Hier gelooft niemand meer, de jongste sinds 3 jaar niet, maar alsnog zetten ze (13,15 en 29!!!!) elke dag hun schoen voor wat snoep. Met mijn voorwaarde dat er dan ook elke dag gezongen wordt bij de schoenen, wat ze trouw gedrieën doen: ja, óók de 29 jarige Ik moet er wel bij vermelden dat hij natuurlijk ook heel lang voor de jongste twee de schijn moest ophouden en dat vond hij echt geen straf
Nouja, er zullen vast wel moslims zijn die het soort van vieren, voornamelijk in Europa. In veel Islamitische landen is kerst niet echt een ding. Wellicht wat meer in de landen waar veel expats wonen, maar alsnog niet op zo'n manier dat ze kinderen in een kerstman laten geloven oid.
Volgens mij is dat in Nederland ook helemaal niet gebruikelijk. Andere Europese landen weet ik niet zeker. Ik ken echt geen kind wat in de kerstman gelooft nl
Ik had vroeger een klasgenootje dat in de kerstman geloofde, als enige van de hele klas Weet nog wel hoe gek ik dat als kind zijnde vond!
Dat scheelt wel. En in Nederland en België zijn er ook nog een hoop sinterklaasvierders die dan met kerst geen cadeaus doen.
Haha. Hier ook voor het eerst geen gelovigen meer in huis. Maar ze gaan echt nog wel schien zetten hoor. En op pakjesavond (middag) moet de buurman gewoon weer op de deur bonzen
Mijn dochter geloofde heel lang in de kerstman, zelfs toen ze niet meer in Sinterklaas geloofde. Haar de waarheid vertellen hielp niet, want vlak daarvoor had ze (in Engeland) de kerstman zien vliegen met de arreslee. Dat was dus een slee met een stel fake rendieren ervoor, die via stalen draden over een kerstmarkt 'vloog', maar daar zat dus wel een echt persoon (een bekende van ons) in die verkleed was als kerstman en dus vrolijk naar haar zwaaide en haar naam zei. Omdat het donker was zag je die stalen draden niet heel goed en ik denk dat mijn dochter zich nooit heeft afgevraagd waarom die rendieren niet bewogen. Zij was er gewoon van overtuigd dat ze Santa had zien vliegen en dat hij haar riep. Dan is het als ouders zijnde best lastig om een super eigenwijs kind te overtuigen dat de kerstman niet bestaat.
Alsnog zijn er meer christenen dan moslims waarvan hun kinderen in de kerstman geloven, lijkt me Landen als de VS die toch behoorlijk christelijk zijn, daar doen ze dus ook volop aan de kerstman. Kerst is uiteindelijk een christelijk/verchristelijkt heidens feest. Al zullen er ook christenen zijn die naar de basis van de bijbel teruggaan en het vanuit overtuiging juist weer niet vieren. De kerstman is er later bij "verzonnen" maar wel gebaseerd op een heel christelijk fuguur, namelijk sint Nikolaas van Myra. Dus ja, in hoeverre de kerstman christelijk is ligt erg aan het perspectief.
De christenen die ik ken, die vinden de kerstman juist helemaal niets. Mijn oma vond de kerstman inderdaad heidens, toen ik haar op haar kerstboom wees, stond ze even met haar mond vol tanden. (En daarna moest ze lachen, want mijn oma was zelf ook altijd bijdehand en had een groot gevoel voor humor. )
Heerlijk die gedachtengangen! Soms denk ik wel eens, hoe ouder, hoe eigenwijzer! En stiekem hoop ik later net zo te mogen zijn.
Zo ken ik Christenen die geen kerst vieren en geen kerstboom hebben omdat beiden van heidense oorsprong komt en toen ik kind was hadden protestanten geen kerststal staan en de katholieken juist wel mijn Joodse ex-man wilde echt geen kerstboom in huis en ik wel, dus dat was oorlog bij ons rond de feestdagen, vooral omdat mijn vader dat dus kaal vond voor mij en dus elk jaar met een giga groot kerststuk aan kwam voor op tafel Overigens heb ik na twee of drie jaar gewoon een boom gekocht, hem opgetuigd met de woorden: zie hier onze nieuwe schemerlamp en daar kon hij het mee doen
Wij hebben nooit sinterklaas gevierd dat wilde de opa’s en oma’s graag doen en er zijn 3 paar ivm gescheiden ouders, kreeg dus al zoveel dat Sint thuis vieren niet leuk meer was Gaf ook erg veel spanningen Sinterklaas. Vieren wel kerst samen en doen dan voor elkaar cadeautjes kopen dus zoon met man voor mij en ik met zoon voor man en man en ik voor zoon. Samen nadenken en op pad gaan voor elkaar. Kerst is daardoor ook echt een gezellige avond, zoon wil altijd liever geven dan ontvangen. Hij geniet alleen al van de voorbereidingen.
Haha geweldig! Ik heb ook tot mijn 20e ofzo mijn schoen gezet. Moest ook altijd een liedje zingen of een tekening maken van mijn moeder Kinderen van mijn zussen geloven ook niet meer (jongste is 10). Kan echt niet wachten tot ik het allemaal voor mijn eigen kindje kan doen ❤️
Wij deden en doen nog steeds beide. Maar wij wisten altijd dat de cadeautjes onder de Kerstboom door mijn moeder werden gekocht, en de kinderen van mijn zus weten dat ook.
Ik vind dat wel een beetje flauw hoor (van je ex, niet van jou). Als je weet dat de partner andere overtuigingen geeft dan houd je daar toch rekening mee? Maar ja, het is natuurlijk ook niet voor niets je ex Zo was de oom van mijn man (moslim) ooit getrouwd met een atheïstische vrouw die hem eens varkensvlees voorechotelde zonder dat hij het in de gaten had- totdat hij de verpakking in de prullenbak zag... Hij was toen niet praktiserend maar dat varkensvlees was toch wel een dingetje.