Nio test belangrijk voor schooladvies?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Gymgirl, 9 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Onze zoon zit in groep 8. Van de oudste ken ik alleen maar de Citotoets. Maar nu nemen ze ook een NIO test af. Zoon vertelde dat dit een IQ test is.
    Hoeveel waarde wordt er aan deze test gehangen? Is het de Cito die het schooladvies bepaald of de Nio? Of de leerkracht?
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Nio kregen wij vroeger ook al, naast de Cito.
    Maar blijkbaar nooit dusdanig indruk gemaakt dat ik het resultaat nog weet. Haha

    Maar de leerkracht bepaalt, die gebruikt de resultaten alles wat er afgenomen wordt.
     
  3. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.600
    1.315
    113
    Westland
    Net infoavond gehad op school, hier gaat het als volgt:

    - allebei de leerkrachten van groep 8 bepalen onafhankelijk van elkaar het advies.
    - De Nio wordt daar, alleen als hulpmiddel, naast gelegd en dan wordt het voorlopig advies gegeven
    - Bij verschillen in inzicht wordt na de januari-cito nog een keer het voorlopig advies bekeken
    - als er een verschil komt uit de cito-eindtoets en het voorlopig advies, wordt in april nogmaals bekeken of er een wisseling van school moet plaatsvinden (ze moeten in maart eigenlijk al zijn ingeschreven)
     
  4. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    @Petra82 Dank je voor je uitleg.

    Wij krijgen binnenkort ook een info avond maar de NIO is deze week al. Dan zullen we wel uitleg krijgen.
    Hij heeft in groep 7 een voorlopig advies gekregen. Dit is vooral gebaseerd op de mening van de leerkrachten.
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Het is wel even goed om je te verdiepen in de Nio, want die is niet voor ieder kind even passend. Zo is het een behoorlijk talige iq-test, wat bij dyslexie niet altijd een goed beeld geeft. En nog wat van die dingen. Ik had me dus al voorgenomen om daar geen toestemming voor te geven om die af te nemen, maar bij mijn dochter op school bleek het alleen bij kinderen afgenomen te worden met vmbo-advies.
     
  6. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.243
    2.420
    113
    Vrouw
    waarom alleen bij VMBO advies?
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Dat weet ik ook niet precies. Ze hebben het wel toegelicht, om wat gerichter te weten wat bij ze past zeiden ze. Volgens mij was het ook niet voor tl, alleen voor die andere twee richtingen. Ik ben er ook niet erg in thuis.
     
  8. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Als het goed is wordt er al een voorlopig advies gegeven begin groep 8. Dan zijn er nog geen citos etc afgenomen.
    Voorlopig was hier havo /vwo
    Uiteindelijk na hoge iq test en hoge cito score icm inzet en motivatie werd dit vwo.
    Het is dus niet heel belangrijk omdat voorlopig advies niet naar beneden kan. Zet er dus vooral geen druk achter, geen bijles en laat het zijn vrije loop
     
  9. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Nio is inmiddels afgenomen.
    Eind groep 7 heeft hij als voorlopig advies VWO/ VWO+ gekregen. Maar ik merk aan hem dat hij er heel erg mee bezig is. Een paar keer per week vraagt hij aan mij wat hij volgend jaar moet gaan doen. Ik probeer er rustig met hem over te praten en alle opties uit te leggen. Ergens hoop ik dat hij 'gewoon' kiest voor VWO. Hij wil naast school ook nog veel andere dingen doen. Dat vinden wij erg belangrijk en stimuleren dit dan ook. De studiebelasting bij VWO+ zal behoorlijk hoog zijn. Hij wil niet alleen maar leren, ook sociaal bezig zijn vindt hij fijn. Dat willen wij hem niet afnemen.
    Hij twijfelt alleen zo... Volgende maand is er een voortgangsgesprek op school. De leerkracht van de plusklas komt dan ook bij dit gesprek. Misschien kan zij hem helpen met de keuze.
    Gelukkig weet hij al wel naar welke school hij wil!

    Het is in de klas nogal een dingetje. Ik wil eigenlijk dat hij geniet van zijn laatste jaar op de basisschool. Het is zo'n leuk jaar. Wat hij volgend jaar gaat doen zien we in februari wel. Toch?
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Waarom twijfelt je zoon? Hij heeft in ieder geval al een school gekozen, dat klinkt al fijn.
     
  11. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Hij wil liever niet leren, is tot nu toe ook nog nooit nodig geweest. Is dus onzeker of hij dat wel kan. Zelfstandig aan zijn huiswerk is lastig. Want hij heeft hij nooit huiswerk gehad. Maakwerk had hij op school altijd al af, en leerwerk deed hij ff snel tussendoor.
    School is leuk, maar spelen of met vriendjes afspreken is veel leuker! Dat wordt bij gymnasium alleen maar minder.

    Hij weet ook nog niet wat hij wil worden. Totaal geen idee!
     
  12. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.314
    6.898
    113
    Vrouw
    Mijn schoonzusje is 13 en zij zit op een middelbare school waar Delta onderwijs gegeven wordt. Zij zit in een havo/vwo-klas waar ze vakken op verschillende niveaus kan volgen en waarbij ze haar huiswerk en projecten al maakt binnen schooltijd. Iedere schooldag is ze om 16.30u vrij en dan kan ze doen wat ze wil.

    Misschien is zo'n vorm van onderwijs iets voor jouw zoon? Ik heb natuurlijk geen idee of zoiets bij jullie in de buurt aangeboden wordt maar misschien heb je er iets aan.
     
