Omgangsregeling kind onder de 1 jaar.

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door demaco, 13 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Hoe hebben/hadden jullie de omgangsregeling bij kinderen onder de 1 jaar?

    Ik geef geen bv dus qua voeding is er geen enkele 'belemmering'.
     
  2. kleinvisje

    kleinvisje Niet meer actief

    advies bij kinderen onder het jaar (vaak onder 2 jr) is 1 dagje (opbouwend van uurtje naar halve of hele dag) per week / 2 weken.

    De reden hiervoor heeft niet met de voeding maar met de hechting en stabiliteit en gevoel van veiligheid te maken. slapen in een ander bed, ander huis zonder de primaire opvoeder is voor deze jonge kinderen vaak te moeilijk en staat een basishechting in de weg.

    zelf heb ik mijn zoontje 2 een nachtje laten slapen bij mijn ex onder het jaar en dat ging niet lekker. tijdje daarna is het contact te wisselend geweest waardoor ik aangaf dat hij ivm rust en veiligheid hij zoontje alleen bij mij mocht zien, contact is uiteindelijk helemaal verwaterd

    maar principe is iig tot 1 jaar (of 2) 1 dag per week (opbouwen dus) en daarna opbouwen tot 1 weekend per 2 weken aangevuld evt met een extra middag met avond per week. Dat zijn de gangbare omgangsregelingen
    co-ouderschap wordt meestal pas vanaf 6 jaar aangeraden of wanneer kinderen hier zelf voor kunnen kiezen.
     
  3. tweetie82

    tweetie82 Bekend lid

    24 jul 2011
    506
    0
    0
    NULL
    Hengelo
    Bij ons is de bezoekregeling om het weekend van vrijdagavond tot zondagavond en om de woensdag de middag en avond bij haar pappa. Die ging in vlak voor ze 1 werd.
    De mediator zei juist dat als een kindje minder dan een dag per week bij iemand is, er geen band opgebouwd wordt en dus eigenlijk elke week een bezoekmoment het beste is. Dit was wel algemeen, maar ook over onze situatie en Tess was toen 8 maand.
     
  4. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Ok, ja van dat logeren ben ik het eigenlijk niet mee eens.
    Een baby kan toch ook zonder problemen eens bij opa en oma logeren ofzo? Waarom zou het bij papa dan te moeilijk zijn?
    Het is maar net hoe je ermee omgaat.

    Maar goed, ex wilt enkel om het weekend. Ik heb al aangegeven dat de kleine man dan elke keer weer opnieuw kennis zou moeten maken omdat 2 weken gewoon te lang is. Maar hij weigert van zijn punt af te stappen.

    Zowiezo beginnen we met 1 nacht en 1 dag. Ook in die volgorde dus savonds halen en brengen. Daarna zal het om het weekend gaan worden. Alle andere dagen wilt ex voor zichzelf.

    Tja, ik ga mijn zoontje zijn vader niet ontnemen en als papa gewoon niet vaker wilt kan ik het moeilijk af dwingen. Beetje lastig zo. Morgen afspraak bij de advocaat.
     
  5. tweetie82

    tweetie82 Bekend lid

    24 jul 2011
    506
    0
    0
    NULL
    Hengelo
    Dwingen is inderdaad moeilijk. Daar zal het in ieder geval niet leuker van worden voor je zoontje. Zou gewoon eens kijken hoe t gaat, om t weekend. Hangt denk ik ook erg van t kind af, hoe het gaat. Tess heeft er weinig last van gehad, voor zover we dat kunnen merken natuurlijk. Die ziet haar pappa dan wel nog 1x extra een middag. Wens je veel succes!
     
  6. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Ja vooralsnog is hij wel een makkelijk mannetje, maar wel wat aanhankelijk naar mij toe. Papa heeft ook eigenlijk alleen voor hem gezorgd als het moest en ik er dus niet was.
    Maar ja, we gaan beginnen met 1 nachtje. Met de kerst 2 nachtjes, maar dan gaat hij vast ook naar zijn familie. Gaat dat goed dan gaan we over naar om het weekend. En zo niet gaan we weer terug naar 1 nachtje en een paar maanden later nog een keer proberen.
     
  7. tweetie82

    tweetie82 Bekend lid

    24 jul 2011
    506
    0
    0
    NULL
    Hengelo
    Klinkt alsof je er goed over na hebt gedacht. Succes!
     
  8. kleinvisje

    kleinvisje Niet meer actief

    is niet zomaar dat ik dat schrijf hoor
    gaat uit van de hechtingstheorien. tuurlijk kan een jonger kind ook wel eens logeren... maar dan is het dus ook echt logeren zeg maar
    zoals jullie zelf al zeggen.... een omgangsregeling met steeds slapen 1x per 2 weken kun je dus steeds zien als logeren en draagt niet bij aan de papa / kind band of hechting nog zo jong dus wordt het feitelijk gezien vaker geadviseerd dit niet te doen en het bij 1 dag per week te houden.

    Fijn dat het bij tweetie goed gaat, maar kinderen kunnen er (vooral 1e half jaar) ook heel verkeerd op reageren. Na of rond het jaar ontstaat ook "meestal" even een wat moeilijkere periode ivm eenkennigheid enz.

    Maar belangrijkste is ... blijf alert op signalen van je kind. niet alleen het huilen, maar ook onrust, juist passief gedrag etc. na bezoek (met slapen). En kijk hoe het gaat als je besluit de regeling in te zetten. Vooral als de papa niet zo enthousiast is.

    succes
     
  9. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Ja ik moet zowiezo mijn ogen erg open houden. Wellicht zal de advocaat er vandaag ook wel over beginnen. Maar hij wilt echt om het weekend. Anders kost het hem teveel van zijn eigen tijd. Tja, zo belangrijk is het dus blijkbaar niet voor hem. Maar goed. We gaan gewoon opbouwen naar 1 weekend per 2 weken en ik zal wel zien hoe het gaat.
     
  10. fontana

    fontana Fanatiek lid

    1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    ik heb co-ouderschap en eigenlijk ging demi al meteen mee toen ze 5 maanden oud was. Daarvoor ging je af en toe een nachtje. Ze is nu ruim een jaar en zij en haar broer zijn er voor mijn gevoel niet minder van geworden. Goede band met mama maar ook met papa en dat vind ik wel heel belangrijk. Dat ik mijn kids met een smile op t gezichtje mee geef en dat ze zwaaiend roepen doeii mama tot snel.
    T is maar net wat je gevoel je ook ingeeft. En altijd je kids in de gaten houden, als ze t in het begin niet goed hadden gedaan, veel huilen of iets dergelijks dan hadden wij ook de afspraak dat we dan rustiger aan zouden doen of het terug zouden draaien.
    succes
     
  11. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Mijn stiefzoontje was nét 1 toen zijn ouders uit elkaar gingen en heeft met zijn zusje steeds een coouderschapsregeling gehad. Daarbij speelt wel dat zijn papa ook daarvoor al de meeste dagen de volledige zorg had. Maar hij weet nu niet beter... Is een gezond vrolijk jochie.
     
  12. demaco

    demaco Fanatiek lid

    1 nov 2011
    1.426
    0
    0
    Hier is nu op papier vastgesteld om de week een weekend.
     

Deel Deze Pagina