Hoi, Mijn zoontje is nu 12 dagen oud...ik geef borstvoeding, in het begin wilde dit helemaal niet, omdat hij erg pissig werd, omdat er niks uit de borst kwam. Een week later kwam mijn borstvoeding op gang en nu drinkt hij wel uit de borst. Hij valt alleen heel erg vaak in slaap aan de borst....dan drinkt hij weer 10 min en valt weer in slaap, ik stimuleer hem om wakker te blijven door hem te kriebelen en in zijn handpalm te masseren. Maar toch valt hij in slaap, leg ik hem weg, dan gaat hij bijn direct weer huilen. Dit betreft de middag...in de ochtend gaat het meestal goed. Omdat hij echt een hongerwolfje is geven we hem vanaf het begin al Kunstvoeding bij (Friso Hypo allergeen) Dan gaat het goed. Maar hij blijft in de middag heel erg vaak komen, zodat wij denken van huh heeft hij nu weer honger, hij hapt dan naar alles wat langs komt. Meestal gaat het zo dat we hem bijvoorbeeld om 3 uur voeden aan de borst, eerst de ene borst en later de andere als toetje...daarna geven we hem nog 80 cc bij...totdat ie vol is, de ene keer is hij sneller vol dan de andere keer. Ik kolf ook nog steeds bij maar hij drinkt zo veel ...zodat ik daar bijna niet tegenaan kan kolfen. Als ik kolf komt er meestal rond de 80 cc uit voor 2 borsten. Is dit voldoende? Mijn vraag is hoe moet ik nu verder gaan....ik kolf al...en hij krijgt de borst en kunstvoeding, hoe lang kan ik die kunstvoeding blijven doen en is dit niet slecht? Hoeveel kunstvoeding mag ik hem maximaal geven nu hij 12 dagen oud is? En heeft u nog tips wat ik zou kunnen doen om te zorgen dat hij niet in slaap valt aan de borst en dat hij tevreden kan gaan slapen? Is de combi borstvoeding en kunstvoeding wel goed? 's nachts doet hij het harstikke goed...dan komt hij meestal 1 keer in een nacht.... Ps ik geeft in principe overdag om de 3 uur voeding, maar het is vaak zo dat ik hem dan de borst geef, dan lijkt hij verzadigd, leg hem weg, maar hij komt dat zo weer dan geef ik hem weer eten tot dat hij vol is ...leg hem weg, maar overdag wil hij dan bijna niet slapen is wel moe maar blijft huilen.... Hopelijk heeft u een tip voor mij want ik weet niet of ik het goed doe.... Groetjes van Diddl
HAllo Diddle, Allereerst gefeliciteerd met je zoon! Ik kan me voorstellen dat je je best onzeker voelt over zijn voedingen. Als ik zo even je verhaal doorlees dan denk ik als Lk direct aan het aanleggen. Wat zou beeld internet handig zijn op zo'n moment. Uit jouw verhaal haal ik dat hij tijdens het voeden steeds in slaap valt aan de borst. Dat hij niet voldoende drinkt en dat je hem daarom bijvoed met kunstvoeding. Daaruit haal ik dan een paar dingen waar je de aandacht op moet gaan vestigen, als je tenminste op termijn Dylan volledig aan de borst wilt hebben. Doordat Dylan nu niet effectief genoeg uit de borst drinkt zal je productie achter blijven. HIj drinkt niet effectief omdat hij waarschijnlijk niet op een helemaal juiste manier aanhapt (maar dat kan ik via de mail niet zien). Gelukkig groeit hij wel omdat hij KV bij krijgt. Ik wil een paar dingen voor je opschrijven maar het allerbeste wat je nu kunt doen is een lactatiekundige bij jou in de buurt zoeken die bij jou een voeding kan meekijken. 1 keer kijken zegt meer dan 10 mailtjes. Op de site www.nvlborstvoeding.nl kan je iemand vinden die bij jou in de buurt zit. Je kan me ook een prive bericht sturen met je woonplaats, dan mail ik je gegevens van iemand in jou buurt toe. Aan een consult zitten wel kosten verbonden maar veel verzekeringsmaatschappijen vergoeden (deels) deze kosten. Er zullen nu drie dingen moeten gebeuren. Dylan moet aankomen (liefst op BV maar dat kan later ook) Jou melkproductie moet omhoog. Het drinken aan de borst moet effectiever. AANKOMEN: Je voedt hem om de 3 uur, dat is goed. Per 24 uur mag er 1 maal max 6 uur slaap tusen zitten. Verder geef je minstens 8 voedingen. Porbeer Dylan aan te leggen, oefen 5-10 minuten. Als je een overgang in zuigfrequentie ziet (van snel zuigen naar grote halen waarbij hij klokt) dan mag hij blijven drinken. Merk je dat niet. Stop dan en geef hem (afgekolfde)melk met een flesje. FV of als je het hebt gekolfde melk. Start met 8 voedingen van ongeveer 80 ml. Hangt van zijn gewicht af. 150 ml x kg lichaamsgewicht = volume per 24 uur (deel door aantal voedingen voor volume per voeding) Drinkt hij wel, bied beide borsten aan. 1 kant helemaal leeg laten drinken. Andere kant (evt na wekken) als toetje. Als hij in slaap valt dan haal je hem van de borst, wekt hem en legt hem aan de andere kant aan. Dit herhaal je, (wisselvoeden) met als doel hem te leren dat je aan de borst moet drinken en niet slapen. Probeer om na de voeding je borsten na het voeden verder leeg te kolven. Als je de ene voeding nakolft geef je de volgende voeding de gekolfde melk erbij. Omdat je zelf al kolft moet je kijken hoe je dit allemaal kan inplannen. Je kan ook kiezen om een paar voedingen na te kolven. JOU PRODUCTIE Kolven en/of aanleggen. Waarom? Omdat het drinken niet effectief genoeg lijkt is de melkproductie achtergebleven. Door te kolven en vaker aan te leggen creëer je meer vraag en uiteindelijk meer aanbod. Als je na het voeden afkolft krijg je de meest vette melk, waar Dylan goed op kan groeien. Ga regelmatig wegen en hou het gewicht in de gaten. Als hij niet effectief drinkt dan kolf je de borsten max 15 minuten of totdat het niet meer stroomt. Ook het aanleggen zelf is natuurlijk nog een punt van aandacht maar via de mail kan ik in deze situatie weinig bieden. Ondanks de situatie nu vindt ik dat je het super doet, je let erg goed op je kindje en je trekt aan de bel. Ik hoop dat mijn reactie je niet te zeer van streek maakt, ik schrijf het redelijk kort door de bocht op, ook in het belang van jullie BV en van Dylan! Ik zal je proberen nog wat tips voor het aanleggen te geven. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je Dylan naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat hij een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is zij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met haar armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Dat je nu KV combineert met de BV is niet erg. Juist goed dat je hem wel voeding geeft als de BV nog niet super loopt en helemaal goed dat je ondanks alles toch hulp zoket. Probeer niet te lang zelf te proberen. Zoek even LK hulp. Er kan met 1 of 2 consulten al zoveel goeds gedaan worden. Heel veel succes, Hou je me op de hoogte? Ilse