan te pakken.

    Is hij ergens voor te strikken? Bij een dag droog slagroom op je toetje, of zoveel stickers is een kado waard?
    Of wellicht een kookwekker steeds op 20 minuten zetten en als deze afgaat naar de wc om te proberen. Blijft hij tussendoor droog kan de wekker morgen op 30 minuten, en zo uitbreiden.

    Ook zou ik dit zeker met de juf bespreken, zodat ze alvast voorbereid is, en een aantal schone setjes kleding mee geven naar school.
     
  13. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Snap dat dat verwacht word.. Maar goed, hij heeft zo nu en dan gewoon nog even hulp nodig. En mijn mening is dat dat helemaal niet erg is.. Geloof me, er zijn vast meer kinderen die nog niet ALLES kunnen! ;) maar met gym doe ik 'm sowieso hele makkelijke kleding aan, dus dat moet goed komen.

    Zindelijk gaat steeds beter... Het was echt even vreselijk... Maar met boos worden kom ik niet verder. Ik stuur hem nu zelf steeds naar de wc... Soms wil hij niet, wat dan hoeft hij niet zegt hij dan maar vervolgens toch plassen.. Dus hij moet gewoon heen. Nou, die keer dat het eens even mis gaat zeur ik niet om... Ongelukjes zijn nu op 1 hand te tellen 't gaat echt maar 1 en heel soms 2x op een dag fout nu afgelopen 3 dagen..

    Vandaag kreeg hij dus de knoop niet los, en ja toen was hij te laat.... En ik zie hem in de keuken moeilijk staan hand voor z'n billen en werd toen wel ff boos heb ook gezegt jij moet nu poepen dus hup naar de wc...dacht te laat te zijn maar was net op tijd. :roflmao::|

    Schone kleren krijgt hij altijd mee naar school, zelfs de oudste nog ookal is hij zindelijk! :cool:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  14. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    833
    640
    93
    Vrouw
    Wat fijn dat het nu beter gaat!
     
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.805
    14.144
    113
    Hier hebben we bing gekeken. Bing speelt verstoppertje met de andere figuurtjes. En pando moet plassen. Spel wordt gestopt iedereen in de wc trein. Bing moet eigenlijk ook maar wil graag de volgende zijn. Dat gaat natuurlijk fout en Bing plast in zijn broek. Bij Bing gaat er altijd wel wat fout, en dat moet altijd weer rechtgezet worden de manier waarop is nog niet eens zo heel gek. Pedagogisch gezien zitten er best dingen tussen waar wij nog wat van geleerd hebben. Trein gaat kapot, verkeerd speelgoedje gekozen, ruzie, verjaardagscadeautje wat hij liever zelf zou willen houden, vlindertje te hard beetgepakt die dus dood is en begraven wordt bij de plantjes.

    Ik vraag mn dochter dus of dr plasje thuis is. Ze heeft een joggingbroek of een rokje aan en we hebben meerdere potjes en ze kan ook gewoon naar de wc (hebben zo'n family seat met ingebouwde verkleiner, zeg maar een dubbele wc bril) maar met de grote bril durft ze ook inmiddels.

    Door al t gedoe met mn vader hebben we dr na een terugval thuis gewoon weer even laten gaan. Maar ze pakt inmiddels ook gerust dr potje of de wc uit eigen beweging. Vergeten is ze t in elk geval niet, op de KDV doet ze gewoon de wc nog mee.

    Binnenkort starten we m hier weer op. Onderbroek aan en gaan met die handel. Zelf doorspoelen en handen wassen en als ze enthousiast komt vertellen dan kan ze een duim omhoog of een high five krijgen, beloning genoeg voor ukkie hier (gelukkig).

    Zelf op laten ruimen was hier juist geen succes. Ze houdt van schoonmaken, dat ze expres troep maakt om dan te kunnen schoonmaken is haar niet vreemd. Fristi over tafel uitsmeren en dan gelijk naar de keuken komen rennen en vragen of ze een doekje mag om schoon te maken "mag ik doekje, mag ik schoonmaken, asjeblieeeeeeeeeft?" Met een super super enthousiast koppie achter die vraag. Dat ze niet zelf mocht doortrekken, of de kraan niet open mocht draaien om dr handjes te wassen dat was pas een straf.

    Beloning voor haar is als ze verdient heeft om het helemaal zelf te kunnen en mogen. Ookal is t een potje leeggooien in de wc, hem om te spoelen en door te trekken. Poepies geeft ze af dat is dan wel voor ons, dat vindt ze echt vies. We hebben een gek kind allicht, mja wat wil je met ons als ouders.:roflmao:
     
    TanjaK en 1991Mamavanvier vinden dit leuk.
  16. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Knuffel. Wat enorm rot. Geen tips maar veel herkenning. Ik lees mee.
     
  17. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Ik lees indd ook veel onmacht en boosheid, wat begrijpelijk is gezien je beschrijft. Ook lees ik best vaak 'straf' of bewust iets niet willen.

    Ik merk bij mezelf dat als ik aan het begin van de dag (voor m'n gevoel) al 3x straf heb moeten inzetten, ik naar andere alternatieven ga zoeken. Anders blijft de modus op irritatie zitten en duurt de dag heeeel lang. Daarnaast schiet mijns inziens 'straf' z'n doel voorbij als je het bij wijze van spreken binnen 2u al 3x hebt ingezet.

    Ik investeer dan even wat meer in hem nadrukkelijk opzoeken. Vragen hoe we er samen een leuke dag van kunnen maken, want dat ik het niet leuk vind om ruzie te maken met hem.

    Hier hebben we ook wel eens poepongelukjes, ondanks dat kleuter er luchtig over doet denk ik dat dit ook met spanning of ongemak te maken heeft. Ik houd hem dan meer bij me in de buurt en stuur hem regelmatig naar de wc.
    Vaak gaat het daarna weer tijden goed.
     
  18. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu? Goede eerste schoolweek gehad?
     
  19. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    De eerste week ging het eigenlijk goed, steeds maar 1 ongelukje... Maar zodra hij de vrijdag hele dag thuis was, alleen maar ongelukjes... 't gaat nu 2 dagen al goed.. Geen ongelukjes meer. Hopelijk houd hij het vol! :)
     
    Dagda vindt dit leuk.
  20. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Fijn dat het vrij goed gaat. Is niet niks natuurlijk. Naar school gaan.
     

Deel Deze Pagina