Nu zwanger van een tweeling

Discussie in 'Zwangerschap clubs' gestart door Knokke, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    @manonniii Ja fijn hè dat het minder warm is! Oeh, leuk geslachtsbepaling in het vooruitzicht, spannend! Hoe zijn de verhoudingen nu bij jullie thuis? Als jullie die echo hebben, zijn onze meisjes er net! Echt een gek idee zeg! Heel leuk en spannend.
    Ik ben ook bekend met cervixmeting, brand los?

    @LIX Welkom & gefeliciteerd! Jullie hebben ook een hele geschiedenis achter de rug zie ik. Mooi kado om dan een tweeling te krijgen hè? :D En ook een-eiig zie ik! Bijzonder hè! Wij wisten niet dat dat kon totdat het ons overkwam. Hoe verloopt je zwangerschap tot zo ver?

    @Virgo78 Jeetje, dat was schrikken lijkt me? Fijn dat het nu wel stabiel is! Lastig hè rust houden.. Zeker als je nog een aantal weken moet! Dan had je je verlof wel anders voorgesteld.. Tenminste, dat geldt voor mij in ieder geval.. Sinds 28 verplichte rust, terwijl ik nog veel leuke plannen en ideeën had, maar helaas! Alles voor de meisjes natuurlijk :) Kom je de dagen een beetje door?
     
  2. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    @Ruubs het is pure mindfuck om 4 jaar bezig te zijn en dan ineens een tweeling te verwachten! Eerst moest ik even wennen, had mezelf nooit voorgesteld met meer dan twee kindjes. Nu vind ik het echt helemaal fantastisch!
    Buiten extreme misselijkheid en vermoeidheid gaat de zwangerschap goed. Helaas speelt wel m'n oude rugklacht juist nu op dus ik doe echt rustig aan. Werk momenteel ook maar halve dagen.

    Voor jou schiet het aardig op! Ga je natuurlijk bevallen?
     
  3. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Kan me voorstellen dat het idee even wennen is als je er al eentje heb rondlopen. Hoe reageert jullie dochter erop? Leuk dat ze leeftijd heeft dat ze het allemaal goed meekrijgt lijkt me!
    Goed dat je halve dagen bent gaan werken. Het wordt nog zwaar genoeg! Heb je geen medicatie gekregen tegen de extreme misselijkheid?

    De dames liggen allebei met hoofdje naar beneden en eentje is sinds 2 weken helemaal ingedaald, dus het wordt een natuurlijke bevalling! Mits er geen complicaties optreden natuurlijk. Datum voor de inleiding is gepland. Erg spannend! Kan me nog niets bij voorstellen bij zo'n bevalling en daarna 'ineens' moeder zijn van twee kleintjes..
     
  4. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Fijn dat je natuurlijk mag gaan bevallen!

    Onze dochter vindt het helemaal het einde
    Ik had heel veel verdriet van het grote leeftijdsverschil. Nu het er ineens twee worden vind ik dat een stuk minder erg. Ze heeft het er continu over dat ze wil helpen enzo
     
  5. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Dat kan ik me voorstellen maar daar zal je straks inderdaad de voordelen van ondervinden! Hopelijk verzacht dat het verdriet.
     
  6. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Zeker :)
     
  7. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    #2287 manonniii, 16 jun 2017
    Laatst bewerkt: 16 jun 2017
    @Ruubs We hebben nu een dochter. Stiekem zou een jongen erbij wel leuk zijn. Maar we denken beide dat het twee meisjes zijn. 33% kans he . Wat spannend voor jullie nu zeg. Wel heel fijn dat je natuurlijk mag bevallen.

    @Virgo78 Jeetje dat is wel ineens schrikken zeg. Hoe rustig is rustig aan doen? Doen ze de meting standaard elke zoveel weken? Ik heb 2 keer een lisexcisie gehad en ben benieuwd of dat nog ergens invloed op heeft. Kan er zo niets schrikbarende over vinden.

    Cervixmeting... gebeurt alleen dmv echo toch? Wanneer moet je gaan opletten?
     
