Nipt?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door suusxoxo, 24 sep 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suusxoxo

    suusxoxo Bekend lid

    15 mei 2016
    587
    419
    63
    Hallo!

    Vandaag in t ziekenhuis uitleg gehad over de niptest en we weten nu eigenlijk niet zo goed wat we willen. Aan de ene kant willen we wel weten als er iets mis is, maar aan de andere kant is zo'n uitslag niet 100% en wat doe je met een negatieve uitslag? Lastig!
    Zijn er vrouwen die zo'n test hebben gedaan? En wat was voor jullie de keuze om het wel te doen?
     
  2. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wij hebben hem gedaan. Zodat we een keuze hadden of voorbereid waren mocht er een afwijking zijn.
    De nipt is vrij betrouwbaar, en mocht er een afwijking worden gevonden dan kan dat 100 % bevestigd worden door een vruchtwater punctie evt.
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  3. Izzie7676

    Izzie7676 VIP lid

    18 dec 2017
    5.793
    6.474
    113
    Vrouw
    Wij hebben t niet gedaan want zou er downsyndroom uit komen dan is t hier welkom, en de andere twee syndromen zijn al bij 14 weken duidelijk zichtbaar op een echo, dus we hebben ons 175 bespaard en een uitgebreide echo laten doen met 14 weken waar vooralsnog geen afwijkingen uitgekomen zijn. Geen nekplooi, open rug, klompvoeten, open schedeltje, afwijkingen aan maag hartje of nieren en blaas. Alles zag er voor nu normaal
    Uit. De 20 weken echo zal nog meer laten zien maar ik verwacht geen gekke dingen
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  4. linnie88

    linnie88 Actief lid

    6 aug 2013
    223
    10
    18
    Wij hebben de Nipt wel gedaan (medische indicatie).
    Ik ben zelf drager van translocatie 14/21 chromosoom (met 10-15% verhoogde kans op Downsyndroom.)

    Mocht er Down uit komen, we voorbereid zouden zijn op de komst. Verdere onderzoeken zouden we dan ook niet willen zoals vruchtwaterpunctie/vlokkentest.

    Uitslag was goed.
     
    Ysabella, Izzie7676 en suusxoxo vinden dit leuk.
  5. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    gedaan omdat die in belgie bijna volledig terugbetaald is, uitslag was goed
    als di niet terugbetaald was, had ik hem enkel bij slechte nekplooi ofzo gedaan
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  6. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    Ik kies er wel voor omdat ik. Graag voorbereid zou willen zijn. Bijna 4 Jr terug voor combinatie test gekozen. (speciaal naar België voor nipt vond ik iets teveel van het goede.)
    Volgende zwangerschap kies ik ook voor nipt.


    De combinatie test heeft mij 2x gerust gesteld. 1e keer met goede uitslag En 2e keer toen mijn 20 weken echo niet goed was en dit kon duiden op syndroom nog een keer. Want door de uitslag van de combinatie test zou kans wel heel klein zijn dat toch syndroom was. Vruchtwaterpunctie met extra risico's heb ik daarom niet gedaan.

    Thank God onze dochter was gezond (na nodige opstart problemen op de neonatologie)
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  7. poppetje77

    poppetje77 Fanatiek lid

    11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Wel gegaan, medische indicatie in combi met leeftijd. Volledig vergoed. Blij te weten dat alles goed is. De afwijking van onze eerste dochter kwam er niet uit maar die had lichamelijk en geestelijk gehandicapt geweest en het lichamelijke gedeelte hadden ze inmiddels al gezien.

    Of je het wil, hangt af van wat jullie keuze is als er iets uit komt. Is alles welkom of mag je vanwege geloofsbetuigingen niet af breken, is het niet nodig. Maar is voor ieder persoonlijk.
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  8. momim

    momim Niet meer actief

    Wij hebben ervoor gekozen om het niet te doen. Bij down willen we de zwangerschap niet afbreken en wil ik eigenlijk ook niet nu al veel stress hebben over alle mogelijke lichamelijke complicaties, mochten er dingen zijn dan zien we het op de 20 weken echo of bij de geboorte wel. (En eigenlijk wil ik dan ook helemaal niet de keuze krijgen om de zwangerschap afvte breken bij Down, maar als ik dat nu zou horen zou ik het wel serieus gaan overwegen ook al willen wij het beide niet). De andere twee trisomieen zijn zo afwijkend dat je die vaak al wel op de eerdere echo, naar in ieder geval met de 20 weken echo wel ziet. Zou rot zijn om met 20 weken dan pas de zwangerschap af te breken, maar gelukkig is de kans daarop maar minimaal (geen risicofactoren).
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  9. Mammamuis

    Mammamuis Fanatiek lid

    8 feb 2013
    1.031
    339
    83
    NULL
    NULL
    Wij hebben het wel laten doen vanwege mijn leeftijd. Ik had het bij down niet afgebroken, maar ik had het wel van tevoren willen weten. Lijkt me geen fijne verrassing in je kraambed. Daarbij had ik dan niet thuis willen bevallen. Ik was niet bang dat ik bij down minder van mijn zwangerschap zou genieten maar het geeft wel tijd en ruimte om jezelf en je naasten voor te bereiden denk ik. Gelukkig bleek hier alles goed.
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  10. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Wel gedaan. Bij ernstige afwijkingen hadden we het namelijk wel afgebroken. Dus hoe eerder jr het dan weet...
    Zou vooral zeggen, wat doe je met de uitslag? Je hebt na de 20 weken echo nog 20 weken om je voor te bereiden dus als t daar voor is zou ik t niet doen
     
  11. laurazoey

    laurazoey Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    4.485
    2.225
    113
    Vrouw
    twente
    Hier niet gedaan. Ook met de gedachte dat een kindje met down hartstikke welkom is en vanwege de 20 weken echo waar nog veel ontdekt kan worden :)
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  12. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Wij hebben het wel gedaan omdat wij bij een afwijking wel de zwangerschap zouden afbreken. Bij onze oudste de combinatietest gedaan en bij de jongste de NIPT.
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  13. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Niet gedaan. Ook al had ik bij de laatste twee qua leeftijd wel een risico. Ik ken iemand met een kind met down, onverwacht, en die had het ook niet willen weten. Erop voorbereiden is nogal een vaag begrip aangezien kinderen met Down nogal uiteenlopende beelden laten zien.
     
    Happymam en suusxoxo vinden dit leuk.
  14. Elinetjeee

    Elinetjeee Niet meer actief

    Ik heb gister deze vraag ook gekregen van verloskundige, maar ik heb er ook voor gekozen om deze tests niet te gaan doen, ik werk zelf in de verstandelijk gehandicaptenzorg en ik moet zeggen dat ik een kind met down prima kan hebben hier in huis :). Ik zou hier nooit mijn zwangerschap voor afbreken. Maar natuurlijk hoop ik op een 'gezond' kindje. Ik zou de keus niet willen hebben
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  15. Flamingo1990

    Flamingo1990 Niet meer actief

    Ik wil wel graag de NIPT gaan doen. In ieder geval om te weten wat ons te wachten staat en we daar onze keuze op kunnen baseren.
     
    suusxoxo vindt dit leuk.
  16. Lola1987

    Lola1987 Actief lid

    20 jul 2018
    472
    245
    43
    Vrouw
    Ik lees even mee!
     
    suusxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina