Normaalwaarden dagcurve zwangerschapsdiabetes

Discussie in 'Gezondheid' gestart door bozoe, 26 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bij de 20 weken echo (19 weken 2 dagen) bleek dat de baby aan de forse kant is. Met name zijn buik valt ver buiten de curve. Vorige week weer een echo gehad en ditmaal ook fors vruchtwater en nog steeds een buikje dat buiten de curve valt waardoor zijn algehele groei nu op P98 zit. Sindskort weet mijn vader dat hij diabetes heeft en met eerdere kindjes op de P3 lijn is dit toch wel bijzonder en reden voor verder onderzoek.
    De OGTT is mislukt, ik kreeg het niet weg. Dus ik moet nu een aantal dagen een dagcurve prikken rechter kan ik nergens de normaalwaarden vinden gedurende de zwangerschap. Dit zijn mijn waardes nu

    Zaterdag:
    Nuchter 5,3
    1u na ontbijt 7,7
    1u na lunch 7,4
    1u na avondeten 6,4

    Zondag:
    Nuchter 5,2
    1u na ontbijt 6,6
    1u na lunch 7
    1u na avondeten 8,2

    Vandaag
    Nuchter 5,1
    1u na ontbijt 6,4
    1u na lunch 7,2

    Iemand ervaring of deze waardes gewoon goed zijn? Ik lees op internet verschillende dingen. Nuchter zou het onder de 5,3 moeten zijn en anderhalf tot 2 uur na eten onder de 7,8. Echter moet ik van de gynaecoloog prikken na een uur terwijl na twee uur je glucose pas op zijn hoogst zit las ik?
     
  2. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    bozoe en Orchid24 vinden dit leuk.
  3. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Het beleid kan inderdaad erg verschillen per ziekenhuis. Zijn deze waardes een uur na eten geprikt of 2 uur?

    Nuchter is bij ons ziekenhuis 5,3 en eronder prima. Je zit dus wel al rond de grens, maar nog net goed.
    2 uur na het prikken moet je 6,7 of eronder hebben dan zit je dus al paar keer te hoog.
    1 uur na het prikken is een andere waarde volgensmij moet je dan 7,8 of eronder hebben. Dan zit je maar 1x te hoog.

    Volg je al een dieet?Ik hield het drankje de eerste keer ook niet binnen, tweede keer wel en toen kwam er duidelijk zwangerschapsdiabetes uit. Ik moest toen meteen op dieet en vanuit daar de waardes in de gaten houden. De meeste mensen redden het met een dieet, maar hoe verder je komt in de zwangerschap hoe moeilijker het voor je lichaam word om insuline te reguleren. Met mijn dieet zit ik soms super goed en soms alsnog te hoog en dus word ik goed in de gaten gehouden of insuline nodig is.

    Ik vind je waardes vrij hoog, maar ik heb geen idee hoe je waardes zouden zijn als je een dieet zou volgen. Ik weet dus niet goed hoe ze nu bepalen of je zwangerschapsdiabetes hebt. Meestal ontstaat het ook tussen de 24-28 weken geloof ik. Ik kan me voorstellen dat aangezien de waardes wel allemaal vrij hoog zijn, dat je langer moet gaan curven en misschien toch al een dieet.
     
  4. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Deze waardes zijn een uur na het eten, dit heb ik als instructie meegekregen.

    Ik volg nog geen opgelegd dieet maar eet van mijzelf al voornamelijk koolhydraatarm omdat ik daar voor mijn zwangerschap mee bezig was. Het vervelende is dat ik echt een obsessie voor water aan het ontwikkelen ben. Ik heb de HELE dag dorst echt gewoon bijna paniekerig als er geen waterflesje in de buurt is.

    Ik vind de termijn zelf vrij vroeg al voor zwangerschapsdiabetes omdat je inderdaad leest dat het doorgaans tussen de 24 en 28 weken ontstaat. Ik moet morgen de waardes doorgeven aan de poli dus ben benieuwd wat dan de conclusie is.
     
  5. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Als je al koolhydraatarm eet vind ik je waardes wel hoog, met kanttekening dat ik geen idee heb hoe hoog mijn waardes zouden zijn na 1 uur.. En veel dorst hebben is wel echt een kwaal wat bij diabetes hoort, achteraf gezien heb ik het denk ik ook al vroeger ontwikkeld hoor. Je hoeft trouwens niet koolhydraatarm te eten, in het dieet komen genoeg koolhydraten voor alleen gaat het wel om wat voor een koolhydraten. Ze vinden het namelijk wel belangrijk dat je een bepaalde hoeveelheid binnen krijgt omdat je kindje dit ook nodig heeft.

