NIPT of combinatietest

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Vrouw1982, 19 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Medio maart heb ik mijn eerste afspraak bij de verloskundige. Ik kreeg vandaag een ontvangstbevestiging met daarin het verzoek om te voorbereiding de informatie op de website: https://www.onderzoekvanmijnongeborenkind.nl goed door te nemen. Ik heb het meeste nu gelezen en vind de keuze tussen NIPT en combinatietest toch niet heel makkelijk. Daarom ben ik benieuwd naar jullie keuzes.

    Bij mijn zoontje hebben we de combinatietest laten uitvoeren. De NIPT was toen nog niet beschikbaar. Ik heb altijd geroepen dat ik bij een tweede NIPT zou laten doen, maar ik twijfel nu toch een beetje. De reden daarvan is ook omdat ik van de week nog een artikel heb gelezen over de combinatietest. Met NIPT wordt weliswaar meer gevonden (en het wel/niet en geen kansberekening), maar er wordt geen echo meer gedaan. Hierdoor worden afwijkingen zoals ontbreken van armen, benen of hersenen en open buik minder vaak vroeg in de zwangerschap gezien. Dit wordt dan pas ontdekt bij de 20 weken echo. De hoogleraar pleitte ervoor om standaard een 13 weken in te voeren en ik las zoiets dat dit in 2020 misschien gaat komen. Helaas kunnen wij daar niet op wachten.

    Ik ben erg benieuwd naar jullie keuzes. Voor mij staat al vast dat ik sowieso een van de twee ga kiezen. Natuurlijk wil ik dit ook nog met de verloskundige bespreken. Ben ook benieuwd wat zij daarover zullen zeggen.
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik kreeg bij de nipt wel een echo waarbij er uitgebreid gekeken is. Hier nipt gekozen, had weinig vertrouwen in een kansberekening.
     
  3. Kimberley92

    Kimberley92 Fanatiek lid

    27 jan 2017
    2.422
    2.715
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hier een de combinatietest gekozen vanwege de echo.
     
  4. Twirler

    Twirler Bekend lid

    19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Hier krijg je sowieso een termijnecho tussen de 11-13 weken. Maar dat is overal anders. Daarom hebben wij voor de NIPT gekozen. Ik hou van zekerheid ;)
     
  5. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Wij hebben voor de NIPT gekozen. Wel zonder nevenbevindingen. Toen we een goede uitslag hadden hebben we onszelf een echo cadeau gegeven. Ze heeft toen alle belangrijke onderdelen gecheckt waardoor we met een gerust hart de 20 weken echo in gaan.
     
  6. SophieSoHappy

    SophieSoHappy Bekend lid

    18 apr 2016
    696
    629
    93
    Vrouw
    Wij hebben voor de NIPT (zonder nevenbevindingen) gekozen en bij de termijn echo is het lichaampje ook goed bekeken. Met 15 weken hebben we dmv een pretecho het geslacht laten bepalen maar ook toen is alles nagekeken wat erg fijn was, zo we wisten dus bij de 20 weken echo al dat er wss niks uit zou komen.
     
  7. Indy89

    Indy89 Fanatiek lid

    19 dec 2015
    2.020
    681
    113
    Vrouw
    NIPT, bij de eerste gedaan in België, nu bij baby2 in NL.
     
  8. 78Sandra

    78Sandra Fanatiek lid

    16 feb 2013
    2.167
    363
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Ik heb bij mijn eerste in 2014 de combinatietest gedaan omdat de Nipt nog niet beschikbaar was in NL. Wel toen bedacht dat als de combinatie test slecht zou zijn om dan alsnog in Belgie de Nipt te laten doen.

    Nu zwanger van de 2e eindelijk en gekozen voor de Nipt....goede uitslag gehad 2 weken geleden. Morgen weer controle bij de vk en ivm verleden ook een extra echo, dus er zal morgen wel even goed gekeken worden hoop ik in aanloop naa de 20 weken echo,
     
  9. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit inderdaad, en met 16 weken nog een echo ivm de geslachtsbepaling dus een extra check op of alles er op/aan zit.
    Nipt geeft net wat meer zekerheid dan de echo.
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Bij zoon combinatietest laten doen. Nu heb ik geen idee. Kan beide? :roflmao: Eerst maar eens zwanger worden o_O
     
  11. Kerstvrouwtje

    Kerstvrouwtje Actief lid

    3 dec 2018
    115
    90
    28
    Vrouw
    Wij besloten om beide niet te doen. Simpelweg omdat het geen zekerheid geeft bij een positieve uitslag, er is dan namelijk nog steeds een grote kans dat de uitslag niet goed was. En tis toch een smak geld...

    Toch had ik eerder de nipt dan combinatietest gekozen, had ik het wel willen doen.
     
    Annedore vindt dit leuk.
  12. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Bij beide zwangerschappen alleen de 20 weken echo gedaan :)
     
  13. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Bij een niet-afwijkende uitslag is minder dan 1 op de 1000 vrouwen toch zwanger van een kindje met een van de drie aandoeningen waarop wordt getest. Ik vind dst persoonlijk niet een grote kans dat het toch niet goed is. Er is een kans, die is er natuurlijk altijd.

    Of bedoel jij de kans op andere aandoeningen dan de drie waarop getest wordt?

    OT: wij hebben gekozen voor de NIPT vanwege de hogere betrouwbaarheid. Tijdens de termijnecho zien ze ook armen/benen etc.
     
  14. Twirler

    Twirler Bekend lid

    19 jan 2015
    757
    3
    18
    NULL
    NULL
    Als je voor beide betaalt kan dat vast ;)
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    hahaha ja dat geloof ik meteen!
     
  16. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Bij de eerste en tweede combinatietest, nipt was er destijds nog niet. Nu voor een nipt gegaan en eerlijk? Ik had dit niet weer gedaan eerlijk gezegd. Echo is overgeslagen waar (net als in het artikel) toch e.e.a. Door niet gezien kan worden. Hier 2 weken in spanning gezeten tot ik gisteren zelf belde en ze toch de uitslag al hadden (grr). Alles is goed gelukkig, maar voor mijn geruststelling denk ik toch echt dat ik liever een combinatietest had gedaan achteraf.
     
  17. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    418
    63
    Vrouw
    Ik heb een nipt gedaan. Ook vanwege de leeftijd en minder risico's. Bovendien vond ik het prijsverschil (ongeveer 10 euro) tussen de testen te weinig om niet de nipt te doen.

    Overigens gewoon de (standaard) 12 weken echo gehad hoor. Die heb je immers ook nodig voor de datum bepaling en voor de zwangerschapsverklaring naar je werkgever.
     
  18. kikker1

    kikker1 Fanatiek lid

    22 jan 2011
    2.078
    879
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen van beide gegaan.
    Het leek ons een onzekere periode en bij mogelijke vondst van iets ga je een nog onzekerdere tijd in, daar de uitslag weer van zou qua timing niet veel schelen met de seo.
    Ook zouden wij niet gekozen hebben voor de punctie etc. dus we waren er, na goed inlezen, direct over uit.
     
    Annedore vindt dit leuk.
  19. harlene2014

    harlene2014 Fanatiek lid

    23 mei 2014
    3.426
    920
    113
    Haaglanden
    Hier 2x de combinatie test gedaan.

    Nipt zegt mij niet meer en geeft mij niet meer zekerheid een "gezond" kind op de wereld te zetten.

    Onze jongste heeft een aandoening die ook nooit met een nipt test gevonden zou worden.

    Weet niet hoe t nu is, maar 2 jaar geleden kon je na een "slechte" uitslag vd combinatie test een nipt doen.
     
  20. Vrouw1982

    Vrouw1982 Fanatiek lid

    17 mei 2012
    2.195
    464
    83
    Vrouw
    Dank je voor jullie reacties. Ik ben er nog niet uit. Ik ga het er met de vk over hebben en dan daarna samen met mijn man bepalen. Ik blijf het heel lastig vinden. Combi met echo en bij slechte uitslag door naar nipt is een optie, maar een kans van 1 op 201 bij bijv down is geen verhoogde kans en dan geen vervolgonderzoek terwijl bij kans van 1 op 200 wel. En wat dan...

    Ik krijg overigens wel een termijnecho met 12-13 weken, dus zal vragen of ze daar ook bij checken.
     

Deel Deze Pagina