Ocs / intrusies

Discussie in 'De lounge' gestart door Kipkakel, 26 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Zijn er hier mensen bekend met OCS / intrusies? Na de geboorte van de kleine heb ik dit gekregen. Bijna 9 maanden nu. Ik slik inmiddels een hoge dosis antidepressiva, maar dit helpt niet voldoende. Ook ben in aangemeld voor dagtherapie 2 dagen in de week. Kun je hier überhaupt vanaf komen? Het verpest je hele leven.
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik heb het niet maar wel veel gehoord in mijn omgeving en ook wel ooit hier eens een topic over gezien.

    Lijkt me inderdaad vreselijk.
     
  3. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.523
    4.381
    113
    Yep, hier :) Maar wil mijn verhaal niet openbaar delen, weet niet welke bekende hier allemaal zitten hahah, je mag me gerust PBen :)
     
  4. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ik heb er mee te maken gehad, idd heel erg vervelend!! Super goed dat je in therapie gaat!
     
  5. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Gehad dus? Het kan dus overgaan? Hoe lang heb je het gehad?
     
  6. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Pb
     
  7. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Ja bij mij is het over gegaan. Ik weet niet de ernst van de intrusies bij jou, misschien dat ik het milder had, dat weet ik niet, maar ik heb het gehad in mijn zwangerschappen tijdens de eerste 4 maanden van mijn zwangerschap, daarna werd het langzaam minder, totdat de gedachtes weggingen. Ik heb wel al best lang ocd, maar de specifieke intrusies dus alleen in de zwangerschap. Waarschijnlijk is het bij mij getriggerd door de veranderende hormonen in combinatie met mijn ocd. Mijn therapeut heeft mij destijds een boek gegeven dat heette “duiveltje van de geest”. Dit boek geeft enorm veel herkenning voor als je last hebt van dwanggedachten/intrusies. Heel veel succes met de therapie!
     
  8. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Ik durf dat boek dus niet te lezen, bang dat m'n hoofd weer nieuwe gekke dingen verzint.
     
  9. Aries

    Aries Niet meer actief

    Ik had precies hetzelfde, ik was bang dat ik door de voorbeelden in het boek op nieuwe ideeën zou komen. Ik heb er nu helemaal geen last meer van. Niet dat ik nooit meer gedachtes heb, maar ze beheersen me niet meer.
    Wat bij mij vooral hielp was er met mijn man over praten. Ik had het nooit met iemand gedeeld omdat ik me schaamde en het liever ontweek om erover na te denken, maar door het te ontwijken werd het steeds erger. Er viel een last van m'n schouders toen ik het verteld had en alleen daardoor werd het al minder.
    Ik heb het boek gekocht, maar uiteindelijk niet eens echt gelezen. Ik vind het wel fijn dat het binnen handbereik staat voor als ik er behoefte aan krijg maar bij mij is het ineens snel over gegaan toen ik erover begon te lezen.
    Twee inzichten hebben daarbij erg geholpen: Enerzijds dat heel veel mensen het hebben en vrijwel niemand handelt naar die gedachten. En anderzijds dat het niet helpt om te proberen er niet aan te denken, dat is alsof je iemand zegt niet aan een roze olifant te denken. Mij hielp het om de gedachte juist heel erg uit te vergroten tot een belachelijk verhaal. Beetje als een boggart in Harry Potter bestrijden als dat je wat zegt. ;) Dus dat jij met de gedachte aan de haal gaat in plaats van andersom.
     
    Kipkakel vindt dit leuk.
  10. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Dat is inderdaad niet de bedoeling!
     
  11. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Wat herkenbaar! Bij mij hielp het ook door het te delen met mijn man. Mijn dwang gedachten vond ik zo raar en gek dat ik het alleen aan hem durfde te vertellen en uiteindelijk ook aan de psycholoog. Wat een opluchting! Er niet aan proberen te denken maakte het idd alleen maar erger en wat mij idd ook hielp was een citaat uit het boek en ook hetgeen wat mijn psycholoog zei, weet zo even niet meer exact hoe het in het boek stond, maar mijn psycholoog zei: hetgeen waar jij in je dwanggedachtes bang voor bent staat zo haaks tegenover hoe jij bent, dit zou je echt nooit in het echt doen. Mensen hebben vaak intrusies over dingen wat ze juist absoluut nooit zouden doen.
     
    Kipkakel en Aries vinden dit leuk.
  12. Pandora

    Pandora VIP lid

    18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik heb het gehad en ben er al 6,5 jaar 98% vanaf
    Nou ja...vanaf...het doet me niks meer
    Iedereen heeft intrusies namelijk
    Alleen "wij" zijn/werden er bang van
     
    Kipkakel vindt dit leuk.
  13. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Okay, maar ik heb dus een hele lastige intrusie wat me belemmerd in alles.
    Ik ben van nature een hele sociale vrouw, die graag ergens heen ging en veel visites en feestjes had.
    Dit durf ik niet meer doordat ik denk dat ik rare dingen ga zeggen.
    Ergens weet ik dat 't belachelijk is.
    In die 7 maanden is 't ook nog nooit gebeurd.
    Maar ik ben er zo zeker van dat 't gaat komen.
    Is dat herkenbaar zoiets?
    De gedachten aan mezelf of iemand wat aan doen heb ik ook gehad, die zijn nu nagenoeg weg.
     
  14. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
  15. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Maar wat als je gekke dingen zegt? Daar vergaat de wereld niet van. Is klein beginnen een idee... Eerst close familie... Gaat dat goed dan close vrienden bezoeken?

    Of denk ik nu te simpel.
     
  16. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.125
    2.852
    113
    Kipkakel vindt dit leuk.
  17. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Ik ben denk ik enorm bang voor controle verlies. Bij close familie kom ik alweer. Soms ook lastig.
     
  18. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Goed dat je weer bij familie komt. Dat is een flinke stap vooruit.
     
  19. koffie88

    koffie88 Lid

    23 nov 2019
    30
    40
    18
    Vrouw
    Heb je echt last van OCD/OCS of is er meer sprake van een sociale angststoornis of een gegeneraliseerde angststoornis?
     
  20. Kipkakel

    Kipkakel Lid

    8 jan 2020
    13
    0
    1
    Vrouw
    Ik denk een Gegeneraliseerde angststoornis maar die dwanggedachten dan?
     

Deel Deze Pagina