    Een dag dieet bestaat bijvoorbeeld uit:
    -ontbijt: 2 volkoren boterhammen met 100% pindakaas of kipfilet of kaas als ontbijt met kop thee zonder suiker.
    -tussendoortje mag 1 stuk fruit zijn of groente of nog een volkoren boterham
    -lunch: 2 volkoren boterhammen met kipfilet of kaas of ei. Of zoiets als Brinta.
    -Tussendoortje: 1 stuk fruit of groente of nog een volkoren boterham.
    -Diner: volkoren pasta, zilvervliesrijst of 3 aardappelen (je kan eigenlijk alle andere koolhydraten wel vervangen door volkoren varianten) met voornamelijk groenten en vlees of vis.
    -Tussendoortje: handje noten of groenten

    water: 2 liter ongeveer.

    Vega vlees of schnitzel is vaak gepaneerd, paneren zorgt al snel voor veel meer koolhydraten. Ook soep en sauzen in verpakkingen zitten vaak toegevoegde suikers of veel meer koolhydraten. Vruchtensap is ook echt een suikerbom, sinaasappel is dus oke maar sinaasappelsap niet. Het gaat ook vooral om om de 2 uur eten en dus echt kijkt naar producten waar suikers en koolhydraten in zitten en waar reageer je op. En beweging kan ook veel doen. Geen fruit yoghurt etc tenzij er specifiek op staat dat er geen suiker in zit. Geen idee of je eetpatroon hier op lijkt hoor, maar als dat wel zo is en dat in combinatie met veel vruchtwater en groot kindje en diabetes in de familie.. denk ik wel dat die kans groot is dat je richting de diabetes aan het gaan bent..
     
  6. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Behoudens het koolhydraatarme dieet zijn het prima waardes.

    Je gevoel de hele dag dorst te hebben, komt iig niet van je glucosewaardes. Het "dorst hebben vanwege hoge suikerwaardes" ontstaat pas bij waardes vanaf de 13 ongeveer. Overigens begint het dan met veel plassen, omdat je lijf probeert zo de suiker te lozen, en is dan dehydratatie het gevolg daarvan, waardoor je veel dorst krijgt.

    Maar hoe koolhydraatarm eet je? Want voor zover ik weet is het wel nodig om koolhydraten binnen te krijgen in de zwangerschap (ik had een minimum van 150khd per dag), een langdurige blootstelling aan ketonen is niet goed voor de baby namelijk.
     
  7. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik ben gisteren gebeld door de arts en ze vinden de waardes net op het randje. Ik moet nu nogmaals 4 dagen een curve bijhouden om te zien hoe ze dan zijn.

    @1981Mama volgens de arts kan mijn dorst best daar vandaan komen. Denk dat het persoon verschillend is.

    Ik eet nog steeds wel wat koolhydraten maar beperk het voornamelijk tot de goede koolhydraten. Dus 1 stuk fruit, groenten en vlees voornamelijk en Optimel 0%, drinken alleen maar water. Voorheen dronk ik nog vaak een cola'tje of at ik flink wat chocola op een dag.

    Ik ga in ieder geval weer door met bijhouden en ben benieuwd wat de conclusie zal zijn.
     
  8. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is inderdaad pp verschillend, sommige mensen vanaf 12 en anderen vanaf 18-19.
    Ik denk dat je gynaecoloog het even na moet vragen bij de endocrinoloog of de diabetesverpleegkundige van het ziekenhuis want het kan echt niet van deze waardes komen ;)
     
  9. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ik had al zo’n vermoeden, hopelijk behoud je dagcurves binnen de grenzen! Succes in ieder geval!
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Vanuit mijn werk (wel ouderenzorg maar toch) word er altijd 2 uur na het eten geprikt. 1 uur na het eten zal het altijd hoger zijn? Iemand een idee waarom dit zo word gevraagd?
     
  11. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Helaas officieel de diagnose zwangerschapsdiabetes. Morgen een gesprek met de internist. Vandaag weer een groeiecho gehad en hij loopt nog steeds ruim voor op groei.
     
  12. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    balen! Maar goed jij en de kleine worden nu goed gevolgd en er komt een plan van aanpak!
     
  13. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik ben vandaag gestart met insuline. Ik moet 4 EH spuiten voor de maaltijd en 4 EH voor het slapen gaan:(
     
  14. Orchid24

    Orchid24 VIP lid

    19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    he jammer.. hopelijk daarmee wel onder controle te houden dan!
     

Deel Deze Pagina