Nieuwe job én zwangerschapswens

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Eli05, 6 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eli05

    Eli05 Actief lid

    5 aug 2019
    386
    326
    63
    Vrouw
    België
    In januari start ik met mijn nieuwe job. Mijn vorige job was gewoon te stresserend om nog langer vol te houden. Daarom heb ik ook de beslissing gemaakt om van job te veranderen. Mijn nieuwe job is er eentje waar ik enorm naar uitkijk en waarvan ik overtuigd ben dat het helemaal mijn ding is.
    Mijn partner en ik zijn al een half jaartje aan het proberen voor ons eerste kindje. Ondanks dat ik zo hunker naar een kleintje, ben ik nu wel 'bang' om snel zwanger te worden. Wat gaat mijn nieuwe werkgever wel denken? Tegelijkertijd kan het misschien nog wel even duren vooraleer onze zwangerschapswens in vervulling gaat.

    Hoe breng je deze boodschap, zonder de goede relatie met je nieuwe werkgever te verpesten?
     
  2. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Je bent niks verplicht om nu al aan te geven, is ook best persoonlijk om dat nu al met je nieuwe werkgever te bespreken vind ik. Uiteindelijk gaat t dan om een verlofperiode van n paar maanden dat je er niet bent (en miss tijdens de zwangerschap maar dat weet je niet van tevoren). Als ze je echt graag willen dan zal het tegen die tijd dat t zover is echt geen probleem zijn hoor.
     
  3. Suzy85

    Suzy85 Fanatiek lid

    16 apr 2016
    2.226
    2.635
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Niet. Pas als je zwanger bent. Waarom zou je het eerder willen vertellen?

    Ik startte afgelopen januari met een nieuwe job. Ook wij waren bezig. In juli heb ik ze kunnen vertellen dat ik zwanger was. Ik heb hele leuke reacties gekregen en vorige maand te horen gekregen dat ik een vast contract krijg. Als ze je goed vinden, maakt 16 weken verlof echt niet uit voor een werkgever.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.044
    113
    Vrouw
    Waarom zou je het willen zeggen? Werkgever snapt dat vrouwen van een vruchtbare leeftijd nou eenmaal kunnen baren. Tja. Niets aan te doen. Niet druk om maken. Niemand kan in de toekomst kijken.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Cjms

    Cjms Bekend lid

    11 dec 2016
    891
    1.286
    93
    Je bent een vrouw in vruchtbare jaren. Je werkgever zou moeten weten dat er een kans is dat je een kinderwens hebt. En een beetje fatsoenlijke werkgever vindt dat helemaal prima.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  6. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Je hoeft niets over een kinderwens te vertellen. Bovendien mogen ze er niet eens naar vragen. Iedereen weet dat vrouwen zwanger kunnen raken. Ik zou eerst maar bewijzen dat je de baan aankunt en ze laten zien wat je waard bent, dan is er vast geen probleem als het lukt.
     
    RachelleNM vindt dit leuk.
  7. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Inderdaad, een werkgever weet dat je zwanger zou kunnen worden en ze hebben daar in principe niets van te vinden.. maar...ik zou er wel zelf wat rekening mee houden.

    Ligt er wel een beetje aan hoeveel "haast" je hebt met je kinderwens.... ik begrijp dat als je 38 bent je minder rust erbij voelt dan als je 28 bent... Maar als je nog wat tijd hebt zou ik denk ik wel even een ronde of 4 overslaan, zodat je daar straks niet in je proeftijd/eerste weken doodmoe en spugend je nieuwe baan probeert eigen te maken. Natuurlijk kan het sowieso nog een poos duren, maar het kan ook zomaar ineens raak zijn. Ik was zelf toch wel erg blij dat ik die eerste maanden dat ik me ziek voelde door de zwangerschap met een gerust hart het rustig aan kon doen op het werk, daar zou ik me in de eerste maanden bij een nieuwe baan niet prettig bij voelen.
     
  8. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.068
    471
    83
    Ik zou jullie wens niet (tijdelijk) stoppen voor een werkgever. Je weet nooit of je op korte termijn zelf zwanger kan raken (zonder MM). Zelf heb ik een heleboel miskramen gehad. Ik ben zo blij dat ik toen niet rekening heb gehouden met mijn huidige werkgever.
     