  8. Ruubs

    Ruubs Bekend lid

    27 feb 2015
    976
    254
    63
    Vrouw
    Bij mij is de gyn begonnen met inwendige echo's toen ik veel harde buiken begon te krijgen. Ze heeft toen 2 weken achter elkaar gemeten en daarna 2 weken niet omdat het ook verkorting kan triggeren zei ze. Vandaag heeft ze weer gemeten omdat de ctg harde buiken liet zien die iedere 5 minuten terugkwamen. Bmm van 0.8 cm nu. Erg spannend..

    Bij een tweeeiige tweeling heb je 50% kans op een j/m twin en 25% op j/j en dan natuurlijk ook op m/m heb ik een aantal keer gelezen. Grote kans dat er een jongetje bij zit dus! Leuk!!
     
  9. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    oh 50%. dat wist ik niet!

    hier straks met de maandelijkse controle, ben dan 17 weken geloof ik, voor het eerst. Hoe verder de planning is geen idee.

    0.8 is inderdaad wel spannend zeg. hopelijk blijft het nu gewoon rustig.
     
  10. Mommy91

    Mommy91 Actief lid

    12 dec 2016
    294
    11
    18
    Vrouw
    Ha meiden,
    Ben ik ook weer eens. ☺️

    Inmiddels de 30 weken gepasseerd! Zo blij mee.
    Cervixmetingen veel ervaring mee. Mijn zoontje kwam met 30+5 vanwege korte bmh en toen kwam bevalling dus op gang.
    Nu uit voorzorg een pessarium gekregen om dat hopelijk te voorkomen.

    Hier is het ook twee-Eiig en weten de geslachten niet. Ben heel benieuwd. We hebben nu een meisje en jongen en een vlindermeisje. Mijn voorgevoel zegt jongen/meisje of meisje/meisje.

    Weet iemand nog een leuk zinnetje/gedichtje voor op geboortekaartje voor een tweeling?
     
  11. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    hopelijk blijft de boel nu "dicht" tot het de juiste tijd is. Ik zou er denk ik erg onzeker van worden. We gaan het wel zien 4 juli de eerste meting.

    ben benieuwd of je voorgevoel klopt. Hier denk ik ook meisje/meisje. zou wel handig zijn met spullen maar shoppen voor een jongen vind ik ook geen straf :)

    eergister een half uurtje in de zon gezeten en gelijk flink verbrand. had ik normaal echt geen last van. gek zwanger lijf. vandaag maar braaf in de schaduw gebleven. het is hier 30 graden bleh
     
  12. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Ik wil bewust geen cervix metingen laten doen. Ik ben zelf medisch onderlegt en heb de richtlijnen van de nvog gelezen. Daaruit maak ik op dat het effect van alle interventies nog helemaal niet zeker is. En ook dat cervix meting lang niet altijd alles zegt.

    Na een lange medische molen wil ik zo min mogelijk polenaise aan mijn lijf en zo min mogelijk onderzoeken die me mogelijk (onnodig) angstig en onzeker maken. Maar het scheelt misschien ook dat mijn dochter bleef zitten en de bevalling uiteindelijk pas in gang kwam nadat ze kunstmatig de vliezen braken met 41+5.

    Zijn er meerdere dames die geen cervix meting laten doen? En voor de dames die het wel doen, doen jullie allemaal mee met de studie omtrent cervixmeting?
     
  13. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Ik kan zaken zelf vrij nuchter bekijken gelukkig en schiet niet zo snel in de paniek. Ik vind het wel fijn om te weten hoe het er voor staat ookal valt er niet direct een gevolg aan te koppelen. Stel dat ik wel een verkorte cervix heb dan ga ik het sneller rustiger aan doen maar dat is dan meer omdat ik mij daar dan zelf wat prettiger bij zal voelen.

    Ik hen geen idee of er een onderzoek aan vast zit. Dat hoor ik wellicht in het gesprek voorafgaand aan de meting.

    Wat doe je in de medische wereld als ik vragen mag?
     
  14. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Voorheen was ik ook veel nuchterder, de afgelopen 4 jaar hebben diepe littekens achtergelaten.

    Ik ben radiodiagnostisch laborant in een traumacentrum, dus breed medisch opgeleid aangezien ik alle soorten patiënten met alle soorten aandoeningen tref.
     
