Angst

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door -, 24 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

    Beste Mirjam,

    Eigenlijk weet ik niet zo goed hoe ik moet beginnen.
    Ik ben al een hele tijd bezig geweest om mijn kinder wens in vervulling te laten komen. Met behulp van de gyn is het uiteindelijk gelukt!! Ik heb nl PCOS.

    Nu ben ik bijna 20 wkn zwanger en ik ben als de dood dat er iets fout gaat. Het is zo erg dat ik gewoon van alles in me hoofd haal, dan denk ik aan down syndroom, waterhoofd, open ruggetje al dit soort rare ideeen spoken er door me hoofd.

    Ik ben 2 wkn geleden heel ziek geweest(griep) , nadat het beter ging heb ik de vk gebeld en gevraagd of ik nog een keer naar het hartje mag luisteren omdat ik me heel erg zorgen maak. Ze waren zo vriendelijk om mij de volgende dag te helpen.

    Ik heb op 13/03/06 afspraak voor een echo bij de gyn(20wkn echo).
    Ik maak me zorgen en vraag WEER steeds af of het goed gaat met me kindje en of het hartje klopt. 13/03/06 lijkt zo ver weg voor mij en die angst is soms zo erg dat ik soms nachtmerries heb.

    Het volgende probleem is dat ik op het moment blaasonsteking heb en slik axiomille 3x pd. Door deze onsteking benik me nog meer zorgen gaan maken.

    Ik heb hier op het forum verhalen gelezen dat sommige vrouwen hun kindje voelen bewegen toen ze 16,17, 18,19 wkn , HELPP!!! :cry: IK BEN 20 WEKEN EN IK HEB NIETS GEVOELD. Leeft mijn kindje? Alhoewel ik soms rare gevoel heb in me buik, heb het vermoeden dat me kindje beweegt(een teken van leven).

    Lieve Mirjam hoe kom ik van mij ongerustheid/angsten af. Ik ben pas op de helft van mijn zwangerschap en wil nu graag genieten van mijn zwangerschap. :)
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Hanan,

    je bent niet de enige die angst heeft in de zwnagerschap. Het is allemaal spannend en nieuw wat er met je lijf gebeurt, en veel dingen weet je ook niet totdat je kindje is geboren. Angst is echter niet nodig, omdat het in de meeste gevallen gewoon allemaal goed gaat. Daar moet je je toch aan vast proberen te houden.
    Het is normaal dat je je kindje nog niet voelt bewegen. In je eerste zwangerschap voel je de bewegingen voor het eerst tussen week 20 en week 22. Bij een volgende zwangerschap vanaf een week of 18. Het kan inderdaad wel eerder maar dat hoeft niet, dus dat is geen reden tot paniek. Ook de angst voor een kindje met een afwijking is niet nodig. Natuurlijk komt het voor, dat is een feit. Maar als jij gezond bent, en je bent jong zie ik, dan is je kans zo klein, dat je daar nu niet bang voor hoeft te zijn.
    Toch is angst wel iets dat reeël is en serieus genomen moet worden. Is er een reden waarom je bang bent? Met andere woorden, is er een onderliggende reden voor je angst? Soms is er iets dat helemaal niets met je zwangerschap te maken heeft, maar bijvoorbeeld iets van vroeger, dat zich nu vertaalt in angst voor van alles en nog wat, aangewakkerd door het nieuwe van de zwangerschap en de hormonen.
    Bespreek dit met je verloskundige, praat er met je partner en/of iemand anders over.
    Lees geen verhalen over dingen die mis gaan, bescherm jezelf daartegen.
    Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina