Nipt 2 keer mislukt

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door SanvVW, 11 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    #1 SanvVW, 11 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2019
    Hoi dames,

    Vandaag gebeld door de VK met de mededeling dat de Nipt voor de 2e keer is mislukt. Omdat er bewezen verhoogde kans is op een chromosomale afwijking bij een mislukte Nipt (in resp 2,7 en 4,7% van de gevallen is een afwijking gevonden) kan ik door naar het zkh voor een vruchtwaterpunctie. Maar ik twijfel zo.. aan de ene kant wil ik 'zekerheid', aan de andere kant is mijn gevoel bij dit kindje goed en wil ik de risico's van een vruchtwaterpunctie niet aangaan, hoe klein ze ook zijn.. en dan die naald in mn buik..
    Iemand ervaring/ tips in zo'n situatie?
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    SanvVW en Paz vinden dit leuk.
  3. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Ik wilde haar net taggen inderdaad.
    Zij heeft recent hetzelfde gehad.
     
    SanvVW en Paz vinden dit leuk.
  4. Paz

    Paz Niet meer actief

    Ja dat heb ik inderdaad gehad!
    Thnx voor het taggen meiden @Zonnebloem92 @Flamingooo :)

    Wat vervelend dat je dit ook hebt gehad! Het is inderdaad vreselijk onzeker... ben nu eindelijk wat gerustgesteld maar vond het afgelopen weken vreselijk.

    Wij werden doorgestuurd naar het AMC voor een echo en gesprek. Tijdens dat gesprek de voors en tegens van de vruchtwaterpunctie/vlokkentest besproken, maar vanaf het begin wist ik al dat ik dit niet wilde. Kans op miskraam is klein, maar de kans op 2x mislukte nipt ook, en die pech hadden wij ook denk ik dan maar...
    De gyn in het AMC heeft een uitgebreide echo gedaan waarin ze keek of er typische afwijkingen van 1 van de 3 aandoeningen te zien waren. Dit was gelukkig niet het geval al zegt dit niet alles over je kindje omdat niet altijd alles te zien is.
    Met 18 weken mochten wij terugkomen voor een vervroegde 20weken echo, deze duurde zeker 45min en ze heeft werkelijk alles bekeken! Voor zover mogelijk, zijn daarmee de 3 afwijkingen uitgesloten, ook de typische 'down' dingetjes (groei, neusbotje etc) waren dik in orde. Morgen mogen we voor de laatste keer heen en dan krijgen we nog 1 laatste kortere echo.
    Ik ben daarmee heel erg gerustgesteld, echt heel fijn dat dit alternatief werd aangeboden ipv de vruchtwaterpunctie.

    Ik denk en hoop dat wij gewoon bij de pechvogels hoorden... ik ben 1.85m groot en een paar kgs teveel (geen extreem overgewicht ofzo) en dan is er minder dna in meer bloed aanwezig, dus lastiger te 'pakken' uit je bloed.

    Sorry heel verhaal geworden :)
    Succes met de keuze die jullie moeten maken! Ik hoop dat mijn verhaal iets bij kan dragen aan jullie keuze.
    Sterkte!!❤
     
  5. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    @Paz heel erg bedankt voor je reactie!
    Het is zo lastig! Bij mijn eerste 2 heb ik de combinatie test gedaan, nu de nipt omdat die meer zekerheid zou geven.. achteraf wilde ik dat ik toch de CT had gedaan..
    Maar goed kan de tijd niet terug draaien.
    Ik ben ook een paar kilo te zwaar, maar wel 'maar' 1m63 groot.
    Mijn gevoel bij het kindje is goed. Ik heb toen de eerste keer nipt mislukt was een extra echo gehad, omdat ik me zorgen maakte, dat zag er heel mooi uit en de VK (doet ook medische echo's) zag toen geen gekke dingen. Op de 1 of andere manier geeft me dat vertrouwen, ondanks dat die echo met 13 weken was.
    Maar ik houd zo van 'zekerheid' of 'voorbereiding'. Pfff.
    Vanavond nog even goed met mn man over praten en dan beslissen. We kunnen in ieder geval wel eerst naar het zkh voor een gesprek. Misschien dat zowiezo maar doen.
     
  6. Paz

    Paz Niet meer actief

    Ik zou zowiezo naar het ziekenhuis gaan inderdaad, al is het alleen maar om informatie te krijgen! En hoop dat ze je daar ook gerust kunnen stellen met een uitgebreide echo.
    Er werd bij ons ook gelijk gezegd dat een echo niet alles zegt, maar 9 van de 10x wel 'dingen' kunnen aantonen, dus onze keus was toen snel gemaakt. Morgen hebben we daar onze 3e echo, en dan ben ik wel echt gerustgesteld.

    Mijn man zei meteen; doe maar die vruchtwaterpuntie!
    Maar nadat ik aangaf dit niet te willen stond hij aan mijn kant, ik moest het tenslotte ook zelf ondergaan.

    Baal soms ook wel eens dat we voor de nipt hebben gekozen.
    Hadden we dat niet was er ook niets aan de hand nu..
    Maargoed bij eerste dochter ook gedaan en toen gelijk een positieve uitslag, dus hoopte dat dat nu weer zo waso_O

    En wat zou je trouwens doen als de eventuele vruchtwaterpunctie wel iets aantoont? Die vraag heb ik mezelf heel vaak gesteld..... en ik kon het niet over mn hart verkrijgen om de zwangerschap dan op dat termijn nog af te breken (was toen al rond de 18 weken geweest) Hielp ook bij de keuze wel of niet doen :)

    Hoop dat je eruit gaat komen met je man!
     
  7. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    Nou, we gaan inderdaad in ieder geval maar naar de gynaecoloog. Morgen de vk bellen dat ze de doorverwijzing mogen regelen. En dan kijken we na dat gesprek weer verder.
    Mijn man zijn eerste reactie is 'ik wil zo goed mogelijk weten waar ik aan toe ben' die van mij is, 'ik wil geen naald in mijn buik, maar wel zekerheid'
    Ik ben er rustig onder, we gaan het zien. Wat jij zegt @Paz over afbreken rond de 18 weken, daar ben ik het helemaal mee eens.. maar dat had ik ook al in een eerder stadium van de zwangerschap. Ik zou alleen over afbreken denken als een kindje niet levensvatbaar blijkt te zijn. In alle andere gevallen ben ik er van overtuigd dat wij in staat zijn om voor het kindje te zorgen, we willen alleen weten waar we aan toe zijn en ons kunnen 'voorbereiden' zo goed en kwaad als dat gaat. Daarom deden we CT bij onze dochters en de nipt nu.
    Maar goed we wachten dus nog even af. Nu eerst slapen, want ik ben kapot!
    Nogmaals heel erg bedankt voor het delen van jou verhaal, dat helpt!
     
  8. Monet

    Monet Bekend lid

    13 nov 2012
    586
    225
    43
    Mij werd (weliswaar om andere redenen) bij mijn 2e een vruchtwaterpunctie aangeraden maar heb dit niet gedaan. Puur om het feit dat ik echt niet het risico wilde lopen dat ik evt een miskraam zou kunnen krijgen daardoor van een gezond kindje. Had ook al genoeg ellende meegemaakt op miskramen gebied. Wel een hele uitgebreide echo rond de 12 weken in het AMC.
     
  9. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    Bedankt voor jou reactie @Monet

    Wij kunnen vanmiddag om 15.30 uur al bij de gyn terecht voor een gesprek. En dan kijken we weer verder!
     
  10. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Hoe is het gesprek verlopen?
     
  11. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    Het gesprek bij de gyn was goed, lief dat je het vraagt. Zonder garanties gaf de arts aan dat op de 20 weken echo trisomie 13 en 18 in de meeste gevallen kan worden uitgesloten. Down is niet goed met echo's op te sporen, maar dat zou voor ons geen reden zijn om af te breken. Na de 20wk echo kunnen we alsnog een vruchtwaterpunctie doen als daar iets uitkomt. De uitslag hebben we dan binnen 3 dagen.
    Ik heb wel vertrouwen en het voelt niet goed om zonder aanwijzing dat het mis is, zo'n punctie te doen, met de risico's. Dus dit is de beste keuze. Ik ben niet gespannen of gestresst ofzo dus wat dat betreft kan ik ook wachten☺ en maandag hebben we een extra echo vraag ik ook gewoon alvast of ze wat dingen willen/kunnen bekijken.
     
    Nuage vindt dit leuk.
  12. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Wat fijn zeg! Dat klinkt goed. En goed om te horen dat je jezelf ook zo rustig eronder voelt. Dat is in mijn ogen altijd een belangrijk teken.
     
    SanvVW vindt dit leuk.
  13. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Wil een mislukte nipt dan zeggen dat je grotere kans hebt op een afwijking? Bij E. was de nipt de eerste keer mislukt, maar gynaecoloog zei dat dat kwam omdat er nog niet genoeg DNA in mijn bloed zat.. We hebben toch wel 6 weken in spanning gezeten (ons labo werkt niet echt snel en moet je 3 weken wachten op het resultaat).
     
  14. SanvVW

    SanvVW Actief lid

    2 dec 2018
    307
    318
    63
    Vrouw
    @Roetje08 ja klopt. Als de Nipt 2 keer mislukt is er een bewezen hogere kans op een afwijking (wat ik heb gelezen in 2,7 tot 4,7 % van de gevallen waarin de nipt is mislukt is er een afwijking gevonden, maar ik heb ook wel 5%gehoord) Volgens onze gyn heeft dat ermee te maken dat de placenta bij een afwijking ook minder dna loslaat in het bloed van de moeder.
    De reden dat de nipt mislukt is dus te weinig foetaal dna in het bloed en dat kan samenhangen met een afwijking. Vandaar ook indicatie vruchtwaterpunctie in dit geval.
     
  15. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Best dat ik dat anderhalf jaar geleden niet wist.. alvast veel succes met je beslissing, maar hopelijk is er gewoon niets aan de hand natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina