Nog steeds in luier poepen en dit niet op de wc durven, TIPS

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mila24, 23 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Meiden ik wil graag tips!

    Mijn dochter van bijna 3 is hartstikke zindelijk qwa plassen, ze doet alles netjes op de wc of de pot.
    Maar poepen daar en tegen dat durft ze niet op de wc of pot te doen, dit houdt ze net zo lang op tot ze een luier om krijgt ( ze slaapt nog met een luier) dus soms houdt ze het een hele dag op.
    Ik heb werkelijk van alles geprobeerd om haar op de wc te laten poepen.
    Bij haar blijven zitten op de wc, lief zeggen dat ze op de wc moet poepen, boos zeggen dat ze op de wc moet poepen , met de luier op de wc zetten ( kreeg ik als tip van iemand) maar niks werkt.
    Wie o wie heeft voor mij een tip die gaat werken ?
     
  2. MissFlower

    MissFlower Fanatiek lid

    17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    persoonlijk zou ik wachten tot ze er aan toe is.. je kan ondertussen gewoon blijven probeer met een beloon methode maar het zal vanzelf komen.. nu kun je met haar afspreken dat als ze moet poepen dat ze dan even een luier om krijgt want ophouden is ook niet goed..
     
  3. Kisbaba

    Kisbaba Fanatiek lid

    23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Als ik je een tip mag geven! Laat het los! Laat haar maar, het komt vanzelf.

    M'n zus heeft dit probleem ook gehad met haar zoontje, hij was al bijna vier, en wilde alleen maar in z'n luier poepen. Twee maand voordat hij haar school ging, wilde ze hem graag op de wc laten poepen, maar hij durfde echt niet. Hij ging z'n poep dus ophouden.
    Tien dagen heeft dat geduurd! :confused: Hij werd er ziek van, kreeg koorts en was misselijk, beroerd, de huisarts moest er zelfs aan te pas komen. Hij kreeg een middeltje en binnen een dag kwam het er (in de luier) gelukkig uit!
    Dus ze was terug bij af.
    Toen hij een maand naar school ging, wou hij opeens zelf van de één op de andere dag op de wc poepen! M'n zus was sprakeloos, daar had ze zich nu zo druk om gemaakt.
    Nu istie zelf al vader van een dochtertje, en wie weet komt hij straks wel voor dezelfde problemen te staan. ;)
     
  4. marline1983

    marline1983 VIP lid

    11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    poepen is erg eng voor kindjes van die leeftijd op de wc
    mijn nichtje was al een jaar zindelijk en toen pas durfde ze op de pc te poepen want het voeld natuurlijk anders aan dan in een luier

    je kunt het idd proberen met een sticker methode

    ik zou hem zelf laten gaan en alleen zeggen als je poepje doet op de wc mag je een sticker plakken
    ik zou niet steeds gaan pushen dat ze het op de wc moet gaan doen het komt van zelf
    ga stickers kopen met je meisje en leg haar uit
    des noods maak je 2 blaadjes die je mooi tekend en de 1 is voor plasjes en de andere voor poepjes
     
  5. Diadeem

    Diadeem Fanatiek lid

    2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Ik weet dat een collega van mij stiekem een gat in een luier had geknipt die omgedaan had en toen op het potje gezet. Dat meisje vroeg om een luier als ze moest poepen, toen het zo gelukt was beloond het kind was vreselijk blij. Daarna geen problemen meer gehad.
    En anders nog even wachten, hier ken ik een jongetje dat ook vreselijk bang was. Die hield het zo lang op werd er ook hangerig van en op den duur ook ziek. Ze heeft er zelfs bij de poeppoli mee gelopen in het ziekenhuis.
     
  6. xaar

    xaar Actief lid

    31 jul 2008
    398
    0
    0
    Wij bouwden het langszaam op.
    Poepen in een luierbroekje, maar wel in de wc. Dus wennen dat het in die ruimte gebeurd en dat ie niet gezellig kan doorspelen.
    Toen de volle luier in de pot leeggooien, plons en doortrekken.
    We legden een stapel luierbroekjes op het toilet neer. Moet hij poepen dan moest hij zelf zo'n broekje aan gaan doen.
    Volgende stap is het broekje uitdoen. Niet als een luier het broekje openmaken maar hem laten zakken als een onderbroek.
    Dit is natuurlijk een vies gedoe. Zon volle luier laten zakken. En weer zelf laten leeggooien.

    Het werd zo'n gedoe dat hij ging inzien dat gaan zitten op de wc veel sneller, schoner en gemakkelijker was.
    Als je kindje er klaar voor is kan dit wellicht helpen om over de drempel heen te komen.
     
  7. loetje

    loetje VIP lid

    6 jun 2006
    7.366
    1.766
    113
    Met 3 jaar op de wc poepen is erg vroeg hoor...Het feit dat ze wacht tot ze een luier aanheeft met poepen geeft aan dat ze het wel al onder controle heeft, dus zindelijk is, maar de angst overheerst. Voor ons volwassen zoooo moeilijk voor te stellen, maar voor zo'n kleintje bittere ernst.

