Vaders en betrokkenheid school/opvang

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mamafiets, 20 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.660
    113
    Vrouw
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.660
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat in het begin idd veel communicatie naar mij, als moeder, was gericht.
    Maar omdat mijn man zijn vaderrol zo actief oppakt is dat ook wel veranderd. Ik wordt net zo vaak gebeld als mijn man. En bij gesprekken zijn we beiden even betrokken.

    Maar ik zie in mijn omgeving ook heel andere dingen. En dan vaak vaders die wel willen, maar naast moeders die juist alle touwtjes in handen willen houden, waardoor die vader wat onzeker aan de zijlijn blijft.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Vreemd genoeg zie ik dit bij mijn broer, die gescheiden is heel erg. Ze hebben gedeeld ouderschap en ze is de helft van de tijd bij hem maar school e.d benaderen altijd moeder.
    Terwijl dat bij mijn man helemaal niet gebeurd. Laatst was onze dochter ziek. De juf vroeg wie ze kon bellen (we werken om en om) en dat was papa die dag dus werd papa gebeld. Bij mijn broer wordt dat dus niet gevraagd
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  4. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    Ik vind dat ouders hierin ook zelf een rol hebben.
    Wij maken gebruik op school van ouderportaal waarin ouders zelf kunnen aangeven wie noodnummer 1 of 2 is.
    Ik bel altijd als eerste nummer 1, of dat nu vader of moeder is en daarna nummer 2.
    Maar ik ga niet kijken “ ow het is een oneven week hij of zij is nu bij papa”. Als ik dat van 30 kinderen moet gaan bijhouden wordt ik gek.
    Laatst was een ouder boos omdat we naar het werk belde. Toen hebben we ook aangegeven dat ze dat nummer dan zelf uit het systeem moeten halen. Dan bellen we er ook niet na toe.
    Via dat systeem berichten wij ook ouders.
     
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind ook zeker dat je daar als ouder zelf een rol in hebt. Mijn man brengt en haalt de kinderen heel vaak, hij gaat altijd mee naar ouderavonden en hij helpt ook heel veel mee op school.
    Ik denk als een juf geen idee heeft wie de vader is, maar de moeder wel goed kent, dat ze dan ook veel eerder de moeder zal bellen bij problemen.

    Hier hebben we dat probleem dus niet: mijn man is al 2x “beloond” voor zijn inzet, hij werd gevraagd mee te gaan naar de schoolreis. Mij vragen ze niks en dat vind ik ook echt niet erg:D
     
    GossipGirlxoxo, lovemy2kids en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.612
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier twee zorgintensieve kinderen en daarbij nog een kleuter. Genoeg te regelen dus.

    Wij hebben de scholen, BSO's en hulpverleners verdeeld. Werkt hier uitstekend. En mochten ze zich een enkele keer vergissen, dan worden ze vriendelijk doorverwezen naar de andere ouder.
     
    lovemy2kids, Saartje33 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  7. Bloempjelief

    Bloempjelief VIP lid

    28 mrt 2020
    7.666
    6.835
    113
    Vrouw
    Hier totaal niet herkenbaar. Ik regel en doe alles ;) alleen de infoavond aan het begin van het schooljaar wil ik dat hij meegaat zodat hij weet wie de leerkrachten worden. Verder komt hij nooit op school ;)
     
    Gizzie1983 en lovemy2kids vinden dit leuk.
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Niet herkenbaar hier. Maar volgens mij ligt het er ook aan hoe je zelf communiceerd naar school. Ik ben noodnummer 1, omdat ik eerder op school kan zijn dan mijn man. Sterker nog, mijn zwager is nummer 2 en dan mijn man:roflmao:, want hij werkt in onze eigen stad en heeft een auto. Terwijl mijn man 40-45 min moet rijden. In het scenario dat ik dus niet te bereiken ben.
    Alle algemene berichten vanuit school in social schools gaan naar alle mailadressen die je zelf opgeeft, bij ons dus man en ik.
    Als je zelf een gesprek start met een leerkracht dan reageren ze gewoon bij degene die het gesprek startte. Dat ben ik 9 van de 10 keer. Maar als mijn man een vraag stelt is het niet zo dat ik antwoord krijg.

    Hij komt vanwege werk niet heel vaak op school, maar is wel voorzitter van de MR en gaat naar alle oudergesprekken mee, dus ze kennen hem zeker.
     
    GossipGirlxoxo en lovemy2kids vinden dit leuk.
  9. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.424
    1.603
    113
    Hier kreeg mijn man juist alle berichten binnen (ook van de middelbare school), terwijl ik alles rondom school regel. Daardoor wel wat dingen gemist.
    Ik snap dus niet waarom scholen niet gewoon beide ouders mailen, wanneer beide emailadressen bekend zijn.
    Inmiddels is dit aangepast bij de scholen van onze kinderen.
    Volgens mij vragen ze aan onze dochter wie ze moeten bellen bij een calamiteit (ziek zijn bv). Want ze heeft ook al eens naar oma laten bellen. Mijn man kan makkelijker bereikt worden, maar ik kan makkelijker ad hoc naar school gaan. Dus dat maakt niet zoveel uit.
     
    GossipGirlxoxo en hummeltje5 vinden dit leuk.
  10. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.039
    113
    Mijn man komt zelden op school, gaat ook niet mee naar gesprekken. Ik vind het onzin dat hij 3/4/5u in de auto moet zitten voor 10minutengesprekken.
    Noodnummer weet ik geeneens of hij er bij staat. Ik ben 1, mijn moeder 2.
     
    GossipGirlxoxo, Neuzeke en lovemy2kids vinden dit leuk.
  11. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wegens werk vriend, komen de meeste dingen qua werk en opvang bij mij. Hij heeft er gewoon weinig mee te maken, want hij werkt 's nachts en slaapt overdag. Alle regeldingen doe ik daarom ook. Echter gaat ie wel mee naar 10-minutengesprekken en als er dingen op school te doen zijn op zijn vrije maandag, helpt hij op school. Als ik gebeld word door opvang of school, dat dochter gehaald moet worden ofzo, bel ik eerst mn schoonmoeder. Maar dat komt zelden voor. Hij krijgt in de ouderapp wel ook alle berichten binnen, zodat hij wel op de hoogte is van het reilen en zeilen op school.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Bij de kleuters deden we om de week helpen als spelouder. Omdat ik thuisblijf mama ben is het makkelijker om mij toen te bellen.
    Ook vpor de vele gesprekken die we hebben gehad waren we er allebei.

    Inmiddels op een andere school en gaat hij met de taxi dus komen we bijna niet meer op school wel hebben we een heel goed contact met school.

    Mijn man net zo veel als ik.
    Wij staan er ook samen zo in en ook al werkt de een misschien meer dan de ander we worden wel als gelijk gezien omdat hij zich ook inzet waar het kan.
     
  13. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Ik word wel regelmatig gebeld door het kdv terwijl mijn vriend de eerste contactpersoon is, dus ik verwijs dan wel door aangezien ik niet van mijn werk weg kan. Verder behandelen ze ons volgens mij wel gelijk. Consultatiebureau doen we om de beurt zo'n beetje. Ik heb wel het gevoel dat ze het van hem wel knapper vinden dat hij met twee kinderen op pad is dan dat ze het van mij vinden.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  14. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.078
    113
    Hulpverlener
    Bij ons gaat wel alles via mij. Komt ook dat ik alles regel. Als er een cadeautje gehaald moet worden voor het einde van de jaar voor de juffen of omdat er een juf weggaat en er moet wat geknutseld worden dan ben ik degene die dat regelt.

    Als er getrakteerd moet worden dan doe ik dat. Ik haal en breng ze 90 procent van de tijd. Eigenlijk regel ik alles rondom de kinderen ook wat betreft school. Dus vind ik eigenlijk ook logisch als ik het eerst gecontact wordt. Ik geef wel altijd alles door.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Gizzie1983

    Gizzie1983 Fanatiek lid

    11 apr 2011
    3.339
    206
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Hier net zo :roflmao:
     
  16. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Wij hebben vanaf dag 1 mijn man's nummer als eerste nummer voor KDV, PSZ, gastouder en school en alleen gastouder hield zich daar constant aan. Ik ben zo vaak gebeld op mijn werk, bij voorkeur tijdens een vergadering dat het niet meer te tellen is. En hoe vaak we ook aangeven dat het gewoon geen zin heeft om mij te bellen omdat ik voltijd werk en meestal ook op minimaal een uur van de locatie van het kind, het kwartje valt maar heel moeilijk. En ik hoor dat van veel andere moeders, ook uit andere steden of wijken. Dus ik ben het er niet zo mee eens dat dit aan de ouders ligt.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Gastouders zijn ook wel hele verstandige mensen:roflmao:
     
  18. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.043
    10.284
    113
    Ik denk dat het wel helpt dat een gastouder vaak veel persoonlijker is. Maxi ging naar het KDV en op zich waren we er ontzettend enthousiast over, maar er zijn wel meer wisselende gezichten. De vaste medewerksters/gezichten voor maxi belden wel vaker mijn man, maar de dames die wat vaker wisselden die kozen standaard voor het nummer waar moeder bij staat ipv het nummer wat op de eerste plek staat. Mogelijk omdat ze niet perse een beeld van ons hadden en wel het standaardbeeld van de verdeling tussen ouders.
    De gastouder kende mij nauwelijks (in verhouding) en mijn man wel heel goed omdat hij mini ophaalde en wegbracht en ook alle andere afspraken deed. Dan voelt het veel onlogischer om mij te bellen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Dat denk ik ook. Je hebt sowieso een heel andere band met ouders dan op het kdv.
     
    femkes vindt dit leuk.
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.840
    1.675
    113
    Vrouw
    Hm ik lees hier over ouderavonden, is dat iets wat pas na groep 2 start? Hier hebben we nl wel gesprekjes in groep 1 en 2 maar dat is altijd overdag :rolleyes: en in dat geval zal t vaker de moeder zijn omdat die nu eenmaal vaker parttime werken..
    Verder kun je het zelf bepalen lijkt me, als vader bijv in de buurt/thuis werkt en minder ver weg dan lijkt het me logischer dat hij contactpersoon is
     

Deel Deze Pagina