niet uit normale beker willen drinken

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Roosje83, 2 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Onze dochter (bijna 3) wil maar niet uit een gewone beker leren drinken. Ze is altijd al een slechte drinker geweest. Vanaf 1 jaar kreeg ze bij het brood melk uit een open bekertje, met hulp, maar vlak voor haar tweede verjaardag heeft ze in het zh gelegen en sindsdien weigert ze uit een normale beker te drinken. Uit de kiddyboo beker wil ze wel dus die krijgt ze nu altijd maar het liefst zou ze uit haar rietjesbeker drinken, dan drinkt ze ook meer als nu.
    Heel af en toe lukt het om haar met de broodmaaltijd iets (2/3 slokjes) uit een beker te laten drinken met hulp maar dan alleen yogi.
    Wie heeft er tips? Haar alleen nog maar een gewone beker geven met drinken hebben we geprobeerd. Maar toen ze eind van de middag nog niets had gedronken hebben we toch s avonds de kiddyboo maar gegeven. Ze heeft al eerder in het zh gelegen met uitdroging en dat willen we niet nog een keer meemaken.
     
  2. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.910
    15.215
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Hier drinkt dochter ook gewoon uit de rietjesbeker van de Hema.
    Die ze in de blauwe en roze variant hebben.
    Ze kan gewoon uit een normale beker drinken maar ik kies bewust voor een rietjesbeker.
    Is goed voor de mond motoriek en vooral omdat ze een wat slappe tong heeft en het is ook beter voor de tanden.
    De kiddyboo beker ken ik verder niet.
    Drinkt ze op creche/pzs wel uit een gewone beker?
     
  3. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ze start pas volgende maand bij de pzs. Maar dat is dus ook wel 1 van de redenen waarvan ik denk nu moet het wel. Want hoor dat ze daar niet uit een andere beker mogen drinken. Als ze haar dan aan tafel ofzo laten zitten tot de beker op is. Dan ben ik bang dat er weinig te spelen valt. Dat hebben we thuis ook geprobeerd. Maar dan zitten we dus gewoon een uur later nog aan tafel.
     
  4. Miracle79

    Miracle79 Bekend lid

    11 jul 2012
    753
    217
    43
    Hier hetzelfde 'probleem' gehad. Op advies van de logopedist begonnen met zo'n klein bekertje met uitsparing voor de neus( prenatal). Haar iedere keer vertellen dat ze haar lipjes op het bekertje moet leggen helpt enorm, ze is nu ook oud genoeg om die aanwijzingen te snappen. Thuis drinkt ze vrijwel alles uit haar rietjesbeker maar als ze uit haar gewone beker moet drinken lukt dat nu goed. Op de opvang helpen ze haar en dan drinkt ze gewoon haar bekertje leeg. Maak er een positief iets van en geen strijd isxmijn advies. Begin met een paar slokjes en bouw het op.
     
  5. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    De beker met inspanning hebben wij idd ook. Die enkele keer dat ze mee wil werken lukt het haar wel als we haar helpen.

    Ben wel blij te lezen dat ze bij de opvang wel helpen. Heb ook beetje hoop dat als ze het daar de hele groep ziet doen ze dan zelf ook wil. Als er nu iemand met kinderen op bezoek zijn lijkt het haar niets uit te maken. Maar misschien een hele groep...
     
  6. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    22 okt 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij helaas sinds kort ook hetzelfde 'probleem', omdat ze een paar weken geleden ziek is geweest en we haar medicijnen moesten geven (gemixt met aanmaak). Sindsdien gaat ze kokhalzen als ze uit een glas moet drinken. Wij hebben het nu maar even gelaten tot ze het helemaal vergeten is.
     
  7. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Er komt vast wel een omslagpunt. Voor de zekerheid kun je de kiddyboo beker meegeven naar de psz, maar de kans is groot dat ze daar wel uit een gewone beker gaat drinken omdat andere kindjes dat ook doen.
     
  8. jongenmeisje

    jongenmeisje Bekend lid

    2 jan 2012
    838
    0
    0
    Wij hebben geoefend met zo'n bekertje met uitsparing en dan met verdunde vanilleyoghurt of pudding. Dat komt langzamer eruit en is dus makkelijk onder controle te houden. Dan steeds dunner maken.
     
  9. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.910
    15.215
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als ze straks naar de psz gaat en ze ziet de andere kindjes uit een normale beker drinken dan gaat ze dat ook doen.
    Toen onze oudste naar de kleuterschool ging kon die zijn eigen jas nog niet aantrekken.
    Thuis steeds aan het oefenen geweest en me daar heel druk om gemaakt en uiteindelijk hielp de Juf de eerste dagen en na 1 week school deed hij het helemaal zelf.
    Zien is leren denk ik vaak.
     
  10. meliez

    meliez Actief lid

    26 apr 2013
    324
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Hier ook zo'n gewone-beker-weigeraar, maar dan van 2 jaar. De Rietjesbeker van de Hema en van Nuby gaan prima, maar zodra er een gewone beker bij komt kijken wil hij niet meer drinken, beker wegmeppen en heel hard nee schudden.

    Eigenwijsje....
     
  11. Jkuil01

    Jkuil01 Bekend lid

    6 mei 2012
    828
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter van net 3 lukt het ook nu pas net. Ze kreeg een rietje op de psz.
     
  12. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ben wel blij te lezen dat ze niet de enige is...
     
  13. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.889
    4.387
    113
    Dit denk ik ook. Hier wilde kleine man wel drinken uit een gewone beker, maar dat eindigde steevast in het bewust omkiepen ervan. Nu hij op de peutergroep zit, wil hij ineens uit elke open beker drinken, want ja, dat doet iedereen daar ;). Sap en water gaan prima, melk gaat altijd over zijn kleren. Hij vindt het gewoon niet lekker. Thuis laat ik altijd een rietjesbeker binnen zijn bereik staan, want het is een slechte drinker.
    Er komt vast een moment dat het wel lukt, ik zou me er niet druk om maken.
     
  14. Roosje83

    Roosje83 Fanatiek lid

    4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Zo hoop ik ook maar dat het bij ons zal gaan. Het is een meisje met een duidelijke eigen mening. Wat ik niet wil dat wil ik niet. Ze heeft ook duidelijke afkeur voor soorten drinken. Water drinkt ze dus echt niet. Ik probeer maar in mijn gedachte te houden dat ik nog geen puber met een rietje heb zien drinken maar toch als ik dan allemaal jongere kinderen zie die al lang uit een normale beker drinken dan denk ik weer oh zou het goed komen...
    Maar ben dus blij met de ervaringsverhalen van jullie. Dat geeft wel weer vertrouwen dat het vanzelf goed komt. Wil er idd ook geen dwang op gaan leggen enz.
     
  15. Miss Appletree

    Miss Appletree VIP lid

    21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there

    Bijzonder. Ik heb juist begrepen dat rietjes zeer slecht voor de tanden zijn.
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.807
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Met een rietje drinken is beter voor de tanden.
     
  17. misa

    misa Niet meer actief

    Ach, gewoon nog even loslaten. Soms is de druk eraf al erg fijn. En wie weet gaat het op de psz wel heel gemakkelijk en geleidelijk als anderen dat ook doen.
     
  18. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Mijn dochter heeft het ook op de crèche geleerd, met 2 jaar kon ze het niet maar toen ging ze naar de oudere groep en daar deden ze niet aan tuitbekers. Twee weken kreeg ze drie keer per dag droge kleren en toen kon ze het. Het zien van de andere kinderen helpt enorm, ze eet daar ook veel beter.
    Thuis gebruik ik overigens nog vaak de rietjesbeker voor het gemak, maar ze kan wel uit een normale beker drinken.
     

Deel Deze Pagina