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter heeft ass maar wel hoogbegaafd. Echter vind ze planning moeilijk. Ze wordt nu begeleidt op school door zorgcoördinator.
    Werkgeheugen is niet optimaal.
    Ze zou hoger dan vwo kunnen dus indd vwo+ maar bewust gekozen voor havo /vwo met extra verrijking en 3 brugjaren
    Ze krijgt alles op vwo niveau en trekt ze het niet stroomt ze uit op havo na 3 jaar red ze het wel gaat ze door met vwo .
    Ze is vandaag 12 geworden :) maar vond de overstap naar vo lastig.
    Toch hebben we de eerste punten al binnen en van 6,3 voor geschiedenis tot 10 voor Frans gaat toch erg goed.
    Wil niet overvragen en beter groeien op school dan naar beneden kelderen
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Gefeliciteerd!!!
    Wat fijn dat het goed op school gaat en dat ze begeleidt wordt. Wat ik me afvraag wat is vwo+? Is dat gymnasium? Of is het iets speciaals voor hoogbegaafde leerlingen?
     
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Het klinkt herkenbaar wat spelen betreft. Mijn zoon voetbalt graag dus school is inderdaad leuk maar voetbal is leuker... Dat je zoon nog niet weet wat hij wil worden is niet zo gek, het komt later wel. Ik geloof dat mijn zoon een profvoetballer wil worden :p Leren leren moet wel groeien en is toch wel belangrijk. Dat proberen wij hier te stimuleren. Wij gaat kijken naar het tto of het bij mijn zoon past maar ik vind de middelbare school keuze erg ingewikkeld. Gelukkig staat zoon daar erg positief in.
     
  16. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Zoals dit weekend komt er weer niks van huiswerk terecht. Nou zit ik er ook niet achteraan hoor, het is veel te mooi weer. Maar aan de andere kant, het moet wel af!

    @Amarens Hoe begeleid jij je zoon in het leren leren?
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Vooral veel brainwash werk :roflmao::roflmao::roflmao: En inderdaad wel kijken of hij zijn huiswerk maakt. Binnenkort start hij met een typcursus en dat vraagt toch ook wel discipline.
     
  18. Gymgirl

    Gymgirl Fanatiek lid

    17 jan 2018
    1.847
    888
    113
    Vrouw
    Typecursus heeft mijn zoon al gedaan. Dat ging best goed. Het leuke is dat hij het nu nog steeds gebruikt. Nuttige cursus! Heb je voor Picatypen gekozen?

    Gewoon een geschiedenis toets leren. Hoe leer je hem dat? Want eigenlijk is het opletten in de klas al voldoende. Thuis kijkt hij er nog 10 minuten naar en klaar. Dat gaat op het VO wel anders worden. Want daar krijgen ze natuurlijk veel meer les op niveau.
    Kunnen ze op de basisschool hem hiermee helpen? En wie dan, de juf van de plusklas?

    Hoe oud is jouw zoon? En in welke groep zit hij? Dacht een keer gelezen te hebben dat jij naar VO aan het kijken was.
     
  19. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Hier ook zoon van 12 in groep 8 die eigenlijk al tijdje vwo vwo+ heeft

    Maar hij doet ook veel liever gamen spelen met lego of wat anders

    Hij maakt wel altijd netjes ze huiswerk
    Maar steeds liever niet al te veel tijd aan

    Toch wilt hij gymnasium gaan doen als dit blijkt na de toetsen dat dit mogelijk is

    Maar ik merk ook dat mijn andere kinderen die in groep 7,6 zitten. Zoiets van hebben komt hij weer met zijn hoge score. Ze zijn niet jaloers maar vragen dan wel van ja kan ik dat ook halen mama die in groep 6 zit

    Ik heb dan zoiets van je moet kunnen doen het niveau wat bij jou past en niet persee zo hoog mogelijk elk kin is uniek

    Maar merk dat ze op hun school de lat ook hoog leggen en zo hoog mogelijke scores zien

    Zoals meisje bij me oudste die is in groep 7 blijven zitten (overigens al 12) omdat zei (volgens mij meer haar moeder) graag havo wilt halen. Vind dat zo stom je kan ook een brugklas doen mavo/havo en erna toe werken

    En ik wou mijn zoontje van 8jaar in groep 6 blijven laten zitten omdat hij gewoon zo jong is voor zijn leeftijd en totaal niet bezig is met zoveel huiswerk (hij heeft ook problemen met zijn concentratie door een ongeval). Maar dat deden ze niet

    Wat ik vooral meegeef aan me kinderen is het telt dat jij je best doet ongeacht of jij vmbo mavo havo vwo haalt je moet doen wat in jou vermogen ligt
     
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja wij gaan starten met picatypen (binnen nu en een paar dagen). Ben benieuwd hoe het zal gaan.
    Qua plusklas als het goed is, moeten ze daar andere soorten opdrachten gaan bieden. Geen sommen van 1+1 of 1000x1000 want dat kunnen cognitief sterke kinderen wel maar meer uitdagend, onderzoeksgericht, oplossingsgericht. Dat is dus leren leren, leren dat niet alles makkelijk is en dat je soms moet doorzetten en dat de opdrachten ook anders kunnen zijn en wellicht ook niet altijd leuk trouwens.
    Mijn zoon zit in groep 7 en is 10 jaar, dit jaar gaan wij voor het eerst kijken naar de middelbare scholen met hem. Wij hebben nu 5 scholen op het lijstje staan in de hoop dat wij straks een top twee kunnen maken, pfff.
     

Deel Deze Pagina