Nieuwe telefoon, hoe doen jullie dat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tuc, 4 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Als puber een andere telefoon aan moet schaffen (vanwege kapot of versleten) betalen ze dat dan helemaal zelf?
    Zijn behoorlijke bedragen, en dan heb ik het echt nog niet over een iphone (dat is sowieso geen optie)
     
  2. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Een iphone mogen ze idd zelf uitzoeken/betalen als ze het graag willen maar een "gewone" samsung rond 200 euro betalen wij.
     
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    #3 cowgirl80, 4 okt 2022
    Laatst bewerkt: 4 okt 2022
    Het is eigenlijk nog nooit voorgekomen dat mijn kinderen een telefoon kwijt raakten of versleten…. Het zou er voor mij wel vanaf hangen of het door normaal gebruik komt, of dat ze iets gedaan hebben wat niet de bedoeling is.

    Omdat mijn man regelmatig nieuwe telefoons van zn werk mag uitzoeken en mn vader ook altijd de nieuwste iphone koopt, hebben we hier een ruim assortiment van oude telefoons.
    Daarnaast is mijn man ook heel handig, kapotte schermen, accus, hij repareert dat zelf uit hobby. Dus we hebben eigenlijk altijd wel een vervangend exemplaar liggen. Ze moeten dan hooguit een poosje wachten op een upgrade naar wat beters.

    Als ze echt een beter model willen dan wij kunnen bieden dan mogen ze dat zelf betalen.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ligt er aan of het vervangen moet worden door onzorgvuldig gedrag of dat hij gewoon na zoveel jaar zijn beste tijd gehad heeft.
    In het eerste geval mogen ze zelf een nieuwe betalen, mijn dochter heeft laatst een oude telefoon van mij overgekocht, dan vraag ik wel iets minder dan MP ofzo, maar ik ga het niet gratis geven.
    In het tweede geval betalen wij een nieuwe. Maar dan eentje voor nog een normaal bedrag, max. 220 Euro. Willen ze een IPhone ofzo, dan mogen ze de rest zelf bijleggen.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.290
    11.983
    113
    Vrouw
    In de brugklas krijgen ze er een. Een niet al te dure. En daarna is het aan hunzelf. Ze moeten hem dus zelf betalen.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ligt aan de reden. Kapot door onvoorzichtig gedrag, dan mogen ze hem zelf betalen. Als hij gewoon 'op' is, dan betalen wij hem. Wel een normale telefoon, van rond de 150-200 euro. Willen ze een duurdere, dan mogen ze het verschil bij betalen, maar tot nog toe vinden ze wat wij uitzoeken prima.
     
  7. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Ja, hier moeten ze hem zelf betalen. Als ze het geld op dat moment niet hebben dan schiet ik voor, en mogen ze het terug betalen (of klusjes doen ofzo).
    Ik raad zoon ook steeds aan om genoeg geld op zijn rekening te houden voor een telefoon.
    Maargoed, we geven ze hier een telefoon van max 100 euro, de eerste keer. Die van dochter was zelfs maar 60. Dus zolang zoon dat op zijn rekening heeft staan kan hij een nieuwe kopen.
     
  8. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Dat is hier ook zo. Dochter ging er echt slordig mee om, de nieuwe kon ze dus zelf betalen. Daarna nog 1 gesloopt, toen had ze geen geld meer. Ik leen het geld wel kosteloos uit, ik ga haar geen rente laten betalen. Maar wel terug kunnen betalen tot het bedrag. Nu heeft ze er wel van geleerd, de huidige gaat een stuk langer mee. Laatst weer een rekenmachine in het voorvak van haar rugzak in de regen, was ze verbaasd dat hij kapot ging. Heeft ze dus ook zelf mogen vervangen. Zoon heeft nu ook in de brugklas een telefoon gekregen, maar hij is netter dan zijn zus.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  9. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.333
    113
    Ik geloof dat we hier meebetaalden aan een ouder model iPhone, bv als verjaardagscadeau. En dan legden ze zelf ook bij. De twee oudsten hebben toen ook een tijd een refurbished toestel gehad. Scheelde een bom duiten en werkte prima.
    De iPhone 11 hebben ze destijds helemaal zelfbetaald van hun spaargeld. Oudste dochter had toen al een baantje, dus heeft een deel van de kosten in het abonnement gestopt. Middelste dochter heeft hem in 1x afbetaald.
     
  10. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier ligt het ook aan de reden. Ze hebben in groep 7 allebei een nieuwe telefoon gekregen. Die van zoon was vorig jaar echt op (na 4 jaar gebruik, dus helemaal prima), hij heeft toen een nieuwe gekregen. Dochter wilde aan het begin van de middelbare een Iphone (een 11, dus niet de nieuwste), die heeft ze toen deels voor haar verjaardag gevraagd en deels heeft ze zelf bijbetaald. Bij onvoorzichtig gebruik moeten ze een nieuwe ook zelf betalen (of voor verjaardag / Sinterklaas vragen).
     
  11. sierheester

    sierheester Actief lid

    25 aug 2021
    349
    446
    63
    Vrouw
    Hier doen ze ongeveer 2 jaar met hun telefoon. Wij leggen dan een deel bij en de rest betalen ze zelf. Geen vast bedrag over afgesproken, ze komen zelf wel met een voorstel en dan kijken we of we dat redelijk vinden. Hoe ouder ze worden, hoe minder wij gaan betalen. Reparaties betalen we niet aan mee.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Q heeft aan het einde van de afgelopen zomervakantie een nieuwe iPhone gekocht. Wij hebben €250,- bijgedragen en zij de overige €450,-.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Hier ook. Dochter gaat er altijd heel voorzichtig mee om, dus toen haar knopjes het laatst niet meer deden, heeft ze van ons een nieuwe gekregen, met abonnement (s21 was 300 bijbetalen meen ik).
    Zoon gooit met zijn telefoon, dus als die kapot gaat mag hij zelf bijleggen.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Ja door onvoorzichtig gebruik is wel logisch dat ze dan zelf betalen vind ik.
    Wij gebruiken onze telefoons ook helemaal op, dus een oude van ons is niet echt een optie.
    Ze is verder heel tevreden met dr sim only abbo van 7 euro, dus dat is prima.
    De telefoon is nu 2 jaar oud, en dat ga je langzaamaan merken. Hij kan best nog even mee, maar wilde al eens nadenken hoe we dat doen als die rcht versleten is.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ja die van dochter was ook 2 jaar oud en werd ook heel sloom. Haar broer kreeg wat extra's voor zijn boot en dus hebben we haar toen wat extra's qua telefoon gegeven, normaal vind ik 200 wel prima. Maar zij is het waard, is hewoon voorzichtig met haar spullen etc.
    Voorheen gaven we die van onszelf door idd, maar wij gebruiken ze nu ook tot ze af zijn, want zie de meerwaarde niet meer van elke 2 jaar een nieuwe.
     
  16. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Ze krijgt altijd onze oude toestellen, wij hebben meestal elke 2 jaar een ander. Zo oud zijn ze dan helemaal niet.
    Maar ze wilde zelf graag een iphone en heeft daar voor gespaard en 2e hands van een kennis gekocht:thumup:
    Nu heeft ze in haar hoofd dat ze een ipad wilt, en uiteindelijk ook een nieuwer model iphone, daar zal ze dus zelf voor moeten sparen.
     
  17. GoldenClown

    GoldenClown Niet meer actief

    Dat betalen wij gewoon, als het nodig is want verder boeit het model ofzo haar niet. Net als kleding en het meeste andere wat ze wil... kleine dingen doet ze van haar zakgeld.
    Werken gaat hier ook niet gebeuren de komende jaren, ze heeft het bij een paar bedrijven geprobeerd maar het is schandalig hoe weinig ze betaald krijgen tov de hoeveelheid werk. En daarnaast denken die bedrijven dat ze de agenda van hun personeel volledig kunnen bepalen. Ze gaat nu een hele intensieve opleiding volgen waarbij ze ook regelmatig in de avonduren moet komen. Samen met het reizen is dat meer dan genoeg. Bovendien wonen wij in een dorp waar zoveel vervelende pubertjes wonen die ze nooit van haar leven meer wil zien, dus dat gaan we ook niet van haar vragen. En de weekends zijn om te ontspannen en hobby's te beoefenen.
     
  18. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier hebben ze beide met hun 11e verjaardag een nieuwe gekregen. Beide een Samsung. Als deze versleten zijn mogen ze zelf een nieuwe kopen. Dat weten ze vanaf begin.
    Ze krijgen zakgeld en de oudste heeft een baantje, ze kunnen het dus zelf betalen.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.358
    5.622
    113
    Hier nu ook het dilemma, maar we hebben voor onszelf nu eea vastgesteld:
    - bij normaal gebruik krijgen ze het instapmodel van ons. Willen ze iets duurders, dan betalen ze zelf het verschil bij.
    - We streven erna om telefoons zo lang mogelijk te gebruiken. Liefst 3 jaar, maar minimaal 2 jaar. Is hij eerder stuk, bijv 3 maanden eerder, dan betalen ze 3/24e deel zelf bij.

    Telefoon zoon loopt heel snel leeg. Die accu is niet goed meer. Hij heeft de telefoon langer dan 2 jaar. Ik twijfel of we er een nieuwe accu in laten zetten of niet, afhankelijk hoe duur die nieuwe accu is en of er geen andere beperkende factoren zijn (bijv ruimtegebrek).
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.750
    113
    Heel verschillend dus!
    Hier is dochter er echt wel zuinig op. Is dus ook bijna 2 jaar oud. Ze krijgt 15 euro pm zakgeld (+ 5 euro op dr spaarrekening). Geen wereldbedrag dus.
    Ze is overigens overal tevreden mee, heeft totaal geen eisen voor een telefoon. Liefst wel samsung, omdat we die allemaal snappen:roflmao:
    Ze heeft nu een a20e en is daar dik tevreden mee.
    Met allerlei eisen zou er sowieso zelf meebetaald moeten worden.
    Mijn gevoel zegt dat ze na 2,5 jaar best een nieuwe van ons mag krijgen, vergelijkbaar model, niet duurder dan 200 euro.
    Maar aan de andere kant twijfel ik dan weer of het niet te gek is zoiets te geven.

    Ze is bijna jarig en vroeg al of ze een nieuwe voor haar verjaardag wilde, maar zo graag wil ze dan ook geen nieuwe. Wilde liever een air up en wat kleine cadeautjes (onesie van de zeeman etc).
     

Deel Deze Pagina