    Laat het los en laat het aan je meisje zelf over. Geef haar lekker een luier als ze moet poepen, ook als dat overdag is, zodat ze het niet op gaat houden, dat is hartstikke slecht. Je kunt de tips van hierboven opvolgen en haar wel op het toilet of potje zetten, maar als dat ook drama geeft, dan zou ik dat zelfs niet doen. Eerst moet ze weer vertrouwen krijgen, dat het echt niet erg is om haar behoefte in een luier te doen. Zodra ze eraan toe is, komt ze echt zelf wel. Mocht dat niet zo zijn, niet aan blijven modderen maar (proffecionele) hulp vragen..

    De 1 is nu eenmaal sneller dan de ander. Zelf ben ik nog steeds bezig om mijn zoon van 4 jaar droog te krijgen. In tegenstelling tot jou meisje poept hij al heeeeeeeel lang op de wc, al voor zijn 3e (is meer een uitzondering dan regel hoor), maar met het plassen wil het niet erg lukken. Het is echt met vallen en opstaan en het gaat steeds een stukje beter, dus het komt vanzelf wel goed denk ik..

    En geloof me, ik ben ook weleens hartstikke boos geworden, maar dat heeft totaal het tegenovergestelde effect. Op die manier raken ze het vertrouwen helemaal kwijt, helemaal in jou als moeder en dat is toch echt niet de bedoeling..

    Engelengeduld zul je moeten hebben en begrip voor zo'n kleine frummel, want wat is nou 3 jaar?
     
  8. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Geduld is de enige tip die ik je wil meegeven.

    kwebbel
     
  9. Smallville

    Smallville VIP lid

    1 jul 2006
    10.358
    0
    0
    ook hier tip geduld...

    Mijn man werd ook gedwongen vroeger.
    En wou toen helemaal nie tmeer poepen en hield het gewoon helemaal binnen, zolang mogelijk (week) ZO erg dat ie naar het ziekenhuis moest en daar 8 weken is geweest om weer te leren poepen.
     
  10. Kitty

    Kitty Actief lid

    10 nov 2005
    442
    0
    0
    Opvoeder-begeleidster
    Willebroek
    Mijn dochtertje van 28 maanden plast en poept op het toilet (wou nooit op het potje) Maar als ze een pamperbroekje aanheeft dan zal ze alles hier in doen. Dus doe ik haar dat zo min mogelijk aan. Weliswaar voor dutjes nog wel en dan is een keertje goed poepen ideaal om het dutje wat uit te stellen!

    Wat bij ons werkt is dat ze dan op de grote top mag duwen om door te spoelen. dan komt er ook veel meer water en is er eeng ezwaai naar de dikke drol die de grond ingaat!

    vind ze fantastisch!

    Alvast succes, maar zoals eerder gezegd. Is helemaal nog geen probleem op die leeftijd. Maar ik versta best dat je de opkuis van de poep wel beu bent :)
     
  11. mamsie85

    mamsie85 Actief lid

    14 dec 2008
    186
    0
    0
    verzorgende
    Alteveer
    Mijn zoontje is bijna 5 (april) en poept nog in zijn onderbroekje ook van alles geprobeerd. Het helpt alleen niets. Je wilt alleen zo graag dat je kind op de wc poept om pesterijen te voorkomen op school, maar jah als ie t zelf niet wil kunnen we niet dwingen toch?
     
  12. fioontje

    fioontje Fanatiek lid

    3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    zoon van een kennis van ons heeft dat tot zijn 12e gedaan..... :confused:
     
  13. lion78

    lion78 Lid

    17 jan 2009
    29
    0
    0
    Ieder kind is anders natuurlijk.

    Mijn dochter deed hetzelfde, ze vertikte het om op de po te poepen. Totdat ze bij mijn moeder aangaf te moeten poepen (kreunen, boos worden, op de grond gaan liggen), en mijn moeder haar een paar pepernoten beloofde als ze op de po ging zitten. Een wonder gebeurde; ze bedacht zich geen 2 keer, ging op de po en poepte een eind weg.

    De volgende dag bij mij hetzelfde verhaal, en daarna no problem. Ze was toen 2,5.

    Eigenlijk is het een verhaal wat niet eens bij mij (of mijn moeder) past. Ik ben erg anti-snoep, en al helemaal tegen het omkopen van kinderen mét snoep/koekjes e.d. Mijn moeder was vroeger hetzelfde (nu iets anders, oma hè).
    Het was gewoon toeval; we vonden mijn dochters zwakke punt, ze is nl. gek op eten.
    Het klinkt nogal cru allemaal, maar het ging uiteraard spelenderwijs en ongedwongen. Als ze op dat moment niet had gepoept op de po, had mijn moeder echt niet doorgezet. Soms is het even uitproberen... succes.
     

Deel Deze Pagina