Nuchtere waarde GTT 5.1 en nu doorgestuurd?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nina Sanders, 18 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Goedemorgen dames, afgelopen dinsdag was de uitslag van mijn nuchtere waarde 5.1 Verloskundige gaf aan dat dit een grensgeval was maar dat ze me wel doorsturen. Nu heb ik 27 augustus een echo en gaan we me bij de gynaecoloog bespreken hoe of wat. Ik lees hier heel veel dat deze waarde ‘normaal’ is, binnen de marges, en dat het opmerkelijk is dat ze me nu al doorsturen. Ik heb geen hoog bmi, geen hoge bloeddruk en ik voel me prima. Wel speelt familiaire belasting en afkomst (ras) mee vanaf mijn vaders kant. Tijdens mijn eerste zwangerschap trouwens ook geen afwijkende waarde gehad. Wat kan ik verwachten? Is het veel onnodige poespas?
     
  2. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Je krijgt waarschijnlijk een suikertest. Goed dat ze het checken. Ik snap alleen niet dat je gelijk naar de gynaecoloog wordt doorverwezen. Je zou denken dat ze eerst een uitslag van een suikertest afwachten. Is deze te hoog: dan naar gynaecoloog. Is deze normaal: dan blijf je bij de verloskundige.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Mijn nuchtere waarde was ook 5.1, heel netjes volgens de verloskundige. Normaalwaarde was tussen de 4-6. Met de suikertest zelf(nuchter) was ik 5.3 (of .4) en in het lab zeiden ze dat is goed nu mag je het drankje drinken. Helaas was die uitslag net niet goed (8.0) en ben ik de hele molen ingegaan. Het hangt volgens mij ook wel af welke test (merk) gebruikt word wat de referentiewaarde is. Nu moet ik regelmatig dagcurves maken en daar zijn de waarde van
    Nuchter: <5.3
    2uur na eten: <6.7
    Voor het slapen: <7.0
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Hee dat is gek. Ik heb juist de bloedtest gedaan ipv het suikerdrankje. Die hoef ik dus sowieso niet. Want als je nuchtere waarde 5.1 of hoger was, hoefde je zelfs niet de 2e keer bloed te prikken. Het is dus sowieso gezegd dat ik naar de gyn moet en een afspraak moet maken met de diabetes verpleegkundige. Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet zeurderig over komen want natuurlijk, als ze controles willen en me doorsturen ben ik de laatste die dwars gaat liggen. Het verbaast me wel omdat ik verder geen aanwijzingen heb en me goed voel.
     
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ter verduidelijking, er is dus letterlijk gezegd dat als ik de suikertest doe via de dagcurve ipv suiker drankje en de nuchtere waarde wijkt af of is een grensgeval (mijn situatie), dan is dat reden genoeg voor doorverwijzing.
     
  6. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Eigenlijk wel raar dat het per ziekenhuis/instelling wisselt met de waardes. Ik voel me verder ook prima, geen last van klachten maar toch een lichte verhoging. De waardes die ik noemde heb ik ook van mijn diabetisverpleegkundige gekregen

    Ik was 1 keer nuchter 5.4 en daar maakte ze een opmerking over. De rest was 5.3 of lager en dat was netjes volgens hun.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Nina Sanders vindt dit leuk.
  7. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Vind ik ook raar. Ik ga het de 27e ook gewoon even vragen. Een keer extra spieken naar de baby is natuurlijk nooit vervelend ;)
     
  8. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Ik heb eergisteren zelf een dagcurve moeten prikken (7x per dag). Nuchter moest ik onder de 5,1 blijven en 1,5 uur na de maaltijden onder de 7,2. Volgens mijn vk is 5,1 dus de grens nuchter, dus waarschijnlijk zou ik bij 5,1 ook doorgestuurd zijn!
    Maar daarnaast zijn natuurlijk ook je niet-nuchtere waarden van belang. Bij mijn eerste hebben ze pas met 32 weken ontdekt dat ik zwangerschapsdiabetes had omdat ze me alleen nuchter hadden getest en dat was steeds goed. Pas toen hij met 32 weken wel heel hoog in de groeicurve zat (P97) hebben ze mij een dagcurve laten prikken en bleek mijn suikerpiek na de lunch te zitten, maar doordat ik enkel ‘s ochtends was getest hadden ze het gemist en waren we er erg laat bij.
    Dus ik denk dat het goed is dat ze je nu laagdrempelig insturen, beter een keer teveel gecheckt dan te weinig. Waarschijnlijk zul je zelf een aantal dagen je waarden moeten prikken en een eetdagboek bij moeten houden
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    @kwebbelsnoes bedankt voor je reactie. Dan kan ik het wat beter plaatsen. Ik ben het zeker met je eens: beter te veel dan te weinig.
     
    kwebbelsnoes vindt dit leuk.
  10. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Een keer extra spieken naar de kleine is nooit erg ;) ik heb al een groeiecho gehad en ik ga er nog 1 krijgen. Mijn 20 wkn echo vond plaatst door mijn suiker in het Erasmus omdat ik een grotere kans heb op een kindje met afwijkingen. Super mooi beeld hebben ze daar. Alles was goed dus gewoon een uur lang liggen zwijmelen. Nu heb ik de pech dat mijn placenta aan de voorkant ligt en vlakbij de uitgang dus hop nog een extra echo met 30 weken en ik krijg zo ie zo met 32 en 36 weken een extra echo om de groei en de ligging van de kleine in de gaten te houden.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  11. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Bizar weer, ik zat met doe stomme oggt op 8.1 wurg.
    Maar ik moet nuchter dus onder de 5 zitten en na eten 1.5 uur overigens onder de 7.
    Lukt hier prima trouwens niks in Mn eetpatroon veranderd.
    Maar blijft gek dat ze overal andere waarden aanhouden.
     
  12. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.584
    10.773
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Hier ook weinig aanpassingen in mijn eten. Alleen sommige dingen met avond eten iets minder (rijst en aardappelen enzo) ach ik hou nu voor me dat ik straks geen zwangrrschapskilo's er af hoef te werken (tenminste dat was de vorige keer zo)

    Vind trouwens niet raar dat mijn lichaam.op die test reageerde, je krijgt gewoon minimaal 75gr suiker naar binnen gewerkt. Volgens mij reageert ieder lichaam daar wel op
     
    Nina Sanders en Siepie85 vinden dit leuk.
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Om die reden wilde ik dat drankje dus ook niet. Ik heb enorme emetofobie en als het met een dagcurve ook kan, dan is die keuze snel gemaakt. Dat drankje is niet in elk ziekenhuis protocol.
     
  14. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Hier precies hetzelfde. Moest de suikertest doen en had nuchter 5.1, dat is volgens de nieuwe richtlijnen (die in mijn ziekenhuis net diezelfde dag waren aangescherpt...) net te hoog. Na het suikerdrankje overigens wel goed, maar de nuchtere waarde alleen is al genoeg voor de diagnose zwangerschapsdiabetes!
    Ik moest naar de diëtiste en dagcurves gaan prikken. Vond het eerst maar onzin maar blijk toch wat vaker nuchter net iets te hoog te zitten, daarvoor gebruik ik nu ook insuline (alleen voor het slapen voor de nuchtere waarde, na het eten is bij mij altijd goed).
    Ik denk wel dat ze bij jou een suikertest willen voorstellen als volgende stap. Ik vond dat overigens erg meevallen! Was toen ook nog vaker misselijk s'ochtends maar geen last van gehad.
     
  15. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Nouja ik ga gewoon het gesprek aan de 27e en kijk wel wat eruit komt!
    Hoe werkt dat insuline spuiten? Heb je daar nog bijwerkingen van?
     
  16. Cil88

    Cil88 Niet meer actief

    Ik sta er eigenlijk van te kijken, dat het best verschilt per ziekenhuis.

    Hier is het nuchter onder 5.3 en na 1.5 uur onder de 7.
    Helaas nuchter en na lunch regelmatig te hoog. Ondanks dieet. Zelfs na lunch van 2 boterhammen schoot hij omhoog. Ik moet nu 2x insuline spuiten, snelwerkende voor de lunch en langzame voor het slapen. En dan 4x per dag suiker prikken.

    Nog 2 weken en dan is het klaar. En daar ben ik heel blij mee.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  17. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik denk dat je beter drankje kan doen, dan kan je het zeker uitsluiten. een dag curve is onwijs afhankelijk van wat je eet. Ik zelf eet bijv nooit brood, dus een dagcurve heeft dan al weinig zin.

    Ik zat bij mijn eerste zw ver onder alle waardes met gewoon prikken, zelfs aan lage kant, maar door mijn ivf traject en PCOS moest ik verplicht met 29 weken drankje doen, en ja hoor toch zw suiker! na drankje was mijn waarde 8.


    Deze zwangerschap zelfde, alleen moet ik zeggen dat ik ht nu einde zwangerschap aanzienlijk erger heb dan vorig keer helaas.

    Ik zou gewoon drankje doen (zo erg is het ook weer niet), en beter helemaal uitsluiten dan straks problemen krijgen bij bevalling of met kindje.want je hoeft echt geen klachten te hebben om het toch te hebben helaas:(
     
    Buurvrouw31 vindt dit leuk.
  18. Equivoque

    Equivoque Fanatiek lid

    9 apr 2017
    1.046
    878
    113
    Vrouw
    Insuline spuiten stelt niet zoveel voor hoor. Het naaldje is zo kort en dun dat je het bijna niet voelt. En heb er geen bijwerkingen van, het vervangt eigenlijk gewoon je eigen insuline.
    Maar zover is het bij jou nog niet! Eerst ga je meten en kijken of je iets met je dieet kan aanpassen. Pas toen ik 3x in een week te hoog had gezeten, moest ik beginnen met insuline.
    Oh ja, en ondanks dat de diagnose al gesteld wordt bij 5.1, is als je zelf gaat meten nuchter alles onder de 5.3 wel weer prima...! Het zit raar in elkaar... :o:
     
    Rox88 vindt dit leuk.
  19. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.822
    7.770
    113
    Amsterdam
    Eerlijk ze zijn juist bezig met onderzoek om te kijken of de afkapwaardes niet omhoog kunnen. Juist omdat het überhaupt al geen betrouwbare test is en daarom alleen voor diagnose zwangerschapsdiabetes wordt gebruikt. En ook vaak blijkt dat vrouwen die het net aan te hoog hebben daarna nooit afwijkende waardes in hun dagcurves hebben dus het achteraf gewoon überhaupt niet hadden.
    Als jij idd nu zegt elke keer heb ik normaal waardes zonder aanpassingen etc zou ik ook zeggen dus is je glucose tolerantie normaal.
    Ik heb het zgn ook geen dieet aanpassingen gedaan was ook niet nodig overigens. En geen enkele afwijkende waardes in Mn dagcurves.
     
  20. sumer93

    sumer93 Bekend lid

    17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    als ik "normaal" eet heb ik normale waardes ja,
    maar geef mij geen diepvriespizza of ontbijt met verse sinaasappelsap, croissantjes en witte harde broodjes, dan zit ik te hoog...
    en dat zijn dingen die een gezond lichaam ook makkelijk zouden moeten kunnen oppakken, alleen tijdens een zwangerschap bij mij helaas niet.
     

Deel Deze Pagina