longembolie

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Jnaine, 9 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jnaine

    Jnaine Nieuw lid

    9 sep 2007
    2
    0
    0
    Hallo,

    Ik ben 22 weken zwanger van mijn vierde kind en heb vorige maand een longembolie gehad. Hoe komt het dat mijn verloskundige mijn klachten niet herkende en mij weer naar huis stuurde na het meten van bloeddruk en urine? Ik heb van de longarts gehoord dat het doodsorzaak nr. 1 is onder zwangere vrouwen en dat het lettelijk levensgevaarlijk is als de klachten niet op tijd onderkend worden. Maar niemand in mijn omgeving, dus ook mijn verloskundige niet, had ook maar enig idee dat ik hiermee rondliep. Terwijl de klachten duidelijk waren: extreme kortademigheid na geringe inspanning, snelle hartslag ook in rust, haast niks kunnen doen, kuchen alsof je iets weg moet hoesten en (later pas) pijn bij diepe inademing. Ik zou ervoor willen pleiten dat niet alleen de verloskundigen alerter hierop zijn, maar ook zwangere vrouwen zelf voorgelicht worden over het hebben van een grotere kans op trombose en longembolie in de zwangerschap en waar ze op moey letten.
    Als ik niet zelf aangedrongen had op verder onderzoek, had ik 30% kans gehad dat ik het hier nu niet mee na kon vertellen!
    Janine
     
  2. Immie

    Immie Verloskundige

    17 dec 2006
    7.813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HI Janine,

    Wat vervelend voor je! En ik begrijp heel goed dat je daarom heel erg geschrokken en vind het goed van je dat je de symptomen opnoemt, zo kunnen andere zwangere vrouwen hier zelf ook goed opletten!
    Goed dat je voor jezelf bent opgekomen en ik ben blij dat je er nog bent!

    Imke
     

Deel Deze Pagina