onbetaald ouderschapsverlof of direct terug in uren in onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door koter, 29 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. koter

    koter Bekend lid

    19 mrt 2011
    684
    3
    18
    Beste allemaal,

    Ik werk nu wtf 0.8 in het onderwijs. Ik wil graag terug naar 0.6 maar twijfel nu aan de volgende 2 opties:
    1. Werktijdfactor deels ontslag aanvragen en dan 0.6 wtf in 1x
    2. Werktijdfactor deels ontslag aanvragen naar 0.7 en dan onbetaald ouderschapsverlof voor 0.1 opnemen (uitkomende op 0.6.)

    Voordeel is dat ik pensioenpremie blijf opbouwen over 0.7 .. echter, het pensioenfonds kan mij ook niet vertellen hoeveel mij dit gaat kosten extra. Netto zal het dan meer kosten dan als ik geen onbetaald verlof opneem. Heeft iemand een idee hoe ik kan berekenen wat het verschil netto is tussen 0.7 met onbetaald verlof voor 0.1 vs direct 0.6 werken? En welke voordelen muv de pensioen opbouw zijn er uberhaupt om onbetaald ouderschapsverlof op te nemen?
    Ik zie geen directe voordelen muv behoud en zekerheid van je werktijdfactor en je pensioen opbouw.
    Alvast dank voor jullie reacties!
     
  2. Lm2

    Lm2 Niet meer actief

    HR kan dat toch gewoon voor je berekenen?
     
  3. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Dit kan je toch laten berekenen? Bij ons (po) zijn er allerlei spreadsheets waarin je van alles invult en dan wordt het uitgerekend.
     
  4. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De voordelen heb je al genoemd inderdaad.
    En je kunt pro forma berekeningen aanvragen bij HR, dat zou ik zeker doen als ik jou was, zeker omdat je niet precies weet hoe de netto-verhoudingen dus gaan zijn.

    En check voor de zekerheid of je de mogelijkheid hebt om direct aansluitend aan je OV je contracturen aan te passen. In sommige CAO´s staat dat je eerst een periode terug moet naar je oude uren na OV. Andere CAO´s geven je de ruimte om eerst OV op te nemen en direct aansluitend ook je contracturen bijv naar beneden bij te stellen.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als je aansluitend aan je ouderschapsverlof je werktijdfactor naar beneden wilt bijstellen, moet je het aantal uren verlof dat je opneemt berekenen over je nieuwe (kleinere) werktijdfactor. Althans: dat was in 2010 en 2013 het geval bij mij (werk in het PO). Ik denk dat dit nog steeds wel zo zal zijn.

    Ik heb bij de jongste ook onbetaald verlof opgenomen. Deels om later weer terug te kunnen naar mijn normale werktijd. Maar inderdaad ook voor pensioenopbouw. Plus als je toevallig net in die periode in de ziektewet komt om arbeidsongeschikt raakt, wordt je uitkering nog berekend over 0,7 in plaats van 0,6. Je gaat er natuurlijk niet vanuit dat het nodig is, maar als het gebeurt is het dus iets gunstigere als je nog in je verlof zit dan wanneer je er al ontslag voor hebt genomen.

    Hoe het precies zit qua uitbetaling weet ik niet. Ik heb destijds mijn betaald en onbetaald ouderschapsverlof zo opgenomen dat ik echt volledig vrij was. Dus ik viel tijdelijk gewoon flink terug in inkomen.
     
  6. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Als het goed is kunnen ze dit bij personeelszaken voor je uitrekenen. Ik heb vorige week een mailtje gestuurd, want ik wil ook graag een overzicht van hoe het er straks uit gaat zien. Ik ben heel benieuwd.

    Voordeel is dat je meer zekerheid hebt, mocht er iets veranderen en je toch meer moeten/willen werken, heb je je uren nog. En je bouwt geloof ik ook nog vakantiegeld op over alle fte?

    Ik weet niet of dat voor jou ook geldt, maar ik heb ook nog gespaarde werkdrukverminderingsuren van de afgelopen 5 jaar (VO). Op mijn school kunnen die ook worden omgezet in verlof of voordeel rondom kinderopvang. Misschien de moeite waard om ook eens na te kijken?
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.153
    113
    Man in t MBO onderwijs had 1 dag 70% voor een jaar en toen 1 dag onbetaald verlof. Hij had dus zn oude FTE weer op kunnen pakken. Maar na dat tweede jaar besloot hij om alsnog voor 0.2 ontslag te nemen om zo 1 dag bij zn meissie te houden. Hij vond t belangrijker om een deel in haar leven te zijn dan enkel aanschuiven bij t eten en dr op bed te leggen. Alhoewel die middagslaapjes natuurlijk ook wel heeeeerlijke game momentjes waren (mama kan ook rekenen).

    Bij mijn werk (geen CAO en oude werkgever) koos ik er bewust voor om het verlof over 2 jaar te verdelen en zo twee dagdelen vrij te zijn totdat zij naar school zou gaan was dan precies overbrugd. Dit was wel onbetaald omdat we geen regeling hadden. Bovendien met als groot nadeel dat als je buiten de referentie periode viel (ik meen 18 maanden) dat je evt. uitkering over het lagere werkuren werd berekend ipv je originele contracturen. Puur omdat je het verder uitspreidde. Had er nog geen jaar opzitten en wisselde van werkgever...(hoger loon voor hetzelfde aantal uren). Denk dat ze doodsangsten uitstaan als ik met t lumineuze idee kom om met mn 24 uur ook nog eens ouderschap op ga nemen (zou eveneens onbetaald zijn dan, dat wordt dan niet grappig netto).
     

Deel Deze Pagina