Oneens met partner over logeren baby

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Juultje23, 31 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juultje23

    Juultje23 Lid

    12 okt 2020
    89
    49
    18
    Vrouw
    Hoi,

    Mijn zoontje is 6 weken geleden geboren en mijn schoonmoeder heeft het maar steeds over logeren. ( Haar kinderen gingen met 4 weken al logeren bij hun opa en oma) Ik krijg hier de kriebels van en heb ook aangegeven dat hij voorlopig echt niet komt logeren. Na een aantal keer zelfs gezegd dat hij komt logeren als hij 18 is.

    Mijn schoonmoeder gaat waarschijnlijk op de maandag oppassen. Ze heeft dat zo met haar werk geregeld zodat hij op zondag al kan komen in haar ogen want dat scheelt in de ochtend. ( Ze wonen 65 km verderop) 30 min rijden.
    Ik heb aangegeven dat ik niet weet wanneer hij komt logeren en dat het op een moment is dat wij er aan toe zijn of hij het zelf aan kan geven. Dat ik misschien liever gewoon hem s ochtends kom brengen.

    Mijn schoonmoeder en de oma van mijn man zijn van mening dat het goed is voor mijn zoon om te gaan logeren als hij een paar maanden oud is zodat hij aan andere mensen went ipc alleen zijn ouders. Mijn man gaat hier uiteraars in mee.

    Ik zat hier zo mee dat ik er erg onrustig van wordt en heb geprobeerd met hem af te spreken dat ons zoontje uit logeren gaat als ik/wij er aan toe zijn
    of mijn zoontje het zelf aan kan geven of er echt noodzaak is dat hij gaat logeren maar niet omdat oma het zo graag wilt. Mijn man heeft hier tot in zekere hoogte mee ingestemd.maar hij vind dat onze zoon op een gegeven moment gewoon gaat logeren. Of ik dat nou fijn vind of niet. Want het gaat niet alleen zoals ik wil.

    Ik zit hier dus al een aantal dagen mee in mijn maag. Hebben jullie tips om hier mee om te gaan of hoe jullie hier over denken
     
  2. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Waarschijnlijk, dus het is nog niet zeker?
    Als je je er zo ongemakkelijk bij voelt zou ik wat anders regelen, en daarbij, ze woont 65 km verderop, half uur rijden, ik moest er niet aan denken!

    Als ik kijk naar de ochtend stress eerder toen de kinderen klein waren, blij dat ik ze naar het KDV een paar straten verderop kon brengen.
    Maar goed, dat is voor iedereen persoonlijk anders, het lijkt mij in elk geval niet praktisch :oops:

    Aan de ene kant snap ik de uitspraak van je man dat het niet alleen kan gaan zoals jij wilt, maar hey, het is zeker niet de bedoeling dat het alleen maar gaat zoals je schoonmoeder wilt.
    Hij is met jou getrouwd, jij bent de moeder van z'n zoon. Want de vanzelfsprekendheid waarmee hij er 'uiteraard in mee gaat' ... Tijd om de navelstreng met z'n moeder door te knippen? Uit je verhaal klinkt ze als een behoorlijke dwingeland en haar zoon (jouw man) lijkt het allemaal wel prima te vinden.

    En speelt er misschien nog meer mee dan alleen het logeren?
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Hier ging ze in februari uit logeren en dat vond ik vroeg zat. Toen was ze de 3 maanden net voorbij.

    Onder de 3 maanden vind ik t nog te vroeg alhoewel wij op instorten stonden na een heftige huilbaby periode.

    In onze familie was die leeftijd al heel vroeg. Tuurlijk leren slapen op een ander plekkie is belangrijk, maar dat hoeft echt nog niet gelijk stel op sprong, tijd zat.

    Die gup heeft nog wel meer te wennen die eerste periode, zeker als er nog een KDV bij komt en al. Die eerste weken zoek je je met een beetje pech nog verloren naar de gebruiksaanwijzing.
     
  4. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.012
    7.333
    113
    Vrouw
    Ja tsja, heel ongenuanceerd heb jij er helemaal niets mee te maken wat zij goed vinden voor een baby. Ik vind zo jong logeren helemaal niet goed, zo zie je maar hoe meningen kunnen verschillend. Mijn kinderen gaan niet logeren tot ze er zelf om vragen en het willen. Tenzij noodzakelijk, door ziekte oid. Geen haar op mijn hoofd die zo'n klein babietje uit logeren zou laten gaan.