  15. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Ja dan weet je (te) veel over bepaalde zaken. Dat heb ik zelf ook wel eens.
     
  16. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Idd, en gewoon zelf heel veel ellende meegemaakt op medisch gebied...vertrouwen is weg dat men naar me luistert en met me samenwerkt...

    Wat doe jij in de medische wereld?
     
  17. manonniii

    manonniii Actief lid

    4 jun 2014
    117
    3
    18
    Verpleegkundige
    Arnhem
    Vervelend dat je die ervaring hebt. Hopelijk gaat het nu anders voor je. Wel heftig dat het vertrouwen weg is zeg.

    Ik ben verpleegkundige. Probeer gewoon uit te gaan van mn eigen ervaring en gevoel en niet van wat ik allemaal gezien heb en weet ;)
     
  18. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Da's idd het beste :)
    Voor nu lijkt het zkh waar ik nu loop echt oog voor me te hebben. Ik hoop dat het vertrouwen weer kan gaan groeien...
     
  19. Virgo78

    Virgo78 Lid

    9 okt 2016
    13
    0
    1
    Vrouw
    Manager Laboratorium
    Gelderland
    @Ruubs Ik had mij het allemaal inderdaad een beetje anders voorgesteld. De gyn had al gezegd dat ik er rekening mee moest houden dat je met een tweelingzwangerschap vanaf week 28 al thuis kan komen te zitten. Lekker naief zou mij dat niet overkomen. Met 27 weken zat ik dus thuis... o_O
    Gelukkig kan ik met mijn laptopje en telefoon nog een beetje werken, maar je staat wel behoorlijk aan de zijlijn met alles.

    @manonniii Ik heb ook 2x een lisexcisie gehad. Tijdens mijn eerste zwangerschap in 2015 wilden ze inderdaad vaak de cervixlengte meten ivm onderzoek. Helaas eindigde die zwangerschap na 16 weken met een miskraam en heb ik weinig kunnen bijdragen. Deze keer vertelden ze mij dat ze dat niet standaard meer doen. Met 23 weken hebben ze het toevallig 1 keer gemeten en toen was deze gewoon goed. Dat ze het met 27 weken nogmaals hebben gemeten kwam omdat het hoofdje van baby links zo diep in mijn bekken zat dat ze met de uitwendige echo de omtrek niet konden meten. Vandaar inwendig en dan kom je als eerste de bmm tegen.

    @LIX Aanstaande dinsdag wordt er nog 1 maal gemeten en wanneer er geen verandering is, wordt mijn bmm daarna niet meer gemeten. Ook de gyn wil geen onnodige stress veroorzaken. En een verkorte cervixlengte wil per definitie niet zeggen dat je een vroeggeboorte krijgt. Al ben ik wel blij dat ik het weet. Dit had ik nodig om een pas op de plaats te kunnen maken. Anders was ik gewoon lekker door gegaan met alles (full time werken en een verbouwing thuis). En ik ben bang dat de meiden dan echt te vroeg zouden komen.
     
  20. LIX

    LIX Fanatiek lid

    16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    @LIX Aanstaande dinsdag wordt er nog 1 maal gemeten en wanneer er geen verandering is, wordt mijn bmm daarna niet meer gemeten. Ook de gyn wil geen onnodige stress veroorzaken. En een verkorte cervixlengte wil per definitie niet zeggen dat je een vroeggeboorte krijgt. Al ben ik wel blij dat ik het weet. Dit had ik nodig om een pas op de plaats te kunnen maken. Anders was ik gewoon lekker door gegaan met alles (full time werken en een verbouwing thuis). En ik ben bang dat de meiden dan echt te vroeg zouden komen.[/QUOTE]

    Ik ga sowieso met 21 wkn halve dgn werken, alhoewel ik dat nu ook al doe ivm misselijkheid, braken en vermoeidheid. Met een meerling ga je tussen week 30&32 met verlof. Gezien het lichamelijk zware werk heb ik besloten om met 30 weken te stoppen...

    Wel fijn dat je thuis nog wat kan doen!
     

Deel Deze Pagina