online verkopen en kvk nummer

Discussie in 'De lounge' gestart door erlida, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. erlida

    erlida Fanatiek lid

    2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    Wie kan kort uitleggen hoe dit nou zit want ik snap er de ballen niet meer van.....heb je een kvk nummer nodig met online verkoop(dus als je ook koopt via groothandel) en welke regels zijn er dan van jou op toepassing..... :oops: het is meer als mijn breinb nu aankan.....
     
  2. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Je mag tot bepaalde bedragen gewoon spullen verkopen. Voor het inkopen bij groothandels vragen de meesten een KvK-nummer. Maar goed, het ligt er misschien ook een beetje aan in welke branche of wat je inkoopt, want bij sommige groothandels vragen ze hier ook helemaal niet na. Anders even snuffelen op de website van de KvK.
     
  3. daphne78

    daphne78 VIP lid

    10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Officieel moet je als je spullen gaat doorverkopen een kvk nummer hebben maar je moet ook een btw nummer hebben, want je moet belasting afdragen.
     
  4. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    en als eenmanszaak kost je dat niet meer dan 55 euro per jaar, dus kleine moeite lijkt me
    Het opent wel veel meer deuren voor je, je wordt ook serieuzer genomen als je kvk nummer en btw nummer hebt door leveranciers ed
     
  5. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    yup zou dat wel doen.
    Zoals Lexie zegt, ook klanten hebben er vaak een beter gevoel bij.
     
  6. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    klanten én leveranciers/groothandelaren
     
  7. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    idd! in de branch waar ik zit kom ik echt niet binnen bij de groothandels zonder kvk.
     
  8. erlida

    erlida Fanatiek lid

    2 okt 2006
    1.999
    0
    0
    naar zulke info ben ik op zoek!waar staat dat allemaal behalve op de site van de kvk?
     
  9. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Zelf heb ik ook een eigen zaak en een kvk handel nummer, dat heb je voor een hoop zaken toch wel nodig en inderdaad, het staat wel zo professioneel.
     
  11. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Houd er wel rekening mee dat als je eenmaal bekent bent bij de kvk je diverse instanties op je dak kan krijgen, belastingdienst enz.
    je zal dan iedere maand je omzetbelasting moeten doorgeven en betalen/ontvangen.
     
  12. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    LET OP!
    Als je online dingen verkoopt dan MOET je een KVK en een BTW nummer hebben! Dan hebben we het dus niet over een paar dingetjes via Marktplaats verkopen, maar wel een eigen webwinkel hebben!
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ik hoef dit niet per maand te doen, maar jaarlijks. Ik moet wel een boekhouding bijhouden (let er inderdaad ook op dat je dit zelf kunt, want anders ben je een fortuin kwijt aan een boekhouder/accountant, als je een klein zaakje wilt beginnen is dit in verhouding veel). Ik val onder de kleine ondernemersregeling en hoef geen btw af te dragen, maar het bijhouden van de boekhouding is wel verplicht.
    Daarnaast word ik af en toe gestoord van alle reclame, brieven, telefoontjes en weet ik veel wat ik allemaal krijg sinds ik ingeschreven sta.
     
  14. Niet meer actief

    * je BTW draag je per maand, per kwartaal of per jaar af, dit ligt eraan wat je verdiensten zijn.
    * Je bent verplicht een boekhouding bij te houden en dit ook na vijf jaar nog te bewaren, dus gooi je oude cijfers niet zomaar weg!
    * Ieder jaar moet je een jaarbalans opmaken.
    *Een btw-nummer krijg je automatisch toegevwezen door de belastingdienst zodra je je hebt aangemeld.
    * In schrijven bij de KvK is simpel, ieder kind kan dit nog, je maakt even een afspraak en klaar is kees (of Klara)
    * voor het aanbieden van diensten ben je niet verplicht je in te schrijven bij de KvK, mits je kan aantonen dat dit "hobby-matig" gebeurd, je bent echter wel verplicht belastingaangifte te doen over je bewezen diensten. (let op, verkoop valt niet onder diensten, WEL huishoudelijk werk, oppas, kapster, tuinman etc etc..)
    * en last but not least, een ieder kan creatief boekhouden *zwijg*
     
  15. Niet meer actief

    En zelfs dat is nog afhankelijk van hoe groot of klein je verwacht te worden. Ik heb ook een webwinkel, maar ik genereer maar heel weinig omzet. Ik hoef dan ook geen echte boekhouding bij te houden, geen verlies-winst rekeningen, geen balansen etc. Voor de belastingdienst valt het inkomen wat ik uit mijn zaakje haal namelijk onder 'inkomsten uit overige werkzaamheden' en niet onder 'inkomsten uit bedrijf'.

    Ik ben voor de belastingdienst wél ondernemer voor de omzetbelasting, maar niet voor de inkomstenbelasting.
     

Deel Deze Pagina