Niet samen in team. Terecht?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door LisbethSalander, 8 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Op het schoolplein van mijn zoon (7 jaar) staat een pannakooi. In de pauze wordt er flink gevoetbald. Mijn zoon en zijn beste vriendje voetballen beide in het 1e elftal ( niet bij dezelfde club). Nu mogen ze niet meer samen een team zijn omdat de andere kinderen dit niet eerlijk vinden. Zoon en vriendje voelen zich hiermee behoorlijk gestraft. Omdat andere niet zo goed kunnen voetballen mogen hun niet samen spelen. Ze geven aan dat de rest niet overspeelt en het dan niet leuk is om in de pannakooi te spelen.

    Ik vind het een rare regel van school. Er klagen kinderen dat zij te goed zijn en ze dan niet kunnen winnen en daarom worden ze gestraft.
    Overigens werden voorheen de teams gekozen maar kwamen de vriendjes toch vaak bij elkaar omdat het zo uitkwam. Maar dan gingen er dus kinderen klagen bij de juf.

    Hoe kijken jullie ertegenaan? Is mijn gevoel terecht of niet?
     
  2. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Ik snap wel dat het voor de andere kinderen niet leuk is om altijd te verliezen.
    Van jouw zoon snap ik ook dat hij graag samen met zijn vriendje n het team wil.
    Misschien is er een compromis te sluiten? Dat het de ene keer wel mag en de andere keer niet?
     
    Zulema vindt dit leuk.
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Ik zou het ook in een compromis zoeken.
     
  4. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.474
    3.152
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    tja - als 10 kinderen het niet leuk vinden op de ene manier en 2 het niet leuk op de andere... dan snap ik dat juffen zeggen ; hup -uit elkaar voor de lieve vrede. Als je bij de 2 goede jongens in het team zit en je krijgt niet de bal omdat je niet goed genoeg bent - is het ook niet leuk. Of als je áltijd maar ingemaakt wordt door 'die 2 jongens die zo goed zijn' . Dan is het 'voor de lol' er ook wel af.

    Dus ik begrijp het wel ;) - snap dat het voor je kind niet leuk is - maar dan moeten ze dus een ander moment kiezen. En ondertussen de kinderen helpen en coachen om leuker samen te spelen. Zij weten hoe het moet tenslotte... Erg lastig voor een 7 jarige - dát snap ik ook, maar ik denk dat dat de enige optie is.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat lijkt mij niet echt een straf? Ze kunnen het toch ook anders bekijken: door tégen elkaar te spelen, kunnen ze elkaar blijven uitdagen.

    Ik vind het eigenlijk een volkomen normale maatregel van school.
     
    dreumesje, Sophie221, Liefje91 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik begrijp die andere kinderen wel hoor. Lijkt me ook nogal demotiverend om bij voorbaat al te weten dat je gaat verliezen als je in het andere team zit.
    Daarnaast, je bent toch gewoon bezig op dat veld met voetballen met een hele groep, echt samen spelen met zijn tweeën is het toch al niet.
    Ik zou het ook wel prima vinden als ze af en toe wel bij elkaar komen in hetzelfde team, maar ik kan me verder meer vinden in het standpunt van school en de andere kinderen.
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    #7 GroeneBomen, 8 okt 2019
    Laatst bewerkt: 8 okt 2019
    Dit :)

    Zo kunnen ze andere kinderen ook nog eens helpen om beter te worden. Op schoolplein leren ze ook meer vaardigheden daardoor.

    Als ouder gewoon zeggen dat het het mooiste compliment is die ze kunnen krijgen dat ze zo goed zijn ;)

    De weg van de minste weerstand voor je zoon vriendje is altijd winnen en lekker makkelijk. Maar ik zou juist focus leggen op uitdaging: waar is de uitdaging? Zeg tegen je zoon: als probleem bij overspelen ligt, leer ze het dan :) (en niet in de zin van brullen 'paaaaaasssss'). De juf geeft ze nu de kans voor die uitdaging. Je leert meer hiervan dan alles maar winnen ;)
     
    tupp, Magnolia29, Whoopy en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.332
    113
    Vrouw
    Ik snap de school maar snap ook uw zoon.
    Voor hem is het geweldig om te kunnen tonen wat hij kan, weinig weerstand te krijgen en te winnen.
    Voor de andere kinderen is het niet leuk, dat ze wss niet deftig aan de bal komen.
     
  9. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.716
    800
    113
    Ik snap het eigenlijk wel van school.
    Ik zou het zo zien zoals @Shakes zegt.
     
  10. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Mijn zoon wil gewoon een lekker partijtje voetballen. En daar hoort in een pannakooi flink overspelen bij. De enigste die ook op dat niveau zit is zijn vriendje. Met de rest is het dus een stuk minder leuk. En winnen maakt hen daarbij niet uit.
    Dat het voor de andere niet leuk is snap ik ook hoor maar moet mijn zoontje daarvoor zijn pauze opofferen om voetbaltraining te geven? Als ze het willen leren kunnen ze beter lid worden van een club en net als zoon en vriend 2 avonden trainen en 1 dag wedstrijd gaan spelen.

    Helaas mag er niet buiten de pannakooi gevoetbald worden anders zouden ze het liefst de andere kinderen ontwijken.
    Misschien moet ik ze laten klagen over het slechte voetballen van de andere. Krijgen die misschien ook “straf” en bestaat er een mogelijkheid dat ze wel gewoon samen mogen voetballen;):roflmao:

    Het voelt voor hen echt als een hele zware straf. Alsof je een kind aangeeft nooit meer met het beste vriendje samen pauze te mogen hebben.
     
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dus moeten de andere kinderen maar hun pauze opgeven omdat jouw zoon en zijn vriendje willen voetballen? Wauw. Ik vind het absurd dat jij hierachter staat.

    Je zegt het zelf: zij trainen al meerdere keren per week op hoog niveau. Is het dan zo'n ramp dat ze op de speelplaats ook eens met andere kinderen spelen en leren dat niet alles moet wijken voor hen?
     
    dreumesje, Madeliefke, Sophie221 en 11 anderen vinden dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.332
    113
    Vrouw
    De andere kinderen willen ook leuk voetballen maar kunnen mss niet door uw zoon en zijn vriendje?
    Het draait natuurlijk niet alleen rond uw zoon e.

    Door uw laatste reactie vrees ik, dat uw zoon thuis ook niet zal horen, dat het voor iedereen leuk moet blijven :$.
     
    Rosa5 en tuc vinden dit leuk.
  13. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    ik wil dat iedereen een fijne pauze kan hebben. En nu is het zo dat omdat ze goed kunnen voetballen ze niet mogen doen wat ze het allerleukste vinden. En de andere kinderen wel.
    Waarom vind jij dat zij dan hun pauze moeten opgeven?
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    #14 GroeneBomen, 8 okt 2019
    Laatst bewerkt: 8 okt 2019
    Nee je kind hoeft geen les te geven, maar je leest compleet over het punt heen dat je hem ook kan laten inzien dat er ook uitdaging in kan zitten en dat als alles altijd zo makkelijk gaat je minder leert dan met ook tegenslagen tussendoor. Leer hem vooral om te gaan met teleurstelling en dat om te zetten in wat productiefs. Balen mag natuurlijk maar moet ook een keer klaar zijn met gemopper :) en anders maar niet voetballen. Dat is ook niet jouw probleem ;)
     
    Rosa5, tupp, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    knipoog en smiley niet gezien? Natuurlijk zeg ik dat niet. En ben ik juist heel veel bezig met samen spelen.
    Maar snap oprecht niet dat er 2 gestraft worden. Een compromis ( bijvoorbeeld eerste pauze niet 2e pauze wel) had ik prima gevonden maar hier kan ik niet achterstaan.
     
  16. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Tja, en kinderen die muurklimmen het allerleukste vinden, kunnen dat ook niet doen tijdens de speeltijd. Om nog maar te zwijgen van wie fan is van Fortnite. Wat een drama voor die kinderen!

    Serieus. Zolang jij het ook blijft beschouwen als een straf, bevestig je je zoon alleen maar in zijn ongenoegen. Het is géén straf. Het is een manier voor school om te zorgen dat zo veel mogelijk kinderen kunnen genieten van de infrastructuur op de speelplaats. Samen spelen, samen delen. Of is dat in Nederland niet zo'n schoolmotto als in Vlaanderen?
     
    dreumesje, loetje, Liefje91 en 14 anderen vinden dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.702
    42.532
    113
    In eerste instantie begreep ik je wel enigzins, maar na deze reactie niet meer.
    Dus andere kinderen moeten dan maar hun pauze opgeven?
    En je opmerking over het slechte voetballen van de rest: bah! Ook al is het grappig bedoeld: totaal misplaatst. Wat een arrogantie zeg!
     
    dreumesje, Rosa5, Luna86 en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Jij hebt niet zelf de 'straf' he? ;) Probeer het nou eens minder groot te maken en productief om te buigen en anders gewoon zeggen: je hoeft überhaupt niet te spelen hè? Ook dat is een keuze die je zoon zelf kan maken

    Ik zou het fijn bij je zoon laten dit 'probleem' en laat hem zelf ook maar nadenken over oplossing en hem dat zelf laten aandragen bij de juf (en ook accepteren dat als er niets veranderd dat ook kan).

    Wat je ook doet, laat het spel bij de kinderen en diegene die verantwoordelijk is voor het verloop ervan en ga zelf niet verhaal halen bij de juf: je zoon moet zelf bedenken wat hij hiermee gaat doen :) daar leert hij van.
    Schoolpleinnpanna draait om meer dan alleen shinen als vast duo ;)
     
    tupp en Jo79 vinden dit leuk.
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En vooral: als dat de houding is van mama, hoe denk je dan dat de zoon communiceert met zijn klasgenoten?
     
    Pipo30, Anouk2005, tuc en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ik zou zeggen: met zn tienen tegen de twee vriendjes! ;)
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina