Wat vindt jij? Laurel Hubbard in vrouwenteam

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door KleineLai, 19 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/21/laurel-hubbard-eerste-trans-sporter-die-meedoet-aan-olympische-spelen-a4048128


    Laurel Hubbard is een transgender vrouw sinds 2012 en doet dit jaar mee aan de Olympische spelen gewichtheffen (zwaarste klasse) voor vrouwen.
    Ze voldoet aan alle eisen (waaronder de juiste tostesteron levels) waardoor ze is goed gekeurd door het comité. Toch twijfelen mensen of het wel eerlijk is omdat ze tot 2012 lichamelijk man is geweest. Dit zou haar een fysieke voorsprong geven op vrouwen.
    Ook heeft ze tot 2012 gewichtheffen voor mannen gedaan.


    wat vind jij?

    Ik vind zelf van niet omdat ze fysieke voorsprong heeft op andere vrouwen. Ik zou het onterecht vinden als ze een medaille haalt.
     
    Knuffelmonster en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    #2 Adje, 19 jul 2021
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    Het is nu 2021, dus lang na 2012. Er wordt in het artikel benoemd dat ze zelfs een aantal jaar gestopt is met haar sport.
    Dus ik zie geen voorsprong. Ik zie een vrouw van 43 (oud voor topsport begrippen denk ik ook) die helemaal goedgekeurd is.
    Ik zou niet weten wat we daar tegen moeten hebben.
    Als ze een medaille haalt, heeft ze daar gewoon hard voor gewerkt.
     
    Mamavandrie34, Maslov, Cobon en 7 anderen vinden dit leuk.
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Je zegt zelf dat ze aan alle eisen voldoet.

    Lijkt me duidelijk, dan mag ze gewoon meedoen.
     
    Huismuisie, Maslov en olleke vinden dit leuk.
  4. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Ik snap die afkeur nooit zo goed. Haar lichaam "voldoet " helemaal aan alle regels inclusief hormonen. En nog komt er gezeur. En zijn genoeg vrouwen die als vrouw geboren zijn en van nature toch een hoog niveau testosteron hebben.
     
    Maslov en Athina vinden dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    Ik vind het geen gezeur want de regels zijn misschien niet volledig/voldoende aangepast voor nieuwe sporters. Ze is tenslotte pas de eerste transgender. Ik weet niet wat huidige testosteron levels doen voor de spieren die al opgebouwd zijn. Zijn haar spieren nog steeds groter (en dus sterker) dan die van biologisch geboren vrouwen? Ze is pas veranderd van geslacht ver na haar pubertijd, en heeft jarenlang spieren getraind in gewichtheffen als man. Wat is daarvan nog over? Zijn haar spieren vrouwelijk of mannelijk?

    Voor eerlijk spel vind ik het belangrijk dat er ook naar deze dingen gekeken wordt en niet alleen naar testosteron levels, dat is niet voldoende in deze situatie.
     
    Knuffelmonster, Eefje00, Leni88 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Denk je werkelijk dat daar niet naar gekeken wordt? Ze mag mee doen van de organisatie dus het is een eerlijk spel. Ze zijn echt superstreng met dit soort dingen. Bij alle vrouwen die mee doen. Ook bij diegene die van nature meer testosteron hebben ondanks dat ze met een vagina zijn geboren. En dus ook voor diegene die in eerste instantie in een verkeerd lichaam zaten en nu eindelijk zichzelf kunnen zijn.
     
    Huismuisie en Athina vinden dit leuk.
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    de huidige regels bestaan al heel lang en zijn gericht op de spelers die al die tijd al meedoen. De acceptatie van transgender vrouwen is nieuw, Laurel is de eerste. Ik weet oprecht niet of en hoe ze de regels hebben aangepast en verder kijken dan testosteron
    .
    Maar als jij zo zeker bent, hoe weet je dat? En waar kan je de regels vinden?
     
  8. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Hier was al discussie over voordat ze werd toegelaten bij de spelen. Waarom denk je dat je het beter weet dan diegene die er over gaan? Ze mag mee doen en ik wens haar veel succes. Verder hoop ik dat ze een gladde rug heeft. Voor alle bagger die over haar wordt geschreven.
     
    Maslov, Ysabella, mum2be2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Nou.. dat vind ik nogal een conclusie van blind vertrouwen. Zoals alles wat in de kinderschoenen staat zal in de loop der tijd pas achteraf blijken wat wel en wat niet 'eerlijk' is. Een organisatie wordt gerund door mensen en mensen maken fouten.

    Bovendien weet ik zeker dat de fysieke ontwikkeling in haar carriere anders was verlopen als ze als vrouw geboren was. Transgender zijn maakt je niet met terugwerkende kracht een vrouw van binnen met een vrouwelijk spiersysteem en vrouwelijk skelet. En o.a. die elementen zijn de reden dat bepaalde sporten gescheiden worden van man/vrouw omdat het anders oneerlijk wordt.

    Ik vind het op zich prima om transgenders toe te laten, maar niet gelijk op de olympische spelen. Kijk het dan eerst op proef aan en analyseer of het inderdaad geen verschil uitmaakt. Ik denk namelijk van wel.
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    jeetje wat ben je boos?
    Ik denk het niet beter te weten, ik vraag me hardop dingen af, dat is alles.

    voor jou is het duidelijk dat ze mee mag doen, dat is prima. Voor mij is dat niet duidelijk en zou er graag meer over willen weten en praten.

    Laten we het respectvol houden.
     
    Knuffelmonster vindt dit leuk.
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    dit is inderdaad ook mijn vraag. Ze als man door de pubertijd gegaan. Haar spieren en botten zijn dus een andere ontwikkeling doorgegaan dan een biologisch geboren vrouw. In hoeverre kan je die kracht ongedaan maken door op (ver) volwassen leeftijd de hormoonlevels aan te passen.
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  12. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.021
    15.557
    113
    Vrouw
    Ik volg u.
    Fysieke voorsprong op andere vrouwen .
     
  13. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Maar het staat toch niet meer in de kinderschoenen? Ja het is de eerste keer dat het op dit niveau mag maar op andere sportniveau's gebeurd dit al langer. Ja zeker kan ze kwa bouw anders zijn.
    Dat geld bijvoorbeeld ook voor vrouwen die van zichzelf een hoger niveau aan testosteron heeft.
     
  14. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ze heeft inderdaad een fysieke voorsprong.

    Persoonlijk vind ik het niet eerlijk. Zo gaat ze waarschijnlijk overal bij winnen en hebben de vrouwen die dat voordeel niet hebben geen kans meer om te winnen. Waarom doe je dan nog mee.

    Zij heeft ooit als man al meegedaan en succes gehad. Dan is het misschien ook wel netjes om te zeggen...ik heb voordeel en ik kan beter niet meedoen.

    Verschil tussen een biologisch mannenlichaam en een vrouwenlichaam is gewoon groot. Ze doen niet voor niks wedstrijden apart.

    Het zou deze vrouw sieren als ze dit zelf kan bedenken en zich terugtrekt om zo haar concurrenten een eerlijke kans te geven.
     
  15. SAARC

    SAARC Fanatiek lid

    16 nov 2018
    1.676
    2.387
    113
    Nee hoor niet boos. Wel gefrustreerd dat zelfs als de sportbonden het toestaan mensen nog steeds vinden dat als ze zou winnen dat komt omdat ze als man is geboren en het al als valsspelen wordt gezien.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    De reden waarom sporten gescheiden zijn is omdat mannen en vrouwen lichamelijk (spieren, botten) niet hetzelfde zijn. In boogschieten maakt het niet uit, maar bij gewichtheffen juist wel, daar gaat het juist om de sterkste vrouwelijke spier zeg maar. Als je er dan een mannelijke spier bij zet en die wint dan een medaille..

    Valsspelen impliceert voor mij slechte intenties, en ik geloof niet dat Laurel en haar team dat hebben. Maar eerlijk vind ik het ook niet.

    Ze zou zich eigenlijk uit zichzelf moeten terugtrekken. Erkennen dat het geen eerlijk spel is.
     
  17. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.113
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ze had als man toch juist nooit succes? Pas na haar transitie begon ze met winnen. Op topsport niveau. Dat stond toen in ieder geval in een artikel in de krant.

    In het begin dacht ik: ja! Heel goed! En dat vind ik nog steeds maar ook is er een klein beetje oneerlijkheid doorgedruppeld hier.

    Pas heel laat in transitie gegaan, de regels zijn er en die worden gehaald maar onder de 10 mmol zitten qua testosteron terwijl dat bij vrouwen gemiddeld 2 is. Dat is dus 5x zoveel dat toegestaan is.

    Dat klinkt in mijn oren niet heel erg eerlijk. Maar ik heb er ook weer te weinig ervaring mee. Dus ik hoop maar dat het echt zo eerlijk is als de bond beweerd.
     
    Leni88 vindt dit leuk.
  18. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Je hebt iig een aanzienlijk hogere pet op van sportbonden dan ik :D. Ik ben eerder geneigd om te geloven dat het toelaten van transgenders, zeker in deze tijd, meer geld oplevert dan dat het werkelijk een net zo eerlijke competitie oplevert als bij geboren vrouwen onderling. En (top)sportbonden staan over het algemeen niet bepaald bekend om hun vrouwvriendelijke houding.

    Wbt het valsspelen omdat ze als man geboren is. Tsja. Dat is gewoon een feit, dat ze als man geboren is. En ze zal de eerste niet zijn die haar eigen belang boven die van een ander of algemeen belang stelt om een persoonlijk doel te bereiken.

    Hoe je het ook beargumenteerd, fysiek gelijkwaardig is het simpelweg niet. Als zij als vrouw aanklopt bij de arts met hartklachten, mag ik hopen dat de arts de symptomen die mannen ervaren bij hartproblemen met haar doorneemt en niet die vrouwen ervaren. De fysieke symptomen zijn anders bij mannen dan bij vrouwen en haar als volwaardige vrouw behandelen zou een medische misser zijn.

    Je kop in het zand steken onder het mom; alles aan de transgender is nu man/vrouw dus mag diegene overal aan deelnemen waar het biologische geslacht aan deelneemt, levert m.i. soms ongewenste situaties op die voorkomen kunnen worden.
     
    11131618, GossipGirlxoxo, Neuzeke en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Weet iemand eigenlijk of het andersom ook geldt? Bestaan er transgender mannen geboren als vrouw die nu bijvoorbeeld meedoen met kogelwerpen in de mannencompetities ( al dan niet op basis van testosteron gehalte & ook daadwerkelijk kans maken)?
     
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.003
    25.447
    113
    Jazeker! Maar eigenlijk altijd doen ze mee met hun biologisch geslacht. Zeker op wereld/Olympische niveau.

    Normaal gesproken bepalen ze aan de hand van je chromosomen in welke groep je komt. Ik snap dat ze dat wel iets hebben losgelaten want voor sommige sporten maakt het niet uit, bijvoorbeeld curling. Maar voor sommige sporten natuurlijk wel waaronder gewichtsheffen.

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Transgender_people_in_sports
     

Deel Deze Pagina