Nog steeds iedere 2-3u voeding 14weken

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door OrD, 25 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. OrD

    OrD Lid

    18 dec 2015
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heyla,
    Even situatie schetsen:
    Zoontje 14wkn, 7,2kg 67cm.
    Borstvoeding moeilijk op gang gekomen, uiteindelijk met tepelhoedje in gang gekregen. Ondertussen 4weken zonder hoedje.
    Eerste 4 weken+- 7voedingen, sliep na 1 maand al 6u door. Sinds hij ongeveer 6weken is vraagt hij iedere 2-2,5u om voeding, ook snachts. 1x per dag laat hij maximaal 4uurtjes tussen. Dit is rond 19u.
    Als hij drinkt begint hij meestal behoorlijk actief (al dan niet met gespartel) na max 5minuten veranderd dit naar slaapdrinken. Zuig zuig zuig zuig slik, voelt ook veel minder intens. Haal ik hem af wordt hij kwaad en vraagt hij binnen het uur opnieuw naar de borst (scenario herhaald zich dan). Laat ik hem verder "lui" drinken dan kan hij dit wel een uur volhouden.
    Heb eens een paar dagen alles afgekolfd om te zien of ik mss te weinig melk had. Telkens 70 - 160 cc / per 2u, ene borst veel meer dan de andere. Dit dronk hij allemaal op (vlotjes) wat een totaal gaf van 1,4liter per dag.
    Ondertussen ook eens flesvoeding gegeven omdat ik door vermoeidheid nx meer van melk had. Hij dronk vlot 240ml leeg en vroeg na 3u alweer om melk.
    Hij is tussin een vrolijke baby, geeft geen melk terug, zit wel heel graag bij mama. (lijkt me logisch als hij hier de helft van de dag ligt te drinken). Hij wil fopspeen alleen om in te dutten. Als hij wakker is interesseerd die speen hem niet, zit er dan ook meer op te kauwen ipv te zuigen.

    Wat kan ik doen om ergens een beetje meer tijd tussenin te krijgen? Is het normaal dat hij zoveel drinkt. In vergelijking met zn broer loopt hij nu al een maand voor op gewicht en lengte. Zijn broer had op deze leeftijd genoeg met 5-6x 180ml afgekolfde melk.
    Zit ergens ook wel met schrik dat mn productie zou wegvallen als ik niet vaak genoeg aanleg net omdat hij vaak zo lui drinkt.

    Sorry voor het leeswerk en alvast bedankt voor je tijd.
    Groetjes
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hier kunnen twee dingen spelen: enerzijds komt je kindje naar een leeftijd waar het gaat ontwikkelen: het heeft geen tijd meer om aan de borst te drinken want de wereld moet ontdekt worden! Slokje, slokje, slokje. afgeleid. Verder. Korte tijd later: o, toch nog honger. En zo kun je een dag voort ;) Spartelen, loslaten en opnieuw aanhappen, omkijken als hij wat hoort, en binnen 5 minuten klaar zijn horen hier bij.

    Het kan ook zijn dat je kindje niet een volledige voeding inneemt omdat het in slaap valt. Probeer dan dit te voorkomen: spoor hem aan om opnieuw met zuigen te starten als de pauze te lang duurt, als er nog maar 2 slokken genomen worden achter elkaar. Praat, aai over zijn bol, geef borstcompressie en kijk wat dit doet.

    Ook wil (met name bij het "vechten" en spartelen aan de borst) een andere houding nog wel eens rust bieden: meer rechtop, op je schoot tegenover je buik bijvoorbeeld, in de rugby houding en dan billen naast je op een kussen, dat soort dingen. Zo "zit" je kindje meer rechtop en heeft het meer zicht op de wereld en meer controle tijdens drinken.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina