Deze info kwam ik tegen van een site uit belgie, wel een nuttige tip vond ik. In belgie keken ze raar op toen ik de rauwkost op af, ik wist niet wat er bedoeld werd aangezien ik dit advies nergens in NL tegen ben gekomen. Eten als je zwanger bent [www.gezondheid.be] Desgevallend moet je nog wel uitkijken voor een besmetting met Listeria. De volgende raadgevingen zijn dan ook voor alle jonge moeders in spe belangrijk. Kijk uit met rauwe groenten en verse kruiden. Zij moeten altijd goed gewassen worden. zie ook artikel : Toxoplasmose zie ook artikel : Voedselinfecties Omdat je hiervan bijvoorbeeld op restaurant niet zeker kan zijn, eet je best geen rauwkost buitenshuis. Geef de voorkeur aan gekookte groenten. Groenten en fruit: rauwe groenten en fruit kunnen listeriabacteriën bevatten. Zolang het rauwe product niet bewerkt is, blijft de besmetting normaal gesproken zo beperkt dat het niet tot ziekte leidt. De van nature aanwezige andere bacteriën weerhouden listeria ervan zich te vermenigvuldigen. In gesneden rauwkost en salades is de kans op vermenigvuldiging groter, zeker bij bewaren. Door de groente goed te wassen verdwijnt de besmetting niet geheel maar wordt het aantal bacteriën wel minder.
Heb dit aan mij gyn voorgelegd want ik had het ook gehoord en die vond het klinklare onzin, gelukkig, straks mag je alleen nog maar soepstengels eten....
Staat anders ook op voedingscentrum.nl Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten alle groente goed te wassen Oppassen met: Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades > Waarom?: Idem: listeriabesmetting
rauwkost als ik m zelf maak is de groente eerst gewassen en als ik t uit een zakje haal dan was ik t ook. Maar dat was al een tik voor ik zwanger was. Ik was zelfs mn appel omdat ik dat vieze glanslaagje smerig vindt
Ik ga er toch echt van uit dat groente in een restaurant gewoon schoon is hoor. Ik heb mijn hele zwangerschap rauwkost gegeten... Het moet niet gekker worden.
Ik las 3 weken geleden ook al een keer zo'n berichtje ergens. Nou ik ben 34 weken zwanger en ukkie groeit als kool en is hartstikke gezond. En wassen, ja dat lijkt me logisch, maar dat doe ik met alle groente en fruit, ook toen ik niet zwanger was. Als we zo door blijve zoeken, is er indd niks meer wat we kunnen eten xxx
joh het is een tip hoor. je hoeft echt niet te reageren als je deze tip niet interessant vindt. TOPIC sluiten aub.
Ik heb er wel rekening mee gehouden tijdens mijn zwangerschap. Vond het helemaal geen bezwaar om er op te letten.