    In ieder geval; succes! Ik begrijp je gevoel erg goed en het lijkt me een lastige kwestie. Misschien kan schoonmoeder bij jullie oppassen en evt dan de nacht ervoor bij jullie logeren? Ook niet ideaal, maar wie weet.
     
    Vero0504 en nizzie86 vinden dit leuk.
  5. 1991Mamavanvier

    1991Mamavanvier Fanatiek lid

    1 apr 2020
    1.689
    1.292
    113
    Vrouw
    Dan gaat je man toch lekker uit logeren.... Krijg daar echt de kriebels van, dus het moet maar wel zoals hij dit wil en niet zoals jij dat wil.. Dat gaat er bij mij niet in..

    Hier wordt oudste in december 7 jaar en nog NOOOOOOIT uit logeren geweest want ik vind dat niet nodig en wil het niet.. ;) dus, zolang jij je er niet prettig bij voelt. Gewoon niet doen.
     
    roever, Ysabella, Moto en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. LSL

    LSL Bekend lid

    6 nov 2020
    511
    470
    63
    Vrouw
    Doen waar jij je goed bij voelt! Ik heb ook zo een schoonmoeder, die was er zelfs vqn overtuigd dat ik de kleine wel even op maandag zou komen brengen en dan op vrijdag weer kon komen ophalen wanneee ik weer aan het werk zou gaan. (bloedserieus he, geen grap)
    En ze zou ook met een paar maanden prima wel mee kunnen met ze voor een paar weken naar hun thuisland want zo gaat dat gewoon in de familie.
    Verschrikkelijk onrustig werd ik daar ook van. Ik heb haar het eerste jaar lekker thuis gehouden. Nu is ze 2,5 en gaat ze regelmatig een weekendje logeren en dat vind ik ook echt meer dan prima! Maar dat gepush in het begin, doodvermoeiend. Lekker voet bij stuk houden hoor! Pas doen als het goed voelt.

    En misschien is er een optie om samen daar te logeren voor de eerste keren? Dat jij op maandagen vanuit daar naar je werk toe gaat bijvoorbeeld? Als een compromis?
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het hoeft ook niet alleen te gaan zoals je man (en schoonfamilie) wil(len).

    Jij zegt niet dat je kind nooit gaat logeren, je zegt dat het nu nog niet gebeurt en dat vind ik heel logisch, zo kort na de geboorte.

    Ik heb altijd gezegd dat ze gaan logeren zodra ze daar zelf om vragen en niet eerder. De oudste was 4, geloof ik, de jongste met geen 4. Eerst wilden ze alleen bij mijn ouders, die kennen ze goed, omdat mijn moeder een dag in de week oppast. Inmiddels logeren ze overal en nergens (de oudste vooral, de jongste is wat selectiever), ook als ze pas later ergens logeren komt het prima goed.
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Nee, echt niet.
    Pas als ik en de vader er aan toe waren.
    En dan het gedoe van kolven midden in de nacht…
    Ook niet heel fijn.
     
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Als jij het niet wil dan doe je dat niet.
    Ik begrijp trouwens volledig dat je het niet wil op die leeftijd hoor.
     
  10. Juultje23

    Juultje23 Lid

    12 okt 2020
    89
    49
    18
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.

    Mijn schoonmoeder is te enthousiast en claimt een hele hoop dingen. Toen wij vertelde dat we zwanger waren wilde ze meteen een baby kamer maken en de baby kwam als ik weer ging werken 2 dagen bij haar in de oppas en bleef dan slapen. Wij hadden zelf nog niet eens nagedacht over hoe we het gingen doen want we hadden nog heel wat maanden. Uiteindelijk ga ik 3 dagen werken en mijn man 4 waardoor er 2 oppas dagen over blijven die we verdelen onder haar en mijn moeder.

    Ze heeft zeg maar expres voor de maandag gekozen omdat ze ons dan soort van wil verplichten om hem op zondag al te brengen. Ook als we er met hem op bezoek zijn neemt ze het totaal over en loopt dan te huilen( serieus) als we zeggen dat ze hem even niet op kan pakken omdat hij slaapt. Mijn schoonvader krijgt geen kans om die kleine vast te houden want dan gaat ze zeiken dat zij hem wil. Wij moeten dus soort van scheidsrechter spelen

    Ik heb het liefst ook niet dat zij oppast maar mijn moeder gaat ook een dag oppassen dus kunnen we het niet maken om mijn schoonmoeder niet op te laten passen volgen mij man.

    in zijn familie is het heel normaal dat de kleinkinderen op jonge leeftijd ergens gaan logeren. volgens hun ook erg goed voor hun ontwikkeling en de kinderen niet alleen aan hun ouders blijven hangen of heimwee op vakantie krijgen. Ik ging vroeger weinig logeren en heb hier ook geen last van.

    ik merk gewoon dat dit echt niet goed is voor mijn gezondheid. Ik kan niet genieten van de kleine man omdat ik constant met een angstig gevoel rond loop en ik mij druk maak over het ooit logeren.
     
  11. Fennec

    Fennec Fanatiek lid

    30 dec 2016
    2.480
    2.972
    113
    ICT-er bij overheid
    Mijn dochter is nog nooit uit logeren geweest. Mijn moeder had voor de geboorte al een kinderbedje gekocht en weet ik het allemaal gekocht. Hartstikke leuk ma. Maar voorlopig komt ze niet slapen. (Mijn ouders wonen een uur rijden hier vandaan)

    Als jij er niet van kan slapen... waarom zou jouw man het dan doordouwen? Je kind went ook aan andere mensen bij de opvang en op bezoek. Daar is slapen niet voor nodig hoor.
     
    nizzie86 en Neuzeke vinden dit leuk.
  12. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.012
    7.333
    113
    Vrouw
    Hoe moeilijk ook, ik zou een hele duidelijke grens trekken. Ik heb dit ook moeten doen toen mijn oudste geboren werd. Het was heel vervelend, maar wel duidelijk. Het vrat aan me en ik werd er misselijk van, dat getrek en zelf verzonnen verwachtingen.

    Edit; ik heb hetzelfde gehad als bovenstaand, er was ook al een wiegje enzo gekocht, ik zat er zo enorm mee in m'n maag maar heb toen toch maar gezegd dat logeren voorlopig echt niet ging gebeuren.
     
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.783
    15.337
    113
    Vrouw
    Dan geef je dit aan.
    Voor jullie is dit mss heel normaal maar IK heb daar geen behoefte aan .Als de tijd rijp is, mag ons kindje zeker komen logeren maar voor nu nog eventjes niet.

    En verder zou ik mijn man ook duidelijk maken dat het nog niet voor direct zal zijn en je daar niet steeds opnieuw vragen rond wil.
     
    hummeltje5, nizzie86, Fennec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Juultje23

    Juultje23 Lid

    12 okt 2020
    89
    49
    18
    Vrouw
    uiteindelijk heeft ze nu alleen een box staan en is de baabykamer er niet van gekomen omdat mijn schoonvader dit ook (nog) niet wilde.

    Ze had een pyama in maat 68 gekocht voor als hij komt logeren waarop ik zei dat het zonde is omdat ik niet weet hoe oud en welke maat hij heeft als hij komt logeren en we hem dan zelf wel een pyama mee geven.

    mijn schoonzusje zei van de week nadat het voor de zoveelste keer weer over logeren ging, dat ze op een gegeven moment mij gewoon gaan verplichten hem te laten logeren. dat ze dan zeggen hij blijft hier of dat ze elke dag langs gaan komen net zo lang ik er gek van wordt en hem afsta. Ik heb gezegd dat ze niet goed in hun hoofd zijn.later bij mijn man aangegeven dat ik dit echt te ver vond gaan en het ook erg jammer vond dat hij er niks van zei. hij zegt als ze ht vragen of hij komt logeren is het vroeg genoeg om er antwoord op te geven, ik doe niet aan hints. Ook gezegd als jij het zo nodig vind om ons zoontje uit logeren te doen , ga je zelf maar bij je moeder logeren, nou dat wilde hij echt niet haha.

    ik heb hem om hulp gevraagd om hier met zijn moeder over te praten maar hij vind dat ik het zelf maar moet doen. Hij weet dat ik het erg lastig vind om gesprekken te voeren en het dan soort van chaos wordt in mijn hoofd. ik heb maar te accepteren dat zijn moeder nou eenmaal zo is.

    in ieder geval bedankt dat ik mijn hart hier kan luchten en ik niet de enige ben die logeren niet altijd nodig vind.
     
  15. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Tja, je kunt er alsnog ook voor kiezen om de kleine bij gastouder of KDV te brengen, dan hebben beide oma's geen vast oppasdag ...
     
    Plopperdeplopperdeplop en Vero0504 vinden dit leuk.
  16. SydneyGirl

    SydneyGirl Niet meer actief

    Op zich ws allemaal (nogal opdringerig) lief en goed bedoeld maar de stelling dat logeren goed voor een kind is lijkt me een beetje generiek. Het ene kind vindt dit vast leuk en het andere niet.

    Maar eigenlijk is dat allemaal niet de point; ik zou me vooral niet zo druk maken over het pleaser of te vriend houden van anderen (incl je schoonmoeder) en gewoon vasthouden aan wat goed voor jou (en je kindje) voelt. De enigen die je ook maar enige rekening en verantwoording schuldig bent als moeder.
     
  17. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Wij en meer mensen in onze omgeving hebben hier voor gekozen zodat er geen gezeur zou zijn over het oppassen en andere manier van opvoeden.
    Mijn dochter van anderhalf is nu twee keer uit logeren geweest en dat vond ze prima. Ik heb wel vaker met haar samen bij mijn moeder geslapen en dat was ook heel leuk en mijn moeder komt ook hier slapen. Maar zeker de eerste maanden met borstvoeding en hechting zou ik het niet zo snel doen, tenzij je bijvoorbeeld een huilbaby hebt en zelf even rust nodig hebt.

    En het gaat er natuurlijk vooral over dat ze over je grenzen heen gaan en daar mag je man je best bij helpen om daar stelling in te nemen.
     
  18. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.881
    4.154
    113
    Ik zou hier echt de kriebels krijgen van zo'n dwingende schoonmoeder, terwijl ze het vast goed bedoelt en overenthousiast is.

    Mijn oudste heeft nog maar een keer gelogeerd en dat was de nacht na de geboorte van de jongste. Mijn jongste heeft nog nooit gelogeerd. Wel slapen ze overdag bij de oppas/opa's en oma's/kdv, dus ze zijn zeker gewend aan verschillende bedjes en slapen dus overal en dat vind ik wel fijn.

    Hoe jij het doet, moet je gewoon helemaal zelf weten en doen waar jij je goed bij voelt. Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een nacht zonder mijn kinderen te slapen een ander vind dat juist heel fijn.

    Verder zou ik er niet aan moeten denken om een half uur te moeten rijden naar de oppas (is dat enkele reis?), ik vind 's morgens 5 minuten naar m'n moeder al veel en ben blij dat de andere dagen het kdv om de hoek is.
     
  19. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik heb 5 kindjes

    Al mijn kinderen zijn pas gaan logeren als ze erom gingen vragen enkel bij ziekenhuisopname een uitzondering

    En een keer omdat we op vakantie waren en we ver moesten met de bus me schoonmoeder 1 nachtje gepast op me zoontje van toen 6 maandjes

    Maar ik ben sowieso niet van het logeren enkel logeren ze wel is bij me moeder

    Maar zo klein moet er niet aan denken

    Alhoewel het voor werk praktisch kan zijn

    Maar dan nog zou ik het denk ik niet doen

    Kan ze niet bij jullie komen slapen ? Dan laat je haar gewoon de zorg doen voor die nacht/dag en benje er toch zelf bij
     
  20. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.634
    113
    Ik krijg de kriebels van jouw man... Wat is dat nou voor slap standpunt, dat jij zelf maar met zijn moeder moet gaan praten? Het is verdorie zijn moeder! Ik zou hem goed duidelijk maken dat jouw geduld op is en dat als hij de omgang met zijn ouders leuk wil houden dat het dan belangrijk is dat hij met ze praat en uitlegt dat jullie met alle liefde op bezoek komen met de kleine man en dat ze ook van harte welkom zijn bij jullie, maar dat er van logeren voorlopig nog even geen sprake is zolang jullie daar nog niet aan toe zijn. Dat jullie begrijpen dat ze zich erop verheugen en dat daar echt nog genoeg gelegenheid voor zal zijn in de toekomst, maar dat ze het nu gewoon moeten laten rusten tot jullie aangeven dat de tijd ervoor rijp is. Lijkt me simpel zat. En als ze er dan weer over beginnen heel
    kort herhalen wat erover afgesproken is en vooral geen ruimte laten voor discussie.
     

Deel Deze Pagina