Noodvulling eruit na wortelkanaalbehandeling, spoed?

Discussie in 'De lounge' gestart door ikkie97, 25 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Ik heb afgelopen week een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn kies, over 3 weken volgt deel 2.
    Nou is volgens mij zojuist de noodvulling eruit gegaan, het voelt in ieder geval als een gat en de randen van de kies zijn scherp. De kies zelf doet gelukkig helemaal geen pijn. Ook spoelen met koud water geeft geen pijnreactie.
    Ik kan natuurlijk maandag de tandarts bellen, maar kan het zolang wachten?
    Ik lees op internet dat die noodvullingen heel snel slijten en dat het daardoor soms lijkt alsof die eruit is maar dat het maar een laagje is. Maar dit voelt wel als een behoorlijk gat...
    Tandarts in de zaal?
     
  2. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.018
    5.163
    113
    Mijn noodvulling was erin gezakt, zat er dus wel nog in, maar met mijn tong voelde ik een gapend gat. Kon gewoon zo blijven zitten 2 weken. Het was een irritant gevoel, maar deed geen pijn.
     
  3. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.829
    1.677
    113
    Vrouw
    Ik zou, zeker als je geen pijn hebt, niet gelijk naar een nood tandarts rennen.
    Aantal x dag je mond spoelen met water om het schoon te houden en dan Maandag je tandarts bellen. Daar kan je vast snel terecht.
     
  4. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    Als het geen pijn doet, inderdaad schoonhouden middels spoelen en maandagochtend gelijk bellen voor een afspraak op korte termijn?
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.334
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De reden dat het geen pijn doet is omdat ze de zenuw dood hebben gemaakt. Dit is dus heel logisch en geen argument dat het wel kan wachten.
    Ik zou toch wel even bellen. Nu zonder noodvulling is de overgebleven kies veel gevoeliger voor bacteriën en rot, en dat voel je niet, want de zenuwen zijn dus dood. En afhankelijk van hoeveel ze hebben weg geboord is de kies nu zonder vulling ook veel zwakker. Je wil niet dat er met kauwen een stuk afbreekt.
    Ben geen tandarts hoor, dus kan het zeker mis hebben.
     
    Sado vindt dit leuk.
  6. Eikeboompje

    Eikeboompje Bekend lid

    7 sep 2017
    813
    489
    63
    Vrouw
    Ik zou ook om deze reden wel even bellen voor overleg. Juist, omdat de behandeling ook gedaan wordt om de wortelkanaal schoon te maken.
     
    Sado vindt dit leuk.
  7. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.444
    4.874
    113
    Vrouw
    Ik zou niet bellen! Komt ook omdat ik een hele slechte ervaring heb met zo’n spoedtandarts en je kan gelijk je halve salaris neerleggen:cool::o:.

    Vorig jaar had ik het ook. Ben er toen ook niet gelijk mee naar de tandarts gegaan. Zolang je er geen last van heb zou ik gewoon morgen bellen.
     
  8. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.945
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou maandag even bellen. Een kies rot echt niet weg na 1 dag ;)
     
  9. Loeki82

    Loeki82 Fanatiek lid

    9 apr 2012
    1.403
    835
    113
    Vrouw
    Heb ik ook gehad en het heeft langer dan 3 weken geduurd (ivm corona) voordat de wortelkanaal behandeling af was. Gewoon maandag bellen en langsgaan. Voor nu goed blijven poetsen/schoon houden.
     
  10. DisneyMama

    DisneyMama Bekend lid

    7 nov 2013
    727
    372
    63
    Ik zou ook maandag even bellen.. mijn man heeft 3 weken geleden een vulling verloren (van een kies die ook al een wortelkanaalbehandeling heeft gehad) en deze kies moet er nu hij de kaakchirurg uit. Dit kan pas in juni. Een vulling past er niet meer in, is deze te zwak voor, dus tot die tijd heeft hij een halve kies daar.. kon geen enkel kwaad aldus de tandarts.

    Voor deze ene dag zou ik mij dus geen zorgen maken, eventueel wel even goed naspoelen met water na elk eetmoment..
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Ik bel maandag even. Heb woensdag al een afspraak staan voor een andere vulling dus ga er vanuit dat hij dan ook wel naar deze kan kijken, maar zal voor de zekerheid even bellen
     

Deel Deze Pagina