Onduidelijkheid zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Poemah, 26 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poemah

    Poemah Nieuw lid

    26 feb 2019
    2
    0
    1
    Hi beste,

    Ik zit met een aantal vragen waar ik tot nu toe geen antwoord heb kunnen vinden op het internet...
    Het zit namelijk zo; ik ben in verwachting, uitgerekend rond begin Juni 2019.
    Mijn zwangerschapsverlof gaat 07-05-2019 in.

    Ik ben nu werkzaam (vanaf 11-02-2019) vanuit een uitzendbureau.
    Voorheen heb ik voor een vaste werkgever gewerkt maar heb gekozen om wat lichter werk te gaan doen, om zo tot korter op mijn datum van verlof nog te kunnen werken. En heb nu dus een baan via het uitzendbureau.
    Hier blijf ik werken tot 07-05-2019 met ingang van m'n verlof..

    Hoe wordt mijn wazo uiteindelijk berekend?
    Word er gekeken naar de periode waar ik voor het uitzendbureau in dienst ben?
    of word dat nog bijgeteld bij mijn vorige baan? En word dat gedeeld door 261?

    Ik las namelijk als wel over de referteperiode en het sv-loon.. maar aangezien ik twee baantjes heb gehad ben ik een beetje confused hoe het berekend word in dit geval.. (ik ben in de tussentijd niet werkloos geweest)
    Hopelijk kunt u me erbij helpen!

    Groet. Poema
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Poema,

    Goede vraag Poema, het is inderdaad ingewikkelder met jouw twee banen.

    Wij berekenen het dagloon van jouw uitkering op basis van de inkomsten uit het dienstverband waar het zwangerschapsverlof in begint. In dit geval is dat dus het uitzendcontract. Als jij minder dan 1 jaar bij deze werkgever hebt gewerkt geldt het onderstaande:

    • Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij jouw sv-loon niet door het gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar (261). We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.
    • Ben je na het einde van de referteperiode in dienst gekomen? Dan delen wij jouw sv-loon niet door 261. We delen dan door het aantal dagloondagen vanaf het begin van jouw dienstverband tot de dag waarop jouw verlof ingaat.

    Verder kun je hier meer lezen over de berekening van de zwangerschaps- en bevallingsuitkering: Berekening hoogte Zwangerschaps- en bevallingsuitkering.

    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap toe.

    Met vriendelijke groet,
    Timo
    UWV Webcareteam
     
  3. Poemah

    Poemah Nieuw lid

    26 feb 2019
    2
    0
    1
    Bedankt voor je reactie Timo!

    Dan nog een vraag ter alle duidelijkheid: mijn referteperiode is dan van 11-02-2019 tot 7-04-2019 toch?
    Want ik ben geen jaar in dienst vanuit het uitzendbureau..
    Mijn sv-loon van die periode, dus 2 maanden loon word dan gedeeld door het aantal dagen wat ik in die periode heb gewerkt dus 40 dagen ongeveer?

    Groet
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Poema,

    Namens mijn collega Timo, graag gedaan!
    Begrijpelijk dat je voor alle duidelijkheid nog wilt weten hoe de hoogte voor jou berekend wordt.

    Als ik jouw bericht goed begrijp, ben je korter dan 1 jaar in dienst en na het begin van de referteperiode in dienst gekomen bij het uitzendbureau. In dat geval delen we het sv-loon door het aantal loondagen in jouw referteperiode. De einddatum van jouw referteperiode zou in de door jouw uitgelegde situatie inderdaad 07-04-2019 zijn.

    Wanneer jouw dienstverband bij het uitzendbureau begonnen is vanaf 11-02-2019, loopt jouw referteperiode in de door jouw uitgelegde situatie inderdaad van 11-02-2019 t/m 07-04-2019. Het sv-loon wordt dan gedeeld door het aantal loondagen in de periode van 11-02-2019 t/m 07-04-2019.

    Met vriendelijke groet,
    Marjolein
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina