Novasure behandeling- ervaringen

Discussie in 'De lounge' gestart door trulyhappy, 25 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Ik heb ruim 2 jaar geleden een Gastric Bypass gehad, 50 kilo mee afgevallen.

    Ontzettend trots op, traject is prima verlopen, geen bijwerken gehad.

    Nouja.... Er is 1 ding:

    Sinds de GBP menstrueer ik heel heftig, daardoor ook last van flinke vermoeidheid, duizelingen en al een tijdje last van bloedarmoede/ijzertekort. Medicatie heeft dit tekort niet kunnen verhelpen.

    Vanmiddag met de huisarts gesproken en een aantal opties besproken hoe dit opgelost kan worden. Persoonlijk wil ik liever geen oplossing waar hormonen aan te pas komen, dus er blijven weinig opties over. Ze wees me op de 'novasure- behandeling'. Ik lees hier op internet best positieve dingen over.

    Ik ben benieuwd of 1 vd dames hier ervaringen ervaringen heeft met de novasure behandeling.... Mag ook via PB als dat prettiger voelt...
     
  2. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    @RoGiJuLi heeft een novasure gehad als ik het goed heb.

    Verder... In 2012 een gbp gehad chronische ijzer B12 tekort. Helaas dus ook echt een bijwerking van je gbp.

    Oplossing ijzerinfuse en B12 injecties.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bij mij staat er een novasure icm sterilisatie gepland. Ik zou half maart geholpen worden maar die werd afgezegd door corona. Nu werd ik vorige week gebeld voor afgelopen dinsdag maar toen had ik een andere geplande operatie dus kon ik niet. Nu zal het ergens begin/half juni worden. Volgens de gynaecoloog heeft het alleen maar voordelen. Is de kans dat ik hierna nog menstrueer of menstruatie klachten heb minimaal. Enige nadeel is dat je echt niet meer zwanger mag worden. Schijnt gevaarlijk te zijn. Maar daar zal ik met de sterilisatie geen last van hebben.
     
  4. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Thanx voor je reactie.

    Irritant al die bijwerkingen hè..?! Ondanks dat de GBP natuurlijk ook veel heeft opgeleverd....!

    Gelukkig zijn mijn overige waardes wel goed..

    Ik weet dat ijzerinfuus ook een oplossing is, maar volgens mij wil de huisarts de (mogelijke) bron vd bloedarmoede aanpassen (de heftige menstruatie) ....
     
    Maan14 vindt dit leuk.
  5. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Bij mij is de novasure niet gelukt.... het apparaat waarmee het gedaan wordt kon niet uitgeklapt worden in mijn baarmoeder. Onduidelijk waarom dit zo ging. 10 weken na de mislukte ingreep is mijn baarmoeder verwijderd.
     
  6. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Ooow, spannend, dat is al bijna!
    Ga je onder algehele narcose of krijg je een roesje? Is het gebruikelijk om het icm een sterilisatie te doen?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  7. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ook bij mij is de novasure niet gelukt (had hem ook tegelijk met sterilisatie).
    Mijn menstruaties werden juist heftiger en ik had ook ineens last van tussentijds bloedverlies.

    Eind sept 2018 de novasure gedaan. Iov de gyn 3 cycli afgewacht.
    Eind december 2018 besloten de baarmoeder te verwijderen.
    Dit is op 21 januari 2019 gebeurd.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Ik ben ook flink afgevallen en nog altijd op gewicht wat volgens de bariatrische chirurg heel knap is na zo veel jaar.

    Maar weten de reden dat ik zo slank ben en blijf ook. Ik heb hypoglykemie door de gastric bypass en word van bijna alles wat ik eet ziek door hypos. Nu tijdens de zwangerschap erger als normaal.

    Zou je een tijd niet evt aan de pil kunnen om te zien of je heftige menstruatie echt de boosdoener is? Al is het natuurlijk anders ook wel een fijne oplossing mocht alles goed gaan om zo blijvend niet tot minder te menstrueren maar het is natuurlijk toch een ingreep/operatie.
     
  9. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Ooow, dat kan dus ook...! Hmmm... Is het verwijderen vd baarmoeder een heftige ervaring geweest...? Klinkt namelijk best ingrijpend...
     
  10. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Narcose, ze verwijderen namelijk mijn eilijders via een kijkoperatie.
    Nee is niet gebruikelijk volgens mij maar ik weet dat ik geen kinderen meer wil en wil ook geen hormonale anticonceptie. Daarnaast heb ik al sinds mijn 14e heel veel last van mijn menstruatie. Ik ging met de vraag voor baarmoeder verwijdering naar de gyn toe maar die wil eerst dit proberen. Mocht ik hierna niet van mijn menstruatie klachten af zijn dan mag alsnog de baarmoeder eruit. Maar die ingreep is zwaarder dus het liefst eerst de lichte optie proberen.
     
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik lees dit steeds vaker. Als jij het over mocht doen zonder te weten dat de novasure niet zou werken. Had je dan meteen voor baarmoeder eruit gegaan? Of is dat je zwaar tegen gevallen qua herstel?
     
  12. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63

    Ooow, dat kan dus ook... Dat het nog heftiger word.... Brrr, ik moet er niet aan denken.... Is de ingreep an sich je mee of tegen gevallen?
     
  13. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63

    Ooow, op gewicht blijven is idd knap, helemaal na 12 jaar... Ik merk nu het kantelpunt..... Ik ben iets aangekomen, moet er voor gaan waken dat di niet verder gaat.... Maar die hypo's is ook naar zeg!

    Ik wil écht niet aan de pil, voelt voor mij echt niet goed... ! Dus daarom mezelf maar eens verder verdiepen in opties....
     
  14. trulyhappy

    trulyhappy Bekend lid

    1 jun 2013
    530
    300
    63
    Begrijp dat ze eerst een lichte ingreep willen doen.... Zie je er tegen op? Of valt het mee?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ik zou het idd gelijk hebben laten verwijderen, mits de afloop daarna anders zou zijn gegaan als het nu ging ;).
    Het herstel ging prima overigens, al heel snel van de pijnmedicatie af.
    Ik luisterde gewoon goed naar mijn lichaam.
    Echter na dik 2 weken begon ik ineens uit het niets te bloeden (zonder pijn oid).
    Dit werd steeds erger, waardoor het snel erg slecht met me ging. Zo slecht dat ik mijn moeder 112 heb laten bellen (ze was bij mij om mij naar het zhuis te brengen).
    Ze hebben me met de ambulance opgehaald. Ik was inmiddels al zoveel bloed verloren dat het bijna een half uur duurde voor ze een infuus konden aanleggen (aders extreem dun). Maarja, het kwam er dan ook met golven en grore stolsels uit.
    In het zhuis gingen ze me opnieuw opereren om te kijken waar het vandaan kwam, maar op de holding viel ik zowat weg waardoor ik met spoed ben weggereden naar de ok.
    Uiteindelijk ben ik bijna 4 liter bloed verloren en moest ik 2x een bloedtransfusie (de ochtend na de operatie en diezelfde avond weer).
    Tijdens de 2e operatie bleek er een bloedader te zijn gesprongen wat het inwendige bloeden veroorzaakte. Gelukkig was het niet verder mjjn buikholte ingelopen.
    Typisch risico van (elke) operatie en er was dus niks verkeerd gegaan tijdens de verwijdering zelf.
    Stomme pech dus, maar zeer beangstigend.

    Herstel begon overigens wel weer van voor af aan helaas, mede ook door mijn lage hb en de tijd dat het duurde voordat dat weer goed omhoog was.
     
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Nee totaal niet. Ik ga voor nekklachten elke 3 maanden onder narcose. Dat vind ik heerlijk, dat zo in slaap vallen. En het herstel en de napijn zal vergeleken mijn nek ook reuze meevallen, als ik al napijn heb. Dus ik ben vooral ongeduldig tot het eindelijk kan, dan ben ik hopelijk voor eens en altijd van die rottige menstruaties af.
     
  17. Poro

    Poro Actief lid

    5 feb 2011
    396
    177
    43
    Ik heb een jaar of zes geleden een Nova sure behandeling gehad en ben heel erg tevreden. In het begin had ik wel last van bloedingen maar nu helemaal niks meer alleen af en toe wat bruinverlies. Echt zo’n verbetering!
    Ik heb het met plaatselijke verdoving laten doen maar dat is geen aanrader. Ik geloof dat ze het hier in het ziekenhuis nu ook onder narcose doen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Wow wat eng, en blij dat je een ambulance hebt laten komen en niet zelf of met je moeder naar het ziekenhuis bent gereden.
     
  19. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    De novasure ingreep is mij meegevallen, net als de sterilisatie.
    Na 2 dagen buikpijn liep ik alweer gewoin rond :)
    Als je niet meer aan de pil wilt, zal je wel iets anders moeten verzonnen om niet meer zwanger te worden, want dat wordt na een novasure sterk afgeraden ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.609
    15.072
    113
    Nabij Utrecht
    Ja daar ben ik ook zeer blij mee.
    Het was idd een zeer nare ervaring, vooral op de holding.
    Jezelf voelen wegzakken is geen pretje. Net als racen doir het zhuis op je ok bed met 6 verplegers om je heen en alles wat erbij kwam kijken.
     

Deel Deze Pagina