Ongesteld en borstvoeding?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Judy77, 21 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Hallo!

    Even een klein vraagje, ik twijfel een beetje....

    Ik ben zes weken geleden bevallen (8 weken te vroeg). Heb vier weken gevloeid en nog een week wat wondvochtverlies. De afgelopen week geen bloed/wondvocht, wel de laatste twee dagen veel slijmverlies en vandaag ineens weer helderrood bloed. Ik heb dus het idee dat ik weer ongesteld ben, maar kan dat zo snel na een bevalling bij volledige borstvoeding? Ik dacht dat de cyclus dan pas later op gang kwam? Ik ben waarschijnlijk gewoon de pechvogel, maar dacht het toch even te vragen.

    Volgens mijn vk kon ik bij de eerste menstruatie weer tampons gebruiken, zijn jullie het daar mee eens? Ik heb nu een tampon gebruikt, heb geen pijn of naar gevoel, alles lijkt geheeld, maar ja, nu twijfel ik toch een beetje door dat bloed...

    Ik lees graag van jullie,
    Groetjes
    Judith
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Judith,

    we zien vaak dat het bloedverlies zo goed als over was en dat je dan ineens nog even veel helderrood verlies hebt. Dit hoort nog bij het bloedverlies van na de bevalling. Het is zeg maar een soort laatste grote opruiming. Het is erg onwaarschijnlijk dat dit al je ongesteldheid is omdat je ook borstvoeding geeft. Gebruik nu nog even maandverband, maar het is geen probleem dat je tampons hebt gebruikt hoor. Als je dat liver doet mag het wel maar laat ze dan niet langer zitten dan ongeveer 4 uur.

    Mirjam
     
  3. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Dag Mirjam,

    Bedankt voor je antwoord...

    Sinds afgelopen dinsdag ben ik in overleg met het cb gestopt met borstvoeding. Ik had gewoon niet voldoende en mijn meisje werd te moe van het drinken aan de borst, na vier weken flesjes afgekolfde melk in het ziekenhuis...

    Nu ben ik gister, omdat ik dacht ongesteld te zjn, weer begonnen met de pil. Ik neem aan dat dit verder geen kwaad kan? Lijkt me nu wel dat de bijsluiter van de pil even niet klopt (vanaf 2-5e dag cyclus starten, zeven dagen condooms) dus we doen maar even langer dubbel op straks....

    Het is wel vreemd, want het lijkt echt menstruatiebloed, met slijm en al, dat heb ik tijdens het vloeien eigenlijk niet zo gezien!

    Kan het, want dat las ik op borstvoeding.nl, dat door het afkolfen weer een cyclus kreeg? Er staat dat als je niet regelmatig borstvoeding geeft (dus het daadwerkelijk zuigen van kind aan borst) die hormonen weer vrij kunnen komen? Geldt dat dan ook bij kolfen? Ik heb de eerste vier weken van Mirthes leven maar twee keer per dag Mirthe aan de borst gehad en ook na haar ontslag hebben we zuigen en flesjes afgewisseld, vanwege die vermoeidheid van Mirthe...

    Ach, ik zie wel wat er gebeurd, heb inderdaad wel tampons gebruikt, maar durfde ze ook niet langer te laten zitten, was veel te bang voor infectie...

    Nogmaals dank en groetjes
    Judith
     

Deel Deze Pagina