  9. Brenda028

    Brenda028 Fanatiek lid

    18 apr 2016
    1.725
    1.471
    113
    Ik ben ook afgelopen februari gestart met mijn nieuwe baan en begin mei positief getest. Doordat ik zo misselijk was het nieuws eind mei al aan mijn manager verteld. Zij reageerde super blij en gaf aan dat ze niet verrast was. Ze zei: als ik een vrouw in deze leeftijdscategorie aanneem weet ik dat dit kan gebeuren en 16 weken verlof zijn zo voorbij. Een goede werkgever zal echt geen probleem er van maken. Ik zou mijn wens nooit tijdelijk stil zetten voor een baan! Succes met je nieuwe baan en hopelijk mag je snel een positieve zwangerschapstest in handen hebben
     
    Eli05 vindt dit leuk.
  10. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik testte positief een paar dagen na ondertekening van mijn nieuwe contract bij een nieuwe werkgever. Ik heb in mijn proeftijd aangegeven zwanger te zijn. Ik ben mijn proeftijd gewoon doorgekomen. Dus het kan ook gewoon zo.
     
  11. wepie

    wepie Actief lid

    2 nov 2014
    216
    99
    28
    Ik was net begonnen met mijn nieuwe baan toen ik erachter kwam dat ik zwanger was. Ik heb het toen gelijk aangegeven en ze vonden het geen probleem. Ookal viel ik met 12 weken al uit.. Nooit problemen mee gehad en ze bellen heel lief om de 6 weken of het nog steeds goed gaat.
     
  12. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Niet helemaal vergelijkbaar maar ik heb met 35weken zwangerschap een nieuw contract getekend. Ik werk er nog steeds en inmiddels halverwege m'n verlof vsn nr. 2 (en dát voor een mannenbedrijf). Niet iedere werkgever is zo. Maar ik weet ook hoe het anders kan gaan dus lekker niks vertellen totdat je straks (hopelijk sne l) de 12 weken voorbij bent.
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Kan prima, zou t nog niet vertellen. Ik ga niet wachten op mn werkgever of ie t goed vindt. Ik ben vrouw en in de leeftijd dat dat soort dingen nou eenmaal kunnen gebeuren. Graag zelfs in mijn geval want ik ben nu 34 en in mijn familie zijn de jaren erg beperkt.

    Als mijn werkgever (ik heb ook net een nieuwe baan) mijn zwangerschap zo'n probleem vindt om mn contract niet te verlengen is t ook geen baas waar ik voor wil werken.

    Overigens duurde t 2.5 jaar eer wij zwanger waren van onze dochter (geen miskramen oid). Werkgever waar ik nog geen jaar zat verlengde mijn contract gewoon en ik kreeg daarna een vaste aanstelling.

    Zoontje kwam onverwacht maar dat eindigde helaas ook heel bruut.

    Werkgever heeft me altijd gesteund ook met ons zoontje (geen bevallingsverlof oid maar met 15 weken moest ik wel bevallen, was wel ziektewet uiteraard). Er zijn echt goeie, normale werkgevers, stel alsjeblieft niet je werk voor op je kinderwens (oke in proeftijd iets minder klussen kan ik snappen)
     
  14. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.682
    567
    113
    Gelderland
    Ik heb hetzelfde meegemaakt. Ik had een nieuwe baan en was al heel snel zwanger. Ik heb er voor gekozen dit pas met 14 weken te vertellen. Hierdoor kon ik mijn leidinggevende laten zien dat hij de eerste 14 weken van de zwangerschap ook 'geen last' van mij had gehad ;) hij waardeerde het wel. Ik heb tot 33 weken gewoon prima gewerkt, zonder al te veel problemen, toen ben ik helaas in het ziekenhuis belandt met een longontsteking. Maar in mijn zwangerschapsverlof lag mijn vast contract op de deurmat. :)
     
  15. duitshollandsmeisje

    18 sep 2018
    5.425
    7.266
    113
    Vrouw
    Kokkin
    Duitsland
    Ik ben in juni met een nieuwe baan begonnen, we hebben sinds augustus 2018 een kinderwens maar ivm pcos werd ik nooit ongesteld dus we konden er ook geen pijl op trekken wanneer het dus zou lukken.. nu is het gelukt nadat ik 6 maanden in dienst ben en ik vertel het komend weekend omdat het horeca is en na het werk drink ik graag nog een drankje met mijn chef dus hij zal het gek vinden als ik elke keer een biertje af sla:roflmao:

    Heb overigens nog geen een keer verteld dat ik een kinderwens heb en dat we proberen omdat ik zelf ook niet wist wanneer het raak zou kunnen zijn. Kon snel zijn, kan nog 2 jaar duren.. gelukkig zondag positief getest:D
     
    Irene2 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina