Niks meer kunnen kolven (peuter is 2j3m)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Nummer4, 17 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw
    Ik voed mijn zoontje inmiddels 2j3m en heb alleen in het begin gekolft.
    De laatste tijd wil hij alleen 's avonds drinken en wanneer hij 's nachts wakker wordt drinkt hij ook heel eventjes. In beide gevallen gaat het nog maar om een paar minuutjes, 's avonds gaat het volgens mij meer om het bij mij liggen dan om het drinken. Sinds een week probeert hij te drinken, laat los, zegt nee en wijst op de andere borst en daar weer net zo tot we bij de eerste terug komen en hij eventjes blijft proberen en vervolgens naar bed gaat.

    Daarnet heb ik geprobeerd (handmatig) te kolven (voor het eerst in anderhalf jaar of langer) maar uit beide borsten kwamen na 5 minuten twee drupjes. Is dat normaal als je zo lang niet hebt gekolft, of betekent dat dat de melk nu echt op is? Wat kan ik doen om de productie evt weer wat op te krikken?
     
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Opkrikken zou je kunnen doen door vaker te kolven. Met zijn leeftijd kan je je afvragen of het nu niet natuurlijk geregeld is dat hij klaar is.
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Powerkolven.

    Maar... hij kan natuurlijk ook gewoon gespeend zijn.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw

    Dat klopt, ik wil hem laten bepalen wanneer het genoeg is. Dus powerkolven is eigenlijk alleen voor mijzelf en niet voor hem ;)
    Hij heeft eergisteren niet gedronken en gisteravond wel weer, ook langer dan normaal. Ik hoorde hem weer slikken dus er zal ongetwijfeld nog wat in zitten.

    Is het ook zo wanneer je al meer dan een jaar niet gekolft hebt, dat je dan je borsten opnieuw moet 'leren' om melk te geven bij het kolven (als je begrijpt wat ik bedoel).
     
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.867
    5.548
    113
    Vrouw

    Dat kan idd ook. En dat is prima ;)
     
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.328
    113
    Je borsten laten zich op deze leeftijd niet echt meer voor de gek houden.
    Dus als hij meer melk wilt, zal hij vaker moet drinken. Kan je hem ook uitleggen natuurlijk.
    Hij is in principe nog wel jong om op natuurlijke manier gespeend te zijn.
     
  7. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Bij mij lukt het kolven toch ook totaal niet. Ze drinkt nog 4 soms 5keer per dag maar als ik kolf krijg ik met moeite na 15min een opbrengst van 30cc. Dus vermoedelijk zijn we niet goed op elkaar afgestemd..
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Je peuter is 2, je borsten werken niet meer zoals ze deden toen hij een baby was.
    De meeste borsten krijgen, naarmate je kindje baby dreumes wordt,moeite met de kolf.
    Op deze leeftijd gaat het ook niet meer om voedingen, maar meer om een slokje, de geborgenheid bij mama.
    Bij zoontje (aan de borst tot hij 2,5 was) was het met kolven klaar rond zijn 2e verjaardag.
    Ik was voor mijn werk soms 3/4 dagen weg, als ik weer thuis was ging hij vrolijk verder,
    hij dronk toen 2a3 keer per dag.

    Ik wou zoon ook zelf laten bepalen, dat was dus met 2,5 en toen kwam ik op het punt waar jij nu ook bent. Ik herken wat je schrijft.
    De kans is dus groot dat het inderdaad klaar is. Je kan zeker gaan powerkolven, maar ik zou wel goed nadenken of het niet mooi is nu.
    Hoe moeilijk ook hè, want man oh man, ik vond het wel een ding hoor :(
    Maar heb wel bedacht, dit is wat ik wou, hij bepaalt en hij laat eigenlijk weten dat het nu klaar is.
    En laten we wel wezen.
    Job WELL done mama!:thumup:
     
    Fennec en Nummer4 vinden dit leuk.
  9. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Echt niet nodig om je zorgen te maken. Op deze leeftijd gaat het echt om de stimulans, niet meer om het resultaat.
     
  10. Muisje458

    Muisje458 Niet meer actief

    Maak mij ook geen zorgen. Bedoelde dat ik niet goed afgestemd ben met de kolf. Met dochter ben ik super afgestemd. Ze heeft het super goed gedaan op bv en weet dat ze nog meer dan genoeg melk binnen krijgt.
     
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Ah oké duidelijk :thumup:
    Nou das herkenbaar, ik geloof dat ik eigenlijk nooit afgestemd ben geraakt met de kolf,
    afschuwelijk. Maar ja je moet toch wat :confused:
     
  12. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Op een gegeven moment en zeker als je al lang niet gekolft hebt kun je je lichaam niet meer ‘voor de gek’ houden. Wat dit is in principe wat je doet met kolven.
    Je kindje is zo goed als klaar met de borstvoeding en dat is het mooie dan stopt jouw lijf met de aanmaak van melk. Goed op elkaar ingespeeld.

    knap dat het het samen al zo lang volhoudt. :)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina